Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• redslow
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 17-06 15:47
Goedemiddag,

Ik ben van plan om een Rasberry pi aan te schaffen.

Nu vroeg ik mij eigenlijk af, of het mogelijk is om de ARM Cortex-A53 te vervangen?

Of dat je gebonden zit aan de processor? Dit gewoon uit interesse en stukje futureproof.

Ik hoor graag van jullie.

• Groentjuh
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 16:51
Die processor van een Rasberry Pi zit niet in een socket, maar is gesoldeerd aan het board. Vervangen zal dus niet simpel (lees: praktisch onmogelijk) zijn. Desolderen, "pin-compatible" SoC vinden en die erop solderen.

• waal70
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 08:56
De ARM CPU is onderdeel van de SoC, samen met de GPU.
kortom, zoals @Groentjuh zegt, praktisch onmogelijk, tenzij je een ARM CPU weet te vinden met exact dezelfde pin-out.

Misschien is een cluster hat wat voor je?

Tegen de tijd dat er snellere versies zijn, kun je toch ook eenvoudig de hele RPi vervangen? Zo duur zijn ze nou ook weer niet.

• Torac
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 17-06 21:50
Waarom zou je dat überhaupt willen?

• SuperKris
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 19:51
- Een raspberry pi is 35,- of onder de 30,- bij een goede aanbieding
- De Rpi heeft een Soc in plaats van een processor. Er zit dus veel meer functionaliteit in de chip
- Ik gok dat een geschikte voet al snel duurder zal zijn dan de SoC zelf
- Het gaat bij een Rpi niet om de snelheid van de SoC maar vooral om de compatibiliteit en connectiviteit. Indien je snelheid wil, zijn er veel betere keuzes.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True