Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Aruba VLAN

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• StijnieK
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 13-04-2020
Bij een kennis van mij zou het netwerk wat moeten aangepast worden

Momenteel staat daar een router van Telenet met daarachter een HP Aruba switch, nu voorlopig nog allemaal netwerkkabels door elkaar zonder enige documentatie. Nu zouden we het netwerk eens willen volledig uitpluizen en een aantal veranderingen aanbrengen.

Nu zitten pc's, printers, voip en cameras allemaal door elkaar. Beter zou zijn om dit in VLAN's te gaan verdelen denk ik. Een VLAN voor pc's en printers, een VLAN voor cameras en een VLAN voor de VOIP.

Maar hier hebben we geen ervaring mee, ik heb wel al zitten lezen over het maken van de VLAN's maar we zien de link naar de router niet. Kunnen die verschillende VLANS via een Telenet router op internet geraken of moeten we daar nog een router tussen plaatsen? Wat zou een goede keuze van router kunnen zijn?

...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

• PD2JK
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online
Is het bij iemand thuis? Zo ja, waarom VLAN's?

Wil je de VLAN's strikt gescheiden houden of mogen ze elkaar zien?

Met een Draytek router kun je al leuk stoeien met VLANs en makkelijk inter-VLAN-routing toepassen. Maar dit kan ook in een switch. Welke switch heb je? 2530? 2920? Meer informatie is benodigd. :)

[Voor 46% gewijzigd door PD2JK op 30-10-2018 15:55]

Pentium 60 (DOS/3.11) / Athlon Classic 1 GHz (98SE) / AthlonXP 1700+ (XP) / Q6850 (7) / Ryzen 5600X (10)

• StijnieK
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 13-04-2020
Het is een Aruba 2530 die er staat, de locatie van het netwerk is eigenlijk een combinatie van thuis/kantoor (boekhoudingskantoor)

We dachten aan VLANs zodat de VOIP eventueel wat voorrang zou kunnen krijgen op het andere verkeer, dat het cameragedeelte apart zit,.... op het eerste zicht hoeven de vlans niet onderling aan elkaar te kunnen

Ik dacht bv
DATA VLAN100
VOIP VLAN200
CAMERA VLAN300

Maar als we de camera's in een vlan steken gaan we ze ook een andere IP-range moeten kunnen toewijzen natuurlijk.

• eric.1
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 21:25
router van Telenet
Welke is dat?

Je zal wel een L3 device moeten hebben met VLAN ondersteuning.

• Felyrion
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 18-06 16:19

Felyrion

goodgoan!

die 2530 is daar inderdaad prima geschikt voor, maar je moet wel zorgen dat ieder VLAN uiteindelijk bij de router kan.
Het is nog wel van belang wat de router kan qua vlan's.
Of eventueel over hoeveel (configureerbare) LAN interfaces de router beschikt. Dan zou je nog kunnen overwegen elke VLAN zijn eigen fysieke interface te geven.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• drie van acht
  • Registratie: december 2015
  • Niet online
Je klinkt een beetje of je een excuus zoekt om VLANs in te kunnen zetten. Niets mis met willen leren maar mischien is het wel een beter idee om je in te lezen over de mogelijkheden en dan een duidelijk idee vormen van welke doelen je ermee wil bereiken. Dan kun je ook veel gerichtere vragen stellen. Niet "ik dacht VLANs nummertje 100, 200, 300" maar "ik dacht ik wilde dit-en-dit doen om $doel te realiseren, is dat realistisch?"

Voor QoS op VoIP-verkeer bijvoorbeeld hoef je niet per se in een apart VLAN op te zetten. Mag wel, hoeft niet. Printers in een apart VLAN, leuk, maar wat is de meerwaarde voor jouw organisatie? Als je dat kan vertellen kun je kijken of het het waard is. Het kost je wel weer extra werk het op te zetten en bij te houden.

Je moet VLANs op een enkele switch zien als "we doen net of deze switch meerdere switches is, zodat'ie meerdere stromen verkeer gescheiden aankan". Om dat van de ene switch naar de andere te krijgen plak je extra VLAN tags op de frames op de lijn, waarna hetzelfde feest in de andere switch verder gaat. Meerdere (V)LANs is een "virtuele" versie is van meerdere LANs hebben, dus als die met elkaar moeten praten moet je dat op een niveautje hoger aanelkaar routeren. Dus dan heb je een (instelbare) router nodig en moet je weten hoe je die dan weer instelt.

In het geval van cameras kun je het redelijk simpel houden: Geef ze een eigen (V)LAN (zonder gateway) en zet je netwerkrecorder met een pootje in dat LAN, en als dat nog nodig is met een ander pootje in een LAN met gateway.

Tip: Teken je netwerk eens uit en stel je voor hoe het verkeer hoort te lopen in verschillende scenarios. Desnoods met verschillende tekeningen voor laag 1 (hardware), laag 2 (ethernet), en laag 3 (IP).
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True