Toon posts:

Nog steeds DHCP probleem bij 3e modem/router

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Pieter274
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23-05 16:24
Goedemorgen,

Wegens problemen met DHCP is mijn modem/router nu twee keer vervangen. Eerst had ik een Cisco EPC3925, daarna een Hitron en nu weer een nieuwe Hitron. Aangezien de problemen aanhouden met diverse modem/routers lijkt het in mijn netwerk te zitten. De vraag is alleen: waar zit het probleem. Ik ben dus op zoek naar troubleshooting tips.

Probleem
Diverse host apparaten (MacBooks, iPhones, iPad, AppleTV) krijgen af en toe geen IP adres bij verbinden. Omdat het met meerdere apparaten gebeurt, die ieder voor zich nooit problemen geven in andere netwerkomgevingen, gaan we er steeds vanuit dat het probleem in de modem/router zit.
Wanneer het probleem optreedt neemt de host een zelf toegekend IP adres in de 169.254 range. Vaak krijg ik dan na een paar minuten wachten alsnog verbinding en verandert het zelftoegekende IP adres in een geldig IP adres in de 192.168.1.10-100 range.
Wanneer ik verbind via een vast IP adres krijg ik altijd met elk apparaat (dat dat kan) direct verbinding.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Hitron kabel modem/router van Ziggo zakelijk
Diverse apple apparaten met DHCP-IP
switch van netgear
Synology NAS met vast IP adres
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- alle netwerkkabels gecontroleerd met een diagnostisch apparaat
- logs van de Hitron geven foutmeldingen aan de WAN zijde (docsis events) maar dat heeft niets met de DHCP server te maken
- onze apparaten zijn voorzien van de laatste software-updates
- apparaten die zowel via Ethernet als WiFi kunnen verbinden geven ook via beide verbindingen problemen
- veel apparaten en netwerkkabels afgekoppeld om uit te sluiten dat er iets mis mee is.

Wat ik niet weet is of een slechte verbinding ergens in het netwerk of een bepaald apparaat dit soort DHCP problemen kan veroorzaken en waar ik dus moet zoeken.

Iemand een idee? Alvast mijn hartelijke dank!!

[Voor 3% gewijzigd door Pieter274 op 01-11-2018 16:21]

Alle reacties

• tricksel
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-04 18:04
Is er iets te zien in logs, zowel van de clients als in je router? Dat laatste zal misschien lastig zijn omdat dat wellicht afgeschermd is...

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-05 19:42
Een paar puntjes om te controleren:
  1. Kan het zijn dat je modem één en ander reset bij problemen aan de WAN zijde, waardoor er ook hiccups ontstaan aan de LAN zijde? Ik ben niet echt bekend met genoemd model...
  2. Kan het zijn dat er een ander apparaat als DHCP server optreedt?
  3. Kan het zijn dat er een ander apparaat (je switch bijvoorbeeld) een firewall heeft of andere functionaliteit die DHCP tegenhoudt?

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

• Pieter274
Dank voor jullie snelle reacties!

@tricksel Er is alleen een docsis events log, geen LAN/DHCP log. de system log op mijn mac is zo lang dat ik niet weet waar ik moet zoeken.

@NaliXL
1. dat zou kunnen, geen idee. Er zijn heel veel "critical" foutmeldingen, zoals deze:

3
10/15/18 22:35:11
82000400
critical
Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=f8:1d:0f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
4
10/20/18 04:32:44
82000200
critical
No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=f8:1d:0f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:01:5c:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

Het heeft steeds te maken met de CMTS, oftewel de "Cable Modem Termination System", een onderdeel van het Ziggo netwerk aan de WAN zijde. Lijkt mij een soort verdeelstation vanaf ons huis richting de centrale wijkhub.

2. Nee geen andere DHCP server. De enige die ik heb die dat zou kunnen is de Synology en dat heb ik gecheckt, die staat uit.
3. Lijkt me ook niet, ik heb een heel gewone "domme" switch van netgear.

• drie van acht
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Je kan eens met tcpdump en handmatig de dhcp client herstarten op een host kijken wat er gebeurt. Ik denk dat er "gewoon" even geen antwoord komt want dat het modem is te druk met verbinding maken aan de andere kant, gezien al die "critical" probleempjes. Mischien eens aan ziggo vragen of ze de lijn kunnen nakijken op signaalsterktes enzo. Zeker als ze al twee keer het modem hebben vervangen lijkt me het een goed idee te kijken waarom dat dan nodig was.

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-05 14:58
ik gok dat je netwerk vol zit met broadcast pakketen. Waardoor de DHCP vertraagd is. Opzich omschrijf je een normale werking van DHCP. Dat APIPA (254.169.x.x.) krijg je omdat het te lang duurt. Heb je misschien veel broadcast verkeer op je netwerk? Staat je ziggo router in bridge of in router mode?

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
drie van acht schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:50:
Je kan eens met tcpdump en handmatig de dhcp client herstarten op een host kijken wat er gebeurt. Ik denk dat er "gewoon" even geen antwoord komt want dat het modem is te druk met verbinding maken aan de andere kant, gezien al die "critical" probleempjes. Mischien eens aan ziggo vragen of ze de lijn kunnen nakijken op signaalsterktes enzo. Zeker als ze al twee keer het modem hebben vervangen lijkt me het een goed idee te kijken waarom dat dan nodig was.
Indien dit het probleem veroorzaakt kan je dit toch eenvoudig testen door de wan-kabel niet te gebruiken? Geen DHCP-problemen; errors aan wanzijde ontregelt [iets]. Wel problemen; intern issues.

Lijkt me sterk trouwens, maar goed.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Cisco EPC3925 en twee Hitron modems klinkt nogal als Ziggo. Heb je niet stiekem een Horizon-box in je netwerk hangen? Zo ja, verbreek de IP-verbinding daarmee (WiFi op de Horizon uitschakelen danwel Ethernetkabel eruit) - je kunt dan net zo goed TV kijken, maar goede kans dat je een stuk minder DHCP-gedonder hebt.

Soittakaa Paranoid!

• Pieter274
ewoutw schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 12:08:
Staat je ziggo router in bridge of in router mode?
Ik heb een heel klein en simpel netwerk, max 10 hosts/clients op een moment, meestal minder. Ziggo modem/router staat standaard geconfigureerd, in router mode. Ik heb ook een apple airport extreme in bridge mode (dus geen DHCP conflicten) maar die staat nu al een paar dagen uit en het probleem blijft aan.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:42

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Niet toevallig spanning-tree aanstaan op je Netgear switch? Dat zorgt ervoor dat je netwerklink pas na een tijd up komt. Hierdoor lukt de DHCP-discovery niet...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Pieter274
dion_b schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 12:38:
Cisco EPC3925 en twee Hitron modems klinkt nogal als Ziggo. Heb je niet stiekem een Horizon-box in je netwerk hangen? Zo ja, verbreek de IP-verbinding daarmee (WiFi op de Horizon uitschakelen danwel Ethernetkabel eruit) - je kunt dan net zo goed TV kijken, maar goede kans dat je een stuk minder DHCP-gedonder hebt.
Nee, geen horizon. Ik heb op dit moment nog maar een paar apparaten aan staan:
ziggo modem/router -> 4 UTP aansluitingen
1: direct op laptop 1
2: direct op laptop 2 (staat meestal uit)
3: naar netgear switch (niet gemanaged, simpele switch, geen firewall of wat dan ook)

Op deze switch:
- synology NAS (vast IP)
- mac pro (DHCP-IP)
- macbook pro, via UTP->thunderbolt adapter ethernetverbinding en ook via WiFi

• Pieter274
drie van acht schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:50:
Storingsmonteur komt vrijdag langs. Zal het met hem bespreken. Deze komt eigenlijk voor de telefoonlijn die niet vanzelf online komt sinds de modemwissel, maar het is wel handig om dit meteen te bespreken.

• Pieter274
Question Mark schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 12:42:
Niet toevallig spanning-tree aanstaan op je Netgear switch? Dat zorgt ervoor dat je netwerklink pas na een tijd up komt. Hierdoor lukt de DHCP-discovery niet...
Het is een Netgear GS105GE 5 port Gigabit Switch. Voor zover ik weet niet configurable, maar ik heb daar niet verder op gezocht. Ik heb het ding zo uit de doos in het netwerk gezet, ging ervan uit dat het alleen basisfuncties vd switch uitvoert en verder niets.

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:27
Heb je niet ergens een wifi router staan? Hang die er tussen (LAN naar WAN) en laat die DHCP adressen uitdelen. Kijken wat er dan gebeurt.Je krijgt dan wel dubbele NAT, maar daar heb ik nog nooit problemen mee had.
Wel wifi even uitzetten op het ziggo modem.

[Voor 32% gewijzigd door utbone op 31-10-2018 14:56]

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Hoe groot is je DHCP scope en wat is de leasetime?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:39
Is het probleem te reproduceren?
Anders alles uitzetten, ook het switchje en de Synology, echt alles uit, alleen 1 bekabeld device aan de Ziggo modem/router.

Zijn er dan geen problemen? Ligt aan je interne netwerk.
Zijn er wel problemen? Voor de zekerheid even een andere laptop bekabeld aansluiten, geeft dat ook problemen, zit het in de modem/router.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:33
Heb je de mogelijkheid een andere switch te proberen? Of haal hem eens uit je netwerk.
Ik heb een tijdje terug vergelijkbare DHCP problemen gehad. Lees hier.
Uiteindelijk bleek een Netgear GS205 switch de veroorzaker. Was bij mij ook niet opgekomen, omdat het maar een "simpele switch" is.

[Voor 10% gewijzigd door Masimo op 31-10-2018 20:41]

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:05
T4 errors laten meestal wel je docsis modem rebooten , dat wil zeggen dat ie op geen enkel terugwegkanaal nog signaal vind...

T3 foutjes zijn vervelend , want dat geeft mogelijks erg korte onderbrekingkjes

zou dat een logisch verhaal zijn ? dat je modem herstart en aldus kan je apparaat niet re-leasen ?

• Pieter274
@utbone Nee helaas, geen extra wifi router. De synology heeft een dhcp server (staat nu uit, maar kan aan) alleen weet ik niet hoe die te configureren.
@Brahiewahiewa 192.168/1/10~100 en 1 week. Synology vast IP op 110.
@Ora et Labora Niet echt te reproduceren. Het is steeds afwachten wanneer het weer komt. Nu alweer een twee dagen OK, geen enkel probleem gehad. Het probleem met alles uitzetten is dat ik dagelijks de spullenboel wel nodig heb. En omdat het soms wel 2 weken duurt voordat er weer iets gebeurt. Kan ik al die tijd niet printen of iets anders niet.
Maar dat lijkt toch het proberen waard. Ik heb 4 UTP poorten op de ziggo m/r, kan ik 1 synology, 2 laptops en 1 printer op aansluiten. Maar ook dan heb ik niet alles uit staan...
@Masimo Ja ik heb nog wel een andere switch. Ik kan ook de airport extreme als simpele switch gebruiken (zonder WiFi en in bridge mode). Maar kan evt ook tijdelijk helemaal zonder switch.

De synology heb ik eigenlijk wel echt nodig voor m'n werk.

Oh ja, ik heb op de synology een DNS based ad blocker draaien. Maar dat lijkt me niets van doen te hebben met DHCP...

@ijske dat zou logisch klinken als het modem ook daadwerkelijk een volledige reboot cyclus uitvoert, dwz tijdelijk geheel niet actief is (alle lampjes uit behalve power). De theorie wordt echter onderuit gehaald door de omstandigheid dat bij een probleem met 1 apparaat, de overige apparaten in het netwerk het wel gewoon prima blijven doen.
Verder is het zo dat het aantal errors in de docsis event log (ca 5 a 6 in 2 dagen) kleiner is dan het aantal keer dat er een IP probleem optreedt.

[Voor 17% gewijzigd door Pieter274 op 31-10-2018 21:53]

• Pieter274
Tussendoor wil ik jullie allen graag heel hartelijk danken voor alle suggesties en het meedenken! Erg fijn :-)

• ijske
zolang er geen traffiek loopt, en de lease nog geldig is hebben veel devices niet eens door dat de verbinding weg was (ervanuitgaande dat ze op de switch zitten en niet rechtstreeks op de modem zitten)

als je pc rechtstreeks aan het modem hangt , valt bij ons in belgie, wel je wifi uit.. T4 veroorzaakt volledige power cycle namelijk

staat er nergens wanneer je modem online is gekomen / veranderd dat ?

• Pieter274
Eigenlijk ben ik bijna zover dat ik overweeg te switchen van internet provider, en dan van kabelinternet naar koper (wij hebben geen glasvezel). Dan elimineer ik de factor kabel en de hele infra daarachter. Als de fouten dan nog steeds optreden weet ik zeker dat het mijn interne netwerk is.

Ik ga wel de suggestie volgen om de switch ertussenuit te halen. Vanavond nog.

[Voor 12% gewijzigd door Pieter274 op 31-10-2018 22:03]

• Pieter274
ijske schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 21:55:
zolang er geen traffiek loopt, en de lease nog geldig is hebben veel devices niet eens door dat de verbinding weg was (ervanuitgaande dat ze op de switch zitten en niet rechtstreeks op de modem zitten)

als je pc rechtstreeks aan het modem hangt , valt bij ons in belgie, wel je wifi uit.. T4 veroorzaakt volledige power cycle namelijk

staat er nergens wanneer je modem online is gekomen / veranderd dat ?
Er is meestal wel traffiek, want bij een optredend IP probleem kijk ik altijd op andere apparaten of die het wel doen. En als het modem in power cycle zit is er geen internetverbinding. Zal de volgende keer expliciet kijken of internet bereikbaar is.
Er is geen log voor online / offline in deze modem/router helaas.

• ijske
als je geen ip adres meer hebt, kan je ook is kijken of er bepaalde lan-poorten absurde activiteit hebben ?

zoiets kan bv gebeuren als je een airport extreme hebt aangesloten met kabel en daarop wifi hebt ingesteld als "breid netwerk uit"
dan krijg je namelijk een loopje van data , idem met bv powerline's die aan allerlei kanten zowel lan als powerline connectiviteit hebben ..
dit is wel duidelijk te zien aan de absurde activiteit, trek je dan de storende poort uit keert de rust en de functionaliteit terug

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Pieter274 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 21:56:
Eigenlijk ben ik bijna zover dat ik overweeg te switchen van internet provider, en dan van kabelinternet naar koper (wij hebben geen glasvezel). Dan elimineer ik de factor kabel en de hele infra daarachter. Als de fouten dan nog steeds optreden weet ik zeker dat het mijn interne netwerk is....
Lijkt me wat overdreven. Trek gewoon de (coax)kabel er uit; dan moet DHCP ook werken
Maar
...
@Brahiewahiewa 192.168/1/10~100 en 1 week. Synology vast IP op 110.
...
Staat-ie echt op 604800 seconden? Da's behoorlijk lang. Overweeg om 'm op 28800 (8 uur) te zetten
En heeft je modem/router een overzicht van de dhcp-adressen die hij uitdeelt? Daar iets bijzonders aan te zien?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Pieter274
@Brahiewahiewa coax kabel eruit trekken en testen! Goed idee. Minpunt: soms duurt het dagen voor de eerste fout optreedt.
En ja, er is een lease tabel, oftewel "connected devices".

N.B. ik heb nu alle UTP kabels eruit getrokken om te proberen het probleem te isoleren. Nu dus alleen WiFi. Geen synology, geen switches. Alleen MacBooks, iPhones en 1 iPad. Zie plaatje hieronder.

Gelukkig kwam er meteen weer een foutmelding bij een oude macbook. Hiermee weet ik nu dus zeker dat het probleem niet in bekabeling of switches zit, aangezien ik die nu allemaal niet gebruik. Synology dus ook niet en ook geen airport extremes. Wat wel verbinding had staat in dit plaatje.

http://www.yulaniss.nl/images/ziggo/191101-15_23_sf_t.jpg

In dit overzicht staat dan weer een iPhone dubbel vermeld met twee IP adressen. Dat is weer heel erg vreemd natuurlijk. Misschien een nieuwe lease gekregen terwijl de vorige (wsch. van gisteren) er nog in stond. Wel raar: beide staan op Active. En ik heb heel erg zeker nooit een vast IP adres ingesteld op die telefoon.

Zou het verlagen van de lease time kunnen helpen?

Ik heb nu in elk geval iets om morgen de Ziggo monteur te laten zien.

[Voor 107% gewijzigd door Pieter274 op 01-11-2018 16:15]

• Pieter274
Wat ik nog vergeten was te vermelden: Ik heb een coaxversterker in de meterkast voor het versterken van het TV signaal. Het is een Hirschmann GHV 41M. Schema is:

Coaxkabel Ziggo
--> splitter uit Ziggo pakket
...--> (1) naar Ziggo modem/router Hitron en
...--> (2) naar Hirschmann
......--> (1) naar TV woonkamer
......--> (2) naar TV zolder

Hirschmann zit dus vast aan de Hitron. Maar ik ben er altijd van uit gegaan dat dit geen relatie kon hebben met de IP storingen. TV's doen het trouwens prima en zonder Hirschmann niet zo best.

[Voor 3% gewijzigd door Pieter274 op 01-11-2018 16:27]

• Masimo
"Zonder Hirschmann niet zo best", zeg je. Wat is de kabellengte van AOP naar je TV's? Als je signaal namelijk goed binnenkomt, moet je makkelijk 10-15 meter kunnen overbruggen zonder versterker, en nog steeds goed beeld hebben. Welke kabels/stekkers gebruik je, overigens?

Kun je in de Hitron modem de signaalwaardes van het coax-signaal uitlezen?

Modem al eens rechtstreeks op het AOP aangesloten, en dan gekeken wat er gebeurd? Dus zowel splitter als versterker er tussen uit.

Welk AOP heb je?

[Voor 18% gewijzigd door Masimo op 01-11-2018 22:28]

• Pieter274
@Masimo Nee dat heb ik nog nooit geprobeerd, want dan hebben we geen TV. Zie ik als een van de uiterste middelen. Wel dank voor de suggestie, lijkt de moeite waard om te proberen.

AOP is oude van UPC.

http://www.yulaniss.nl/images/ziggo/IMG_9193-th.jpg

[Voor 31% gewijzigd door Pieter274 op 02-11-2018 11:50]

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Veel gezien probleem hier op tweakers, er wordt nogal fors afgedwaald van de essentie van het probleem.
Je hebt problemen met DHCP... punt...., en we dwalen af over coax en afstanden....
De GS105E is te configureren, dus wat ik zou doen is het volgende :
Ziggo modem uplink naar GS105E, en maak hier een mirror port op aan (uplink naar Ziggo). Overige apparaten gewoon aansluiten op de switch. Zodra je problemen hebt, sluit je laptop aan op de mirror interface en kijk met wireshark wat er gebeurt, gebruik het display filter : bootp
Zodoende kan je het DHCP verkeer voorbij zien komen en kan je het probleem of de veroorzaker van het probleem lokaliseren.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:42

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Pieter274 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 14:46:
[...]

Het is een Netgear GS105GE 5 port Gigabit Switch. Voor zover ik weet niet configurable, maar ik heb daar niet verder op gezocht. Ik heb het ding zo uit de doos in het netwerk gezet, ging ervan uit dat het alleen basisfuncties vd switch uitvoert en verder niets.
Dit is wel degelijk een managed switch. Spanning-tree detection is één van de features, volgens de manual heet het bij Netgear loopdetection. Disable dat eens...

ProSAFE plus configuration Utility
bladzijde 37.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Pieter274
Vandaag is de ziggo monteur geweest. Niet echt bevredigend.

Sinds gistermiddag had ik al alle UTP kabels eruit getrokken om te zien of het probleem zich opnieuw zou voordoen. Toen had ik toch weer een IP probleem op 1 apparaat, maar tussendoor was het ziggo modem niet opnieuw opgestart.

De monteur heeft vandaag het modem gereboot en toen kwam er gelukkig weer een IP probleem naar voren. Maar na een telefoontje met de ziggo oplosgroep bleek dat er aan de ziggo zijde niets te zien was. Eindelijk had ik wel voor de ogen van een ziggo medewerker het probleem zichtbaar.

De oplosgroep zei vervolgens dat het het modem teruggezet moest worden naar fabrieksinstellingen. De enige wijzigingen die ik een paar weken geleden (toen ik het nieuwe Hitron modem ontving) zelf heb toegepast tov de fabrieksinstellingen:
- subnet van 192.168.0.1 naar 192.168.1.1, omdat ik dat altijd zo heb gehad en mijn Synology op 192.168.1.110 staat
- DHCP range van 10-200 naar 10-100

De ziggo monteur komt nu "ineens" met de mededeling dat dit wel eens de boosdoener geweest kon zijn. En klanten horen helemaal geen wijzigingen aan hun modem uit te voeren. Dit is zoals het modem door ziggo wordt geleverd, dus zo moest ik het maar weer gaan proberen.

Ik weet vrij zeker dat het wijzigen van het subnet geen enkele invloed heeft op de werking van de DHCP server. Ook het DHCP bereik maakt niks uit, zolang de DHCP server maar geen 1.110 adres probeert uit te geven.

Kortom ik denk niet dat hiermee de problemen zijn opgelost. Afspraak is wel dat ik het zo een poosje ga proberen. Als wonder boven wonder er nu geen issues meer rijzen dan zijn we klaar. Als die er wel komen, dan moet ik weer verder gaan met diagnosticeren.

• Pieter274
Question Mark schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 12:17:
[...]

Dit is wel degelijk een managed switch. Spanning-tree detection is één van de features, volgens de manual heet het bij Netgear loopdetection. Disable dat eens...

ProSAFE plus configuration Utility
bladzijde 37.
Okee, dank voor deze info! Ik ga zeker kijken naar je link. Maar de oorzaak van het probleem kan het niet zijn want ook deze switch stond uit toen de problemen aanhielden.

Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken? Meerdere posts onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet gewenst.

[Voor 8% gewijzigd door rens-br op 22-11-2018 20:28]

• Masimo
kosz schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 12:10:
Veel gezien probleem hier op tweakers, er wordt nogal fors afgedwaald van de essentie van het probleem.
Je hebt problemen met DHCP... punt...., en we dwalen af over coax en afstanden....
De GS105E is te configureren, dus wat ik zou doen is het volgende :
Ziggo modem uplink naar GS105E, en maak hier een mirror port op aan (uplink naar Ziggo). Overige apparaten gewoon aansluiten op de switch. Zodra je problemen hebt, sluit je laptop aan op de mirror interface en kijk met wireshark wat er gebeurt, gebruik het display filter : bootp
Zodoende kan je het DHCP verkeer voorbij zien komen en kan je het probleem of de veroorzaker van het probleem lokaliseren.
Ik opper dit niet zomaar. De kwaliteit van het binnenkomende signaal op de coax moet goed zijn (sterkte en kwaliteit), met voldoende afscherming tegen 4G-interferentie. Verder is van belang de signaal/ruis ratio voldoende hoog is. Ook als downstream en upstream waardes niet ok zijn, en het modem meest van zijn tijd kampt met signaalcorrectie en eventuele signaldrops of zelfs herstarts, kan de overige functionaliteit (zoals het verzorgen van DHCP) wel eens problemen geven.
Dus wat mij betreft zijn een goede coax-infrastructuur (AOP, bekabeling, stekkers, splitters, ….) én goed signaal belangrijke voorwaarden als je Ziggo als provider hebt.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:18
Met @Masimo verscheidende modems (modem/router combi's) van ziggo gaan op "nul" of rebooten als ze geen goed (of helemaal geen) signaal krijgen van de aangeleverde coax.

Tip @Pieter274 is dus inderdaad test even (liefst met de door ziggo bijgeleverde bekabeling) je modem rechtstreeks op je AOP, dan maar even een dagje zonder tv. Zo kan je namelijk bovenstaande wel uitsluiten.

Blijkt het wel aan je bekabeling te liggen dan wordt het mogelijk tijd om alles te vervangen door goede coax bekabeling/stekkers/splitters etc.
Tenminste Hirschmann Koka 799 maar liever nog de Koka 9Ts (en voor beide de bijbehorende connectoren etc.)

@Pieter274 Ik meen zo uit m'n hoofd dat de Hirschman GHV 41M een "semi" automatische signaal detectie heeft en dat poortje 1 of 4 (uitgaand) dan terug schaalt naar 0 dB versterking speciaal voor het modem. Moet je zelf mogelijk nog even checken, als dat zo is kan je in ieder geval de splitter er ook al tussenuit halen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Masimo schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 22:33:
[...]

Ik opper dit niet zomaar...
Nou... de link met dhcp-problemen is toch wel ver te zoeken.
In de TS wordt gemeld dat er alleen dhcp-problemen zijn. Op het moment dat 't speelt hebben andere apparaten een internet verbinding zonder problemen. Het lijkt mij sterk dat dit door T3 (of T4) time-outs veroorzaakt wordt. Een foutieve switch configuratie zoals @Question Mark aangeeft is veel waarschijnlijker

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Pieter274
Ik zie zo gauw geen Prosafe plus utility voor MacOS...

Sinds het modem is teruggezet naar fabrieksinstellingen geen problemen meer gehad (nu 2 dagen)

• Pieter274
Question Mark schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 12:17:
[...]

Dit is de reactie die ik kreeg van de verkoper van de switch:

De GS105 switch met het Europese partnummer GS105GE is een unmanaged switch. Zie ook : https://www.netgear.com/i...105v5_GS108v4_GS116v2.pdf Er valt niets te configureren.

De GS105E met het europese partnummer GS105E-200PES is een smart managed plus switch en is wel te manegen met management software. Zie voor meer info : https://www.netgear.com/i...aged_Plus_Switches_DS.pdf

De 2e variant hebben we niet in ons assortiment.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je kan heel simpel zien of hij managed of unmanaged is. Krijgt hij een IP adres? Ja is managed. Kijk anders ook op het apparaat.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-05 10:35
- ik weet niet of de storing(en) al verholpen zijn......maar:
IGMP uitzetten in de GS105E (die ie wel degelijk te managen. UTP kabeltje rechtstreeks van pc/laptop naar switch, 192.168.0.1/24 is het adres, gebruik niet poort 1 of 5 (tip), dus zet dat adres even om naar een vrij IP adres in je thuisnetwerk reeks).

[Voor 17% gewijzigd door EverLast2002 op 15-11-2018 20:56]

• Pieter274
EverLast2002 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 20:49:
- ik weet niet of de storing(en) al verholpen zijn......maar:
IGMP uitzetten in de GS105E (die ie wel degelijk te managen. UTP kabeltje rechtstreeks van pc/laptop naar switch, 192.168.0.1/24 is het adres, gebruik niet poort 1 of 5 (tip), dus zet dat adres even om naar een vrij IP adres in je thuisnetwerk reeks).
Ja ik geloof zeker dat de GS105E te managen is, maar ik heb dus geen GS105E switch. Ik heb de andere variant die die mogelijkheden niet heeft. De switch kostte ook maar 22 Euro.

• Pieter274
Beste mensen ik had gisteren voor het eerst sinds 2 november (toen is de Hitron modem/router teruggezet naar fabrieksinstellingen) weer een DHCP error. 16 dagen heeft ie het dus goed gedaan en dat is een record.

Uiteraard vroeg ik mij af of ik iets anders had gedaan dan daarvoor. En dat was zo:
#1 Synology verplaatst naar zolder
Toen nog geen problemen

#2 Na langere tijd weer eens de AppleTV3 aangesloten
#3 kabel was te kort dus doorlusbus gebruikt
Het probleem trad als eerste op in de AppleTV, die ging naar 169.254.20.156

Modem uit- en weer aangezet én AppleTV losgekoppeld van de netwerkkabel. Dan gaat ie het via WiFi proberen.
Via WiFi kreeg de AppleTV ook een 169.254.x.x adres.
Vervolgens AppleTV helemaal uitgezet (stekker eruit).

Even later kreeg een Macbook Air op zolder ook een 169.254 adres
Kort daarna een iPhone 5s ook

Weer modem uit- en weer aangezet

Weer een andere Mac op 169.254.

Kortom: nadat het eerste apparaat een DHCP error kreeg, ging de rest ook.

Nu weet ik dus niet waar de oorzaak zit. Ervan uitgaande dat het probleem zich in mijn netwerk bevindt, kan het dus de AppleTV3 zijn. Maar dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Het kan ook in de Hitron fout gaan en dat toevallig de AppleTV als eerste de pineut was.

Wat mij nu het beste lijkt is:

#1 om de Hitron opnieuw terug te zetten naar fabrieksinstellingen en een weekje geen AppleTV te gebruiken en te kijken of alles dan goed blijft werken. Dan vervolgens de AppleTV na een week weer aanzetten en kijken of het probleem dan opnieuw optreedt. Gaat het dan weer een week goed, dan zal het toch niet aan de Apple TV liggen.

#2 om de Hitron in te stellen op een kortere lease tijd. Standaard is deze 7 dagen. Dit betekent dus dat een IP adres 7 dagen geldig blijft en problemen zich dus niet zo snel zullen manifesteren. Als ik de DHCP naar 6 uren zet zal elk apparaat na max 6 uren een nieuw IP aanvragen en als er fouten optreden zie ik die dus veel sneller. Blijft het dan een week goed werken zegt dat ook veel meer dacht ik zo.

Ik hoor graag of ik zo op het juiste gedachtespoor zit. Aanvullingen hoor ik natuurlijk ook graag!

Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken? Meerdere posts onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet gewenst.

[Voor 2% gewijzigd door rens-br op 22-11-2018 20:28]

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-05 10:35
Pieter274 schreef op maandag 19 november 2018 @ 16:56:
[...]

Ja ik geloof zeker dat de GS105E te managen is, maar ik heb dus geen GS105E switch. Ik heb de andere variant die die mogelijkheden niet heeft. De switch kostte ook maar 22 Euro.
Wauw....ik haalde twee merken door elkaar heen....excuus.
Mijn tp-link sg105e kostte ook €22 trouwens.
Jouw netgear gs105e ken ik niet uit ervaring.

• Pieter274
EverLast2002 schreef op maandag 19 november 2018 @ 20:35:
[...]

Wauw....ik haalde twee merken door elkaar heen....excuus.
Mijn tp-link sg105e kostte ook €22 trouwens.
Jouw netgear gs105e ken ik niet uit ervaring.
Super dat is dan meteen opgehelderd. Dank voor het melden :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee