Vraag

• allo2u
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-04 08:25
Beste tweakers,

Mijn oneplus 3 heeft kortstondig gezwommen in de Indische Oceaan. Waterdicht hoesje bleek niet waterdicht.

---

Kort gesteld, de gsm-ontvangst doet het niet meer, maar sim kaarten worden wel herkend.

Vraag: wat is het defecte onderdeel en kan dit gerepareerd worden (liefst tijdens vakantie in Kenia)?

Specifieke omschrijving issue:
Heb de tel direct uit het (zoute) water gehaald, uit gezet en 10 min. in de brandende zon gelegd. Zsm gefohned en na halve dag weer aan gezet. Herstartte toen diverse keren uit zichzelf maar werd na nog eens föhnen en nachtje laten liggen stabiel.

Sindsdien doet de gsmontvangst het niet meer, wel worden simkaarten in beide slots herkend. Ook de WiFi lijkt iets slechtere en soms kortstondig onderbroken ontvangst te hebben.

Ook doen de 'hardware' toetsen onder het scherm het niet meer (de vingerscanner onder de homeknop wel, die knop en die er naast niet). De knoppen zijn te omzeilen met softwaretoetsen op scherm. Daarom geen prio.

...

Toestel:
Oneplus 3
Android 8.0
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
--Herstarten
--Andere sim kaart
--Topics afgestruind:
- isopraponol zou helpen. Is niet van toepassing omdat het al twee weken geleden is gebeurd.
- openschroeven en corrosie oid checken: nog niet gedaan, zit in Kenia voor vakantie en geen tooltjes bij de hand. Als het mislukt zou ik hier een vervangende telefoon moeten kopen zonder garantie ed.
- accu loshalen... Niet gedaan, lijkt me een veilige operatie ondanks bovenstaand, maar hoor graag jullie advies!

Alle advies welkom!

Beste antwoord (via allo2u op 30-10-2018 17:26)

• waal70
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-02 08:37
Zout water is extreem corrosief. Het naspoelen met alcohol oid had eigenlijk direct moeten gebeuren. Nu heb je kans dat diverse componenten/contactpunten gecorrodeerd zijn en/of dat de zouten ergens kortsluiting of ongewenste verbindingen maken.

Het drogen in de zon en föhnen was in dit geval dus wsl niet de beste oplossing.

Voor die zouten oplossen kun je alsnog baden in alcohol en drogen.
Tegen corrosie die al is gebeurd is niet veel meer te doen behalve opsturen en laten repareren.

Maar goed, directe actie nu zou voor mij (zonder batterij) dus baden/spoelen zijn en drogen zijn.

Alle reacties

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:28
Zoutwater schade is tenzij je geluk hebt bijna altijd fataal voor de componenten in je toestel. Ik zou er niet van uit gaan dat je die daar kan laten repareren. Koop een tijdelijk toestel daar en stuur 'm zodra je thuis bent op naar OP. Dan hoor je wat de kosten zijn voor de reparatie.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• waal70
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-02 08:37
Zout water is extreem corrosief. Het naspoelen met alcohol oid had eigenlijk direct moeten gebeuren. Nu heb je kans dat diverse componenten/contactpunten gecorrodeerd zijn en/of dat de zouten ergens kortsluiting of ongewenste verbindingen maken.

Het drogen in de zon en föhnen was in dit geval dus wsl niet de beste oplossing.

Voor die zouten oplossen kun je alsnog baden in alcohol en drogen.
Tegen corrosie die al is gebeurd is niet veel meer te doen behalve opsturen en laten repareren.

Maar goed, directe actie nu zou voor mij (zonder batterij) dus baden/spoelen zijn en drogen zijn.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@allo2u na 2 weken is het rijp voor de sloop. kun je niks meer mee, zonder het te openen.
(dan zie je de schade) trilbadje met IPA heb je ook niet bij je op vakantie, dus lijkt het me verstandig een vervangend toestel te halen. (sim er uit)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Anoniem: 320788
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Afschrijven. En op zoek naar wat nieuws.

• psychonetics
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:23
Wellicht ten overvloede, maar: al een backup gemaakt van foto’s, documenten e.d.? Kan natuurlijk zijn dat je telefoon straks helemaal niets meer doet, en het zou zonde zijn als je dan belangrijke gegevens mist terwijl je ze nu nog kan redden.

• allo2u
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-04 08:25
Bedankt voor de reacties! Eenduidig, gewoon afschrijven en andere kopen dus.

Nog voor de tweaker in mij: ga hem in NL graag uit elkaar halen en kijken of antenne (aansluiting) vervangen moet/kan worden.

Denken jullie dat dit nog effect kan hebben en mogelijk is? In de teardown zie ik niet duidelijk wat de antenne is...

Ps: ja, alles veilig in de wolk opgeslagen, dank voor de tip!

[Voor 9% gewijzigd door allo2u op 30-10-2018 16:16]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee