Toon posts:

Connect sql vanuit Virtualbox/VMware

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bakkertje_01
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-06 19:32
Hallo Tweakers ik heb een beetje hulp nodig.

Wat is de situatie:
Ik heb op mijn laptop Microsoft SQL Server Management Studio (SSMS) draaien met 3 database instances. Ook heb ik op mijn laptop een een vm draaien in Virtualbox met Windows 10 en SSMS.
- Netwerk adapter 1 staat ingesteld op Netwerk bridge adapter (geen 2e adapter ingesteld)

VirtualBox adapter instellingen:
https://i.gyazo.com/61a980c644e8d484041d325db9f9006e.png

Wifi laptop adapter instellingen:

Ethernet instellingen VM:

SSMS laptop:

Wat is de bedoeling:
Ik wil (via tcp, kan het anders?) een connectie maken vanaf Virtualbox SSMS naar de SQL servers op mijn laptop.

Zou op deze manier moeten kunnen?

Wat is het probleem:
Het lukt me niet om een connectie te maken met 1 van de SQL instances.
Tot dusver is het mij één keer gelukt voor de herinstallatie van mijn laptop, nu moet ik het nog eens voor elkaar krijgen maar lukt het niet meer.

Fout:

Wat heb ik geprobeerd:
- Firewalls op laptop en vm uitgeschakeld;
- SQL authentication mode aangezet;
- Netwerkadapters anders ingesteld
- In SQL Server Configuration Manager (laptop) TCP/IP aangezet en de poort bij IPAII veranderd naar 1433;

Wat doe ik fout? :D

Edit: Ik kan me nog heugen dat ik de vorige keer hetzelfde ip als mijn laptop heb ingesteld in de vm, dat werkte toen, maar dat werkt nu ook niet.

[Voor 4% gewijzigd door Bakkertje_01 op 30-10-2018 20:00]

Beste antwoord (via Bakkertje_01 op 31-10-2018 11:15)

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Met het graven in mijn brein met SSMS connectie obstakels resulteerde soms in dat op de MSSQL server de service SQL Server Browser niet was gestart, kan misschien een boosdoener zijn voor meerdere instances. Daarnaast staat mij bij dat hostname(of IP):1433 als connectie niet gaat werken voor SSMS. Poorten worden met een komma - ja wie verzint het 8)7 - opgegeven.
code:
1
HOSTNAME\INSTANCE,1433

I browse with Vivaldi

Alle reacties

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:45

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je begint heel verwarrend met de VirtualBox Host-Only adapter te laten zien. Die heeft geen klap te maken met je configuratie. Zie https://www.virtualbox.org/manual/ch06.html#networkingmodes voor de uitleg van de verschillende netwerkopties in VirtualBox.

Vervolgens probeer je je database te benaderen op een hostnaam, zo te zien een NETBIOS naam. Dat is niet altijd een goed idee om te gebruiken. Neem bij voorkeur dan het IP adres. En als je het IP adres gebruikt, moet je ook zeker weten dat je database luistert op dat adres. Als je op je laptop, buiten de VM, verbinding maakt met localhost dan is het goed mogelijk dat je database alleen daarop luistert.
Je gebruikt daarnaast DHCP. Het is daarom ook heel goed mogelijk dat tijdens installatie van SQL Server je een ander IP adres had en het daarop luistert, een adres wat nu niet meer beschikbaar is op de machine.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Endpoint
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21:32
Named pipes geenabled? Normaal connect je gewoon naar hostname\instancenaam, of ip adres inderdaad

• Bakkertje_01
Hero of Time schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 19:50:
Je begint heel verwarrend met de VirtualBox Host-Only adapter te laten zien. Die heeft geen klap te maken met je configuratie. Zie https://www.virtualbox.org/manual/ch06.html#networkingmodes voor de uitleg van de verschillende netwerkopties in VirtualBox.

Vervolgens probeer je je database te benaderen op een hostnaam, zo te zien een NETBIOS naam. Dat is niet altijd een goed idee om te gebruiken. Neem bij voorkeur dan het IP adres. En als je het IP adres gebruikt, moet je ook zeker weten dat je database luistert op dat adres. Als je op je laptop, buiten de VM, verbinding maakt met localhost dan is het goed mogelijk dat je database alleen daarop luistert.
Je gebruikt daarnaast DHCP. Het is daarom ook heel goed mogelijk dat tijdens installatie van SQL Server je een ander IP adres had en het daarop luistert, een adres wat nu niet meer beschikbaar is op de machine.
Ik heb voor de volgende lezers het plaatje van de VB adapter weggehaald. En gebruik nu het ip-adres dus TCP://192.168.178.13:1433 ipv DESKTOP.. enz., ik zou dit adres ook moeten instellen in SCM lijkt mij? ik ben even opzoek.

• Bakkertje_01
Endpoint schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 20:10:
Named pipes geenabled? Normaal connect je gewoon naar hostname\instancenaam, of ip adres inderdaad
Name pipes staan allemaal uit, aangezet, nog geen verbetering.

• Endpoint
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21:32
Volgens mij enable je alleen TCP/IP voor remote access.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Haal dat hele tcp:// eens weg en pak eens gewoon hostname\instancenaam. Zou, als er fatsoenlijke netwerkverbinding is, gewoon moeten werken.

En test anders ff of je poort wel open staan. Installeer telnet client, telnet naar je laptop hostname op poort 1433 en kijken of je antwoord krijgt.
Ergens vermoed ik van niet en denk ik dat je firewallvan je laptop dwars zit voor inkomende connecties via het virtualbox netwerk.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Bakkertje_01
The Eagle schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 20:33:
Haal dat hele tcp:// eens weg en pak eens gewoon hostname\instancenaam. Zou, als er fatsoenlijke netwerkverbinding is, gewoon moeten werken.

En test anders ff of je poort wel open staan. Installeer telnet client, telnet naar je laptop hostname op poort 1433 en kijken of je antwoord krijgt.
Ergens vermoed ik van niet en denk ik dat je firewallvan je laptop dwars zit voor inkomende connecties via het virtualbox netwerk.
Firewall uit zou toch voldoende moeten zijn?

als ik telnet vanaf vm naar laptop probeer gebeurt er ook iets geks. Als ik mijn cmd als admin open en vervolgens "telnet 192.168.178.13 1433" invoer (zonder quoets) gaat hij naar een zwart scherm met een knipperende cursor.. klopt dit?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als we iets van netwerk de schuld geven, is het de bridged met je wireless. Zet host-only aan, of voeg deze toe, en connect naar dat IP adres.

Het niet terugkrijgen van een foutmelding oid geeft iig aan dat er verbinding is. Dat is goed.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:19
Bakkertje_01 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 21:20:
[...]

Firewall uit zou toch voldoende moeten zijn?

als ik telnet vanaf vm naar laptop probeer gebeurt er ook iets geks. Als ik mijn cmd als admin open en vervolgens "telnet 192.168.178.13 1433" invoer (zonder quoets) gaat hij naar een zwart scherm met een knipperende cursor.. klopt dit?
Dat kan wel kloppen (dan "werkt" het).

Indien het niet werkt dan krijg je een melding ala;
code:
1
2
C:\.....>telnet 192.168.1.252 443
Connecting To 192.168.1.252...Could not open connection to the host, on port 443: Connection failed

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Multiple instances, dus named instances? Zitten die dan niet op een dynamic port ipv. op poort 1443?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

kluyze schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 21:52:
Multiple instances, dus named instances? Zitten die dan niet op een dynamic port ipv. op poort 1443?
Ja en nee. Als je connect naar 1433 en je stuurt de naam van de instance mee, dan wordt je automatisch naar die dynamische poort gestuurd.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Maar ik zie in zijn screenshot geen naam van de instance. Ik herinner me wel vaag dat 1 van de instances als default kon.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Met het graven in mijn brein met SSMS connectie obstakels resulteerde soms in dat op de MSSQL server de service SQL Server Browser niet was gestart, kan misschien een boosdoener zijn voor meerdere instances. Daarnaast staat mij bij dat hostname(of IP):1433 als connectie niet gaat werken voor SSMS. Poorten worden met een komma - ja wie verzint het 8)7 - opgegeven.
code:
1
HOSTNAME\INSTANCE,1433

I browse with Vivaldi

• Bakkertje_01
rlkz schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 22:01:
code:
1
HOSTNAME\INSTANCE,1433
Ik dacht, dat kan niet... MAAR HET IS DE OPLOSSING!!!! ONGELOOFLIJK 8)7 8)7 |:( |:(

een komma ipv dubbelepunt

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarbij het opgeven van de default poort eigenlijk niet eens nodig is iirc. Het is vereist als je op een andere poort draait of direct een instance wilt openen die op zo'n dynamische poort draait en de redirect niet werkt (bijvoorbeeld vanwege een firewall waar 1433 niet open staat).

• Bakkertje_01
Hero of Time schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:06:
Waarbij het opgeven van de default poort eigenlijk niet eens nodig is iirc. Het is vereist als je op een andere poort draait of direct een instance wilt openen die op zo'n dynamische poort draait en de redirect niet werkt (bijvoorbeeld vanwege een firewall waar 1433 niet open staat).
Oke, top! bedankt voor de info. Mag het topic nog even open blijven, kan zijn dat er nog een klein vraagje bij komt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee