Toon posts:

Vlucht gemist door verkeerde informatie van de maatschappij

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:05

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Mijn vraag
Afgelopen weekend had ik een vlucht vanuit Marokko. Zoals jullie wellicht weten heeft Marokko vrijdag besloten om de wintertijd niet in te laten gaan in de nacht van zaterdag op zondag. Mijn vlucht was zondag. Omdat we niet wisten hoe het vliegverkeer hiermee om zou gaan hebben we besloten de vluchtinfo van de RyanAir app te volgen.
Google (of de netwerksoftware achter hun klok) liet echter wel de wintertijd ingaan. Onze wekker ging dus te laat, maar we kwamen in principe nog op tijd op het vliegveld aan aangezien we de 2 uur van tevoren wilden aanhouden (dit werd uiteindelijk 1,5 uur door vertragingen in het verkeer).
Eenmaal op het vliegveld werden we heen en weer gestuurd voor check-ins en stempels (wut?) en zodoende stonden we in de rij te wachten om in te checken. De app gaf aan dat onze vlucht over 45 minuten zou gaan. Het bleek echter dat het vliegtuig al een kwartier in de lucht zat!

We hebben onze vlucht gemist en moesten een nieuwe boeken + overnachting omdat een directe aansluiting niet mogelijk was.

Het lijkt me duidelijk dat de klok op mijn telefoon mijn verantwoordelijkheid is, maar ik ben benieuwd of ik dit kan verhalen op RyanAir of mijn reisverzekering.
Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben (misschien in hetzelfde schuitje?) of die tips hebben hierover. De reden dat ik het eerst hier post is omdat mijn ervaring is dat RyanAir niet makkelijk te bereiken is en ik niet zo goed weet hoeveel energie ik hierin moet steken. Als het bij voorbaat kansloos is heb ik geen zin om tijd en energie te steken in het proberen te bereiken van RA zonder dat het iets gaat opleveren.

EDIT:
Ik moet er nog even bij zeggen denk ik waar precies mijn probleem zit. Namelijk dat ik niet zo goed weet hoe ik dit alles moet bewijzen. Ik heb wel een screenshot van de app die zegt dat het nog 45 minuten duurt met de tijd bovenin, maar hoe bewijs ik dat die tijd 'klopt' en dat ik echt op het vliegveld was?

[Voor 8% gewijzigd door DirtyBird op 30-10-2018 20:02]

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Alle reacties

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:34
Lijkt me niet. De vlucht stond geplanned om tijd X, en is gewoon op tijd X vertrokken, je bent dus gewoon te laat aangekomen op de airport. Je kan daar de schuld niet van leggen op een app, verkeer of stempeltjes op de airport.
Het is lullig dat ze in Marokko op lastminute de wintertijd niet hebben laten in gaan, maar het blijft je eigen verantwoordelijkheid om op tijd daar te zijn.

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Ik ben het daar opzich mee eens, maar het steekt me dat die app van hunzelf is en ik er dan dus blijkbaar niet op kan rekenen dat zij mij van de juiste info voorzien.
De stempeltjes en verkeer geef ik ook niet de schuld, daar is die geadviseerde 2 uur voor en dat is sowieso mijn probleem. Ik vermeldde dat enkel voor de beeldvorming.

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:30
DirtyBird schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 19:56:
Mijn vraag
Mijn vlucht was zondag. Omdat we niet wisten hoe het vliegverkeer hiermee om zou gaan hebben we besloten de vluchtinfo van de RyanAir app te volgen.
Je was op de hoogte van de stunt omtrent wintertijd en het feit dat niet iedereen daarvan op de hoogte was (Google), dus dat lijkt me voldoende aanleiding om je ticket er nog eens bij te pakken.

De tijd die daarop staat hield nog rekening met wintertijd, dus als je dan een klok-met-wintertijd erbij pakt dan zit je zeker goed.

En als je het niet zeker weet bouw je toch een uur extra speling in? 'Twee uur vantevoren' met één uur onzekerheid geeft een worst case van één uur - onmogelijk met bagage..
EDIT:
Ik moet er nog even bij zeggen denk ik waar precies mijn probleem zit. Namelijk dat ik niet zo goed weet hoe ik dit alles moet bewijzen. Ik heb wel een screenshot van de app die zegt dat het nog 45 minuten duurt met de tijd bovenin, maar hoe bewijs ik dat die tijd 'klopt' en dat ik echt op het vliegveld was?
Stond de tijd op je telefoon wel goed toen je de app gebruikte?

Ook als dat wel zo is dan neem ik aan dat je app ook een absolute tijd weergeeft. Klopte die wel?

Dat je erdoor overvallen wordt kan ik goed begrijpen, het is nogal een bizarre stunt, maar ik denk dat je tijdig genoeg op de hoogte was om voldoende marge in te bouwen.

Ik vrees dat Ryanair verder de láátste partij is die je gelijk zou geven. Want Ryanair.

• -d-
DirtyBird schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 20:24:
Ik ben het daar opzich mee eens, maar het steekt me dat die app van hunzelf is en ik er dan dus blijkbaar niet op kan rekenen dat zij mij van de juiste info voorzien.
De stempeltjes en verkeer geef ik ook niet de schuld, daar is die geadviseerde 2 uur voor en dat is sowieso mijn probleem. Ik vermeldde dat enkel voor de beeldvorming.
Even voor de duidelijkheid, stel je vlucht stond geplanned om 01:00 (za->zo nacht), die is toch ook gewoon om 01:00 vertrokken? Hoe stond dat dan in de app van RyanAir, dat hij om 02:00 zou vertrekken?

• ZieglerNichols
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Is de vertrektijd nog last-minute aangepast naar aanleiding van het niet meegaan met de wintertijd? Als je vlucht, toen je hem boekte, bijvoorbeeld om 15:00 lokale tijd stond, is de vlucht ook echt om 15:00 vertrokken? Of heeft Ryanair de tijd aangehouden die de vlucht zou hebben als de wintertijd wel was ingegaan, zodat de aankomsttijd nog steeds klopte?

Als ze last-minute de vertrektijd hebben aangepast en dat niet hebben laten weten, dan heb je misschien een kans. Ik denk niet dat ze verantwoordelijk zijn voor wat jouw telefoon of de app zegt. Je hebt ooit een boekingsbevestiging/ticket gehad met de vertrektijd.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Past die app van Ryanair z'n tijd niet gewoon aan aan jouw telefoontijd? Dus als jouw telefoon zegt dat het 12 uur is, zegt ie dat je vlucht om 1u over 1 uur vertrekt... terwijl het in werkelijkheid door het tijdsverschil al 1u is?

Denk dat je verdomd weinig kans maakt...

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
De app zei, toen ik erop keek: "je vlucht vertrekt over 45 minuten". De vlucht was toen al een kwartier onderweg.
Ik heb geen idee of die op de tijd van mijn telefoon afgaat of een internettijd.

Ryanair heeft de tijd aangehouden zoals op de ticket vermeld. De vlucht ging dus een uur eerder dan oorspronkelijk gepland.

• -d-
DirtyBird schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 20:30:
De app zei, toen ik erop keek: "je vlucht vertrekt over 45 minuten". De vlucht was toen al een kwartier onderweg.
Ik heb geen idee of die op de tijd van mijn telefoon afgaat of een internettijd.

Ryanair heeft de tijd aangehouden zoals op de ticket vermeld.
Ja, maar je gaf aan dat je je wekker had gezet aan de hand van de app van RyanAir. Hoe gaf de app dat dan aan?
De vlucht ging dus een uur eerder dan oorspronkelijk gepland.
Nee hij ging juist op tijd :P

[Voor 15% gewijzigd door -d- op 30-10-2018 20:32]

• ZieglerNichols
  • Niet online
Ryanair heeft de tijd aangehouden zoals op de ticket vermeld. De vlucht ging dus een uur eerder dan oorspronkelijk gepland.
Als ze vertrekken op de tijd die op het ticket staat, dan hebben ze dat toch goed gedaan?

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-06 18:24
SmurfLink schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 20:28:
Past die app van Ryanair z'n tijd niet gewoon aan aan jouw telefoontijd? Dus als jouw telefoon zegt dat het 12 uur is, zegt ie dat je vlucht om 1u over 1 uur vertrekt... terwijl het in werkelijkheid door het tijdsverschil al 1u is?

Denk dat je verdomd weinig kans maakt...
Dit valt makkelijk te testen maar zou mijn inziens een dom design zijn. Ik vermoed dat niet de telefoon tijd de gebruikte tijd is zodat je ook vanuit een andere tijdzone kan zien over hoe lang de vlucht gaat. In dit geval valt Ryanair dit gewoon te verwijten. Ik weet niet hoe extreem last minute marokko dit besluit heeft genomen, maar het valt TS inderdaad ook te verwijten niet het zeker voor het onzekere genomen te hebben zodra hij vernam dat de tijd onduidelijkheden met zich mee zou kunnen brengen.

Hierover gaan vechten met Ryanair is overigens inderdaad de moeite niet waard.

[Voor 4% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 30-10-2018 20:35]

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
-d- schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 20:31:
[...]

Ja, maar je gaf aan dat je je wekker had gezet aan de hand van de app van RyanAir. Hoe gaf de app dat dan aan?
Nee de wekker 'gewoon' gezet, erop vertrouwend dat de automatische zomer/wintertijd goed zou gaan. Dat was een verkeerde inschatting.

RA heeft zich inderdaad aan 'de tijd' gehouden, maar de app gaf verkeerde info. Misschien dat die inderdaad gewoon op basis van mijn telefoontijd is en dan is het inderdaad einde verhaal denk ik.

• TWeaKLeGeND
Als marokko de tijd wel een uur terug had gezet, zou het vliegtuig dan een uur later vertrokken zijn? (niet op de klok, maar in praktijk)

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
TWeaKLeGeND schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 20:34:
[...]

Dit valt makkelijk te testen maar zou mijn inziens een dom design zijn. Ik vermoed dat niet de telefoon tijd de gebruikte tijd is zodat je ook vanuit een andere tijdzone kan zien over hoe lang de vlucht gaat. In dit geval valt Ryanair dit gewoon te verwijten. Ik weet niet hoe extreem last minute marokko dit besluit heeft genomen, maar het valt TS inderdaad ook te verwijten niet het zeker voor het onzekere genomen te hebben zodra hij vernam dat de tijd onduidelijkheden met zich mee zou kunnen brengen.

Hierover gaan vechten met Ryanair is overigens inderdaad de moeite niet waard.
We zagen het nieuws via nederlandse kanalen, kan me voorstellen dat als je niet af en toe naar nederlands nieuws kijkt je uberhaupt niet weet dat er iets geks gaat gebeuren.
Marokko besloot dit op vrijdagavond, een dag van tevoren dus :')

• TWeaKLeGeND
Zodra je wist dat er iets raars ging gebeuren had je voor zekerheid moeten gaan in plaats van vertrouwen op de app. De app zit waarschijnlijk bij Ryanair op een systeem dat WEL uit ging van wintertijd en niet je telefoon tijd. Als ze een vlucht inplannen om 1 uur en het is 1 uur dan zit je vast aan wat de klok van het betreffende land zegt (omdat ze die klok gebruiken op het vliegveld en de verkeerstoren). Maar ook is de vlucht dus een uur eerder aangekomen dan oorspronkelijk het geval zou zijn op nederlandse tijd?

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
TWeaKLeGeND schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 20:41:
Zodra je wist dat er iets raars ging gebeuren had je voor zekerheid moeten gaan in plaats van vertrouwen op de app. De app zit waarschijnlijk bij Ryanair op een systeem dat WEL uit ging van wintertijd en niet je telefoon tijd. Als ze een vlucht inplannen om 1 uur en het is 1 uur dan zit je vast aan wat de klok van het betreffende land zegt (omdat ze die klok gebruiken op het vliegveld en de verkeerstoren). Maar ook is de vlucht dus een uur eerder aangekomen dan oorspronkelijk het geval zou zijn op nederlandse tijd?
Dan zou de app het dus goed hebben moeten aangeven :-p was sowieso een chaotische situatie op het vliegveld. Er hingen meerdere klokken en die gaven verschillende tijden aan. Ze hadden daar blijkbaar ook niet helemaal door wat ze ermee aan moesten.
Ik neem aan dat ie inderdaad een uur eerder aankwam, maar ik was er zelf niet bij om dat te controleren :'(

[Voor 5% gewijzigd door DirtyBird op 30-10-2018 20:45]

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-06 23:31

-36-

Trust me. I'm an amateur

Is vanuit UTC gezien de vertrektijd veranderd? Zo te lezen niet maar zo ja dan heb je waarschijnlijk wel een kans dat de maatschappij iets te verwijten valt.

[Voor 14% gewijzigd door -36- op 30-10-2018 20:49]

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
-36- schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 20:46:
Is vanuit UTC gezien de vertrektijd veranderd? Zo ja dan heb je waarschijnlijk wel een kans dat de maatschappij iets te verwijten valt .
Ja dat is gebeurd. Bedankt voor je opmerking, verwoord heel simpel waar mijn gevoel van onrecht zit, maar wat ik zelf nog niet zo had verwoord :)

• ZieglerNichols
  • Niet online
Is vanuit UTC gezien de vertrektijd veranderd? ik denk van niet maar zo ja dan heb je waarschijnlijk wel een kans dat de maatschappij iets te verwijten valt .
Tijden worden volgens mij altijd als lokale tijd gegeven, niet UTC. In mijn recente tickets zie ik geen tijdzone-offsets staan. Pak je ticket er anders even bij, dat is jouw contract met Ryanair. Als daar alleen 15:00 local time staat, dan hebben ze dus precies gedaan wat ze belooft hebben. Als er zou staan 15:00 UTC en ze zijn nu 14:00 UTC vertrokken, dan zou dat in strijd zijn met je overeenkomst.

[Voor 25% gewijzigd door ZieglerNichols op 30-10-2018 20:52]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:50

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

De vlucht is dus gewoon vertrokken op het tijdstip (lokale tijd) zoals op het ticket stond, alleen was jij te laat omdat de klok op jouw telefoon een uur achter liep doordat die (ten onrechte) naar wintertijd gesprongen was.

Ik zie niet hoe je daar iemand anders de schuld voor kan geven?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• TWeaKLeGeND
Sterker nog, vliegtuigmaatschappijen praten altijd over 'tijden zijn lokaal'.
Orion84 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 20:53:
De vlucht is dus gewoon vertrokken op het tijdstip (lokale tijd) zoals op het ticket stond, alleen was jij te laat omdat de klok op jouw telefoon een uur achter liep doordat die (ten onrechte) naar wintertijd gesprongen was.

Ik zie niet hoe je daar iemand anders de schuld voor kan geven?
Als TS twijfelt welke tijd de vliegmaatschappij gaat aanhouden en de app van de vliegmaatschappij rekent zelf in UTC en zit daarmee dus fout omdat ze op de grond niet UTC maar de lokale gewijzigde tijd aanhouden dan zit er zeker een gedeelte van de schuld bij vliegmaatschappij. Maar schuld hebben in is inderdaad niet hetzelfde als verantwoordelijk zijn voor.

[Voor 85% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 30-10-2018 20:58]

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Oke, ik denk dat nu de algemene consensus hier is dat ik dit niet bij RA kan verhalen.
Rest mij nog de vraag of deze onfortuinlijke samenloop van omstandigheden een case is bij de reisverzekering, zoals ook een kapotte camera of telefoon ook meestal niemands schuld is anders dan je eigen.

• Anoniem: 320788
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Nope. Tenminste ik vind en denk van niet.

[Voor 82% gewijzigd door Anoniem: 320788 op 30-10-2018 21:01]

• TWeaKLeGeND
Nope bij de reisverzekeraar maak je denk ik nog minder kans.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:36
Al contact gehad met Ryanair? Als hun app de vluchttijden vergelijkt met de tijd van je telefoon, dan is dat echt slecht.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:55

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

TWeaKLeGeND schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 20:37:
Als marokko de tijd wel een uur terug had gezet, zou het vliegtuig dan een uur later vertrokken zijn? (niet op de klok, maar in praktijk)
Nee, ook ter info voor @DirtyBird, op het ticket staat de locale vertrektijd en meestal ook de locale aankomst tijd. Deze eerste is niet veranderd.

Daarnaast, als deze wel was veranderd was het tijdstip niet aangepast. Ze waren dan gewoon eerder of later begonnen met de (passagiers) vluchten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

TWeaKLeGeND schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 20:54:
Sterker nog, vliegtuigmaatschappijen praten altijd over 'tijden zijn lokaal'.

[...]

Als TS twijfelt welke tijd de vliegmaatschappij gaat aanhouden en de app van de vliegmaatschappij rekent zelf in UTC en zit daarmee dus fout omdat ze op de grond niet UTC maar de lokale gewijzigde tijd aanhouden dan zit er zeker een gedeelte van de schuld bij vliegmaatschappij. Maar schuld hebben in is inderdaad niet hetzelfde als verantwoordelijk zijn voor.
Waar komt dat rekenen in UTC vandaan? Het lijkt me waarschijnlijker dat de app de aanname doet dat je telefoon in lokale tijd staat (misschien checkt ie zelfs wel of je telefoon in lokale tijdzone staat) en gebruikt dat gewoon als referentie. Alleen was de lokale tijd volgens de telefoon dus een uur verkeerd, door het niet ingaan van de wintertijd. Hoe dan ook staat dat redelijk los van je alarm een uur te laat af laten gaan door te vertrouwen op je telefoon en daardoor gewoon een uur later dan gepland op het vliegveld arriveren.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:30
DukeBox schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 21:15:
Nee, ook ter info voor @DirtyBird, op het ticket staat de locale vertrektijd en meestal ook de locale aankomst tijd. Deze eerste is niet veranderd.
Weet je dat zeker, of ga je nu uit van wat @DirtyBird hier beaamt: DirtyBird in "Vlucht gemist door verkeerde informatie van de maatschappij"

Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat dat klopt. Een maatschappij gaat hun wereldwijde schema (absoluut in de tijd) niet omgooien omdat er in één van de landen een klok onverwacht verschuift.

Onder die aanname is de lokale vertrektijd wel gewijzigd.

Bij het uitschrijven van het ticket hield met rekening met wintertijd. Maar daar was uiteindelijk geen sprake van, je moet er dus een uur bij optellen.

De lokale vertrektijd was dan dus uiteindelijk een uur later dan op het ticket. Als je de (foutieve) lokale vertrektijd van het ticket aanhoudt ben je dus een uur te vroeg.

Het kan (voor TS) alleen foutgaan als je 100% afgaat op (fout berekende) relatieve tijden..
Orion84 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 21:59:
Waar komt dat rekenen in UTC vandaan? Het lijkt me waarschijnlijker dat de app de aanname doet dat je telefoon in lokale tijd staat (misschien checkt ie zelfs wel of je telefoon in lokale tijdzone staat) en gebruikt dat gewoon als referentie.
Ik kan me niet voorstellen dat de app niet in UTC rekent en dus in principe waar ook ter wereld de juiste tijd-tot-vertrek kan produceren.
Alleen was de lokale tijd volgens de telefoon dus een uur verkeerd, door het niet ingaan van de wintertijd.
Een interessant scenario is als je wakker wordt, concludeert dat de tijd niet klopt en deze vervolgens (volkomen logisch) handmatig corrigeert.

Wat je dan vergeet is dat je telefoon dan alsnog de (foute) tijdzonecorrectie toepast om de interne klok (UTC) verkeerd in te stellen.

Vervolgens gaat een correct geschreven app (UTC-vertrektijd minus huidige (foute) UTC-tijd) alsnog de mist in...

EDIT: Dat zeg ik nu wel, maar het zou ook goed kunnen dat men een handmatig ingestelde tijd als offset tov. de (ongewijzigde) UTC-tijd opslaat. Tijdzones. Heb je uren plezier aan :+

[Voor 4% gewijzigd door Thralas op 30-10-2018 22:37]

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:17
De tijden op het vliegveld zijn leidend, je had natuurlijk snel genoeg gezien hoe laat het was en hoe laat je vlucht vertrok door een blik te werpen op 1 van de vele informatieschermen op het vliegveld. Niet?

My flight statistics: (423.270km in 114 flights) Next trips: Rio de Janeiro (Brazil)

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

DirtyBird schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 21:00:
Oke, ik denk dat nu de algemene consensus hier is dat ik dit niet bij RA kan verhalen.
Rest mij nog de vraag of deze onfortuinlijke samenloop van omstandigheden een case is bij de reisverzekering, zoals ook een kapotte camera of telefoon ook meestal niemands schuld is anders dan je eigen.
Ik geef je weinig kans met de reisverzekering. Immers is dit voornamelijk door "eigen schuld" veroorzaakt en dat is waar een verzekeraar ook naar kijkt. Er was geen directe externe oorzaak aan te wijzen anders dan dat je te weinig speeltijd ingecalculeerd had.

Je bent overigens niet de enige geweest: https://www.trouw.nl/home...n-de-wintertijd~a13727cc/

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-06 07:51
Als ik het goed begrijp had je dus met wat haasten op tijd kunnen zijn als je rekening had gehouden met vertraging richting het vliegveld? Die 2u is voor op het vliegveld en niet voor de reis er naar toe. Zeker buiten Europa kunnen formaliteiten toch wat langer duren.

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
jip_86 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 07:45:
Als ik het goed begrijp had je dus met wat haasten op tijd kunnen zijn als je rekening had gehouden met vertraging richting het vliegveld? Die 2u is voor op het vliegveld en niet voor de reis er naar toe. Zeker buiten Europa kunnen formaliteiten toch wat langer duren.
Ik was in principe op tijd, ik had alleen niet door dat mn vlucht al ging.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-06 07:51
DirtyBird schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 07:49:
[...]

Huh niet even op de schermen met vluchtinformatie gekeken als je aankomt :?
Dat is het eerste wat ik altijd doe of er last minute nog vertraging is oid.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15:52
[...]

Dit klinkt als of je aan het eten/drinken/shoppen was terwijl de andere passagiers aan het instappen waren.

• tendmex
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-05 14:15
Misschien is dit gek wat ik nu zeg. Maar ik had hier van te voren rekening mee gehouden en dat uur zelf al berekend voor de zekerheid. En helemaal niet naar die app gekeken. Liever een uur extra chillen op het vliegveld, dan een uur te laat aankomen en daardoor je vlucht missen.

Ik denk overigens dat er wel in de voorwaarde van de app staat dat fouten in de app niet verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor dit soort issues.

[Voor 28% gewijzigd door tendmex op 31-10-2018 08:04]

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:56
zetje01 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 08:01:
[...]

Dit klinkt als of je aan het eten/drinken/shoppen was terwijl de andere passagiers aan het instappen waren.
TS was 1.5 uur voor foutieve vertrektijd / 0.5 uur voor werkelijke vertrektijd op de luchthaven. Ik lees nergens iets over dat hij op de luchthaven heeft lopen niksen.

Verder, TS. Jammer, foutje, volgende keer beter uitzoeken. De kans dat je überhaupt nog een keer op zo’n dag naar zo’n bestemming vliegt lijkt me sowieso klein, dus beschouw het als leergeld.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:33
Vervelend voor je, kan gebeuren. Maar wat ik eigenlijk niet begrijp, je steekt enigszins al je hand in eigen boezem, maar toch vraag je je nog af of je deze verantwoording kunt afschuiven, danwel bij een derde partij verhaal halen. Fout ligt vrij duidelijk bij jouzelf: of is er een leeg vliegtuig vertrokken? Niet, dan hebben die andere 99% van de passagiers het dus wel begrepen.

Misschien zie ik het ietwat negatief, maar wat is dat toch de laatste tijd dat mensen denken gelijk ergens recht op te hebben. Ik vlieg 2 wekelijks voor mijn werk (nog nooit een vlucht gemist overigens ;) ), en onlangs werd er ter plekke een vlucht geannuleerd vanwege een defect aan het landingsgestel. Nou kan gebeuren, zou je denken. Maar wat gebeurt er, de helft gaat apeshit op welke rechten men wel niet zou hebben. Er werd nog net geen privé vliegtuig met kaviaar en champagne geeist.

• hajee999
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:59
cheap flying, cheap service zo is het nu eenmaal....

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:11

Blokker_1999

Full steam ahead

hajee999 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 08:46:
Dit hele Incident heeft nu eens helemaal niets met de kost van het ticket te maken. Ik weet dat sommige maatschappijen bij vele niet populair zijn maar dat wil niet zeggen dat je ze zomaar at random moet bashen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:20

LankHoar

Langharig tuig

Vreemde situatie? Ja. Eigen schuld? Ja. Zit Ryan Air fout met hun app die aangeeft dat het vliegtuig over 45min. pas vertrekt? Ja. Toch lijkt me niet dat je daarmee klaar bent. Je kunt altijd proberen je reisverzekering te contacteren en het verhaal uit te leggen, echter geef ik je weinig kans. En terecht imo, het is geen knulligheidverzekering, maar een reisverzekering :+

When life throws you a curve, lean into it and have faith! ~ Looking for a job in a fun IT company? Ask me about it!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:08
Dit is wel een heel uitzonderlijke situatie die zich niet zo snel weer voor gaat doen. Voor precedentwerking hoeft RA dus niet zo bang te zijn en ongeacht de schuldvraag zou ik er als RA dus coulant mee omgaan. Heb je ze al benaderd?

[Voor 5% gewijzigd door bszz op 31-10-2018 10:11]

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:18
Ik begrijp de TS anders wel. Ik denk ook wel dat onderschat wordt wat een impact dit besluit had op de maatschappij daar. Zoals de TS zegt, stonden de klokken op de luchthaven ook niet allemaal op hetzelfde uur, is zijn telefoon (net als computersystemen waarvoor in 1 dag geen patch is geschreven, getest en uitgerold is) een uur verkeerd, en is het logischer dat tijdsloten in het internationale luchtverkeer niet plots beginnen te schuiven omdat één land plots besloten heeft (door het rommelen met de tijdzone) de vliegtuigen een uur eerder of later te laten opstijgen dan gepland.

Dat gezegd hebbende, zou ik niet weten wie je aan moet klagen of waar je je geld kan terughalen. Reisverzekering is iets voor te zeggen, RyanAir ook, en ook de Marokkaanse overheid. Maar ja... probeer het maar eens.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-05 14:50
hajee999 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 08:46:
Dit had je bij elke maatschappij kunnen overkomen. Het is niet dat de crew 's ochtends op het vliegveld komt, dat ze een willekeurig vliegtuig pakken dat toevallig klaarstaat, ze mensen inladen en vertrekken wanneer het tijd is. Zo'n vliegtuig landt, iedereen moet eruit, het wordt even snel opgefrist, dan gaan de nieuwe passagiers erin en vertrekt het. En dat doen ze zo snel mogelijk, want stilstaan op de grond levert geen geld op. Ik gok dat RA zoiets in 30 minuten doet. En ze moeten wel, want als ze hier vertraging oplopen, loopt de volgende vlucht ook vertraging op. Dus ze gaan niet een uur zitten wachten omdat iemand besloot last-minute de wintertijd af te schaffen - dan vertragen ze alle opvolgende vluchten voor die dag ook. Al die vliegbewegingen zijn ver van tevoren geplant, dat is een compleet schema. Bij elke maatschappij. Dat de RA app dan misschien kijkt naar de verkeerde tijdzone, sja, dat is lullig.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
renegrunn schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 08:40:
Vervelend voor je, kan gebeuren. Maar wat ik eigenlijk niet begrijp, je steekt enigszins al je hand in eigen boezem, maar toch vraag je je nog af of je deze verantwoording kunt afschuiven, danwel bij een derde partij verhaal halen. Fout ligt vrij duidelijk bij jouzelf: of is er een leeg vliegtuig vertrokken? Niet, dan hebben die andere 99% van de passagiers het dus wel begrepen.

Misschien zie ik het ietwat negatief, maar wat is dat toch de laatste tijd dat mensen denken gelijk ergens recht op te hebben. Ik vlieg 2 wekelijks voor mijn werk (nog nooit een vlucht gemist overigens ;) ), en onlangs werd er ter plekke een vlucht geannuleerd vanwege een defect aan het landingsgestel. Nou kan gebeuren, zou je denken. Maar wat gebeurt er, de helft gaat apeshit op welke rechten men wel niet zou hebben. Er werd nog net geen privé vliegtuig met kaviaar en champagne geeist.
Bij een verzekering gaat het sowieso niet om je recht halen en verantwoordelijkheid afschuiven.
Verder baal ik dat mijn vakantie 50% duurder is geworden op de laatste dag doordat RA zijn vliegtuig op een eerder moment (niet tijd) laat vertrekken dan was afgesproken en dan wil ik inderdaad even kijken of ik recht heb op het terughalen van deze kosten.
Om even jouw toon te kopiëren: wat is dat toch de laatste tijd met moraalridders in elk topic die problemen die anderen ondervinden bagetaliseren en blijkbaar, in jouw geval, geen waarde hechten aan geld. Want het is makkelijk praten als je voor je werk vliegt en tickets voor je betaald worden.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:51
Die app had ongeacht de zomer of wintertijd de juiste tijd moeten aangeven, lijkt me. Ik bedoel als om 18:45 UTC+9 iets vertrekt, dan maakt het niet uit waar je je op de wereld bevind; dat is (nu) over 12 minuten (wellicht een internetverbinding nodig + tijd om een update te pushen voor deze specifieke uitzondering..maar goed).

Maar dit is vrij irrelevant, want ook al was die tijd goed - dan was de ts te laat (lijkt het) puur door de wekker van zijn telefoon. Half uur van tevoren + wat stempels halen, hop te laat. Ook al had die app iets anders aangeven dan had je dit waarschijnlijk toch niet kunnen versnellen.

Er is eigenlijk maar een orgaan verantwoordelijk voor de onduidelijkheid; Marokkaanse overheid. Maarja...wat kun je daarmee?

[Voor 7% gewijzigd door eric.1 op 31-10-2018 10:38]

• bszz
eric.1 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:35:
Die app had ongeacht de zomer of wintertijd de juiste tijd moeten aangeven, lijkt me. Ik bedoel als om 18:45 UTC+9 vertrekt, dan maakt het niet uit waar je je op de wereld bevind; dat is (nu) over 12 minuten (wellicht een internetverbinding nodig + tijd om een update te pushen voor deze specifieke uitzondering..maar goed).

Maar dit is vrij irrelevant, want ook al was die tijd goed - dan was de ts te laat (lijkt het) puur door de wekker van zijn telefoon. Half uur van tevoren + wat stempels halen, hop te laat. Ook al had die app iets anders aangeven dan had je dit waarschijnlijk toch niet kunnen versnellen.

Er is eigenlijk maar een orgaan verantwoordelijk voor de onduidelijkheid; Marokkaanse overheid. Maarja...wat kun je daarmee?
Als de Marrokaanse overheid hiervoor verantwoordelijk wordt gesteld is dat aan Ryan Air, niet aan TS. Ik zou eerst eens een beroep doen op de redelijkheid en coulance van Ryan Air.

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:13
Sorry hoor TS. Ik kijk al de hele ochtend een beetje met dit topic mee en mij bekruipt het gevoel dat je je eigen fout wil afschuiven op iemand anders. Jij was te laat, jij hebt verzuimd op het vliegveld te controleren op inmens grote en overal hangende info-borden over hoe laat je eigen vlucht vertrekt. En nu wil je je kosten gaan verhalen op een ander.

En ja, vind mij maar een morraalridder. Maar als iedereen alle hun eigen fouten gaat claimen bij verzekeringen of bedrijven wordt alles straks onbetaalbaar.

[Voor 0% gewijzigd door Marber op 31-10-2018 10:40. Reden: duitse spellingscontrole ongedaan gemaakt]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

eric.1 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:35:
Die app had ongeacht de zomer of wintertijd de juiste tijd moeten aangeven, lijkt me. Ik bedoel als om 18:45 UTC+9 vertrekt, dan maakt het niet uit waar je je op de wereld bevind; dat is (nu) over 12 minuten (wellicht een internetverbinding nodig + tijd om een update te pushen voor deze uitzondering..maar goed).
Geen van ons weet hoe die app exact werkt natuurlijk, maar mijn gok: de app haalt uit een database van ryanair de vertrektijd op, die luidt: 11:00u Marokkaanse tijd. App vraagt tijd op aan OS telefoon: 10:15 Marokkaanse tijd. App vergelijkt die twee en presenteert: je hebt nog 45min. Alleen zit de telefoon er een uur naast, omdat de telefoon denkt dat Marokko naar wintertijd geschakeld is.

:Y

• michelwuyts
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 27-09-2019
lol. Wie kijkt er ook op de app. Die info klopt toch heel vaak niet. Ooit zo laatkunnen boarden zoals volgens de app is aangegeven?

Sowieso is er ook vaak gewoon vertraging en wijzingen van Gates etc.

[Voor 29% gewijzigd door michelwuyts op 31-10-2018 10:41]

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:11
Ik snap je gevoel, maar uiteindelijk heb je dit zelf veroorzaakt:
DirtyBird schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 19:56:
Mijn vraag
Afgelopen weekend had ik een vlucht vanuit Marokko. Zoals jullie wellicht weten heeft Marokko vrijdag besloten om de wintertijd niet in te laten gaan in de nacht van zaterdag op zondag. Mijn vlucht was zondag. Omdat we niet wisten hoe het vliegverkeer hiermee om zou gaan hebben we besloten de vluchtinfo van de RyanAir app te volgen.
Google (of de netwerksoftware achter hun klok) liet echter wel de wintertijd ingaan. Onze wekker ging dus te laat
Je had op dat moment zelf toch al wel kunnen bedenken dat dit voor een probleem zou kunnen zorgen? Maar je besluit was om dan maar een aanname te doen en lekker te blijven slapen. Met als resultaat een gemiste vlucht en extra kosten.

Als je slim was geweest (en natuurlijk is dat achteraf makkelijk praten) dan had je de wekker 2 uur eerder gezet zodat je 100% zeker op tijd was geweest. Dat had je 2 uur slaap gekost, maar geen extra kosten veroorzaakt. Hooguit wat gelummel op de luchthaven.

Persoonlijk vind ik dat je heel erg in gebreke bent gebleven. Het is niet zo dat je pas na de wekker te horen kreeg dat de wintertijd niet doorging. Je was ruim op tijd op de hoogte, al was het je niet duidelijk wat de impact was. Je besluit was gewoon niet zo slim, en dat levert nu dus extra kosten op.

Ik denk ook niet dat er ergens een vergoeding vandaag gaat komen, zowel Ryanair als de reisverzekering hebben hier geen schuld aan. Hooguit de Marokkaanse overheid, maar ik wens je succes om daar je 50 euro te claimen.

• renegrunn
DirtyBird schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:34:
[...]

Bij een verzekering gaat het sowieso niet om je recht halen en verantwoordelijkheid afschuiven.
Verder baal ik dat mijn vakantie 50% duurder is geworden op de laatste dag doordat RA zijn vliegtuig op een eerder moment (niet tijd) laat vertrekken dan was afgesproken en dan wil ik inderdaad even kijken of ik recht heb op het terughalen van deze kosten.
Om even jouw toon te kopiëren: wat is dat toch de laatste tijd met moraalridders in elk topic die problemen die anderen ondervinden bagetaliseren en blijkbaar, in jouw geval, geen waarde hechten aan geld. Want het is makkelijk praten als je voor je werk vliegt en tickets voor je betaald worden.
Je eerste zin: dat doe je zeker wel, je neemt namelijk vooralsnog niet zelf je verlies, maar je wilt weten of je de verzekering (en daarmee de maatschappij) met jouw probleem kunt opzadelen.
Ik hecht zeker wel waarde aan geld (over bagatelliseren gesproken), en snap ook niet helemaal waar je die conclusie op baseert ? Ik vlieg ook veel privé, en ik snap uiteraard dat dit dan vervelend is en pijn doet. Maar soms kun je niet anders dan naar jezelf kijken, en ik lees ook dat je dat in het beginsel ook wel doet.

Als het allemaal aan RA en haar app zou liggen, waarom zat de rest van de passagiers behalve jijzelf wel in het toestel (=aanname)?

Voor een meer on-topic discussion, om welke vlucht (nr) gaat het eigenlijk? Misschien begrijp ik dan ook beter het probleem. Was het deze toevallig?

https://uk.flightaware.co.../20181028/1130Z/GMMX/EHEH

[Voor 7% gewijzigd door renegrunn op 31-10-2018 10:54]

• Señor Sjon
  • Laatst online: 18:50

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

DirtyBird schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:34:
[...]

Hoho, hij was vertrokken op de afgesproken tijd.

Ga ALTIJD uit van de informatie op de schermen van het vliegveld. De baliemedewerker bij het inchecken had je ook kunnen helpen.
Dat komt denk ik omdat er ook een hele hoop topics gemaakt worden door mensen die in alles hun eigen verantwoordelijkheid vermijden en proberen ergens hun eigen vergissing te verhalen op iemand anders. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:43
Ik vind het erg raar dat zoveel mensen hier de communicate van de maatschappij zelf (namelijk: hun app) afdoen als niet ter zake doend of zelfs iets waar je van zou moeten weten dat je er niet van op aan kunt?

Ik zou met het gegeven dat nota bene hun eigen app aangeeft dat je nog 45 minuten had zeker aankloppen bij de maatschappij. Nee heb je, ja kun je krijgen. Hoeveel verschillende weergaven van dezelfde broninformatie moet je naast elkaar leggen voordat je er een conclusie aan mag binden? Mij lijkt één genoeg... En ja, in dit geval (last minute change in datum/tijd-notatie door de regering) komt het dus voor dat niet al die bronnen hetzelfde zeggen. Laat het Ryanair maar bij de regering daar verhalen, alleen al dat het vliegveld zelf ook de helft van de klokken verkeerd had staan is voor mij een indicatie dat het misschien niet billijk is dat allemaal op de reiziger af te wentelen.

Terwijl je aan het rennen bent om op een vreemd vliegveld alle check-ins en stempels en security theater en weet ik het te regelen is er niet echt tijd om uitgebreid naar een informatiescherm te gaan staren, vandaar dat het zo fijn is om in een app te kunnen kijken. Die informatieborden staan over het algemeen nou net NIET naast de wachtrij voor de check-in, de douane of de metaaldetectoren. Als de app je toch al zegt welke check-in balie je moet hebben, en bij welke gate je moet wachten, dan ga je pas als je tijd over hebt (meestal pas als je bij de gate bent) kijken naar andere bronnen van informatie. (Ik ga er dan vanuit dat die app van de vliegmaatschappij zelf is. Eentje van tickets.com of weet ik het zou ik niet op die manier vertrouwen).

Nu wist OP blijkbaar dat Marokko op het laatste moment verzon toch niet naar de wintertijd over te gaan; hoeveel mensen wisten dat niet? Ik weet niet hoe breeduit dat daar is gecommuniceerd (en in welke talen), maar kun je echt realistisch verwachten dat iedereen dat te horen krijgt en de implicaties daarvan snapt? En zelfs nu nog zijn de diverse wereldklok-websites het niet met elkaar eens hoe laat het nu in Marrakech is... WorldTimeBuddy en Google zeggen 10:12, DateAndTime en WorldTimeServer zeggen 11:12.

[Voor 3% gewijzigd door Paul op 31-10-2018 11:14]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:40
Is vanuit UTC gezien de vertrektijd veranderd? Zo te lezen niet maar zo ja dan heb je waarschijnlijk wel een kans dat de maatschappij iets te verwijten valt.
Vliegtijden zijn altijd, maar dan ook altijd local time.

Dus vliegtuig is gewoon netjes op de afgesproken tijd vertrokken. Jij leefde gewoon te laat.
Dus je kunt het proberen bij je reisverzekering, ligt er aan wat er verzekerd is.

[Voor 20% gewijzigd door maartend op 31-10-2018 12:09]

• hajee999
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:59
Blokker_1999 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 09:49:
[...]

Dit hele Incident heeft nu eens helemaal niets met de kost van het ticket te maken. Ik weet dat sommige maatschappijen bij vele niet populair zijn maar dat wil niet zeggen dat je ze zomaar at random moet bashen.
De service daarna wel en het rechttvan verhalen zoals TS aangeeft. Bij ryanair maak je weinig kans hierop waarbij een normale maatschappij in dit soort gevallen meestal bereid zijn tot coulance.

off topic; Ryanair mag ten alle tijden at random gebased worden. Ik zie ze liever vandaag dan morgen verdwijnen. Hoe deze mensen met klanten en personeel omgaan gaat alle proporties te buiten..

• renegrunn
hajee999 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:37:
[...]

Bij ryanair maak je weinig kans hierop waarbij een normale maatschappij in dit soort gevallen meestal bereid zijn tot coulance.
Ja, min of meer. Bij veel maatschappijen mag je een 'no-show fee' betalen, ipv een nieuw ticket te boeken. Verschilt uiteraard per maatschappij, maar deze fee kan ook behoorlijk oplopen.

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:55
Wel raar dat de app van RyanAir je het bos in heeft gestuurd. Lijkt mij zeker niet de bedoeling van zo'n app. Wellicht dat als je hier bewijs van hebt dat je nog een vuist kunt maken.

• jeanj
  • Niet online

jeanj

kijk eerst hoe de wind waait

Ik lees dit topic, en veel mensen hebben het over de verantwoordelijkheid van de TS, maar Ryanair heeft ook een verantwoordelijkheid om zijn klanten goed in te lichten. Of het nou een medewerker op het vliegveld, medewerker via de telefoon of een app is, zij zijn verantwoordelijk voor de informatie die hun medewerkers of app aan hun klanten verstrekken. En die klopte niet als men de app gebruikte. En het is niet zo dat als de app gewoon werkt, dat je dan een ander bron moet raadplegen, het is een kanaal wat Ryanair bewust gebruikt en promoot.

De TS heeft zijn verantwoordelijkheid genomen om te informeren via de app hoe laat het vliegtuig vertrok gegeven dat hij wist dat Marokko niet naar de wintertijd ging. Natuurlijk kan je je twisten of hij voldoende heeft gedaan, of dat hij meer had kunnen doen door een uur eerder te vertrekken, maar hij heeft in ieder geval iets gedaan. En Ryanair heeft daarbij steken laten vallen door hem verkeerd te informeren.
In mijn ogen heeft de TS voldoende/minimale gedaan.

Of de app de tijd vergelijkt met de lokale tijd van de telefoon is niet relevant, je kan er (als app developer) namelijk niet vanuit gaan dat die tijd (op de telefoon) klopt (of dat de telefoon zich in de juiste tijdzone bevind). De app moet altijd zijn tijd bij de server checken, en dat omzetten naar hoeveel tijd er lokaal nog is tot de lokale tijd (een regel met ontwikkelen van networked applicaties, vertrouw de lokale tijd op het device niet als het echt belangrijk is.) Dus als het daaraan ligt, weer de fout van Ryanair.
(ik heb mij telefoon nog wel eens op NL tijd staan. Tevens kan ook iemand in de NL zijn en kijken in de app hoe laat de vlucht gaat, omdat hij/zij niet de persoon is die vliegt....)

Bekijk de gebruiksvoorwaarden van de app, misschien dat daar iets in staat die de aansprakelijkheid van de app uitsluit. Zo niet, dan kan je het proberen met als argument dat zij jou van verkeerde informatie hebben voor zien, maar ik geef je weinig kans bij Ryanair. Je kan dan je rechtsbijstand er nog voor inzetten. Ook zou ik het gewoon bij je reisverzekering melden. Dit is een zeldzaam geval, dat dit vast niet makkelijk is een oordeel over te vellen. En niet geschoten is altijd mis

Misschien dat een van die claim organisaties je nog kan helpen

Everything is better with Bluetooth

• TWeaKLeGeND
Orion84 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 21:59:
[...]

Waar komt dat rekenen in UTC vandaan? Het lijkt me waarschijnlijker dat de app de aanname doet dat je telefoon in lokale tijd staat (misschien checkt ie zelfs wel of je telefoon in lokale tijdzone staat) en gebruikt dat gewoon als referentie. Alleen was de lokale tijd volgens de telefoon dus een uur verkeerd, door het niet ingaan van de wintertijd. Hoe dan ook staat dat redelijk los van je alarm een uur te laat af laten gaan door te vertrouwen op je telefoon en daardoor gewoon een uur later dan gepland op het vliegveld arriveren.
Alles heeft voor en nadelen. UTC was niet het punt, het punt zat er meer in dat de app zowel de tijd van de ryanair servers kan trekken (via internet, wat meteen het enige nadeel van deze optie is) of van het toestel. (wat eveneens nadelen heeft). Hoe de app dit doet is makkelijk na te trekken/testen. Anno 2018 zal de willekeurige consument aannemen dat de tijd binnen de ryanair app staat, de tijd is die correct is. Wil je dat af laten hangen van de juistheid van de systeemklok, of van het wel of niet hebben van een internetvrbinding? De beste optie is mijn inziens een hybrid die eerst kijkt naar internet en daarna naar de systeemklok en eventueel een waarschuwing geeft als ze afwijken.

Als passagier zijnde check ik ook altijd de informatie van het betreffende vliegveld. Voor mij is wat het vliegveld vermeld over gates en tijden mijn primaire informatie. Dat is dan ook meteen een tip, zeker bij twijfel, check ook bij het vliegveld.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

@jeanj je gaat er alleen even compleet aan voorbij dat dat hele verhaal over de app pas begon nadat TS (te laat) op het vliegveld was aangekomen. Tot die tijd was het gewoon een gevolg van het zetten van zijn wekker in de aanname dat de klok in zijn telefoon de juiste tijd zou aanhouden.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:51
@jeanj allemaal wel logisch wat je zegt. Alleen kwam het (als ik het verhaal goed begrijp) erop neer dat de TS een half uur voor vertrek aankwam door een verkeerde tijd van zijn telefoon/wekker icm wat vertraging richting het vliegveld.

Stel de (uw vlucht vertrekt in...) tijd in de app was goed, en dan? Was hij hoogswaarschijnlijk nog te laat.

Trouwens ligt Marokko buiten Europa toch? Dan wordt bij mijn weten 3u aangeraden, ook dan had dit geen probleem geweest.

• Drardollan
Paul schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:13:
Die informatieborden staan over het algemeen nou net NIET naast de wachtrij voor de check-in, de douane of de metaaldetectoren.
Ik heb geen idee of jij enkel vanaf het grasveld genaamd Texel Airport vliegt, maar elk fatsoenlijk vliegveld is werkelijk vergeven van de informatieborden met informatie over balies, gates, vertrektijden, vertragingen en weet ik wat meer. Om de 10 meter loop je tegen zo'n bord aan.

Maar het doet allemaal niet zo ter zake als je veel en veel te laat arriveert op het vliegveld.

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-06 15:47
Heel andere zaak maar ergens toch vergelijkbaar: van de week was ik naar een theatervoorstelling, er stond op het ticket (wat ik in februari al had gekocht) dat het om 20:15 begon. Wij kwamen keurig om 20:10 aan maar het bleek om 20:00 te beginnen (ze begonnen uiteindelijk iets later). Ondanks dat we maar zo’n 2 minuten van de voorstelling gemist hadden trok de ticketboer het boetekleed aan en hebben we 2 vrijkaartjes naar keuze gekregen. Puur omdat het hun plicht is om de klant goed te informeren over wat hij koopt. Dat is niet meer dan normaal en dat zou Ryanair hier ook moeten doen, gewoon de klant schadeloosstellen

• Drardollan
nino_070 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 13:17:
Heel andere zaak maar ergens toch vergelijkbaar: van de week was ik naar een theatervoorstelling, er stond op het ticket (wat ik in februari al had gekocht) dat het om 20:15 begon. Wij kwamen keurig om 20:10 aan maar het bleek om 20:00 te beginnen (ze begonnen uiteindelijk iets later). Ondanks dat we maar zo’n 2 minuten van de voorstelling gemist hadden trok de ticketboer het boetekleed aan en hebben we 2 vrijkaartjes naar keuze gekregen. Puur omdat het hun plicht is om de klant goed te informeren over wat hij koopt. Dat is niet meer dan normaal en dat zou Ryanair hier ook moeten doen, gewoon de klant schadeloosstellen
Totaal andere, en niet te vergelijken, situatie.

Aan de vluchttijd was niets veranderd, de tijd in het land veranderde op het laatste moment. Iets wat TS wist en bewust negeerde. Compleet buiten de macht van Ryanair, die gaan niet over de lokale tijden.

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Volgens mij is het een advies om ruim op tijd te komen zodat je een paar tegenslagen kunt opvangen zoals file, parkeerplek zoeken, wachtrij bij een of andere balie etc.
Ik kan kan natuurlijk altijd naast de geadviseerde 2 uur een extra uur nemen (hell, laat ik de avond ervoor vast op een bankje gaan slapen in de vertrekhal) voor nòg meer onvoorziene zaken maar dat lijkt me niet de bedoeling.
Ik was een half uur voor het vliegtuig de lucht in ging op het vliegveld. Heb gepind, ben naar de wc gegaan en in de rij gaan staan om in te checken.

Ik was me er overigens niet van bewust dat voor buiten europa 3 uur wordt aangeraden. Zal ik een volgende keer in acht nemen.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

DirtyBird schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 13:43:
Volgens mij is het een advies om ruim op tijd te komen zodat je een paar tegenslagen kunt opvangen zoals file, parkeerplek zoeken, wachtrij bij een of andere balie etc.
Die twee uur lijkt me toch echt voornamelijk voor wat je op het vliegveld allemaal nog moet doen (check-in, security, boarding) en hoe lang dat kan duren. Dat iemand die op een halve dag treinen van het vliegveld woont vervolgens een boel extra marge moet inbouwen vergeleken met iemand die op 5 minuten fietsafstand woont is aan jouzelf om mee te nemen in je vertrektijd.

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
renegrunn schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:48:
[...]

Je eerste zin: dat doe je zeker wel, je neemt namelijk vooralsnog niet zelf je verlies, maar je wilt weten of je de verzekering (en daarmee de maatschappij) met jouw probleem kunt opzadelen.
Ik hecht zeker wel waarde aan geld (over bagatelliseren gesproken), en snap ook niet helemaal waar je die conclusie op baseert ? Ik vlieg ook veel privé, en ik snap uiteraard dat dit dan vervelend is en pijn doet. Maar soms kun je niet anders dan naar jezelf kijken, en ik lees ook dat je dat in het beginsel ook wel doet.

Als het allemaal aan RA en haar app zou liggen, waarom zat de rest van de passagiers behalve jijzelf wel in het toestel (=aanname)?

Voor een meer on-topic discussion, om welke vlucht (nr) gaat het eigenlijk? Misschien begrijp ik dan ook beter het probleem. Was het deze toevallig?

https://uk.flightaware.co.../20181028/1130Z/GMMX/EHEH
FR7713. 9.45 vertrek.

• Señor Sjon
  • Laatst online: 18:50

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Orion84 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 13:56:
[...]

Die twee uur lijkt me toch echt voornamelijk voor wat je op het vliegveld allemaal nog moet doen (check-in, security, boarding) en hoe lang dat kan duren. Dat iemand die op een halve dag treinen van het vliegveld woont vervolgens een boel extra marge moet inbouwen vergeleken met iemand die op 5 minuten fietsafstand woont is aan jouzelf om mee te nemen in je vertrektijd.
Klopt, die 2 uur is vanaf aankomst vliegveld, niet wat je ervoor nog allemaal moet regelen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:59
Zoals al gezegd is uiteindelijk het last-minute besluit van de Marokkaanse regering waar je deze ellende aan te danken hebt. Maar die gaat je 100% zeker niet helpen hiermee.
Dat het vliegtuig in absolute zin een uur eerder vertrok dan gepland, kan je Ryanair niet aanrekenen, dat is niet hun keuze maar die van de verkeersleiding. Ryanair zal daar vast ook niet blij mee geweest zijn.
Dat hun app iets liet zien wat niet klopt, kan je Ryanair wel aanrekenen. Ik heb het niet gecheckt, maar ik durf wel met 99% zekerheid te zeggen dat er ergens in hun voorwaarden of de info over de app staat dat je er er geen rechten aan kan ontlenen. Daarvoor dekken bedrijven zich altijd in. En zelfs als ze dit niet hebben vastgelegd in hun voorwaarden, gaat Ryanair je hierin geen gelijk geven.

Dus even helemaal los van de vraag wiens schuld dit is, je gaat dit nergens kunnen verhalen. Ontzettend vervelende situatie, maar je kan beter je verlies nemen dan energie steken in een strijd die je zeker gaat verliezen.

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01-06 13:00
Ik kan kan natuurlijk altijd naast de geadviseerde 2 uur een extra uur nemen (hell, laat ik de avond ervoor vast op een bankje gaan slapen in de vertrekhal) voor nòg meer onvoorziene zaken maar dat lijkt me niet de bedoeling.
Ik was een half uur voor het vliegtuig de lucht in ging op het vliegveld. Heb gepind, ben naar de wc gegaan en in de rij gaan staan om in te checken.

Ik was me er overigens niet van bewust dat voor buiten europa 3 uur wordt aangeraden. Zal ik een volgende keer in acht nemen.
File, parkeerplek zoeken valt NIET in die 2 uur. Die 2 uur is echt vanaf je een voet in de vlieghaven zet.
Voor lange check-in rijen, extra controle, drugscontrole, mensen die te zware koffers hebben.

Best is dus echt om ervoor te zorgen dat je 2 uur voor last call op het vliegveld bent. eventueel file moet je zelf bij rekenen.

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:58
Welke tijd stond er op het ticket? 9.45 of 10.45?

Be yourself, no matter what they say ...

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:45
Ondanks dat ik absoluut geen fan ben van Ryanair valt ze hier volgens mij weinig aan te rekenen. Je hebt een lokale tijd op het ticket staan en op (rond) die tijd is het vliegtuig ook vertrokken.

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:03

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Als frequent flyer (met priority, etc) neem ik al geen 30 minuten voor vertrek op de luchthaven, dat is gewoon niet te halen. De gate sluit 15 of 20 minuten voor vertrek, hoe wil je in 10-15 minuten je bagage inchecken, door de security, door de douane en naar je gate lopen? Dat is zelfs met alles mee bijna onmogelijk en het is regelmatig zo dat je alleen al over de douane 30 minuten doet (zonder Privium). Ik ben 60 minuten voor take off op de luchthaven (80-90 minuten voor take off op P3).

[Voor 10% gewijzigd door |sWORDs| op 31-10-2018 15:58]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• Pumbaa82
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05-2022
Wat zegt eigenlijk de disclaimer van de app .....

Ik verwacht eigenlijk dat er zoiets in zal staan over dat je geen rechten kan ontlenen aan de getoonde informatie in de App.

Volgens mij is de tijd aangegeven op je reis ticket leidend ...

anyhow, genoeg speculatie ... door eigenlijk heel veel reacties hier, maar denk dat het er om gaat wat op je ticket staat qua tijd en de tijd die de klok aan wees toen het vliegtuig vertrok.

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
|sWORDs| schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 15:54:
Als frequent flyer (met priority, etc) neem ik al geen 30 minuten voor vertrek op de luchthaven, dat is gewoon niet te halen. De gate sluit 15 of 20 minuten voor vertrek, hoe wil je in 10-15 minuten je bagage inchecken, door de security, door de douane en naar je gate lopen? Dat is zelfs met alles mee bijna onmogelijk en het is regelmatig zo dat je alleen al over de douane 30 minuten doet. Ik ben 60 minuten voor take off op de luchthaven (80-90 minuten voor take off op P3).
30 minuten was ook niet mijn aim he, 1 uur en 30 minuten was mijn veronderstelde tijd van aankomst tot vlucht. Uiteraard is 30 erg weinig als je door alle controles moet.

Ik zal als ik thuis ben de tickets en screenshots er nog eens bijpakken :-p

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:03

|sWORDs|

vSphere/ESXi

DirtyBird schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 15:59:
[...]

30 minuten was ook niet mijn aim he, 1 uur en 30 minuten was mijn veronderstelde tijd van aankomst tot vlucht. Uiteraard is 30 erg weinig als je door alle controles moet.
Was een reactie op:
[...]

DirtyBird schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 15:59:
[...]
Ik zal als ik thuis ben de tickets en screenshots er nog eens bijpakken :-p
Op de tickets staan altijd lokale tijden, die zal dus correct zijn. Ik ben bang dat je hier weinig meer mee kunt, het is een budget airline (geen coulance) en de vertrektijd is nooit anders geweest.
Mocht je een rechtsbijstandsverzekering hebben zou je dat kunnen proberen. Je zou namelijk kunnen vinden dat de luchtvaartmaatschappij je had moeten inlichten toen de aankomsttijd veranderende dat de vertrektijd gelijk zou blijven. Niet onaannemelijk dat je rechtsbijstandsverzekering besluit een gedeelte te vergoeden.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:08

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik vind het super vervelend en begrijp dat het heeft kunnen gebeuren. Het blijft alleen zo dat het vliegtuig op het juiste tijdstip is vertrokken en daarmee gok ik dat ze eenvoudig kunnen wijzen op voorwaarden die stellen dat je moet zorgen dat je er op tijd bent.

De app heeft een referentie nodig en zal de tijd op de telefoon gebruiken. Er zal zeker een disclaimer staan dat de app je geen rechten geeft.

Het is erg spijtig en vervelend voor je, maar ik ben bang dat je zeer weinig rechten hebt, omdat je er eerder had moeten zijn. Vreselijk vervelend is het!

• Drardollan
Zo gek is dat toch niet? Zie regelmatig mensen slapen op de luchthaven. Al zou ik je dan wel een hotelletje aanraden, ligt een stuk comfortabeler.

Normaal is 1,5 tot 2 uur voldoende tijd als je eenmaal op de luchthaven bent. Maar dit had je toch aan kunnen voelen komen? En dus een uur extra inbouwen?

• TWeaKLeGeND
nino_070 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 13:17:
5 minuten voor het begin van een theatervoorstelling komen is echt niet echt keurig, maar buiten dat, zijn de siuaties juist niet vergelijkbaar.

Over de tijd voor vertrek op het vliegveld zijn: Ligt aan het vliegveld, de verwachtte drukte, of je moet inchecken, of je bagage moet inchecken, en hoe goed je het vliegveld kent en of je eventueel priority hebt. Soms is dat voor mij 30 minuten voor vertrek, en soms 3 uur uur. Meestal een minuut of 45.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:43
maartend schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:29:
[...]

Vliegtijden zijn altijd, maar dan ook altijd local time.
De tijd op je ticket, yup... De maatschappij als geheel opereert echter niet op Marokko Local Time... Het is niet zo dat bijvoorbeeld de nachtvlucht van Athene naar Marrakesh er ineens een uur korter over doet omdat de regering beslist de klok niet te verzetten; nee, die landt gewoon om 05:00 local time ipv de eerder aangegeven 04:00 local time. Waardoor het "pas" om 06:00 local time weer kan vertrekken (lossen, laden, brandstof innemen, logboeken bijwerken, checklists doorlopen etc kost allemaal tijd) ipv de tijd die een maand geleden op het ticket is gezet: 05:00 local time. Het is echter nog steeds de originele 03:00 UTC waarop het landt en 04:00 UTC waarop het weer vertrekt.

Als er is afgesproken dat het vliegtuig om 8:15 local zou vertrekken en het nu, ondanks dat de klok niet is verzet, ook daadwerkelijk om 08:15 local is vertrokken, dan heeft de maatschappij toch echt ergens de resources vandaan gehaald om dit vliegtuig een uur "realtime" eerder te laten vertrekken. Niet onmogelijk om dat in anderhalve dag te regelen, maar zeker ook geen standaard situatie.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• bszz
Paul schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 17:14:
[...]
De tijd op je ticket, yup... De maatschappij als geheel opereert echter niet op Marokko Local Time... Het is niet zo dat bijvoorbeeld de nachtvlucht van Athene naar Marrakesh er ineens een uur korter over doet omdat de regering beslist de klok niet te verzetten; nee, die landt gewoon om 05:00 local time ipv de eerder aangegeven 04:00 local time. Waardoor het "pas" om 06:00 local time weer kan vertrekken (lossen, laden, brandstof innemen, logboeken bijwerken, checklists doorlopen etc kost allemaal tijd) ipv de tijd die een maand geleden op het ticket is gezet: 05:00 local time. Het is echter nog steeds de originele 03:00 UTC waarop het landt en 04:00 UTC waarop het weer vertrekt.

Als er is afgesproken dat het vliegtuig om 8:15 local zou vertrekken en het nu, ondanks dat de klok niet is verzet, ook daadwerkelijk om 08:15 local is vertrokken, dan heeft de maatschappij toch echt ergens de resources vandaan gehaald om dit vliegtuig een uur "realtime" eerder te laten vertrekken. Niet onmogelijk om dat in anderhalve dag te regelen, maar zeker ook geen standaard situatie.
Ja, ik verbaas me eigenlijk ook over de vanzelfsprekendheid waarmee wordt aangenomen dat het vliegtuig nog steeds op dezelfde lokale tijd zal vertrekken. Er wordt last minute gewoon een uur aan timeslots uit het schema van de luchthaven gehaald. dat is een uur aan arriverende en vertrekkende vliegtuigen met passagiers en bagage dat plotseling ergens tussengepropt moet worden. Zo venzelfsprekend vind ik dat niet....

• jeanj
  • Niet online

jeanj

kijk eerst hoe de wind waait

Juist en dat is waarom de TS een van de bronnen die Ryanair daarvoor aanrijkt, raadpleegd, de app. En die geeft verkeerde informatie

Ik ken de industrie niet genoeg om te weten wat de gevolgen zijn, want op een wereld schaal gezien vertrekken alle vliegtuigen uit marokko dus in eens een uur eerder, en ze komen dus ook een uur eerder aan.

Overigens in de voorwaarden van de app
6. Beperkte aansprakelijkheid.
Zoals maximaal toegestaan volgens de wet, wordt Ryanair niet verantwoordelijk gehouden voor enig verlies en/of schade die voortkomt uit het gebruik van deze app of van enige andere website waarvoor deze app een link biedt en/of het gebruik van informatie die op deze site of elke andere dergelijke website wordt weergegeven.
@Orion84 Ts heeft het al over de app voordat hij op vliegveld is, ik lees het zo dat hij de app al raadpleegde voordat ze gingen slapen (ze wisten toen al van beslissing van de de Marokaanse overheid, en verkeerden toen al in onzekerheid over welke tijd de vlucht ging), maar dat staat er niet expliciet

Dat de wekker te laat ging geeft de TS aan, maar niet te laat voor wat. Ze waren te laat voor hun planning, maar misschien wilden ze eerst nog even zwemmen en hebben ze dat overgeslagen.
Ze hadden nog genoeg tijd om de vertrektijd met wintertijd te halen en qua planning twee uur van te voren aanwezig te zijn (wat uiteindelijk 1,5 uur werd) Dat dat een half uur voor de echte vertrektijd was, tja daar gaat dit hele topic over....

@eric.1 TS was gepland twee uur voor de (verkeerde) vertrek tijd aanwezig te zijn. Dat het 1,5 uur was, was door verkeer geeft ie letterlijk aan. Hij heeft de vlucht gemist omdat de app de verkeerde vertrektijd aangaf. Als de app de goede tijd aan had gegeven, had hij hem misschien ook gemist door de wekker, maar dat was nu niet het issue

Overigens geeft Ryanair aan dat 2 uur voor vertrek de bagage balies open gaan en 40 minuten voor vertrek deze dicht gaan. Verder kan ik niets vinden. Easyjet geeft 3 uur aan voor departure Marakesh, maar die bagage drop off gaat dan ook open. Dus 2 uur zou voldoende moeten zijn, eerder kan je toch je bagage niet kwijt.

ik begrijp eigenlijk niet dat de wachtijden op vliegvelden zo lang zijn. Die tijden dat je er van te voren moet zijn is er meer op gericht dat men niet voldoende capciteit heeft om iedereen in te checken en door de paspoort controle te komen. Eerlijk gezegd vind ik dit echt de groote onzin, want ze weten precies hoeveel mensen ze gaan verwerken, want iedereen heeft van te voren geboekt, dus zou men daar de capaciteit op kunnen schalen. Het is meer dat men dat niet wil of te duur is. Het voorbeeld van de proef die schiphol heeft gedaan met op afspraak door de controle heen is daar wel het beste voorbeeld van, ze kunnen het wel (maar alleen als je meer betaald)....

[Voor 69% gewijzigd door jeanj op 31-10-2018 19:02]

Everything is better with Bluetooth

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Als ik mijn vluchtnummer en datum invul op claimingo krijg ik een "yes, you can claim"-melding. Ik begin daar wel

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:58
Paul schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 17:14:
[...]
En volgens mij is dat bij deze vlucht ook niet gebeurd. Volgens alles wat ik kan vinden, was de geplande vertrektijd van deze vlucht namelijk 9.45 UTC en is ie om 9.54 UTC vertrokken. Door het einde van de wintertijd zou de vlucht om 9.45 local (WET) vertrekken, maar is dat door de afschaffing van de wintertijd 10.45 local (CET) geworden.

Be yourself, no matter what they say ...

• renegrunn
DirtyBird schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 18:45:
Als ik mijn vluchtnummer en datum invul op claimingo krijg ik een "yes, you can claim"-melding. Ik begin daar wel
Bedenk wel dat elk willekeurig (wel bestaand) vluchtnummer geeft als resultaat "yes, you can claim" bij die club.. Maar niet geschoten is altijd mis!

Overigens, waarom trek je niet zelf aan de bel bij RA? Stel, je krijgt gelijk: Claimingo houdt 70% van de uitkering van de maatschappij in, en jij krijgt 30% van het oorspronkelijke bedrag. Snel verdient als je zelf even een web-formuliertje invult: https://eu261compensation...air.com/index.php?l=nl_NL

[Voor 28% gewijzigd door renegrunn op 01-11-2018 15:21]

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:11

vhal

ಠ_ಠ

@renegrunn formuliertje invullen kan iedereen wel, het vervolgtraject is een ander verhaal waar je een hoop tijd, energie en frustratie in kwijt kan. Want het gros van de carriers zegt gewoon "nope...doei!"

[Voor 17% gewijzigd door vhal op 01-11-2018 15:25]

STRAVA

• renegrunn
vhal schreef op donderdag 1 november 2018 @ 15:24:
@renegrunn formuliertje invullen kan iedereen wel, het vervolgtraject is een ander verhaal waar je een hoop tijd, energie en frustratie in kwijt kan.
Ik had vorige maand nog een geannuleerde vlucht. Volgende dag formuliertje ingevuld en bonnetjes bijgevoegd. Drie dagen later telefoontje gekregen met de excuses, en dat het allemaal geregeld zou worden.
Heb dit al een aantal keren mogen doen, altijd hetzelfde, bij verschillende maatschappijen.

Overigens, ik heb het dan inderdaad over een vertraging van +3 uur. Dan heb je EU wettelijk recht op een compensatie en vergoeding van de gemaakte kosten. Geen enkele maatschappij doet hier lastig over, zolang het voorval aan de voorwaarden voldoet (geen kaping o.i.d.).

[Voor 19% gewijzigd door renegrunn op 01-11-2018 15:43]

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Overigens houdt die claimingo 30% in itt de 70% die je noemt. Hetzelfde geldt min of meer voor euclaim.
Maar ik denk dat het sterk afhankelijk is van de carrier en/of situatie hoe de successrate is

Geldt het ook maar voor binnenlandse treinreizen :+

[Voor 15% gewijzigd door vhal op 01-11-2018 15:30]

STRAVA

• renegrunn
vhal schreef op donderdag 1 november 2018 @ 15:29:
Overigens houdt die claimingo 30% in itt de 70% die je noemt. Hetzelfde geldt min of meer voor euclaim.
Maar ik denk dat het sterk afhankelijk is van de carrier hoe de successrate is
Volgens deze bronnen is het andersom:

https://www.businessinsid...agd-hier-heb-je-recht-op/
https://www.quotenet.nl/N...et-Bram-Moszkowicz-188606

[Voor 3% gewijzigd door renegrunn op 01-11-2018 15:32]

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Maar hun website zegt toch wat anders?

STRAVA

• renegrunn
vhal schreef op donderdag 1 november 2018 @ 15:35:
Maar hun website zegt toch wat anders?
[Afbeelding]
Klopt, ze bieden eigenlijk 2 services aan: 'No cure, no pay' en 'Claim&Go', waarbij bij de laatste jij jouw claim 'verkoopt' aan Claimingo, en direct geld krijgt á 30%.
Bij de eerste optie kan het een paar maanden duren (eigen woorden van Claimingo).
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee