Toon posts:

Wat is de toegevoegde waarde van een woning taxateur?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pimpbizkitnl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-05 13:57
Gister kwam er bij mij een taxateur over de vloer en nadat hij weer weg was vroeg ik mij oprecht af welke toegevoegde waarde zo'n persoon nou precies levert?
Die jongens komen binnen, rennen in 15 min door je huis, maken met hun iphone wat foto's. Dan krijg je een standaard rapport toegestuurd met een waarde gebaseerd op wat er aan woningen in de omgeving is gepasseerd? Daar betaal je dan 300-500 euro voor 2 uurtjes werk?.
Ik zou zeggen, gemakkelijk verdiend geld :o ? Of bezitten zij nu écht over een bepaalde expertise die hun tarieven verantwoord?

Beste antwoord (via Pimpbizkitnl op 31-10-2018 13:40)

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:16
Metalfreak schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:56:
[...]

Maar moet dat werkelijk zo duur zijn? Waarom kunnen er geen vraagtekens gezet worden bij de prijs die ze vragen voor hun diensten? Als het om huizen gaat lijkt het ineens allemaal maar geaccepteerd te moeten worden dat zaken honderden euro's kosten terwijl daar vaak helemaal niet zoveel werkuren tegenover staan.
NWWI inschrijving validatie - € 45,38
Calcasa - €24 euro~
Midas rapport - geen idee
Woning rapport kadaster - €17,50
Reiskosten
Rapport opstellen. ( 2 a 3 uurtjes? )
Bezoek woning + foto's 20 minuten - half uurtje.

Ik heb dat laten doen voor 264 euro..

Na aftrek van de kosten voor de validatie en rapportage is er nog 180 euro over voor 3,5 uur werk excl reistijd.
Daar zet je een aannemer niet (wit) voor aan het werk zegmaar..

Alle reacties

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-06 15:16
Waarom kwam die taxateur? ga je je huis verkopen? of kwam ie vanaf de straat 'zomaar' aanbellen? ik zou van een taxateur verwachten dat hij wel wat aantekeningen maakt, vragen stelt over eventuele reparaties of aanpassingen en dat hij foto's maakt met professionele apparatuur..

3480 kWh Solar Array, Xiaomi Mi10, i7-8700k 16GB DDR4 RTX 2070 8GB

• thaicecube
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:32
Terwijl ik het niet sarcastisch bedoel gaat het wel zo klinken.

De toegevoegde waarde van de taxateur is vrij letterlijk de waarde die hij toevoegt aan je huis ten opzichte van de vorige taxatie.

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:30

Pazo

Mroaw?

Weet niet voor welk doel die taxateur bij je kwam? Ik heb laatst een nieuwe hypotheek laten afsluiten ivm de lage rente. Toen is de taxateur ook langs geweest, als vereiste van de hypotheekverstrekker / bank. Doordat ons huis bijna 1,5 ton meer waard is geworden (volgens de taxateur dan dus), geeft dat denk ik bij de bank meer zekerheid qua onderpand en dus konden we de hypotheek krijgen.

8080Wp op oost / west (Barneveld) • PVOutput
Het grote Enphase topicHaal meer uit je Envoy!

• Barrycade
  • Laatst online: 14:10

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Dus als hij een telefoonboek had opgesteld vol met hoeveel tegeltjes er in de douche zaten en welk type baksteen er op de gevel zat en daar dus minimaal 2 dagen mee bezig was en daarbij een fotograaf had meegenomen die met een volledige set gelikte HDR 360 foto's had gemaakt was het wel ok geweest om op de zelfde waarde te komen voor 300-500 euro?

Uiteindelijk gaat het zodat jij je gevraagde hypotheek krijgt toch? Dat is de toegevoegde waarde van een taxateur.

De taxateurs voor kunst andere zaken hebben toch ook binnen 5 minuten hun beoordeling? Is dat minder waard dan als ze eerst bij alles een röntgen foto maken en 2 dagen de bieb in duiken?

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:05

Metalfreak

Hoije woh!

Barrycade schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:46:
De taxateurs voor kunst andere zaken hebben toch ook binnen 5 minuten hun beoordeling? Is dat minder waard dan als ze eerst bij alles een röntgen foto maken en 2 dagen de bieb in duiken?
Maar moet dat werkelijk zo duur zijn? Waarom kunnen er geen vraagtekens gezet worden bij de prijs die ze vragen voor hun diensten? Als het om huizen gaat lijkt het ineens allemaal maar geaccepteerd te moeten worden dat zaken honderden euro's kosten terwijl daar vaak helemaal niet zoveel werkuren tegenover staan.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Om even in te gaan op de vraag van TS; waar TS volgens mij vooral over valt is dat die taxateur binnen no-time door je huis heen loopt, een vrij 'standaard' rapport opstelt en vervolgens een rekening stuurt die je niet echt kunt staven met het verrichte werk.

Dat laatste is inderdaad de praktijk en zijn hier op GoT al topics over volgeschreven. Gelukkig komen de prijzen mede door de opkomst van internetmakelaars steeds verder onder druk te staan, en terecht.

Edit: ik zie dat TS boven me inmiddels gereageerd heeft, dat dus.

[Voor 6% gewijzigd door Harrie_ op 31-10-2018 12:01]

☀️ 18 Panelen | 🔋 5,8 kWp | ⚡ SolarEdge SE6K

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:08

Aganim

I have a cunning plan..

Pimpbizkitnl schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:38:Of bezitten zij nu écht over een bepaalde expertise die hun tarieven verantwoord?
Je gaat een beetje te kort door de bocht denk ik. Natuurlijk zal je goede en slechte taxateurs hebben, maar een goede taxateur doet wel meer dan 'even door je huis rennen'. Ik heb in ieder geval altijd rapporten gekregen die ingaan op de staat van de woning en daarmee dus wel degelijk tijd kosten.

In dat tarief zit onder andere:

- Reistijd
- Raadplegen van diverse bronnen
- Vergelijken van referentiewoningen
- Tijd om het rapport op te stellen

Soms zal het makkelijk zijn om het rapport op te stellen, maar je kan het ook minder treffen: een taxateur in de familie is bijvoorbeeld onderlaatst nog behoorlijk aan het puzzelen geweest voor de waarde van mijn huidige woning (geen officiele taxatie uiteraard ivm familiebanden): niets recent verkocht in de omgeving + laatst verkochte woningen wijken qua staat en ligging ook nog eens ver af. In dat geval kan een taxateur best even bezig zijn met bepalen van een marktconforme prijs (kwam overigens goed overeen met de uiteindelijk taxatie). Je moet best het e.e.a. meewegen in zo'n geval en dat kost iets meer tijd dan de 15 minuten die jij je taxateur hebt gezien, al moet ik toegeven dat 15 minuten misschien wel wat snel om een hele woning op te nemen. Bij mij werden in ieder geval ook nog diverse vragen gesteld door de taxateur, met name wat je zoal zelf nog hebt gedaan aan de woning.

[Voor 6% gewijzigd door Aganim op 31-10-2018 13:33. Reden: Grammatica enigzins op orde gebracht + kleine toevoeging]

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Links of rechtsom, het is gewoon een troebele markt die gedomineerd wordt door de NVM en de NVM is eigenlijk een modern gilde. Natuurlijk zijn er altijd excessen en woningen waar een makelaar/taxateur echt moet werken voor zijn geld. Maar laten we wel even reëel zijn; in het overgrote meerendeel van de woningen (en dan heb ik het over tussenwoningen van een aantal ton) kan een taxateur haast met zijn ogen dicht een taxatie opstellen.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:28

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Harrie_ schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 12:01:

Gelukkig komen de prijzen mede door de opkomst van internetmakelaars steeds verder onder druk te staan, en terecht.
wat bedoel je met terecht? Zou het werkelijk 'beter' zijn als taxatie eigenlijk ook gewoon een handeling zijn waar de laagste prijs de beste is?

De prijs van een taxatierapport bestaat voor een relatief klein deel uit daadwerkelijk verricht werk..
het merendeel zijn bepaalde verplichte tarieven voor externe validatie, tarieven voor het opvragen van gegevens bij kadaster en gemeenteljke instellingen, bepaalde notariele kosten (verschotten) en administratieve kosten, en daarbovenop dan nog BTW;

Het is dus ook goed te realiseren dat de betreffende taxateur voor het 'rondlopen' in de woning en maken van wat foto's zelf niet die volledige 350-400 euro krijgt..
maar het 'uurloon' daarvan is vermoedelijk ook maar een 35-40 euro, en dat is dan minder dan een werkman die je inhuurt om wat uit te voeren.

Als je geld op een eventuele taxatie wil besparen is het vaak slimmer om goed vast te stellen welke specifieke vereisten bv aan die taxatie gesteld worden, bv door het kredietinstituut waaraan jij je hypotheek wil geven.
Als die bv bepaalde gegevens niet verder in een eventueel taxatierapport willen zien, kun je de kosten daarvoor uitspraren door ook de taxateur dat verder niet te laten rapporteren; en daarmee kan de prijs lager zijn..
anderszijds kan het je natuurlijk wel dubbele kosten opleveren als je iets weglaat dat je kredietinstituut absoluut in dat rapport wil hebben (en dan kan het erg dom zijn daarop te willen besparen)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

RM-rf schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 12:24:
[...]
wat bedoel je met terecht? Zou het werkelijk 'beter' zijn als taxatie eigenlijk ook gewoon een handeling zijn waar de laagste prijs de beste is?
[...]
Met 'terecht' bedoel ik dat het eens tijd wordt dat deze zeer troebele markt wordt opengebroken. Dingen kosten nu eenmaal wat ze kosten maar als consument heb je daar vaak bar weinig inzicht in. Zoals al eerder in mijn reactie aangaf, hier op GoT zijn er al topics over volgeschreven maar die hele makelaardij-markt rammelt van alle kanten. Om nog maar te zwijgen over het feit dat je in de huidige markt bij aankoop op veel plekken moet overbieden om daarna je taxateur de opdracht mee te geven dat de woning togen eigenlijk wel bedrag X waard moet zijn voor de financiering. 8)7

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:54
Ik heb voor mijn huidige woning twee taxateurs gehad, een van mij en een van de verkopende partij. Mijn taxateur schatte 240k, die van hem 285k. Beide hebben kritische dingen niet gezien (meerdere lekkages, kruipruimte is niet open geweest dus ook lekkages gemist, doorgeroeste leidingen) -- zaken die in 1 oogopslag te zien zijn en wel degelijk invloed hebben op de waarde dan wel leefbaarheid van een woning. Kun je zeggen dat je dat soort dingen bij een inspectie verwacht, maar ik verwacht van een taxateur dat ze een gedegen analyse doen van de waarde van de woning. Dat het voor je hypotheek (volgens mij) verplicht is maakt het niet dat ze er zo makkelijk vanaf kunnen, maar daar komt het vaak wel op neer.
Bij een kennis hebben ze niet eens gemeten, puur de waarde overgenomen van de vorige keer, blijkt dat er ruim 20m2 van hun tuin nooit officieel is gekocht door de vorige eigenaren, en dat die van de gemeente is. Maar verantwoordelijkheid nemen, nee hoor, stuur maar een advocaat.

Bij een goed taxateur is de toegevoegde waarde, afhankelijk van (ver)kopen wel degelijk hard te maken. Voor de rest, tja, omdat het moet.

• Pimpbizkitnl
Djampire schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:42:
Waarom kwam die taxateur? ga je je huis verkopen? of kwam ie vanaf de straat 'zomaar' aanbellen? ik zou van een taxateur verwachten dat hij wel wat aantekeningen maakt, vragen stelt over eventuele reparaties of aanpassingen en dat hij foto's maakt met professionele apparatuur..
De waarde van mijn woning is gestegen en ik wil minder risico opslag betalen voor mijn huidige hypotheek.
Vragen stelde hij niet. Als ik niets had gezegt dat had hij niet geweten dat er vloerverwarming ligt. Het is een nieuwbouwwoning dus misschien dat hij daarom niets heeft gevraagd over reparaties o.i.d. ?

• Pimpbizkitnl
Barrycade schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:46:
Dus als hij een telefoonboek had opgesteld vol met hoeveel tegeltjes er in de douche zaten en welk type baksteen er op de gevel zat en daar dus minimaal 2 dagen mee bezig was en daarbij een fotograaf had meegenomen die met een volledige set gelikte HDR 360 foto's had gemaakt was het wel ok geweest om op de zelfde waarde te komen voor 300-500 euro?

Uiteindelijk gaat het zodat jij je gevraagde hypotheek krijgt toch? Dat is de toegevoegde waarde van een taxateur.

Nee maar ik zou tenminste verwachten dat hij kijkt óf er een Ikea of kwaliteitskeuken in zit?

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een merkkeuken heeft 0.0 meerwaarde bij verkoop, enkel de staat en welke apparatuur erin zit maakt wat uit, maar alles aan keuken en badkamer is marginaal.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Pimpbizkitnl schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 12:52:
[...]
Nee maar ik zou tenminste verwachten dat hij kijkt óf er een Ikea of kwaliteitskeuken in zit?
Ik heb me eens door een makelaar laten vertellen (weet dus niet of het ook waar is) dat bijv. een keuken en badkamer na 5 jaar in 'taxatie-termen' volledig afgeschreven zijn. Het boeit een taxateur dus kennelijk geen reet of er een IKEA-keuken inzit of een designkeuken van 30k. Als deze een aantal jaar oud is, is de meerwaarde voor de woning hetzelfde, 0 euro.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:15
[...]

Dat maakt niks uit...Voor een taxatie is het van belang of de keuken aan vervanging toe is. En of de apparatuur los is of ingebouwd.
En dat je echt gelooft dat de keukenboer een betere kwaliteit keukens verkoopt dan ikea is een snelle manier om €10.000 armer te worden.

TheS4ndm4n#1919

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:25
[...]

Dat maakt voor de waarde van je woning dus helemaal niks uit.
Knappe keuken = knappe keuken, dat de een misschien 2 jaar mee gaat en de andere 30 jaar maakt voor de waarde van je woning niks uit.

Verder zijn de tarieven redelijk makkelijk te verklaren:
Taxateur zal zo'n 60 euro per uur rekenen.
Uurtje heen en terug.
Halfuurtje rond kijken e.d.
2 uurtjes informatie vergaren.
Uurtje rapport opstellen.
Zit je al zo rond de 270 euro en daar komt nog belasting bij.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• Rmg
  • Laatst online: 14:16
Metalfreak schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:56:
[...]

NWWI inschrijving validatie - € 45,38
Calcasa - €24 euro~
Midas rapport - geen idee
Woning rapport kadaster - €17,50
Reiskosten
Rapport opstellen. ( 2 a 3 uurtjes? )
Bezoek woning + foto's 20 minuten - half uurtje.

Ik heb dat laten doen voor 264 euro..

Na aftrek van de kosten voor de validatie en rapportage is er nog 180 euro over voor 3,5 uur werk excl reistijd.
Daar zet je een aannemer niet (wit) voor aan het werk zegmaar..

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-07-2021
Harrie_ schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 12:29:
[...]

Met 'techt' bedoel ik dat het eens tijd wordt dat deze zeer troebele markt wordt opengebroken. Dingen kosten nu eenmaal wat ze kosten maar als consument heb je daar vaak bar weinig inzicht in.
Nou wil ik niet lullig doen, maar juist een taxatie is totaal geen troebele markt en 100% inzichtelijk. Als je gaat praten over partijen die x% van de verkoopwaarde rekenen, ja dan heb je het over troebele markten want verzetten zij nou echt meer werk als de verkoopwaarde hoger is?

Alleen bij fixed-price dingen zoals een taxatie is het gewoon een optelling van kosten en totaal niets troebels aan.

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Harrie_ schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 12:29:
[...]
Om nog maar te zwijgen over het feit dat je in de huidige markt bij aankoop op veel plekken moet overbieden om daarna je taxateur de opdracht mee te geven dat de woning togen eigenlijk wel bedrag X waard moet zijn voor de financiering. 8)7
Ik denk dat het heel erg dom is als je dat probleem (wat imho vooral een grove fout van een koper is, als die een prijs wil gaan bieden waarvan hij weet dat een taxateur daar gronden heeft om niet in mee te gaan) een taxateur gaat 'opdringen'.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:47
Pimpbizkitnl schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 12:49:
[...]

De waarde van mijn woning is gestegen en ik wil minder risico opslag betalen voor mijn huidige hypotheek.
Vragen stelde hij niet. Als ik niets had gezegt dat had hij niet geweten dat er vloerverwarming ligt. Het is een nieuwbouwwoning dus misschien dat hij daarom niets heeft gevraagd over reparaties o.i.d. ?
Je kunt je ook afvragen wat de meerwaarde is van vloerverwarming t.o.v. gewone radiatoren. Beide krijgen je huis warm (als het goed is). bovendien zou je bijv. snel kunnen concluderen dat indien radiatoren ontbreken er wel vloerverwarming zal zijn. Bovendien heeft een taxateur toegang tot de bouwtekeningen van je woning. En bij nieuwbouw zou die vloerverwarming daar weleens op kunnen staan.

En inderdaad keukens en badkamers voegen vrij weinig toe aan de waarde van je huis. Tenzij het echt een heeeeeeeeeeeeel gedateerde bende is, maar dan moet je het wel flink opknappen wil je er een waarde stijging voor zien in je woning.
RM-rf schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 13:23:
[...]

Ik denk dat het heel erg dom is als je dat probleem (wat imho vooral een grove fout van een koper is, als die een prijs wil gaan bieden waarvan hij weet dat een taxateur daar gronden heeft om niet in mee te gaan) een taxateur gaat 'opdringen'.
Overigens zijn er genoeg taxateurs die daar niet zomaar in meegaan, tenzij je goed kunt onderbouwen met feiten dat iets meer waard is. Suc6 met je financiering dan ;)

[Voor 20% gewijzigd door Meekoh op 31-10-2018 13:29]

Computer says no

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:03

vhal

ಠ_ಠ

Ach ja, ik heb dat ook als een random IT'er een uurtje of 2 factureert a 150€/h om iets 'simpels' aan te passen in een random softwareprogramma...schandalig gewoon!

Zie je wat ik doe? ;)

Overigens heb je 2 soorten taxaties waarbij de gevalideerde variant gebruikt wordt voor hypotheekaanvragen. Dit loopt via de NWWI. De ongevalideerde variant is eerder om eens te bekijken wat de marktwaarde is of voor WOZ-bezwaren maar dan houdt het snel op. Vanzelfsprekend is de gevalideerde variant duurder maar zviw kan je die kosten opvoeren bij je belastingaangifte ;)

STRAVA

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Gomez12 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 13:18:
[...]
Nou wil ik niet lullig doen, maar juist een taxatie is totaal geen troebele markt en 100% inzichtelijk. Als je gaat praten over partijen die x% van de verkoopwaarde rekenen, ja dan heb je het over troebele markten want verzetten zij nou echt meer werk als de verkoopwaarde hoger is?

Alleen bij fixed-price dingen zoals een taxatie is het gewoon een optelling van kosten en totaal niets troebels aan.
Als het gewoon een optelling van kosten is komt er een prijs uitgerold zoals @Rmg aangeeft in de trant van € 264,14. Helaas zie je in de praktijk dat de prijzen nogal uiteenlopen en dat er vaak 'mooie bedragen' uitgerold komen zoals € 350,-. Dan moet je als consument maar raden wat de 'commerciële opslag' is en waar je nu werkelijk voor betaalt.
[...]
Zoals @Meekoh aangeeft kan ik een makelaar/taxateur (zeker in de huidige markt) ook gewoon 'nee' zeggen maar ze gaan er zelf maar al te graag in mee. Wederom een indicatie dat die taxatie een behoorlijk wassen neus is.

In de huidige markt wordt trouwens ook veel gekocht met aankoopmakelaars (die ook gewoon adviseren om 30k boven de vraagprijs te bieden). Je ziet zelfs in Funda-advertenties staan 'neem uw NVM-aankoopmakelaar mee'. Jij verkoopt je huis via een NVM-makelaar, mijn NVM-aankoopmakelaar gaat onderhandelen met die van jou en aan het einde van de rit hebben we allebei betaald aan een stel makelaars die lid zijn van hetzelfde clubje. 8)7 Dat is misschien iets van andere orde dan het hele taxatie-verhaal maar geeft wederom aan hoe troebel die hele markt is.

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Meekoh schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 13:27:

[...]

Overigens zijn er genoeg taxateurs die daar niet zomaar in meegaan, tenzij je goed kunt onderbouwen met feiten dat iets meer waard is. Suc6 met je financiering dan ;)
Juist dat is ook de taak van de taxateur, die een zekere garantie moet vaststellen dat de kredietgever/hypotheeknemer geen te groot risico bij een liquidatie van het krediet loopt...

Het vaststellen van een bovengrens en het stoppen van overbieden door al te enthousiaste kopers hoort daarbij...

Daarom ben ikzelf ook van mening dat te grote prijs-concurrentie door taxateurs niet echt wenselijk is... omdat daarmee ook de indruk gewekt wordt dat de dienstverlening voor de koper bedoeld is en controllerbare garanties moet bevatten (en vooral uit vaststelbare leges bestaat en eerder minder 'schatwerk').

Het werk van een taxateur is natuurlik meestal vooral van belang voor de kredietverstrekker.

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

[...]

Tja, maar toch is het huis voor die (hogere) waarde verkocht, er is niet voor niets boven de vraagprijs geboden. Dus waarom zou dat huis dat niet waard zijn? In deze overspannen huizenmarkt werkt het wel zo, dus ik denk dat je weinig taxateurs vindt die daar niet in meegaan. Ja, in een regio waar het nog niet zo overspannen is misschien, maar waar de huizen binnen een week verkocht zijn....

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Metalfreak schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 15:24:
[...]

Tja, maar toch is het huis voor die (hogere) waarde verkocht, er is niet voor niets boven de vraagprijs geboden. Dus waarom zou dat huis dat niet waard zijn?
en dat is dus nét de crux.... overbieden maakt een huis niet veel meer waard, het is uiteindelijk hetzelfde huis en er is een gerede kans dat als er een te sterke druk op bieders bestaat, er gewoon een zeepbel-effect optreed en zulke 'waarde' héél snel weer in elkaar klapt....

Dat kan je als koper verder scheiss-egal zijn, je wilt een huis waarin je lekker kan wonen en als je dat eenmaal hebt, geniet je ervan...

Mààr... en nu komt de zin van een onafhankelijke taxateur die een taxatie-rapport opstelt voor kredietverstrekker...
die kredietverstrekkr wil een zeker dat de hypotheek die gegeven is op dat pand ook genoeg dekking geeft.
Dus ook een zekerheid dat niet de koper toevallig héél graag die woning wil hebben en zich laat opzwepen door een erg slimme verkopende makelaar die hem verteld 'dat er hee veel andere bieders zijn'....

De kredietverstrekker wil een objectieve waarde laten vaststellen.... die iig niet al tezeer opgedreven is door een potentiele koper die zeker wil stellen dat hij een zo hoog mogelijke hypotheekkrediet kan krijgen...

Omdat initieel ook die kredietverstrekker het geld beschikbaar moet stellen en de eerste periode die ook het hogste risico ope en eventueel verlies loopt.
Als een hypotheekgever een tijdje afgelost heeft, ontstaat meestal vanzelf overwaarde (het helpt ook als de huizenmarkt verder langzaam doorstijgt en geen crash optreed) en dan dekt die hypotheek zichzelf wel...
ontstaat er nóg meer overwaarde (volgens Basel II boven de 60% LTV) kunnen zelfs hypotheekleningen zelf als vermogenswaarde gelden, omdat ze een gegarandeerd kapitaal bevatten (zelfs bij executie leveren deze geen verlies op)...

juist hierbij is het echter voor kredietverstrekkers een groot nadeel als er overboden wordt op huizen ... zeker als die bieders dat zelf weer doen met leningen die zelf weer gebaseerd zijn op opgedreven taxatie-sommen...
Juist daarmee ontstaan zeepbel-effecten:
Als je wilt overbieden met eigen geld is dat geen groot probleem, je draagt dat risico zelf (en dan is er geen vereistte je woning te laten taxeren, dan kun je best laten taxeren omdat je dat zelf wil en als je dan die taxateur gaat opdringen de woning hoger in te schatten dan die eigenlijk kan onderbouwen op basis van bepaalde voorliggende gegegevens en bestaande modellen, heb je hooguit jezelf ermee).

Maar als je het wil doen op basis van kredieten, zeker ook kredieten die extra gegardeerd worden door overheidsfondsen (NHG) of waarover een groot belastingvoordeel ge-int kan worden... is het hard nodig dat er wel een zekere onafhankelijke taxatie volgt die juist liever niet gezien kan worden als 'ik als koper zeg gewoon wat de woning waard moet zijn, en als je de taxateur maar genoeg betaald, levert die dat ook'.

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

RM-rf schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 15:59:
[...]

De kredietverstrekker wil een objectieve waarde laten vaststellen.... die iig niet al tezeer opgedreven is door een potentiele koper die zeker wil stellen dat hij een zo hoog mogelijke hypotheekkrediet kan krijgen...
Daar is niets objectiefs aan. Want anders zou een huis in hartje Amsterdam dezelfde waarde moeten krijgen als een vergelijkbaar huis bij mij in Limburg en we weten allemaal wel dat dat niet het geval is. Er is helemaal niets objectiefs aan de waarde van een huis, taxateur erbij of niet. Als mijn huis in Amsterdam zou staan, zou dat ineens 700k of meer waard zijn, maar bij mij is dat toch echt niet meer dan 225k. Het ligt puur aan die locatie en die heeft geen objectieve waarde, puur en alleen gedreven door de vraag naar die specifieke plek.

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Metalfreak schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 16:07:
[...]

Daar is niets objectiefs aan. Want anders zou een huis in hartje Amsterdam dezelfde waarde moeten krijgen als een vergelijkbaar huis bij mij in Limburg en we weten allemaal wel dat dat niet het geval is. Er is helemaal niets objectiefs aan de waarde van een huis, taxateur erbij of niet. Als mijn huis in Amsterdam zou staan, zou dat ineens 700k of meer waard zijn, maar bij mij is dat toch echt niet meer dan 225k. Het ligt puur aan die locatie en die heeft geen objectieve waarde, puur en alleen gedreven door de vraag naar die specifieke plek.
Volgens mij weet je niet hoe een taxatie tot stand komt...
Als je wil beweren dat een taxatie een soort van natte-vinger gok is die iederee zomaar eventjes uit zn losse pols mag schudden, zit je mis

Een taxateur moet hierbij kadaster-informatie verwerken welke eerdere kooprijzen in hetzelfde gebied meeweegt.
Bovenal bestaan er gewoon vaste richtlijnen hoe een taxatierapport tot stand moet komen en wat het moet bevatten ... nu is daarin wel degelijk een zekere speelruimte qua uiteindelijk taxatiewaarde, maar zeker niet zoveel dat een taxateur zomaar enorm veel vrijheid heeft.

Iets dat maar goed is ook
niet voor niks heb ik eerder ook aangegeven dat het eerder een slechte ontwikkeling zou zijn als taxatie gewoon enkel naar de vraag van de koper zou gaan, waarbij het hooguit een vraag is van wat bieden aan de taxateur en hij dan wel effetjes een rapport levert dat de koper enkel nodig zou hebben om zn hypotheekkrediet te krijgen, en verder geen waarde zou hebben.

Het nut van een taxatie is utieindelijk juist ook dat dit zou moeten werken om het steeds verder opdrijven van koopprijzen voor huizen, iets dat in de nederlandse markt altijd al een zeer reeel probleem is, iig enigszin tegen te werken.

[Voor 3% gewijzigd door RM-rf op 31-10-2018 16:17]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-07-2021
RM-rf schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 16:15:
[...]
Het nut van een taxatie is utieindelijk juist ook dat dit zou moeten werken om het steeds verder opdrijven van koopprijzen voor huizen, iets dat in de nederlandse markt altijd al een zeer reeel probleem is, iig enigszin tegen te werken.
Mwah, het werkt in de praktijk eerder andersom. Het probleem is namelijk dat de taxateur verkoopprijzen in de omgeving bekijkt en niet getaxateerde prijzen.

Oftewel als er zoals nu in A'dam meer geboden wordt dan gevraagd dan wordt het 1e huis getaxateerd op 1 ton maar verkocht voor 1,5 ton en het 2e huis wordt dan getaxateerd op 1,5 ton en verkocht voor 2 ton en het derde huis... En dat is bijna niet meer naar beneden te krijgen want weinig mensen verkopen hun huis onder taxatiewaarde omdat ze dan gewoon verlies op hun hypotheek etc hebben.

Oftewel de markt is enkel opstuwend en bijna niet neergaand.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee