Hallo Tweakers ik heb een beetje hulp nodig.
Wat is de situatie:
Ik heb op mijn laptop Microsoft SQL Server Management Studio (SSMS) draaien met 3 database instances. Ook heb ik op mijn laptop een een vm draaien in Virtualbox met Windows 10 en SSMS.
- Netwerk adapter 1 staat ingesteld op Netwerk bridge adapter (geen 2e adapter ingesteld)
VirtualBox adapter instellingen:
https://i.gyazo.com/61a980c644e8d484041d325db9f9006e.png
Wifi laptop adapter instellingen:
Ethernet instellingen VM:
SSMS laptop:
Wat is de bedoeling:
Ik wil (via tcp, kan het anders?) een connectie maken vanaf Virtualbox SSMS naar de SQL servers op mijn laptop.
Zou op deze manier moeten kunnen?
Wat is het probleem:
Het lukt me niet om een connectie te maken met 1 van de SQL instances.
Tot dusver is het mij één keer gelukt voor de herinstallatie van mijn laptop, nu moet ik het nog eens voor elkaar krijgen maar lukt het niet meer.
Fout:
Wat heb ik geprobeerd:
- Firewalls op laptop en vm uitgeschakeld;
- SQL authentication mode aangezet;
- Netwerkadapters anders ingesteld
- In SQL Server Configuration Manager (laptop) TCP/IP aangezet en de poort bij IPAII veranderd naar 1433;
Wat doe ik fout?
Edit: Ik kan me nog heugen dat ik de vorige keer hetzelfde ip als mijn laptop heb ingesteld in de vm, dat werkte toen, maar dat werkt nu ook niet.
Wat is de situatie:
Ik heb op mijn laptop Microsoft SQL Server Management Studio (SSMS) draaien met 3 database instances. Ook heb ik op mijn laptop een een vm draaien in Virtualbox met Windows 10 en SSMS.
- Netwerk adapter 1 staat ingesteld op Netwerk bridge adapter (geen 2e adapter ingesteld)
VirtualBox adapter instellingen:
https://i.gyazo.com/61a980c644e8d484041d325db9f9006e.png
Wifi laptop adapter instellingen:
Ethernet instellingen VM:
SSMS laptop:
Wat is de bedoeling:
Ik wil (via tcp, kan het anders?) een connectie maken vanaf Virtualbox SSMS naar de SQL servers op mijn laptop.
Zou op deze manier moeten kunnen?
Wat is het probleem:
Het lukt me niet om een connectie te maken met 1 van de SQL instances.
Tot dusver is het mij één keer gelukt voor de herinstallatie van mijn laptop, nu moet ik het nog eens voor elkaar krijgen maar lukt het niet meer.
Fout:
Wat heb ik geprobeerd:
- Firewalls op laptop en vm uitgeschakeld;
- SQL authentication mode aangezet;
- Netwerkadapters anders ingesteld
- In SQL Server Configuration Manager (laptop) TCP/IP aangezet en de poort bij IPAII veranderd naar 1433;
Wat doe ik fout?

Edit: Ik kan me nog heugen dat ik de vorige keer hetzelfde ip als mijn laptop heb ingesteld in de vm, dat werkte toen, maar dat werkt nu ook niet.
[Voor 4% gewijzigd door Bakkertje_01 op 30-10-2018 20:00]