Vraag

• JornA
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-12-2022
Goedemorgen,

De situatie uitgelegd:
Ik ben werkzaam bij een bedrijf (autobranche, MarCom functie) waar ik in 2010 stage heb gelopen (en sindsdien ben blijven werken met eerst nul-urencontract en daarna verschillende contracten). Ik heb in 2014 geen vast contract gekregen (na 3 werkjaren). Na 3 maand werkloosheid ben ik weer terug in dienst gekomen (nu vast).
In 2011 een loon afgesproken zonder te verwijzen naar welke schaal/functie van het cao (motorvoertuigenbedrijf en tweewielerbedrijf). In de periode van 2011-2014 wel de jaarlijkse cao inflatie verhoging gekregen, maar nooit een ‘trede’ omhoog.
In 2014, toen ik dus WEER in dienst kwam een hoger salaris bedwongen, weer zonder het cao erbij te halen. Sindsdien weer de inflatieverhogingen gekregen. Maar verder sta ik al jaren stil in mijn loonontwikkeling.

Na de zoveelste keer om een salarisverhoging te vragen heb ik maar gevraagd in welke groep+trede ik ingedeeld ben, aangezien het volgens het cao verplicht is om WEL ingedeeld te zijn, en dus minimaal moet verdienen wat de salaristabel voorschrijft.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Korte samenvatting:
Autobranche (cao motorvoertuigenbedrijf en tweewielerbedrijf) https://www.fnv.nl/sector...motorvoertuigen_techniek/
(hbo) Marketing & Communicatie
2011-heden (toen was ik 21, nu 29)
1-maal salarisverhoging (muv inflatiecorrecties cao)

Sorry voor de lap tekst, mijn vraag is:
Ik heb een salaris afgesproken, wat boven de salaristabel ligt. Heb ik nou alsnog recht op de verhogingen die er met elk ‘functiejaar’ komen? (Ondanks dat deze verhogingen nog onder het afgesproken loon liggen).

Alle reacties

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-06 22:22
Goed in CAO kijken wat de deal is. Bij ons (universiteit) is het gebruikelijk ieder jaar 1 trede omhoog te gaan, bij gewoon voldoende / naar tevredenheid je werk uitvoeren. Dat is niet alleen gewoonte maar ook de afspraak geloof ik. Dat gold ook voor mijn vorige baan in de gezondheidszorg. Ik denk dat je er dus vanuit kunt gaan dat als je in het ene jaar in Functiejaar 1 zit, dat je dan het volgende jaar naar Functiejaar 2 gaat, tenzij er nadrukkelijke redenen zijn om je niet te laten groeien.

Het lijkt erop dat ze je in 2014 in schaal G, trede 1 hebben neergezet. Terwijl je al drie jaar ervaring had. Je bent er kennelijk mee akkoord gegaan, maar logischer was het geweest om in G4 te starten (4e jaar), en dan had je nu in G7 of G8 gezeten. Het is denk ik zeker de moeite waard om dat gesprek eens met je werkgever aan te gaan: vanwaar hun beslissing om je als 'newbie' aan te nemen, in 2014? Je had toch al 3 jaar ervaring in exact die baan? Daar zijn die functiejaren toch precies maar dan ook precies voor? Ik zou dat heel serieus uitonderhandelen en misschien zelfs wel op het standpunt gaan staan: dit is een fout geweest, en die moet rechtgezet worden, linksom of rechtsom: ik wil bijvoorbeeld het misgelopen loon alsnog hebben, ofwel je vraagt om per direct in minimaal de passende functiejaar (7? 8?) neergezet te worden. Idealiter is dat beide gebeurt.

Feitelijk zit je in G5 door de 'afspraak'. Maar dit had G9 moeten zijn.
Wat ook nog een vraag is, is wat er in 2011 tm 2014 is gebeurd. Heb jij toen wel het salaris gekregen waar je recht op had?

Maar lees de CAO goed, vooral waar het gaat om functiejaren. Vraag dit ook gerust aan de personeelsafdeling van je bedrijf: goh wat is hier gebruikelijk.

Ik weet niet hoe sterk je onderhandelingspositie is (kan je makkelijk bij een ander bedrijf aan de slag?) maar zo te horen hebben ze aardig mazzel met je gehad.

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-06 22:22
Uit jouw CAO:

'SALARISVERHOGING IN VERBAND MET FUNCTIEJAREN Artikel 50

Verhogingen op grond van functiejaren worden eenmaal per jaar toegekend, doch uiterlijk in de betalingsperiode waarin een nieuw functiejaar begint, een en ander totdat het maximum aantal functiejaren in de betreffende salarisgroep is bereikt"

Als ze jouw verhogingen niet gegeven hebben, heb je er recht op om dit met terugwerkende kracht van ze te eisen. Als ze vanwege dit soort wensen van jou een beetje moeilijk gaan doen over je aanstelling etc etc zijn ze dubbel strafbaar, laat je dus niet afschepen. Vooral ook niet door je 'afspraak': de jaarlijkse verhoging is een vastgelegde verplichting voor de werknemer en dat je wat hogers bedongen hebt betekent niet dat andere rechten automatisch en stilzwijgend vervallen oid.

Tip:

Stap A: vraag aan je werkgever om vanaf je eerste aanstelling in 2011 heel precies door te geven in welke schaal + trede je ingedeeld bent zodat je een duidelijk overzicht heb

Stap B: bel even met het FNV of iets dergelijks om advies te vragen

Stap C: maak een 1op1 afspraak met personeelsafdeling van je werkgever en doe een concreet voorstel, hou het vriendelijk, maar beslist. Je vraagt niks geks.

• JornA
Znorkus schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:00:
Het lijkt erop dat ze je in 2014 in schaal G, trede 1 hebben neergezet. Terwijl je al drie jaar ervaring had. Je bent er kennelijk mee akkoord gegaan, maar logischer was het geweest om in G4 te starten (4e jaar), en dan had je nu in G7 of G8 gezeten.
T/m 23 jaar zit je in schaal 0. Maar ik ben nergens met de indeling akkoord gegaan. Ik heb dit jaar gevraagd waarin ik nu ingedeeld ben, EERDER is daar nog nooit over gesproken of geschreven. Wel heb ik aangegeven dat ik het niet eens ben met mijn indeling, nooit meer wat van gehoord.
Wel zit/zat ik natuurlijk hoger met m'n salaris dan wat er in de tabel staat.
Wat ook nog een vraag is, is wat er in 2011 tm 2014 is gebeurd. Heb jij toen wel het salaris gekregen waar je recht op had?
Ze wilden me op dat moment geen vast contract geven, ze onderschatte m'n functie, waardoor m'n 'vervanger' faalde en ik snel weer terug kon komen. Loon was goed in die tijd voor mijn leeftijd.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:50
Ik zou eens met je manager en HR gaan praten. Je werkgever mag je betalen wat ze je willen. Voor jezelf om in gesprek te gaan. Wij kunnen vanuit hier niet zien waarom je nu al boven je schaal zit en hoe je verder kan groeien.

• JornA
Znorkus schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:08:
Uit jouw CAO:

'SALARISVERHOGING IN VERBAND MET FUNCTIEJAREN Artikel 50

Verhogingen op grond van functiejaren worden eenmaal per jaar toegekend, doch uiterlijk in de betalingsperiode waarin een nieuw functiejaar begint, een en ander totdat het maximum aantal functiejaren in de betreffende salarisgroep is bereikt"

Als ze jouw verhogingen niet gegeven hebben, heb je er recht op om dit met terugwerkende kracht van ze te eisen. Als ze vanwege dit soort wensen van jou een beetje moeilijk gaan doen over je aanstelling etc etc zijn ze dubbel strafbaar, laat je dus niet afschepen. Vooral ook niet door je 'afspraak': de jaarlijkse verhoging is een vastgelegde verplichting voor de werknemer en dat je wat hogers bedongen hebt betekent niet dat andere rechten automatisch en stilzwijgend vervallen oid.
Ik zou dus elk jaar een verhoging gekregen moeten hebben, ondanks mijn al hogere salaris?
Is dit dan de procentuele stijging of het bedrag wat er per trede bijkomt?
Tip:
Stap A: vraag aan je werkgever om vanaf je eerste aanstelling in 2011 heel precies door te geven in welke schaal + trede je ingedeeld bent zodat je een duidelijk overzicht heb

Stap B: bel even met het FNV of iets dergelijks om advies te vragen

Stap C: maak een 1op1 afspraak met personeelsafdeling van je werkgever en doe een concreet voorstel, hou het vriendelijk, maar beslist. Je vraagt niks geks.
Als ik in mijn recht sta, ga ik zeker deze stappen ondernemen :)

• JornA
jongetje schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:14:
Ik zou eens met je manager en HR gaan praten. Je werkgever mag je betalen wat ze je willen. Voor jezelf om in gesprek te gaan. Wij kunnen vanuit hier niet zien waarom je nu al boven je schaal zit en hoe je verder kan groeien.
De werkgever dient zich aan de cao te houden, dit zijn de minimale lonen als je hierbij aangesloten bent.
Aangezien ik volgens het cao ingedeeld MOET zijn, is mijn vraag dan ook OF ze mij de loonsverhogingen die bij de tredes horen moeten toedienen.

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06 21:57

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Met die redenatie kan je hem ook omdraaien;
- je zit in een bepaalde trede op basis van functiejaren,
- je huidige salaris voldoet aan het minimum van deze trede.

- Volgend jaar ga je een trede omhoog zonder salarisverhoging;
- je voldoet nog steeds aan het minimum op de hogere trede.

Wat je werkgever dan kan redeneren dat hij je nog steeds conform CAO beloont.

kortom: wat staat er exact in je overeenkomst/cao? ga je na elk jaar een trede omhoog? of krijg je bij elk jaar een loonsverhoging? Dit zijn in mijn ogen twee verschillende zaken. (welke toevallig overeenkomen als je op het minimum van de trede beloont wordt).
Ander vraagstuk is: als je salaris hoger ligt dan in de cao staat; val je dan wel onder deze cao? hier zal je arbeidscontract ook uitsluitsel over moeten geven.

[Voor 36% gewijzigd door Firestorm op 31-10-2018 11:34]

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:24
Op het moment dat je boven CAO loon bent ingedeeld (dat is afhankelijk van of je in de juiste schaal/trede bent ingedeeld bij in dienst treding), hoeft werkgever je niet de jaarlijkse verhogingen te geven. Wel de standaard inflatiecorrecties, die gelden voor iedereen, maar dus niet de verhoging volgens de tredes. Zodra je teruggezakt bent naar het niveau van je trede moet die verhoging er dus wel gaan komen.

Dan de discussie of je juist ingedeeld bent, kijk even goed het functiehandboek door (dat is nogal een document in deze cao) en kijk wat het beste aansluit. Je kan dan de discussie aangaan of dat goed gaat. Maar ik verwacht wel dat het een langdurige discussie wordt. Je hebt zelf ook nooit interesse gehad in je indeling en wilt nu, 4 jaar later, opeens gaan vaststellen dat deze verkeerd is. Als dat zo'n belangrijk punt voor je is, waarom dan niet eerder? Ik denk dat de werkgever in deze redelijk safe zit omdat die (of het nu waar is of niet) kan stellen dat je vanaf dag 1 in die schaal hebt gezeten en nooit bezwaar hebt gemaakt. Dat je vervolgens boven die schaal werd betaald is leuk, maar zet de werkgever dus eigenlijk alleen maar in een beter daglicht....

Dan nog één ander puntje: Ik zie op dit forum erg vaak dingen staan als: "Ga naar je werkgever en eis dit of dat" Dat is bijzonder makkelijk roepen vanaf je eigen veilige werkplekje, als het vervolgens de complete werksfeer bederft is dat niet hun probleem. Probeer zolang mogelijk om er op een gezellige manier uit te komen, werksfeer gaat echt boven geld. Lukt het niet om er uit te komen, neem dan voor jezelf de beslissing of het verschil in geld het waard is om een gevecht aan te gaan en dus ook om op te stappen, want als je echt eisen neer gaat leggen zal de sfeer er echt niet beter op worden....

• JornA
Firestorm schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:31:
kortom: wat staat er exact in je overeenkomst/cao? ga je na elk jaar een trede omhoog? of krijg je bij elk jaar een loonsverhoging? Dit zijn in mijn ogen twee verschillende zaken. (welke toevallig overeenkomen als je op het minimum van de trede beloont wordt).
Ander vraagstuk is: als je salaris hoger ligt dan in de cao staat; val je dan wel onder deze cao? hier zal je arbeidscontract ook uitsluitsel over moeten geven.
In mijn arbeidsovereenkomst staat:

Op deze arbeidsovereenkomst is van toepassing de collectieve arbeidsovereenkomst waaran de werkgever van tijd tot tijd gebonden is. Dit is de CAO, die gezien de werkingssfeer betrekking heft op de werkzaamheden van de werknemer. Ten tijde van het sluiten van deze arbeidsovereenkomst is dit de CAO voor het Motorvoertuigenbedrijf en Tweewielerbedrijf (MvT)
&
Het salaris zal bedragen € x.xxx,- bruto per maand exclusief 8% vakantiebijslag, uitgaande van een xx-urige workweek

Valt deze wel onder het cao? -> Ja

En zoals Znorkus zojuist al quoted:
(CAO)
SALARISVERHOGING IN VERBAND MET FUNCTIEJAREN
Artikel 50
Verhogingen op grond van functiejaren worden eenmaal per jaar toegekend, doch
uiterlijk in de betalingsperiode waarin een nieuw functiejaar begint, een en ander
totdat het maximum aantal functiejaren in de betreffende salarisgroep is bereikt.
DCV191283 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:33:
Op het moment dat je boven CAO loon bent ingedeeld (dat is afhankelijk van of je in de juiste schaal/trede bent ingedeeld bij in dienst treding), hoeft werkgever je niet de jaarlijkse verhogingen te geven. Wel de standaard inflatiecorrecties, die gelden voor iedereen, maar dus niet de verhoging volgens de tredes. Zodra je teruggezakt bent naar het niveau van je trede moet die verhoging er dus wel gaan komen.
Is dit zo? Heb je hier een bron van of ben je werkzaam in het HR? In de cao wordt hier niet over gesproken namelijk.

• n3othebest
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:19
Ik denk dat je enige optie is om te kijken of je niet in een andere schaal ingedeeld kan worden.

Als dat niet kan blijf je stil staan tot de tredes je ingehaald hebben of moet je gewoon harder gaan onderhandelen (maar dat kan dus de relatie verstoren).

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:24
JornA schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:51:

Is dit zo? Heb je hier een bron van of ben je werkzaam in het HR? In de cao wordt hier niet over gesproken namelijk.
Ben werkzaam als o.a. salarisadministrateur. Dit staat inderdaad niet letterlijk zo in de CAO, dat klopt, maar is wel de manier waarop het werkt.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:58

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Dus, je hebt nu duidelijkheid, maar je bent het er niet mee eens. In je link naar de CAO staan duidelijk de verschillen in verantwoordelijkheid tussen de verschillende functies.

Eens eerlijk naar je werkpakket kijken en kijken of je indeling terecht is.
Commerciele Binnendienst en Marketing hebben overlappende groepen. Dus het wil niet zeggen dat als je naar Marketing gaat je opeens meer gaat verdienen. Dat je een HBO diploma hebt zegt natuurlijk niets over je indeling. Als je IR bent en je gaat in de werkplaats werken krijg je niet automatisch loon voor Technisch manager.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Barrycade schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 12:01:
Dus, je hebt nu duidelijkheid, maar je bent het er niet mee eens. In je link naar de CAO staan duidelijk de verschillen in verantwoordelijkheid tussen de verschillende functies.

Eens eerlijk naar je werkpakket kijken en kijken of je indeling terecht is.
Commerciele Binnendienst en Marketing hebben overlappende groepen. Dus het wil niet zeggen dat als je naar Marketing gaat je opeens meer gaat verdienen. Dat je een HBO diploma hebt zegt natuurlijk niets over je indeling. Als je IR bent en je gaat in de werkplaats werken krijg je niet automatisch loon voor Technisch manager.
Opzich eens echter zie je heel vaak dat men bewust functies te laag inschaald maar wel harde hogere eisen hanteerd bij sollicitaties. (Been there done that, heb na trekken aan een dood paard met beperkt resultaat m'n biezen gepakt, ging er, zonder bonus 20% op vooruit, met bonus komt daar realistisch gezien nog eens 30% overheen)

Verder gaat de economie nu als een tierenlier, verdien je imho niet veel & is dit bedrijf al eerder twijfelachtig met je om gegaan. Imho Alle redenen om eens goed rond te gaan kijken voor iets anders en met je voeten te stemmen.

[Voor 4% gewijzigd door GoldenSample op 31-10-2018 13:32]

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-06 21:03
JornA schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:51:
[...]

Dit kan ik bevestigen: een functie is niet voor niets in een schaal ingedeeld, dit is namelijk het minimum en maximum wat je betaalt voor iemand in die functie op basis van de "waarde" die de betreffende functie heeft. Helaas komt het vaker voor dat mensen boven schaal worden beloond (zonder een arbeidsmarkttoeslag) waardoor dit soort discussies ontstaan.

Ik zou zoals hier al eerder voorgesteld kijken wat de CAO voorschrijft voor jouw functie qua werkzaamheden, dan kun je beoordelen of dit jouw taken zijn. Als je ziet dat jij de taken uitvoert van een andere functie in een hogere schaal, dan kun je in gesprek met je werkgever. Zorg dat je dit gesprek goed voorbereid en beschrijft waarom je vindt dat je in die functie, beoordelingen en evaluaties kunnen hier nog wel eens bij helpen (als je wordt afgerekend op basis van criteria voor een hogere schaal, is het niet meer dan logisch dat je ook in die schaal zou moeten vallen, dat is echter wel het gesprek wat je moet voeren).

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Anoniem: 224360

Ben ik nou zo wereldvreemd en snap ik deze hele discussie niet?
Een schaal is er om in geplaatst te worden en door te groeien naar een maximum of doorgroei naar een volgende schaal indien mogelijk zodat het hele circus weer opnieuw begint.
Zit je dus aan je maximum van je schaal (of daarboven, wat vreemd genoeg soms mogelijk is) dan moet je voor doorgroei naar een hogere schaal. Binnen die schaal valt er immers niks meer te groeien en kun je enkel rekenen op inflatiecorrectie.

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13:43
Naast hetgeen anderen al hebben geadviseerd;

Wat vindt TS zelf van het getoonde werkgeverschap? Want op mij komt het over dat TS na zijn studie gewoon bij een of ander bijbaantje is blijven plakken, wat werkgever om het even zal zijn.

TS lijkt ook niets te ambiëren, anders dan zijn salaris, terwijl hij zelf al heeft laten doorschemeren dat hij overgekwalificeerd is.

Mijn advies is om heel snel te gaan kijken naar doorgroei mogelijkheden, want anders loop je over 2 jaar weer ruzie te maken met het cao boekje naast je. Dit zijn peanutsbedragen voor iemand die eigenlijk al 7 functiejaren heeft staan met een hbo opleiding. Dan bedoel ik natuurlijk niet dat je veel meer hoort te krijgen in deze functie an sich. En als dat niet intern kan, dan maar extern.

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 20:11
Zoals ik het hier zie (en ik heb jouw cao er niet op nageslagen) denk je te vallen onder een bepaalde salarisgroep (G).
Als je net begint met werken en je tekent je contract dan moet er (volgens de cao) in staan in welke salarisgroep je wordt ingedeeld. Je weet dan wat je minumumsalaris is als je net begint; €2428 in je eerste functiejaar.

Je werkt er nu 4 jaar en zit dus op functiejaar 4. Daar is het minimumsalaris €2584.
Jouw huidige salaris is €2642. Je zit dus boven dit minimum en daarmee is er dus geen vuiltje aan de lucht en einde discussie. Ook met het 5e functiejaar heb je nog geen recht op een hoger salaris.
Pas bij het 6e functiejaar, en in de tussentijd geen salarisverhogingen gehad (de inflatiecorrecties worden ook op dit soort tabellen toegepast), zou je met je huidige salaris pas een loonsverhoging moeten krijgen conform het minimum van dat functiejaar (€2681).

Omdat het echter niet in je AO staat in welke groep je bent ingedeeld kun je dit niet controleren. Je zou hier dus navraag naar kunnen doen. Als de omschrijving in de CAO te onduidelijk is om jezelf goed te kunnen inpassen (wat jij denkt kan maar zo verschillen van je werkgever) moet je daar duidelijk over krijgen. Alleen dan pas kun je concluderen of je niet het juiste loon krijgt.

Maar tot op heden zie ik nog geen probleem met salarisgroep G.

Litebit.eu voorraad check :).

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Je "voorgeschiedenis" met je 0-uren contract staat volledig los op je huidige arbeidsovereenkomst. In 2014 heb je een contract getekend dat vandaag de dag nog geldig is. Wat je daarvoor allemaal hebt gedaan, maakt geen onderdeel uit van je huidige contract.

Dat je in 2014 hoger bent beloond dan het minimum salaris van G1 heb je wellicht te danken aan het feit dat je hebt onderhandeld over je salaris. Maar in plaats van over je salaris te onderhandelen, had je beter over de instroming in functiegroep en functiejaren kunnen onderhandelen. Dan was je wellicht niet in G1 gestart, maar in G4 (met hetzelfde salaris). Dan had je ieder jaar -conform de CAO- een functiejaar er bij gekregen en had je nu dus in G7 (max functieschaal) gezeten.

Overigens is de term "functiejaren" ook enigszins misleidend. Als je in G5 (of hoger) zou zitten en je zou doorgroeien naar functiegroep H, stroom je uiteraard niet in op H1. Dit salaris ligt namelijk lager dan G5. Maar je hebt voor functiegroep H nog geen functiejaren opgebouwd.
Waarschijnlijker is dat je naar het naastgelegen (hogere) salaris zal doorgroeien. Dus van:
G5 (€ 2.632) -> minimaal H2 (€ 2.680)
G6 (€ 2.681) -> minimaal H3 (€ 2.738)
G7 (€ 2.737) -> minimaal H3 (€ 2.738)

Maar als je vind dat je "onderbetaald" wordt, zal je met je leidinggevende om de tafel moeten gaan.
Laat het gesprek dan niet (alleen) draaien dat je meer euro's wilt gaan verdienen, maar dat je denkt dat functiegroep G een onderwaardering voor je kunnen is.
Als je ze daarin mee kan krijgen, kan je kijken welke functiegroep (H / I / J) het beste bij je past qua vooropleiding en potentie. En dan ga je daarna onderhandelen over welke trede (functiejaren).

Vanuit daar kan je dan aangeven, dat je conform de CAO € xx salaris hoort te krijgen. Maar dit zou ik pas inzetten, als je overeenstemming hebt over je mogelijk nieuwe functiegroep en trede (en dit via mail of post bevestigd is).

En als je er niet uit komt, zal je wellicht kunnen overwegen om je carrière elders voort te zetten.

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-06 21:34

Clush

Do as I say...

BastaRhymez schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 09:02:
Je "voorgeschiedenis" met je 0-uren contract staat volledig los op je huidige arbeidsovereenkomst. In 2014 heb je een contract getekend dat vandaag de dag nog geldig is. Wat je daarvoor allemaal hebt gedaan, maakt geen onderdeel uit van je huidige contract.
Meh, dat zal officieel misschien zo wezen, maar dat zou ik als werknemer toch niet pikken. En een goede werkgever zal dit normaalgesproken zeker wel meetellen.

Volgens mij is het absoluut redelijk om te eisen dat die jaren wel meetellen, waardoor je nu in G7 of H3/4 zou moeten zitten. Als de werkgever dat anders ziet, en dus op jou probeert te bezuinigen, zou ik zeker ergens anders gaan kijken.

... not as I do.

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Clush schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 11:09:
[...]

Meh, dat zal officieel misschien zo wezen, maar dat zou ik als werknemer toch niet pikken. En een goede werkgever zal dit normaalgesproken zeker wel meetellen.

Volgens mij is het absoluut redelijk om te eisen dat die jaren wel meetellen, waardoor je nu in G7 of H3/4 zou moeten zitten. Als de werkgever dat anders ziet, en dus op jou probeert te bezuinigen, zou ik zeker ergens anders gaan kijken.
Beetje late reactie mijner zijds.
Ik lees nergens dat TS met zijn vorige contracten dezelfde functie heeft gedaan. Hij is blijven hangen na zijn stage met tijdelijke contracten.

Ik mag hopen (maar dat is een aanname mijnerzijds) dat hij in tussentijd toch wel gegroeid is.

En als dat niet zo is, dan nog blijft van kracht wat ik eerder poste. Eerdere contracten doen er imho niet toe. Je spreekt weer nieuwe zaken af en die gelden. Dan had TS in zijn onderhandelingen mee moeten nemen, dat zijn voorgaande arbeidsperiode ook van toepassing was.

Ik geloof zelfs dat er bij ons in het personeelshandboek staat, dat bijv. jubilea (12,5, 25 en 40 jaar in dienst) een aaneengesloten periode dienen te zien, niet de som van verschillende (met tussentijdse afwezigheid) overeenkomsten.

@JornA hoe is het afgelopen? Heb je al met een leidinggevende gesproken?

• Wijnbo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:16

Wijnbo

Electronica werkt op rook.

Als ik eerlijk ben zou het 3 x jaar contract en vervolgens 3 maanden verplicht thuiszitten al reden zijn voor mij om niet meer terug te keren, ongeacht een eventuele forse salarisverhoging.

• JornA
Bedankt voor de reacties.
Ik denk dat iedereen zich wel gaat ergeren als je al 4 jaar stil staat in je loonontwikkeling en je ook geen duidelijkheid hebt op de toekomst qua groei.
Natuurlijk moet ik kritisch kijken naar mezelf en eerlijk zijn. Ik ben echt wel gegroeid in de jaren dat ik hier werk, ik krijg steeds meer taken, meer verantwoordelijkheid, complexere zaken etc.

Mijn leidinggevende is direct de directeur, als hij 'nee' zegt met is het al snel klaar. -> Het gaat er hier niet altijd eerlijk aan toe, merk ik ook aan collega's..
Ik ga het morgen weer aankaarten, met een negatieve uitkomst ga ik zeker 'actiever' verder kijken (dat was ik de afgelopen tijd al enigszins aan het doen).

In ieder geval bedankt, ik moet natuurlijk niet alleen de schuld geven aan de werkgever. Deels ligt het natuurlijk ook aan mezelf, dat laten jullie me wel inzien. :D

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 20:11
Clush schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 11:09:
[...]

In de TS lees ik dat deze er 3 maanden tussenuit is geweest. Dit is een wettelijk termijn voor het niet voortzetten van het dienstverband. Dit truukje wordt vaak gebruikt om mensen die ze niet willen ontslaan, maar ook niet vast in dienst willen nemen, weer op een tijdelijk contract in dienst te kunnen nemen.

Dit termijn is echter wel heel erg hard, als je dus een dag eerder dan die 3 maanden weer in dienst bent dan tellen je oude jaren gewoon mee en heb je recht op een vast contract. Dat is leuk om in dat tijdperk te bespreken, maar is nu niet meer aan de orde.

Het meetellen van die dienstjaren kun je natuurlijk over onderhandelen, maar wettelijk gezien heb je geen poot om op te staan.
Helaas was de transitievergoeding nog niet in het leven geroepen, anders had je daar in 2014 ook nog recht op gehad.

Litebit.eu voorraad check :).

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:20

Yucon

*broem*

Ik snap dit soort topics nooit zo goed. Eens in de zoveel tijd komt er een topic voorbij van iemand in een commerciele functie die ondanks het wel hier stellen van de vraag toch nogal gelaten/passief de periodiekjes doorwandelt.

Dus nofi, maar een dergelijke houding past toch totaal niet bij de functie? Zorg dat je jezelf fatsoenlijk naar je werkgever toe verkoopt en hoe dat in een functiehuis past mag de administratie oplossen.

bovenstaande is natuurlijk gechargeerd om het punt duidelijk te maken. Overigens is het niet eens bedoeld als kritiiek maar begrijp ik het gewoon echt niet

[Voor 7% gewijzigd door Yucon op 06-11-2018 10:58]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee