Radiator studeerkamer wordt niet warm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chup5528
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-07 13:44
Wij wonen sinds twee jaar in een rijtjeswoning uit 2003, met reguliere radiatoren & cv-ketel. Nu werkt op één van de slaap-/studeerkamers de radiator niet. Dat is al sinds we in het huis zitten, helaas in juni gekocht en kwam ik er rond oktober pas achter. Met 'verborgen gebreken' kon ik ook niet echt meer aan komen zetten.

Het ventiel (ding aan de onderkant, achter een doppie) van de radiator was sowieso volledig dichtgedraaid. Dat kwam bij m'n eerste google-zoektocht naar boven, dus ik was meteen blij het gevonden te hebben. Te vroeg gejuicht dus, het opendraaien daarvan helpt niet. Ik heb vervolgens de radiator ontlucht, nog steeds geen warmte. Vervolgens alle andere radiatoren dichtgedraaid en de verwarming op 25 graden gezet: nog steeds geen greintje warmte te bekennen. Er wordt ook echt helemaal niets warm, alle leidingen rond de radiator zijn hartstikke koud.

Nu wil ik wat vaker thuis gaan werken, maar het is natuurlijk niet lekker om in de kou te zitten. Zijn er wellicht nog handige tweakers met een goede tip? Of wordt het nu toch tijd een verwarmingsmonteur in te schakelen?

Fotootje van de situatie (let niet op mn non-existent cable management O-) ):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9j1YZbd.jpg

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:04

heuveltje

KoelkastFilosoof

Mogelijk zit dat kruisstukje verkeerd, Warmwater leiding moet boven zitten
je kunt zelf nog wat testen, worden de leidingen warm, is de ketel druk goed etc..

Maar als het echt niet warm word, zit er iets verstopt. de plaat of de leiding.
Dus in the end zul je toch moeten de plaat moeten afkoppelen, en kijken of het probleem in de aanvoer of de plaat zit. Is op zich best zelf te doen.

[ Voor 25% gewijzigd door heuveltje op 31-10-2018 10:57 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Wat @heuveltje zegt: wordt de leiding wel warm?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:14
chup5528 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:46:
Er wordt ook echt helemaal niets warm, alle leidingen rond de radiator zijn hartstikke koud.
@Harrie_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Laatst online: 15:24
Radiator knoppen hebben de neiging intern vast te gaan zitten als ze niet regelmatig gebruikt worden. Dit lijkt me een serieuze kandidaat, wel lastig want volgens mij moet je de kraan verwijderen om deze goed te kunnen bekijken. Misschien is het handig om als je dit doet hem meteen te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chup5528
^ Dat dus, leiding blijft koud. Toch maar eens loskoppelen dan.. CV ketel staat op 1,8 bar, dan moet t probleem niet zijn dus.

Als ik de radiatorkraan los wil trekken en/of de gehele radiator los maak, dan moet ik zeker eerst al het water uit de installatie laten lopen? :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-07 10:46
Persoonlijk, zou ik toch eerst wat aan kabelmanagement gaan doen. Als de verwarming wel werkt, wordt hij gloeiend heet, en met al die kabels daarachter geeft het mij geen fijn gevoel. (Ondanks dat ze waarschijnlijk wel tegen de hitte kunnen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chup5528
@EJlol Laat ik eerst de radiator warm zien te krijgen en dan eens wat kabelmanagement gaan doen ;-). Vooralsnog loop ik geen risico :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Je installatie is niet goed ingeregeld, zie Gas besparen door middel van CV tuning deel II

Al is het wel raar dat hij helemaal koud blijft, je zou verwachten dat hij wel een beetje lauw wordt als er iets van stroming is.

De leidingen gaan naar een verdelerblok, mogelijk zit daar nog een inregelventiel op die dicht staat?

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 31-10-2018 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

@Flamesz, @chup5528 sorry daar had ik even overheen gelezen.

Leiding wordt ook niet warm dus, dan zou ik inderdaad als volgende stap de radiatorknop controleren / afkoppelen. Daar moet je inderdaad de hele installatie voor laten leeglopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Laatst online: 16:00
Waar gaan die leidingen die de vloer inlopen naartoe? Een verdieping lager en zijn de leidingen daar wel warm?

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-07 23:57
Die onderste leidingen lopen naar een verdeler, staat daar alles open en doen de andere aangeloten radiatoren het wel goed?

je kunt het voetventiel en de kraan helemaal dicht draaien en de ontluchter openen, hier hoort dan een beetje water uit te komen maar geen "flow"
Draai nu omstebeurt het voetventiel of de kraan open en je hebt je boosdoener.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chup5528
ThinkPadd schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:17:
Je installatie is niet goed ingeregeld, zie Gas besparen door middel van CV tuning deel II

Al is het wel raar dat hij helemaal koud blijft, je zou verwachten dat hij wel een beetje lauw wordt als er iets van stroming is.

De leidingen gaan naar een verdelerblok, mogelijk zit daar nog een inregelventiel op die dicht staat?
Dat staat nog op het lijstje om te doen, maar ik verwacht dat er een ander probleem speelt als alles rondom de radiator gewoon koud blijft. Dat verdelerblok, is dat dat ding onderin de foto? Of bedoel je ergens anders in huis?

@bregweb Ik verwacht dat de leidingen naar de zolder lopen, waar de cv ketel hangt. Dit is de enige radiator in huis die niet warm wordt. Naast de studeerkamer zit de badkamer, dus ik kan ook niet echt warme plekken in de vloer ontdekken die zeker weten richting de studeerkamer lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 07:04

heuveltje

KoelkastFilosoof

EJlol schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:14:
Persoonlijk, zou ik toch eerst wat aan kabelmanagement gaan doen. Als de verwarming wel werkt, wordt hij gloeiend heet, en met al die kabels daarachter geeft het mij geen fijn gevoel. (Ondanks dat ze waarschijnlijk wel tegen de hitte kunnen.)
Dat is dan ook meteen de enigste reden, omdat het je geen fijn gevoel geeft :)
kabels zijn rated tot 50/70c radiators worden zo warm niet :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
chup5528 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:22:
[...]

Dat staat nog op het lijstje om te doen, maar ik verwacht dat er een ander probleem speelt als alles rondom de radiator gewoon koud blijft. Dat verdelerblok, is dat dat ding onderin de foto? Of bedoel je ergens anders in huis?

@bregweb Ik verwacht dat de leidingen naar de zolder lopen, waar de cv ketel hangt. Dit is de enige radiator in huis die niet warm wordt. Naast de studeerkamer zit de badkamer, dus ik kan ook niet echt warme plekken in de vloer ontdekken die zeker weten richting de studeerkamer lopen.
Ben ik het wel mee eens, ik denk dat er wat anders aan de hand is. Wat ik al zei: bij slechte inregeling zou je wel enige warmte verwachten. Als het gewoon koud blijft dan is er dus 0,0 flow en staat er iets dicht of is de boel verstopt.

Toch is het inregelen wel iets wat ik zeker deze winter zou doen nadat je dit issue verholpen hebt. Kan echt een hoop gas schelen en levert daarnaast meer comfort op (huis wordt egaler warm).

Ding onderaan je radiator is een onderblok met voetventiel erin. Als de boel warm wordt moet je daar ook nog even goed naar kijken, de buis met radiatorknop moet als eerste warm worden. De leidingen in de vloer worden soms nog wel eens per ongeluk omgedraaid, waardoor je radiator verkeerd zit aangesloten. De boel warmt dan ook niet goed op.

Bij mij in huis gaan de leidingen de vloer in en komen dan bij een CV-verdeler uit. De versie op die foto heeft geen aparte kraantjes, mogelijk heeft de jouwe dat wel. Ook kun je daar nog ontluchten.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 31-10-2018 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chup5528
@ThinkPad @Ikke_niet Ik zie op Google nu wat een verdelerblok is, dus die ga ik ff opzoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
ThinkPadd schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:17:

Verwijzen naar dat topic is populair, maar natuurlijk hier niet relevant.

@TS, heb je gecontroleerd of dit de enige radiator is die niet warm wordt? Ik heb een radiator in de keuken die niet warm wordt, heeft me een paar jaar gekost om de oorzaak te vinden (oké, was ook geen hoge prioriteit): Hij staat in serie met radiator op de gasten slaapkamer, en die heeft geen bypass mogelijkheid. Gezien die altijd dicht staat, wordt dus de radiator in de keuken ook niet warm.

Edit: nvm, dit was dus de enige die niet warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chup5528
Ok, dat verdelerblok is bij mij gewoon een leiding uit de cv ketel met wat koppelstukken, daar zit geen kraan tussen.

@Sissors Goeie. Ik zal voor de grap eens wat radiatoren die praktisch altijd uit staan inschakelen, kijken wat er op de studeerkamer gebeurt. Ik weet dat de rest op zich wel warm wordt, maar ik heb ze denk ik nog niet eerder tegelijk met mn studeerkamer open gehad.

En anders wordt het toch de boel lostrekken ben ik bang >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H12
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-07 12:48

H12

Hmm, met die verdeling onderin zal er geen waterstroom door de radiator of leidingen ontstaan. Het lijkt er op dat zowel de instroom als de uitstroom van de radiator via 'dezelfde weg' zijn aangesloten.

Normaliter loopt er, vanaf de aansluitingen in de vloer, één leiding (aanvoer) naar de radiatorknop/bovenaan de radiator en één leiding van onderaf de radiator (retour) naar één aansluiting in de vloer. Als er in jouw situatie al een waterstroom op gang komt gaat deze via het onderstaande koppelstuk rechtstreeks weer de vloer in.

Ik denk dat de radiator met deze aansluiting nooit de gewenste functie vervuld heeft.
(dit er van uitgaande dat er aan de 'achterzijde' van de radiator niet nog een 'uitstroom' leiding zit, dan wordt het helemaal ingewikkeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chup5528
@H12 Dat dacht ik eerst ook, maar de radiatoren in alle slaapkamers zien er zo uit. Er zal vast iets van logica in zitten :).

(aan de achterzijde zit verder niets)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

@H12 @chup5528

Hier een plaatje uit Gas besparen door middel van CV tuning

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fRyWGmFNSzA4xX4bzhwWc1Wg/full.jpg

Edit: Overigens kom je deze opstelling wel vaker tegen hoor, google maar eens naar eenpijps onderblok

[ Voor 31% gewijzigd door Harrie_ op 31-10-2018 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H12
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-07 12:48

H12

Aha, dit verbreed mijn horizon ook weer. Ik zal mij voortaan houden aan 'schoenmaker blijf bij je leest'.

Aangezien ik dan alleen iets kan zeggen over waterstromen zal een verstopping of een serie-schakeling met een andere, afgesloten radiator (of iets anders met een afsluitmogelijkheid) de meest voor de hand liggende optie.

Ondanks dat je het niet meer als 'verborgen gebreken' kan 'gebruiken, is het misschien wel mogelijk om de vorig bewoner/eigenaar te vragen hoe de vork in de steel zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:14
We hadden een radiator die niet warm werd. Uiteindelijk bleek dat de knop boven ver was dichtgedraaid en het palletje dat weer mee moest bewegen bleef hangen als je de knop open draaide.
Kun je controleren door de knop met waterpomp los te draaien.
Een paar keer bij de knop raggen en het palletje komt weer los.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Pagina: 1