Klopt. Ik vond het ook lastig dit te plaatsen binnen de Tweakers subfora. Gekozen voor "Storage" omdat dat denk ik de beste plek is. Als een mod daar anders over denkt hoor ik het graag en zie ik het topic wel verplaatst naar een andere plek die beter past.

Ik zou een aantal scenarios uitwerken met voors, tegens en risicos, bv:
Netapp support 3rd party onderbrengen:
+goedkoop
+hardware blijven gebruiken
- Geen officiele Netapp support
- geen software updates
etc etc
Netapp vervangen:
+Mogelijke support voor VDI indien men kiest voor flash
+ Vendor support en software/security patches
- Duurder
- afschrijving langer dan 24 mnd
Haqrdware huren:
+
+
-
-
en zo kan ik nog wel 2-3 scenarios bedenken.
En dan moet de directie maar aangeven welke risicos aanvaardbaar zijn, of wat een oplossing mag kosten.
Dat is een beslissing die uiteindelijk daar gemaakt moet worden, daar worden ze voor betaald. Jij kunt slechts zo goed mogelijk adviseren omdat het zoals gezegd hier niet alleen om techniek gaat maar ook om organisatiebelangen.
Klopt en er zijn -tig scenario's en subscenario's mogelijk. Praktijk leert hier dat het verstandig is het te beperken tot een hoofdscenario of 3, met in grote lijnen de risico's en kosten. Op basis daarvan moet een beslissing genomen worden. Van die 3 wil ik graag 1 duidelijke afvaller, 1 contender en 1 absolute voorkeur. Dat is iets waar ik zelf uitspraak over wil doen. De directie mag daar uiteraard vanaf wijken, maar het is het prettigste als wij wel een heel duidelijke voorkeur hebben.
Het gaat inderdaad om organisatiebelangen maar binnen een kleine organisatie als die van ons, waarbij 2 personen verantwoordelijk zijn voor alles dat met ICT te maken heeft én nog wat randzaken daarbuiten, kunnen we die redelijk zelf inschatten en onze scenario's daar op afstemmen. (We doen met zijn 2en alle ICT, zijn ook de enige techneuten in huis. Wel werken we intensief samen met leveranciers waarbij wij in dat geval de leveranciers aansturen.)
(Wij worden overigens ook betaald om ICT te bedrijven, rekening houdend met de organisatiebelangen. Dat is ons werk. Maakt het ook zo leuk. We moeten over veel meer facetten na denken dan alleen technische oplossingen. ROI en risico's zijn daar een belangrijk onderdeel van. Ook of gegeven scenario past bij mogelijk toekomstige bedrijfsscenario's.)
Overigens is een Netapp Snapmirror/Snapvault etc GEEN backup, realiseer je dat aub goed. Het is leuk voor DR, maar corruptie aan de ene kant is corruptie aan de andere kant.
Daarom hebben we ook een échte backup faciliteit.

We backuppen naar tape en slaan die tape langjarig op. Paar jaar geleden de volledige historie verloren, nu aan het opbouwen naar een retentie 7+ jaar met 1-2x per jaar een backup op WORM.
Lokale snapshots en SnapMirror (SnapVault hebben we helaas nog niet), zijn inderdaad DR. Prettig, het verkort je recovery tijd ENORM en het zorgt er voor dat we minder snel naar tape hoeven te grijpen, maar het spreekt voor zich dat het een intermediate is en ter aanvulling op de backup naar tape die we ook doen.
Succes!

Thnx!

[Voor 5% gewijzigd door unezra op 31-10-2018 11:51]
Ná Scaoll. - Don’t Panic.