Toon posts:

GPU fans draaien niet op dezelfde snelheid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lars2510
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-08-2020
Een maand of drie terug ging mijn pc kapot, dus heb toen een maand later voor heel weinig een nieuwe aangeschaft (400 euro voor i5 processor, 8 gb RAM en een AMD Radeon HD 7900 Series grafische kaart, merk: Pronovo). Kan niet veel verwachten voor die prijs, maar lijkt het redelijk goed te doen totdat ik genoeg geld opgespaard heb voor een echt goede game pc.
Alleen een probleempje: hij wil nog wel eens wat herrie maken. Bij het opstarten "bromt" ie voor een paar seconden en tijdens het gamen maakt ie redelijk veel lawaai. Ook als ik niet aan het gamen ben, bromt ie om de 20-ish seconden (alhoewel lang niet zo luid als tijdens het opstarten).
Maakt mij niet zo heel veel uit (ik speel voornamelijk Star Trek Online en heb dan toch Spotify tegelijkertijd aanstaan), maar mijn vader heeft er wel last van en aangezien die 60 uur per week werkt, wil ik de weinige rust die die wel heeft liever niet verstoren met mijn ge-game (onze pc's staan in de huiskamer en er is voorderest geen plek in huis).
Dus ik besloot om de kast open te maken en te kijken ofdat ik wat kon zien. Ik dacht, misschien dat er ergens een kabeltje tegen een ventilator aanzit ofzo. Was weinig te zien, afgezien van wat losse kabels die met een kant nergens aan vast zaten. Dus heb ik die kabels een beetje anders gelegd, voor zover dat kon, en toen gekeken ofdat dat verschil maakte. Maakte niks uit.
Toen heb ik de pc een keer aangezet terwijl ik de kast open liet. Wat blijkt: het gebrom bij het opstarten is een van de GPU fans die vlak na het opstarten van de pc langzamer gaat draaien. De andere fan blijft gewoon goed werken. Het gebrom wat later gebeurd lijkt geen resultaat te zijn van/effect te hebben op de snelheid van de betreffende fan, alhoewel het volgens mij wel daarvandaan komt.

Mijn vraag is: weet iemand hoe ik ervoor kan zorgen dat de "langzame" fan op de normale snelheid blijft draaien? Ik hoop niet dat ik de grafische kaart hoeft te vervangen, maar voor het geval dat dat wel zo is, waar moet ik dan op letten?

Weet niet ofdat het helpt, maar hier is een plaatje van de binnenkant van de kast van de website waar ik hem besteld heb, ziet er in mijn kast bijna hetzelfde uit (alleen wat slordiger): https://www.provonto.nl/w...018/05/Hybrid-Game-PC.jpg

Alle reacties

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:44
Fansnelheid vastzetten / op een ander profiel met een tooltje ? Kan via AMD driver zelf, of een andere tool zoals MSI Afterburner. Als je de snelheid vast zet natuurlijk wel even opletten dat de temperatuur niet te hoog word.

• Lars2510
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-08-2020
Dat heb ik nu geprobeerd (wist niet eens dat ik dat had), maar als ik dat hoger zet maakt ie alleen maar meer herrie en wordt het gebrom constant. Lager zetten heeft geen effect, lijkt het.

Edit: Een technisch-handige vriend van mij heeft een kijkje genomen en wat zitten sleutelen. Nu werkt het weer goed, in ieder geval voor een tijdje. Bedankt voor het proberen te helpen, Bastiaan.

[Voor 34% gewijzigd door Lars2510 op 30-10-2018 23:45]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee