Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Honeywell Evohome plaatsen

Pagina: 1
Acties:

• Fransiefrans
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 07-01 20:00
Beste Forumleden,

Ik heb wat vragen over mijn cv installatie.
Dit is mijn situatie:

- Huis uit 1974 met dubbelglas en vloerisolatie.
- Remeha avanta ketel met modulerende thermostaat.
- Vloerverwarming op de begane grond (met verdeelunit en eigen pomp)
- 3 slaapkamers op de eerste verdieping met elk een T10 radiatoren van 190x50cm. Slaapkamers zijn
ongeveer 4×3.5m en 2,40m hoog.
- Vloerverwarming in de badkamer (enkele lus zonder pomp met RTL ventiel. RTL zit op zolder)
- Zolder met 1 radiator. Staat altijd dicht.

Nu heb ik het probleem dat ik de slaapkamers niet warm krijg. De ketel stookt natuurlijk wanneer de temperatuur in de woonkaer onder het setpoint is. Setpoint in de woonkamper laat continue vast staan.
De aanvoertemperatuur uit ketel is vaak niet hoger als 40/50°C. Ik vermoed dat de retourtemp uit de vloer realtief hoog is waardoor de ketel ook niet meer vermogen gaat leveren.

Ik wil Honeywell evohome aanschaffen om zo per kamer de temperatuur te regelen.

Ik zou er dan 1 evohome thermostaat in de aanvoer van de vloerverwarming begane grond doen (temperatuuropnemer van display honeywell gebruik ik dan als ruimte temperatuur voor de klep), 1 per slaapkamer, 1 op zolder.

Hoe ik het systeem wil maken. Alleen evohome knoppen ga ik toevoegen, rest is zoals het is

Ik begrijp dat je een ketel altijd de ruimte moet geven om rond te te kunnen pompen. Hiervoor dacht ik de badkamer vloerverwarming te gebruiken. Alleen sluit die natuurlijk als het water te heet er uit komt.

moet ik een bypass plaatsen?
Zijn de radiatoren in de slaapkamers groot genoeg?
Is mijn plan met Honeywell evohome goed of ben ik iets vergeten?

Alvast bedankt voor de hulp!

• Smuggler
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 07:53

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Je idee met de honeywell is prima, en werkt hier fantastisch.
Inderdaad een bypass plaatsen en dan zou alles moeten werken.

Ik weet niet precies het zit met vloerverwarming aangezien ik dit zelf niet heb.

Gewoon sebastiaan

• Evink
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 13:37
Een bypass plaatsen is inderdaad nodig als de kans bestaat dat alle kleppen dicht gaan, bij voorkeur bij de VV verdeler bgg.

De radiatoren T10 H500L1900 doen bij 75/65/20 ongeveer 1000W
Dit komt wel overeen met de verwachte transmissie als ik 30W per m3 aanhoud
Je kan ooit overwegen gebruik te maken van T11 radiatoren, deze geven ook wat meer convectie,

Maar als ik lees dat de aanvoer van de ketel nooit warmer dan 50 graden komt, is dit niet toevallig zo ingesteld?
Ik kan mij voorstellen dan als je beneden hoofvloerverwarming hebt je zo veel mogelijk wil besparen, dus je aanvoer zo laag mogelijk (vloer verwarming is max 45 graden)
Kijk dus even in de instellingen van de ketel waar de aanvoer op ingesteld is.

• Fransiefrans
Ok dan zal ik een bypass bij de vv moeten maken.

Max temp van ketel is op 75 ingesteld.
Omdat thermostaat beneden modulerend is denk ik dat hij weinig vermogen vraagt dus niet heel warm wordt.

Ik zal eerst kijken of het met deze radiatoren gaat ism evohome. Als blijkt dat ik vermogen tekort kom dan kan ik later nog andere radiatoren plaatsen.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 16:33

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

WVB >>> DED

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Fransiefrans
Een collega van mij vroeg zich af of ik een evohome thermostaat in de vloerverwarming aanvoer kan doen.

• Evink
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 13:37
Honeywell raadt het af, maar wij passen het wel eens als goedkope optie toe, thermostaatkraan in de aanvoer van de vloerverwarming icm met een radiatorknop van het evohome systeem.
Normaal pas je een rf module toe welke een servomotor aanstuurt.

• Fransiefrans
Ok bedankt voor de tips.

• StephanO1990
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 16:48
Ik ben zelf ook van plan om een dergelijk systeem te gaan plaatsen. @Fransiefrans: ga jij het zelf installeren, of laat je dat een installateur doen?

Warmteservice biedt tijdelijk de set aan met gratis vijfde knop. https://www.warmteservice...28opentherm%29/p/37655420

Voor de mensen die meelezen en deze set al langer in gebruik hebben; wat is jullie ervaring op het gebied van efficiëntie en kostenbesparing?

• Smuggler
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 07:53

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Ik kan daar niet heel duidelijk over zijn omdat ik op hetzelfde moment de ketel heb vervangen.
Ben van 1600m3 naar 800m3 gegaan in gas verbruik.

Echte besparing heb ik niet, omdat ik nu alle kamers op minimaal 14 graden laat staan, terwijl dit vroeger gewoon naar de 5 graden kon gaan droppen doordat ze uitstonden.
Wellicht gaat het huis langer mee omdat de tempertuur gelijkmatiger blijft.
Wel is het super dat je alles heel exact kan instellen. dus nooit meer te warm of te koud stoken.
We hebben ook aardig wat kamers in huis die eigenlijk niet gebruikt worden.
1 garage en 3 slaapkamers. Deze staan gewoon altijd op die 14 graden. maar als er logees zijn, dan zijn deze kamers heel snel tot exact 20 graden verwarmt.
Vooral dit comfort vinden we erg fijn, net zoals dat de badkamer elke ochtend lekker warm is als we binnenstappen, en dat de rest van de dag de temperatuur terug kan zakken naar 14 graden, we komen er toch niet...

Af en toe is het schrikken als je een koude kamer inloopt buiten je gebruiks tijden, het is dan 's winters verdomde koud opeens, Dan weet je ook meteen dat je al die energie anders kwijt geraakt zou zijn als je wel had gestookt.

Dus ik ben zeker van mening dat ik energie bespaar op de kamers die ik dagelijks gebruik.
Ik verlies waarschijnlijk energie waar het maanden achter elkaar 14 graden is, ipv 5 oid.

Betreft comfort is het in elk geval super! en heb geen spijt van de aanschaf.

Gewoon sebastiaan

• bert pit
  • Registratie: oktober 2012
  • Nu online
StephanO1990 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 10:58:
Ik ben zelf ook van plan om een dergelijk systeem te gaan plaatsen. @Fransiefrans: ga jij het zelf installeren, of laat je dat een installateur doen?

Warmteservice biedt tijdelijk de set aan met gratis vijfde knop. https://www.warmteservice...28opentherm%29/p/37655420

Voor de mensen die meelezen en deze set al langer in gebruik hebben; wat is jullie ervaring op het gebied van efficiëntie en kostenbesparing?
Dat hangt van de situatie af. Als je nu thuiskomt en je zet handmatig de thermostaat aan, dan zal dat zuiniger zijn dan dat deze al aan staat als je thuiskomt. Aan de andere kant, wij verwarmden ruimtes de hele dag, die nu maar enkele momenten worden verwarmd. Dat bespaart natuurlijk veel.

Wij hebben een kamer en suite met schuifdeuren. Soms verwarm je maar een deel. Ga je een paar uur de deur uit, dan kun je automatisch alle zones 3 graden verlagen voor XX uur. Ben je een weekend weg en ben je de thermostaat vergeten: app doet wonderen.

Bij mij was het lastig te meten, want we hebben tegelijkertijd geïsoleerd. Maar ik ben van 2700M3 naar 900m3 gegaan met de volgende maatregelen: Isoleren zolderdak, dubbel glas, HR ketel, Evohome, spouwmuurisolatie.

Mijn gevoel zegt dat je het terug verdiend als je meer dan circa 1400m3 gas verbruikt en inefficiënt stookt.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True