Waterkoelsysteem in elkaar zetten

Pagina: 1
Acties:

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Hallo allemaal!

Voor de zoveelste keer heb ik weer een vraag op het gebied van waterkoelen.

Ik heb nu mijn spulletjes gekocht, alleen heb ik een aantal dingen (nog) niet kunnen vinden.

Dit zijn de spullen:

Afbeeldingslocatie: http://beumer.xs4all.nl/bart/casemod/1.jpgAfbeeldingslocatie: http://beumer.xs4all.nl/bart/casemod/2.jpgAfbeeldingslocatie: http://beumer.xs4all.nl/bart/casemod/3.jpgAfbeeldingslocatie: http://beumer.xs4all.nl/bart/casemod/4.jpgAfbeeldingslocatie: http://beumer.xs4all.nl/bart/casemod/5.jpgAfbeeldingslocatie: http://beumer.xs4all.nl/bart/casemod/6.jpgAfbeeldingslocatie: http://beumer.xs4all.nl/bart/casemod/7.jpg

Mijn vragen zijn de volgende:

- Ik heb de tricoflex buizen en de swiftech blokjes beiden bij OC-shop gehaald. Als ik ze niet helemaal recht er in heb zitten is het geheel niet meer waterdicht (getest door luchtdruk met adem). Wat kan ik hier tegen doen?

- Ik zit er aan te denken de 2 blokken toch parralel te schakelen, aangezien ik dan van de brede buis naar 2 kleintjes kan. Is dit wijs :?

- Ik kan geen goede verloopstukken vinden om van de brede naar 2 kleintjes te gaan. Maandag ga ik na een of ander bedrijf (loodgieter, ik heb nog een bedrijfje). (adressen :?)

Hoel lossen jullie dit soort dingen op :?

Verwijderd

ik heb geen idee sorry, maar hoe dik zijn die waterblokjes

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:43

Epsilon

om het geheel waterdicht te maken :
kitten met sileconen kit.

de blokjes kan je beter in serie schakelen dan paralel, dit scheelt ook een hoop gedonder.

Maar mocht je eigenwijs zijn en toch paralel willen schakelen: bij de een winkel waar ze tuin/aquarium spullen verkopen (hornbach) kan je wel verloopstukken vinden met 1/2" naar 2x 3/8" aansluiting. En als je die niet kan vinden kan je ook gewoon een T-splitsing halen 3/8" want er hoeft maar 800(of 1300)l/h doorheen en dan is dat meer als genoeg.

Ik hoop je hiermee geholpen te hebben

• Homerius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:07
Ik heb geen ervaring met waterkoeling, maar het lijkt me logish dat, als je twee koelblokken parrallel schakelt, terwijl het ene blok veel meer weerstand heeft door bijvoorbeeld een smallere instroomopening, er weinig water door dat blok zal vloeien. Dit blok zal dan ook minder goed koelen dan de andere :) Dit kan natuurlijk ook in je voordeel werken als je met het ene blok je cpu koelt, en met de andere je harddisk, maar het is denk ik wel iet waar je rekening mee moet houden.

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 16:32

mrknowitall

Hardware junkie

Wildkamp verkoopt die Y-spliters ook

One of the animals has left its cage today.

• ken
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2024

ken

Jij moet toch die blauwe versie krijgen van oc-shop??

Die is nieuwer en je kunt gewoon water gebruiken

Bij die ouderen (die jij dus hebt gekregen)kan er geen gewoon water in ivm corrosie

Dit hebben ze verholpen door een laagje aan te brengen en die is dus blauw

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

• ken

ken

Op vrijdag 20 juli 2001 19:22 schreef Bart B het volgende:
Hallo allemaal!

Voor de zoveelste keer heb ik weer een vraag op het gebied van waterkoelen.

Ik heb nu mijn spulletjes gekocht, alleen heb ik een aantal dingen (nog) niet kunnen vinden.

Dit zijn de spullen:

[afbeelding][afbeelding][afbeelding][afbeelding][afbeelding][afbeelding][afbeelding]

Mijn vragen zijn de volgende:

- Ik heb de tricoflex buizen en de swiftech blokjes beiden bij OC-shop gehaald. Als ik ze niet helemaal recht er in heb zitten is het geheel niet meer waterdicht (getest door luchtdruk met adem). Wat kan ik hier tegen doen?

- Ik zit er aan te denken de 2 blokken toch parralel te schakelen, aangezien ik dan van de brede buis naar 2 kleintjes kan. Is dit wijs :?

- Ik kan geen goede verloopstukken vinden om van de brede naar 2 kleintjes te gaan. Maandag ga ik na een of ander bedrijf (loodgieter, ik heb nog een bedrijfje). (adressen :?)

Hoel lossen jullie dit soort dingen op :?
wat is de binnendiameter van de gele en doorzichtige slang???

welke aansluiting gebruikt je voor je pomp en welke voor je waterblok??? (standaard of aangepast)

Met of zonder reservoir??

Jij had toch andere aansluitingen besteld bij oc-shop voor je waterblok??

• Bart B
Op zaterdag 21 juli 2001 01:24 schreef ken het volgende:

[..]

wat is de binnendiameter van de gele en doorzichtige slang???

welke aansluiting gebruikt je voor je pomp en welke voor je waterblok??? (standaard of aangepast)

Met of zonder reservoir??

Jij had toch andere aansluitingen besteld bij oc-shop voor je waterblok??
gele buis: 13mm en 18mm (binnen en buiten)
doorzichtig: 6mm en 9mm

de gele buis gaat op de pomp met dat koperkleurig verloopstuk (past goed)

Ik heb een reservior, Ik gebruik daarvoor een PVC T-stuk (11cm diameter, 20cm diep) waar de pomp helemaal in kan

over die aansluitstukken, Ik had heel duidelijk in de order er bij gezet dat die kleine diameter buis er op moest passen. Ik zal nog es opbellen maandag om te vragen of het normaal is dat ze er zo los inzitten of dat ik nog wat anders mee moet doen.

De reden waarom ik toch misschien over parralel zit te denken is omdat de pomp makkelijk meer kan leveren. Misschien doe ik het niet hoor

Ook nog effe over de kleur van het blok. Maakt dat uit? op het doosje waar het in zat stond wel het juiste typenummer 372B

Verwijderd

de koelblokken die jij bezit is de socket 370 versie alleen de mc462 heeft de blauwe
"look" dit is anodized anti-corrosion aluminium.
gigatech

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Als je ze parallel wilt, effe een verloopje solderen van 1x12mm naar 2x10mm. Is makkelijk te doen met een gasbrander, een T-stukje 12mm, een stukje 12mm buis, een stukje 10mm buis (gordijnroede) en twee verloopjes 12x10mm. Klinkt ingewikkeld en groot, maar is het niet.

Mocht je ze niet willen / kunnen solderen, ik wil het ook wel voor je doen. Het koperen verloopje van de pomp is ook van mijn hand......

• ken

ken

die 370 is ook blauw kijk maar op de website

Die slangen passen dus echt niet

Ik heb ze ook van oc-shop met swiftech waterblok (462B)

De slangen zaten niet stevig vast

Ik heb gewoon tape gebruikt en een klein deel van de slang mee bedekt. Nu zit die echt goed stevig. Moet heel veel kracht gebruiken om die los te krijgen

• Rickysaint
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-03-2025
6 en 8mm slangen worden gebruikt voor perslucht. Indien je daarvoor koppelingen cq. verloopstukjes zoekt zou ik even naar een dichtbijzijnde groothandel gaan en vragen naar Festo/parker/smc of legris.
Men stelt zo een gewenst verloopje voor je samen.
Maar voordat je dit doet zou ik toch overwegen om het in serie te zetten want parralel werkt niet. zoals eerder vermeldt.
Ik ben zelf ook bezig met een waterkoeling
en heb het hele leidingwerk uitgevoerd in 8mm
Je kan netzogoed die gele slang achterwege laten. want men vergeet dat die slice pompjes. geen drukpompjes zijn, maar volumepompjes. Oftewel 1300l/h gaat alleen op met een leiding diameter van 1/2 duims.
Bij mij(8mm)is dat een effectieve flow van 90l/h. Aangezien er geen 1/2duimse aansluiting zit op de cpukoeler inlaat/uitlaat. Is dit de bottleneck voor de flow.
En vergat ik te zeggen groothandel: Lasaulec(regio midden/noord) of Duursma
Als je nog vragen hebt hoor ik het wel? Ik werk dagelijks met deze rommel!

every man is wise, until he speaks

• Bart B
hmmz, denk dat ik met experimenteren met parrallel nog maar effe wacht, komt er nu nog de volgende problemen:

- hoe van de grote diameter pomp naar kleine diameter buis
- hoe van kleine diameter buis naar grote diameter radiator.

Ik ga vandaag naar dat bedrijf wat de oplossing kan hebben

FESTO werkt mijn vader :) dus daar kan ik nog wel adressen van krijgen.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Als je de echte oplossing wilt hebben:

Ga naar een technische groothandel (lasaulec oid).

Haal er een paar (4) slangpilaren 1/4" x 10mm (of passend op je slang). Draai deze op de koelblokken ipv de haakse aansluitingen.

Dan kan je af met 1 maat slang,heb je geen ellende met allerlei verlopen, en blijft de waterflow optimaal.

(als het lukt, probeer nylon snalgpilaren te krijgen, zo niet, draai dan een beetje teflon tape om de schroefdraad, en schroef ze er dan in, dan blijft het waterdicht)

Controleer de 1/4" maat even, dacht dat het die maat was.....

Verwijderd

Die gele slang moet je aandraaien met een slangeklem.

Dan is ie wel luchtdicht.

Ik heb het zelf ook gehad

• Bart B
Zo, ben weer terug van mijn strooptocht,

Ik heb alle stukkies om het geheel wterdicht vast te maken, het enige wat ik nu eigenlijk nog nodig heb zijn wat spullen om het deksel van mijn reservoir mooi waterdicht (als de gaten voor de slangen er in zitten) te maken en.

misschien dat ik morgen het geheel in elkaar zet, kijken of het werkt.

THANX voor zover fellows!
Pagina: 1