Mijn mini uit 2011 heeft nu bijna 8 jaar trouwe dienst gedaan maar wordt nu echt te traag bij veel taken. De mini heeft 16GB RAM en nog een normale HDD. Ik heb altijd al mijn programma's open staan en zet de mini altijd in slaapstand. Door de hoeveelheid geheugen was dat nog lang werkbaar. Maar nu is het dus tijd voor vervanging.
Ik gebruik mijn mini vooral voor iOS Development (Xcode/etc), Chrome (2 windows met in totaal vaak een 60-tal tabs open), en wat grafisch werk (Photoshop/Illustrator/Affinity). Heb altijd veel programmas open staan (terminal/finder windows/atom/postman/notes/spotify/etc/etc). Veel RAM is dus zeker een must. ik speel geen games (doe ik op de PS4). Verder wil ik er weer een flink aantal jaren mee vooruit kunnen, zeg minimaal 4 jaar, maar liever zes...
Ik wil een desktop, dus de macbooks vallen af. Een 21.5" iMac vind ik qua scherm te klein, dus uiteindelijk zit ik nu te kijken naar twee opties:
Optie 1
iMac 27-inch (2017) Retina 5K
4,2 Ghz Quad core i7 (3,8Ghz quad core i5)
8GB 2400 Mhz DDR4 RAM (zelf uit te breiden naar 8 + 32 = 40GB)
512GB SSD
Radeon Pro 580 met 8 GB VRAM
Prijs ongeveer 3000,-
Optie 2
Mac Mini 2018 (scherm exclusief)
pricewatch: LG 27UK850-W Zilver (Voorbeeld, mag ook een andere zijn)
3,2 GHz core Intel Core i7 van de 8e generatie (3,0 Ghz 6-core i5)
8 GB MHz DDR4 (zelf uit te breiden naar 32 GB)
512GB SSD
Intel UHD Graphics 630
Prijs 1729,- + 500,- (monitor) = 2229,-
Naar aanleiding van deze twee systemen heb ik de volgende vragen:
Ik gebruik mijn mini vooral voor iOS Development (Xcode/etc), Chrome (2 windows met in totaal vaak een 60-tal tabs open), en wat grafisch werk (Photoshop/Illustrator/Affinity). Heb altijd veel programmas open staan (terminal/finder windows/atom/postman/notes/spotify/etc/etc). Veel RAM is dus zeker een must. ik speel geen games (doe ik op de PS4). Verder wil ik er weer een flink aantal jaren mee vooruit kunnen, zeg minimaal 4 jaar, maar liever zes...
Ik wil een desktop, dus de macbooks vallen af. Een 21.5" iMac vind ik qua scherm te klein, dus uiteindelijk zit ik nu te kijken naar twee opties:
Optie 1
iMac 27-inch (2017) Retina 5K
4,2 Ghz Quad core i7 (3,8Ghz quad core i5)
8GB 2400 Mhz DDR4 RAM (zelf uit te breiden naar 8 + 32 = 40GB)
512GB SSD
Radeon Pro 580 met 8 GB VRAM
Prijs ongeveer 3000,-
Optie 2
Mac Mini 2018 (scherm exclusief)
pricewatch: LG 27UK850-W Zilver (Voorbeeld, mag ook een andere zijn)
3,2 GHz core Intel Core i7 van de 8e generatie (3,0 Ghz 6-core i5)
8 GB MHz DDR4 (zelf uit te breiden naar 32 GB)
512GB SSD
Intel UHD Graphics 630
Prijs 1729,- + 500,- (monitor) = 2229,-
Naar aanleiding van deze twee systemen heb ik de volgende vragen:
- Welke van deze twee systemen zou jullie voorkeur hebben en waarom?
- Is een core i7 de meerprijs waard tov een i5 (beide opties)
- Hoe verhouden de prestaties zich tussen de quad-core i7 in de iMac en de 6-cores in mini? Is die laatste sneller?
- Heb ik een dedicated GPU (iMac) nodig voor Photoshop e.d. of volstaat de Intel UHD 630 integrated graphics
- Hebben Photoshop e.d. meer baat bij meer cores en/of i7 tov dedicated GPU?
- Zijn er van de iMac nog geen issues met de GPU bekend/hitte problemen
- Is het door mij genoemde scherm een goede optie als ik voor de mini ga? Andere suggesties?
- Deze configuraties zijn Custom To Order (CTO), dus die kan ik slechts bij bepaalde shops bestellen. Welke shop raden jullie aan (Apple/Amac/yourmacstore.nl/Andere?

GamiQ, de game notes app met game maps!