Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Glasvezel vastrechtvergoeding afkopen of maandelijks

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lunamous
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 22:21
Glasvezelbuitenaf is nu een tijdje bezig om in onze omgeving (Gelderland Midden en Zuid) glasvezel te verkopen. Wij hebben op dit moment een 8/1 ADSL verbinding met het Sneller Internet Buitengebied pakket van KPN (+4G dus). Dit is voor ons als gezin van 5 een prima oplossing ten opzichte van de slome ADSL verbinding. We halen nu vaak 80 Mbps en dat werk goed genoeg. Helaas wel last van instabiele verbinding (qua snelheden), hoge latency en de tijd tot de downloadsnelheid van 4G inslaat.

Mijn ouders gaan voorlopig nog niet weg en zullen hier het liefst nog minimaal 20 jaar willen wonen. In principe hebben zei genoeg aan de 4G oplossing en is glasvezel geen must. Wel zien we de toegevoegde waarde ervan in, ook bij de verkoop van het huis.

Op dit moment lukt het ons niet om een keuze te maken tussen de volgende 3 opties:

A ) Vastrechtvergoeding afkopen voor €1600,- (mits voor morgen aangemeld)

B ) €15,- per maand betalen zolang wij gebruik maken van glasvezel.

C ) Kiezen voor €15,- per maand. Glasvezel opzeggen na een jaar en vervolgens terugvallen op de 4G verbinding. Voordeel hiervan is dat het glas in ieder geval tot in het huis ligt.

Zelf ben ik niet zo'n fan van de aanbieders. Ik vind het niet prettig dat we eigenlijk geen vrije keus hebben terwijl je als het ware wel de kabel afkoopt. De keuze in providers is namelijk beperkt tot praktisch alleen Caiway. Verder ben ik ook benieuwd wat de toekomst brengt qua internet. De Europese Commissie heeft ook vastgesteld dat ieder huishouden minstens 100 Mbit moet kunnen halen in 2025. Ik weet niet hoe zwaar dit weegt als er bijvoorbeeld al een glasvezelverbinding in je straat ligt, maar nog niet tot in je huis?

Al met al, we komen er niet uit. Ik zou graag jullie mening hierover willen horen. Ik heb al wat andere topics gelezen maar daar kan ik nou niet echt een conclusie voor mijzelf uittrekken.

OnePlus 3 | MacBook Pro 15" 2017 | Ryzen 3600 - 16GB 3600mhz - Sapphire Pulse 5700 XT - 2x LG 27GL850 27" IPS 144hz

Alle reacties

• DJSmiley
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 23:12

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Ik zou voor B of C gaan. 1600 eur / 15 eur mnd betekend zo'n 9 jaar voordat je dat bedrag haalt.

Nu ben je met die 1600 eur klaar, en met 15/mnd blijf je ook naar die 9 jaar doorbetalen, maar goed, nu kun je over de 1600 eur nog (minimaal) rente pakken.

groter voordeel is idd dat je kan swappen van aanbieder. Als je geen glas gebruikt betaal je dus ook niet. Als er tzt andere technieken komen die misschien ook wel voldoende zijn voor je ouders dan kun je dat zonder problemen doen. Nu is glas ideaal, maar als je ouders 70 zijn zijn de technieken ook wel weer veranderd en hun eisen in verhouding lager....

Overigens is die 15 eur/mnd geen vast gegeven, komt nog inflatie enz bovenop. Dus op termijn wel iets duurder.

Afkopen is imho een optie als je ouders geld 'over' hebben (bv ruim boven de vermogensgrens zitten). Dan kan het slimmer zijn om te investeren dan het op een rekening te hebben staan.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True