Vragen over LED lampjes op logic board

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

399154

Topicstarter
Beste,

Recent heb ik een iMac van 2008 een tweede leven te geven, door de koelpasta te vervangen. Sindsdien blijft het scherm op zwart en de LED lampjes reageren bij opstart alsvolgt:
  1. LED01: Direct aan, ookal saat de Mac uit
  2. LED02: Gaat direct aan, zodra de Mac wordt aangezet
  3. LED03: Direct aan-uit, om na een volle seconde terug volledig aan te gaan
  4. LED04: Blijft geheel uit
Uit het bovenstaande lijstje af te leiden, werkt de videokaart wellicht niet optimaal en er is geen communicatie met het scherm. Alle connectoren zijn verboden.

Mijn vraag is, is dit nog te herstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-06 10:36
Ter info deel ik onderstaande, komende uit de service manual voor deze iMac :

LED #1
• Indicates that the trickle voltage from the power supply has been detected by the main
logic board. This LED will remain ON whenever the iMac is connected to a working AC power
source. The LED will remain on even when the computer has been shut down or put to sleep.
The LED will turn off only if the AC power source is disconnected or the power supply is
faulty.

LED #2
• Indicates that the main logic board has detected proper power from the power supply when
the computer is turned on. This LED will be ON when the computer is turned on and the
power supply is working correctly.

LED #3
• Indicates that the computer and the video card are communicating. This LED will be ON
when the computer is communicating properly with the video card. If LEDs 1 and 2 are ON
and you heard the startup sound, but LED 3 is OFF, then the video card might be installed
incorrectly or need replacement.

LED #4
• Indicates that the computer and the LCD display panel are communicating. This LED will be
ON when the computer is turned on and video signal is being generated. If the LED is ON
and there is no image on the LCD display panel, the LCD display panel or inverter might be
installed incorrectly or need replacement.

Als ik jouw probleem zo lees, lijkt het me dat de GPU defect is.
Dit is ook een bekend probleem in deze oude iMac serie..
Vervangen of repareren is een optie, maar of dat ook een verstandige investering is is een tweede..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeLo
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
FlorisVN schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 13:23:

Als ik jouw probleem zo lees, lijkt het me dat de GPU defect is.
Dit is ook een bekend probleem in deze oude iMac serie..
Vervangen of repareren is een optie, maar of dat ook een verstandige investering is is een tweede..
Of de connector/kabel van het scherm is kapot of los. Heb je niks losgehaald bij het verwijderen van het scherm dat je bent vergeten terug aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
bij mijn weten, gaat het in volgorde aan.
Dus LED3 eerst en dan LED4.

Waarbij LED4 ook inidactie geeft dat er uitiendelijk verbinding is met het scherm..

bij div. iMac modellen kan je hem ook testen zonder dat je het interne scherm aansluit.
Dan weet je in iedergeval dat de video kaart gevonden wordt..

Ik adviseer je dit ook eens te proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

399154

Topicstarter
Bedankt voor het meedenken.

@LeLo Alle connectoren zijn aangesloten en de pinnentjes lijken oke/recht...
@FlorisVN Dan zal ik idd eerst een externe aansluiten. Graag ontvang ik dan meer informatie over, of pakt de logic board gelijk de juiste beeldscherm (extern of niet)?

[ Voor 32% gewijzigd door 399154 op 31-10-2018 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
@Ollie91

Extern scherm zou idd eventuele moeten werken, zodra MacOS is ingeladen.
Echter inschakelen van bijv,. screensharing binnen MacOS, VNC of teamviewer van te voren aanzetten is ook wel handig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

399154

Topicstarter
Bedankt voor het meedenken, maar wellicht is het probleem erger dan ik dacht. Deze iMac schijnt een vroege 2008 editie te zijn, waarbij de externe display enkel aangesloten kan worden via een mini DVI; de thunderbolt is dus te klein/ongeschikt. Kzl morgen wel de nodige fotos posten...

Iemand een idee waar ik een geschikte mini dvi kan fixen?

[ Voor 6% gewijzigd door 399154 op 12-11-2018 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

399154

Topicstarter
Er is ondertussen meer hoop. Het logicboard werkt gelukkig (tv diende even als extern scherm), maar ergens in de communicatie naar het scherm zit iets verkeerd/los. Oef...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93248

399154 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 23:08:
Er is ondertussen meer hoop. Het logicboard werkt gelukkig (tv diende even als extern scherm), maar ergens in de communicatie naar het scherm zit iets verkeerd/los. Oef...
Niet ergens een flex cable op de kop terug gestoken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChristianBurger
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 26-05 07:22
Ik heb dit ook een keer gehad bij een iMac 27 inch uit 2011. Ik heb al jaren ervaring met het installeren van ssd's/gpu's vervangen/beeldscherm vervangen. Ik wist toen 100% zeker dat ik hem goed had geïnstalleerd, maar ik kreeg toch geen beeld.

Ik heb toen de iMac opgestart zonder dat ik die brede kabel (Aansluiting op het mb) had aangesloten. Eenmaal opgestart heb ik de kabel aangesloten. Jawel, beeld! Toen opnieuw opgestart en sindsdien nooit meer problemen gehad.

Ik weet bijna zeker dat je scherm niet kapot is. Probeer wat rare trucjes. ;) Stekker eruit en erin tijdens het opstarten. Beeldscherm half aansluiten etc. Het is raar, maar ik heb vaak genoeg gemerkt dat een Mac het dan opeens weer gaat doen.

CMD alt p r al geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

399154

Topicstarter
ChristianBurger schreef op donderdag 22 november 2018 @ 10:05:
Ik weet bijna zeker dat je scherm niet kapot is. Probeer wat rare trucjes. ;) Stekker eruit en erin tijdens het opstarten. Beeldscherm half aansluiten etc. Het is raar, maar ik heb vaak genoeg gemerkt dat een Mac het dan opeens weer gaat doen.
Kzl het maar eens proberen. Het geeft me meer hoop.
CMD alt p r al geprobeerd?
Kneigde wel bijna om CMD alt DEL te proberen, maar dan heb ik nog meer problemen 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

399154

Topicstarter
'De handdoek is door de ring gegooid', of moed ik zeggen 'de iMac wordt weggegooid'...

Vandaag heb ik verschillende combinaties geprobeerd met de beeld-, stroom- en mini-DVI-kabel, zowel direct met het scherm zelve als op de tv. Spijtig kreeg ik enkel op de tv beeld...

Omdat zowel de prestaties niet eens verbeterd waren én het beeld na 15min vreemd deed (strepen, etc), heeft deze leek maar definitief de hoop opgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-06 14:46
Ik heb hier nog een imac 2008, waarbij zeker de videokaart kapot is. De glasplaat is al verkocht, misschien dat je tegen een zacht prijsje met die onderdelen verder komt ?
Pagina: 1