Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Bobine al 3x kapot gegaan...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• C.Hariri
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 02-06 18:34
Hi, Ik heb een Chevrolet Spark (LPG), waarvan steeds de bobine kapot gaat. Scan tool geeft "P0351 - power train - Ignition Coil "A" primary/secundary circuit" aan.

Eerste keer begon de auto bij het optrekken in de file opeens te horten en stoten. Auto is opgehaald en de garage heeft compressietest/nieuwe kabelboom/ bobine eraan gehangen. Het probleem was opgelost (tijdelijk).

Tweede keer: wilde vertrekken van thuis en motor liep erg ruw. Scan tool eraan gehangen en precies dezelfde error (P0351). Uur later opnieuw geprobeerd, en hij wilde niet meer starten. Toen zelf nieuwe bobine gekocht en geïnstalleerd. Ook oude (China meuk LED lampjes, welke ik sinds het begin van de problemen erin had zitten vervangen met goed spul, 2 daarvan waren doorgebrand...). Niks aan de auto verandert dus ik dacht dit is het probleem geweest. Heb expres een goed merk bobine gepakt (Bosch), alle bobines hiervoor waren no-brands. Ik dacht dat het daarmee wel opgelost zou zijn.

Derde keer: inmiddels +- 300km probleemloos gereden me de auto (+- 1 week). Gister in het plensweer wilde ik weer wegrijden van werk. Eerste stukje naar McDonalds (5km+-) ging goed. Motor toen weer aan geprobeerd te zetten (hij was nog warm). Exact hetzelfde probleem.

Motor loopt niet lekker op lage toeren. Op hogere toeren geen horten en stoten meer maar wel extreem weinig power (hij liep niet sneller dan 20-30km/h), ook full throttle, of, op sommige momenten was het alsof er een extreme turbo lag op zat (dus 10 seconde wel 20-30km/h, en dan trok die opeens wel gewoon op)..
Zelfde P0351 error met scan tool...

Motor uitgezet op parkeerplaats, dacht ik klooi even wat, LPG uitgezet (exclusief op benzine overgeschakeld) motor opnieuw op gestart. En toen deed hij het opeens wel, alsof er totaal geen probleem is ??

Kabelboom en bobines zijn 2x vervangen, dus daar kan het niet aan liggen.

Ik heb zelf twee theorieën:
1. Er is een elektrisch probleem in de auto, waardoor de bobine teveel stroom krijgt OID, en deze gesloopt wordt.

2. Ontbranding LPG is lastiger dan benzine (voordat ik de bougies had vervangen met iridium lpg bougies (+- 20k geleden, zouden 100k mee moeten gaan), had ik last van backfires)

Dus het kan zijn dat de bougies versleten zijn (ik had ze er nog uitgehaald en gecontroleerd met de bobine vervanging, is enigszins witte aanslag op te zien omdat LPG heter is bij de ontbranding), maar de elektrodeafstand niet opgemeten toen (

Alle reacties

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 10:23
Ik zou beginnen met een setje nieuwe bougies. Relatief goedkoop en als het niets oplost heb je een setje reserve bougies voor de volgende vervanging.

2e controle zou zijn de "gaten" waar de bobine in gaat. De bobine hoort dat af te dichten met een rubberen rand maar dat sluit niet altijd even goed aan. Ik heb vroeger bij een renault ook wel eens gehad dat er water in gekomen was. Dat kan nergens heen, dus dat maakt kortsluiting. Op en duur gaat daar dan weer je bobine van kapot.

Woont in Helsinki

• Batsgeit
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 10:51
Met hierboven. LPG is extreem gevoelig voor de juiste ontsteking. Vervang eerst de bougies, mocht je het probleem dan nog steeds hebben dan ligt het waarschijnlijk in het LPG systeem.

• MicGlou
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 09:37
De oorzaak kan ook ergens anders vandaan komen... bijvoorbeeld een dynamo die niet zo lekker meer is kan voor defecte bobines zorgen.

• utbone
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 08:33
Verkopen... LPG en storingen oplossen.. kansloos..
(niet erg constructief, veeeel frustatie en geld later ervaring)

[Voor 39% gewijzigd door utbone op 31-10-2018 15:02]

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 10:23
utbone schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 15:01:
Verkopen... LPG en storingen oplossen.. kansloos..
(niet erg constructief, veeeel frustatie en geld later ervaring)
Keerzijde van de medaille: Iemand anders met je problemen opschepen.
2 opties: eerlijk zijn en veel geld kwijtraken, alsnog
Niks zeggen en een &^* zijn

Woont in Helsinki

• C.Hariri
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 02-06 18:34
De auto verkopen wil ik sowieso, ik reis nu toch alleen maar naar klanten in de buurt van een groot trein station.

Maar in deze staat is het, op z'n minst, niet netjes om die verantwoordelijkheid op iemand anders af te schuiven. Dus dat ga ik niet doen. Wellicht aan een metaalverwerker, maar zo ver is die auto nog niet afgegleden :P

En sowieso, waar hebben we het over? 40 euro aan bougies en 22 voor de bobine (+23% korting ivm haloween); + 2-3 uur klussen in een weekendje, wat wel leuk is opzich. De onderdelen voor deze auto zijn echt mega-cheap.

https://www.auto-onderdel...k-m300/55442/10250/bobine
https://www.auto-onderdel...k-m300/55442/10251/bougie

Ohh, en die bougies moeten vervangen worden na 30k ipv 100k wat ik initieel dacht... Dat verklaart een hoop.. https://www.auto-onderdelen24.nl/bosch/1147919

• __fred__
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 07:39

Ik bouw een slimme espressomachine - https://mac-digital.blog/

• Batsgeit
  • Laatst online: 10:51
@C.Hariri Met mijn oude auto (op gas uiteraard) verving ik de bougies bij elke beurt, kost je de kop niet en hij liep erna merkbaar beter op gas. Sowieso de moeite waard om te proberen :)

Edit: met kabelboom bedoel je de bougiekabels?

[Voor 11% gewijzigd door Batsgeit op 31-10-2018 15:47]

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 10:46

t_captain

Moderator General Chat
Spanningsregelaar gecheckt?

Verder: heb je 1 bobine of 1 per cylinder? In het tweede geval zou de motor met een slecht werkende bobine nog wel een beetje moeten lopen.

• Ligone
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 10:06

Ligone

Moeha!

Een bobine is normaal gezien kapot of niet kapot. Ik zou de bougiekabels eens vervangen.

• MeesterPieter
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 07:33

MeesterPieter

PnP Pinball

t_captain schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 16:56:
Spanningsregelaar gecheckt?

Verder: heb je 1 bobine of 1 per cylinder? In het tweede geval zou de motor met een slecht werkende bobine nog wel een beetje moeten lopen.
begin eens met je spanningsregelaar van je dynamo inderdaad, goede kanshebber

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

• FastFred
  • Laatst online: 10:25
Spanningsregelaar dynamo was ook mijn eerste gedachte.

Heb je ook bevestigt dat de bobines stuk zijn door ze door te meten? Kan net zo goed een kabelbreuk zijn ergens in de kabelboom die rot doet.

[Voor 22% gewijzigd door FastFred op 31-10-2018 23:42]

pssst, Seat kopen? https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2073162

• Suspect_jay
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 12-01 11:48
Verbinding stekkers ook eens goed bekijken!

• utbone
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 08:33
Intelligo schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 15:12:
[...]

Keerzijde van de medaille: Iemand anders met je problemen opschepen.
2 opties: eerlijk zijn en veel geld kwijtraken, alsnog
Niks zeggen en een &^* zijn
Kan toch ook een auto handelaar zijn? Eerlijk zijn lijkt mij de basis.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True