Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Mini 2011 vervangen - input gewenst

Pagina: 1
Acties:

• -SaveMe-
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 01:48
Mijn mini uit 2011 heeft nu bijna 8 jaar trouwe dienst gedaan maar wordt nu echt te traag bij veel taken. De mini heeft 16GB RAM en nog een normale HDD. Ik heb altijd al mijn programma's open staan en zet de mini altijd in slaapstand. Door de hoeveelheid geheugen was dat nog lang werkbaar. Maar nu is het dus tijd voor vervanging.

Ik gebruik mijn mini vooral voor iOS Development (Xcode/etc), Chrome (2 windows met in totaal vaak een 60-tal tabs open), en wat grafisch werk (Photoshop/Illustrator/Affinity). Heb altijd veel programmas open staan (terminal/finder windows/atom/postman/notes/spotify/etc/etc). Veel RAM is dus zeker een must. ik speel geen games (doe ik op de PS4). Verder wil ik er weer een flink aantal jaren mee vooruit kunnen, zeg minimaal 4 jaar, maar liever zes...

Ik wil een desktop, dus de macbooks vallen af. Een 21.5" iMac vind ik qua scherm te klein, dus uiteindelijk zit ik nu te kijken naar twee opties:

Optie 1
iMac 27-inch (2017) Retina 5K
4,2 Ghz Quad core i7 (3,8Ghz quad core i5)
8GB 2400 Mhz DDR4 RAM (zelf uit te breiden naar 8 + 32 = 40GB)
512GB SSD
Radeon Pro 580 met 8 GB VRAM
Prijs ongeveer 3000,-

Optie 2
Mac Mini 2018 (scherm exclusief)
pricewatch: LG 27UK850-W Zilver (Voorbeeld, mag ook een andere zijn)
3,2 GHz core Intel Core i7 van de 8e generatie (3,0 Ghz 6-core i5)
8 GB MHz DDR4 (zelf uit te breiden naar 32 GB)
512GB SSD
Intel UHD Graphics 630
Prijs 1729,- + 500,- (monitor) = 2229,-

Naar aanleiding van deze twee systemen heb ik de volgende vragen:
  1. Welke van deze twee systemen zou jullie voorkeur hebben en waarom?
  2. Is een core i7 de meerprijs waard tov een i5 (beide opties)
  3. Hoe verhouden de prestaties zich tussen de quad-core i7 in de iMac en de 6-cores in mini? Is die laatste sneller?
  4. Heb ik een dedicated GPU (iMac) nodig voor Photoshop e.d. of volstaat de Intel UHD 630 integrated graphics
  5. Hebben Photoshop e.d. meer baat bij meer cores en/of i7 tov dedicated GPU?
  6. Zijn er van de iMac nog geen issues met de GPU bekend/hitte problemen
  7. Is het door mij genoemde scherm een goede optie als ik voor de mini ga? Andere suggesties?
  8. Deze configuraties zijn Custom To Order (CTO), dus die kan ik slechts bij bepaalde shops bestellen. Welke shop raden jullie aan (Apple/Amac/yourmacstore.nl/Andere?
Vast bedankt voor alle input :)

GamiQ, de game notes app met game maps!

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 08:01

nelizmastr

Goed wies kapot

Naar aanleiding van deze twee systemen heb ik de volgende vragen:
1. Welke van deze twee systemen zou jullie voorkeur hebben en waarom?
2. Is een core i7 de meerprijs waard tov een i5 (beide opties)
3. Hoe verhouden de prestaties zich tussen de quad-core i7 in de iMac en de 6-cores in mini? Is die laatste sneller?
4. Heb ik een dedicated GPU (iMac) nodig voor Photoshop e.d. of volstaat de Intel UHD 630 integrated graphics
5. Hebben Photoshop e.d. meer baat bij meer cores en/of i7 tov dedicated GPU?
6. Zijn er van de iMac nog geen issues met de GPU bekend/hitte problemen
7. Is het door mij genoemde scherm een goede optie als ik voor de mini ga? Andere suggesties?
8. Deze configuraties zijn Custom To Order (CTO), dus die kan ik slechts bij bepaalde shops bestellen. Welke shop raden jullie aan (Apple/Amac/yourmacstore.nl/Andere?
Van boven naar beneden :)

1. Persoonlijk zou ik dan de Mini kiezen. De iMacs hebben nu verouderde processoren en het nadeel is altijd dat zodra het binnenwerk klaar is je ook het beeldscherm kan weggooien, waar je wel voor bijbetaalt. Ook is het geen makkelijke klus om de iMac te upgraden.

2. Bij de iMac zeker, omdat je dan van 4c/4t naar 4c/8t gaat en dus meer verwerkingscapaciteit hebt. Heden ten dage is 4 cores toch wel mager aan het worden. Dat gezegd hebbende de 6-core i7 mac mini heeft dan 6c/12t dus dat is wel lekker voor je compile tijden :)

3. Kijk daarvoor op Passmark ;)
De i5 6-core Mini is op papier bijna even snel als de i7 iMac (en 30% sneller dan i5 iMac). De i7 6-core Mac Mini is op papier weer 25% sneller dan dat.

4. Ligt aan de effecten die je toepast. Sommige zijn GPU accelerated en kunnen dan baat hebben bij een videokaart. Dit zal alleen met name op Nvidia kaarten werken, minder op Intel en AMD.

5. Lees daarvoor deze test :)

6. Nee, deze iMacs zijn prima machines. Niet van die ellende van de 2011, dat was echt een drama ding.

7. Tja, wil je per se 5K? Er zijn voldoende goede monitoren op de markt. Kijk ook eens naar de Dell Ultrasharp lijn, met name de U serie.

8. Persoonlijk zou ik hem via Apple halen. Dan heb je via Apple twee jaar garantie. Bij een andere winkel alleen het eerste jaar en dan het tweede via de winkel.

I reject your reality and substitute my own

• -SaveMe-
@nelizmastr Thanks voor je antwoorden. Dat neigt toch naar de nieuwe mini. Ik wil wel een upgrade van mijn huidige hoofdscherm, dus idd een 27" inch en 4K scherm.

Maar het is nog niet helemaal duidelijk of je van de nieuwe mini nu wel zelf het geheugen kan upgraden. Quote uit het mini topic
Mocht je je interne geheugen gaan uitbreiden: dit kreeg ik net te horen via de Apple Support chat:
"Het is inderdaad mogelijk om het geheugen uit te breiden later al gaat het alleen mogelijk zijn om dit te doen via een Officieel Service punt van Apple. Dus is het in een van onze officiële Stores, dan blijft de garantie ook gewoon geldig!"

Wil je je garantie behouden is dit handig om te weten. Wie weet zetten ze dat straks dicht met de T2 chip en moet je naar de Apple Store toe om je Mac Mini weer geactiveerd te krijgen. (Speculatie) De harddisk kan niet op deze manier worden vervangen.
Verder draaien de core van de 6-core wel standaar ee stuk lager dan die in de iMAc. Geen idee hoe erg ik dat ga merken ?

• SpoekGTi
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 10:53

SpoekGTi

wat nou 30 tekens..verdulleme

Ik zou in de bestaande mini een SSD rammen, geeft je nog wat rek, swappen kan dan net wat meer en merk je weinig van.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

-SaveMe- schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 14:19:

Maar het is nog niet helemaal duidelijk of je van de nieuwe mini nu wel zelf het geheugen kan upgraden. Quote uit het mini topic

[...]

Verder draaien de core van de 6-core wel standaar ee stuk lager dan die in de iMAc. Geen idee hoe erg ik dat ga merken ?
Punt 1:

Waarschijnlijk doelen ze op het feit dat de T2 chip in de Mini de upgrade tegenhoudt. Maar of dat ook zo gaat zijn in werkelijkheid dat zal je nog even moeten afwachten, want er zullen genoeg mensen zijn die dat voor je gaan proberen :+

Punt 2:

Dat ga je niet merken. Als er maar één of twee cores werken dan draaien die niet op 3.0 of 3.2 maar over de 4GHz.

• -SaveMe-
nelizmastr schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 14:41:
[...]

Punt 1:

Waarschijnlijk doelen ze op het feit dat de T2 chip in de Mini de upgrade tegenhoudt. Maar of dat ook zo gaat zijn in werkelijkheid dat zal je nog even moeten afwachten, want er zullen genoeg mensen zijn die dat voor je gaan proberen :+

Punt 2:

Dat ga je niet merken. Als er maar één of twee cores werken dan draaien die niet op 3.0 of 3.2 maar over de 4GHz.
Thanks! Denk dat ik idd nog iets langer geduld moet hebben, totdat het echt duidelijk is of je RAM zelf kan upgraden. Hopelijk komt dat snel naar buiten ...

EDIT
Photoshop heeft kennelijk meer baat bij een snelle CPU dan een GPu, dus dat spreekt ook in het voordeel van de mini ...

EDIT2
Als ik voor de mini ga neig ik nu naar deze monitor. Goede prijs/kwaliteit verhouding ...
https://www.bol.com/nl/p/...le#product_specifications

[Voor 21% gewijzigd door -SaveMe- op 01-11-2018 12:40]

Anoniem: 776095

nelizmastr schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 14:10:
[...]

Van boven naar beneden :)

1. Persoonlijk zou ik dan de Mini kiezen. De iMacs hebben nu verouderde processoren en het nadeel is altijd dat zodra het binnenwerk klaar is je ook het beeldscherm kan weggooien, waar je wel voor bijbetaalt. Ook is het geen makkelijke klus om de iMac te upgraden.

2. Bij de iMac zeker, omdat je dan van 4c/4t naar 4c/8t gaat en dus meer verwerkingscapaciteit hebt. Heden ten dage is 4 cores toch wel mager aan het worden. Dat gezegd hebbende de 6-core i7 mac mini heeft dan 6c/12t dus dat is wel lekker voor je compile tijden :)

3. Kijk daarvoor op Passmark ;)
De i5 6-core Mini is op papier bijna even snel als de i7 iMac (en 30% sneller dan i5 iMac). De i7 6-core Mac Mini is op papier weer 25% sneller dan dat.

4. Ligt aan de effecten die je toepast. Sommige zijn GPU accelerated en kunnen dan baat hebben bij een videokaart. Dit zal alleen met name op Nvidia kaarten werken, minder op Intel en AMD.

5. Lees daarvoor deze test :)

6. Nee, deze iMacs zijn prima machines. Niet van die ellende van de 2011, dat was echt een drama ding.

7. Tja, wil je per se 5K? Er zijn voldoende goede monitoren op de markt. Kijk ook eens naar de Dell Ultrasharp lijn, met name de U serie.

8. Persoonlijk zou ik hem via Apple halen. Dan heb je via Apple twee jaar garantie. Bij een andere winkel alleen het eerste jaar en dan het tweede via de winkel.
Maar bij Apple moet je voor het tweede jaar garantie wél betalen en bij andere winkels niet. Is
Amac niet betrouwbaar dan?

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

barbadruif schreef op donderdag 22 november 2018 @ 08:05:
[...]

Maar bij Apple moet je voor het tweede jaar garantie wél betalen en bij andere winkels niet. Is
Amac niet betrouwbaar dan?
Als je bij Apple koopt heb je bij Apple twee jaar garantie. Heb je bij Amac gekocht, dan kan je voor het eerste jaar bij zowel Amac als Apple aankloppen en het tweede jaar alleen bij Amac. Als je dan bij Apple wil laten repareren zullen ze je vertellen dat je terug moet naar Amac of zelf betalen.

Binnen Europa is de fabrikant niet het eerste aanspreekpunt, waar dat in Amerika wel zo is, dus het is een kwestie van goed kiezen waar je koopt.

• luckremers
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 12-06 17:35
Ik zou in je huidige mac een SSD plaatsen. Voor vrijwel alle taken die je noemt kan de mac nog prima mee.

iPhone of iPad reparatie nodig? Kijk bij mijn advertenties!

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True