Toon posts:

Advies middenklasse laptop voor studie / dagelijks gebruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Enna85
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12-08-2021
Hai

Ik ben me al een tijdje aan het verdiepen in de aanschaf van een nieuwe laptop. Momenteel werk ik nog op een ASUS van 6 jaar oud en omdat ik volgend jaar een opleiding ga starten wil ik graag een nieuwe, goed draagbare en snellere laptop waar ik weer een aantal jaren mee vooruit kan. Eerst daarom even de antwoorden op de volgende vragen:

Wat ga je met je laptop doen?
Ik gebruik mijn laptop voor vrij algemeen dagelijks gebruik, internet, dropbox, office (voor studie), series/films ergens vandaan halen :o (niet kijken). Zo nu en dan na een vakantie een filmpje in elkaar zetten op super basis niveau, heel soms een game (in de categorie: sims :P), maar ik sluit niet uit dat ik in de toekomst nog eens een periode een leuke game wil spelen (hoewel het allemaal niet high-end hoeft te zijn). Mogelijk dat ik in de toekomst ook eens thuis ga werken (via citrix), maar daarbij zijn geen bijzondere programma's betrokken.
Wil het liefst gewoon met Windows blijven werken.

Wat is je budget?
Het liefst natuurlijk zo min mogelijk voor de eisen die ik heb, maar wat ik nu aan prijzen zie liggen deze tussen de 700 en 900 euro. Liever niet erover.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Vanaf 2019 start ik een opleiding waar ik eens per week naar toe ga, en ik graag mijn laptop mee wil nemen. Voorkeur is daarom ook voor licht en niet te groot, maar ook geen piepkleine. Ik denk dat 14 inch perfect is en daarbinnen ook genoeg opties zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen specifieke voorkeuren voor merk. Ben altijd tevreden geweest met mijn ASUS. Heb zelf ook wat rond gekeken en ben ook wel een sucker voor vormgeving. Kwam op de Duitse site van de mediamarkt een laptop tegen van ASUS die voldeed aan mijn ideeën en budget (en looks 8) ASUS VivoBook S14 (S430UA-EB034T), Notebook mit 14 Zoll Display, Core™ i5 Prozessor, 8 GB RAM, 256 GB SSD, Intel® UHD Graphics 620, Icicle Gold ),
maar na even de pricewatch te hebben bekeken, kom ik er achter dat deze laptop in Nederland niet is uitgebracht (zou dat dan later alsnog kunnen komen?)
Een vergelijkbare laptop met dezelfde look is deze:
pricewatch: Asus VivoBook S14 S430UA EB066T

Bij deze is echter een tweede harde schijf (HD) naast de SSD geplaatst. Hierdoor heb ik wel de ruimte die ik misschien wel zou willen. Zou de HD op termijn ook vervangen kunnen worden door een SSD? Dit omdat de SSD in dit voorbeeld 128GB is en ik niet zeker weet of dat voldoende is. Gaat de HD met 5400 de laptop vertragen als ik windows en mijn programma's op de SSD laat draaien? Is enkel 256 GB SSD praktischer?

Dit zijn alternatieven die ik overweeg, maar stiekem minder mooi vind O-)
pricewatch: HP Pavilion14-ce0820nd
pricewatch: Asus ZenBook BX410UA-GV421T

Al met al weet ik dat ik zelf niet de juiste prioriteiten stel door teveel naar de looks te kijken, maar heb ik net te weinig verstand van de specs om een weloverwogen en verstandige keuze te maken. Kunnen jullie mogelijk adviseren? _/-\o_
Bedankt alvast!!

Als ik iets ben vergeten te vermelden, hoor ik het natuurlijk graag!!

Beste antwoord (via Enna85 op 10-11-2018 11:39)

• DM89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:29
Voor dat geld kan je wel de onderstaande specs krijgen:

i5-8250U Quadcore t.o.v Dualcore 7th gen en lager
8GB
128/256GB SSD
FHD IPS scherm.

HDD/SSD's zijn 9 van 10 keer gewoon te vervangen Google even op het merk en model laptop zal genoeg te vinden zijn of anders op Youtube. Bij de een zal het makkelijker gaan dan de ander.. zie ook notebookcheck.net is ook vaak veel op te vinden.

De Asus laptop die jij noemt is het nieuwste model(430), je hebt ook nog de 410.

pricewatch: Asus VivoBook S14 S410UA-EB093T

Je kan ook nog kiezen voor een 15.6 laptop met kleine bezels zoals bijvoorbeeld pricewatch: Lenovo IdeaPad 530S-15IKB (81EV003GMH)

[Voor 46% gewijzigd door DM89 op 31-10-2018 13:49]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• DM89
Voor dat geld kan je wel de onderstaande specs krijgen:

i5-8250U Quadcore t.o.v Dualcore 7th gen en lager
8GB
128/256GB SSD
FHD IPS scherm.

HDD/SSD's zijn 9 van 10 keer gewoon te vervangen Google even op het merk en model laptop zal genoeg te vinden zijn of anders op Youtube. Bij de een zal het makkelijker gaan dan de ander.. zie ook notebookcheck.net is ook vaak veel op te vinden.

De Asus laptop die jij noemt is het nieuwste model(430), je hebt ook nog de 410.

pricewatch: Asus VivoBook S14 S410UA-EB093T

Je kan ook nog kiezen voor een 15.6 laptop met kleine bezels zoals bijvoorbeeld pricewatch: Lenovo IdeaPad 530S-15IKB (81EV003GMH)

[Voor 46% gewijzigd door DM89 op 31-10-2018 13:49]

• Enna85
Thanks voor je snelle reactie! Daar ga ik ook eens naar kijken (dat oudere model had ik nog niet gezien, goede tip!!)

Een andere videochip dan Intel UHD Graphics 620 is niet per se nodig denk ik voor mijn gebruikswensen toch?

• DM89
Enna85 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 14:28:
Thanks voor je snelle reactie! Daar ga ik ook eens naar kijken (dat oudere model had ik nog niet gezien, goede tip!!)

Een andere videochip dan Intel UHD Graphics 620 is niet per se nodig denk ik voor mijn gebruikswensen toch?
Klopt, de 620 zal voldoen in de meeste gevallen, een MX150 is ongeveer 50% sneller dus dan heb je wel extra power mocht het toch is nodig zijn voor een spel maar die keuze is aan jou :) bij 14 inch vind je sowieso vooral de uhd620 geloof ik.

Wat ook nog een optie is, de Asus Vivobook Flip, zelfde specs alleen bied die nog de optie om het scherm te draaien tot tablet.

pricewatch: Asus VivoBook Flip TP412UA-EC053T

[Voor 26% gewijzigd door DM89 op 31-10-2018 15:04]

• gms007
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:45
Ik zat zelf in dezelfde categorie te zoeken en kwam ook op bovenstaande laptops, heb je er ondertussen 1 aangeschaft en zo ja, wat zijn je ervaringen? :)

• 26779
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
De asus vivobook is denk ik een prima keuze. Alternatief zou nog een HP ProBook kunnen zijn.
Je hebt dan nog keuze uit 13.3", 14" en 15.4" (de 430 G5, 440 G5 of 450 G5)
Verder is 256GB SSD en 8GB denk ik wel een minimum.

[Voor 3% gewijzigd door 26779 op 05-11-2018 19:48]

• Enna85
gms007 schreef op maandag 5 november 2018 @ 19:40:
Ik zat zelf in dezelfde categorie te zoeken en kwam ook op bovenstaande laptops, heb je er ondertussen 1 aangeschaft en zo ja, wat zijn je ervaringen? :)
Heb gisteravond de vivobook s14 s410UA EB093T besteld. Nog geen ervaring. Hij komt, als het goed is, vandaag binnen. :*)

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:23

Prulleman

a.k.a Nilz

Enna85 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 11:39:
[...]

Heb gisteravond de vivobook s14 s410UA EB093T besteld. Nog geen ervaring. Hij komt, als het goed is, vandaag binnen. :*)
En inmiddels ervaring mee? Ik ben deze ook aan het overwegen :)

Strava

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee