Toon posts:

Seagate ST-151 blijft hangen... (30+ jaar oud)

Pagina: 1
Acties:

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:31

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Komt-ie weer met zijn ouwe meuk.
In het kader van het "weggooien kan altijd nog".

Een tijdje terug heb ik een nieuwe computer gekocht. Een pracht van een 286 computer met een dijk van een 42MB grote harde schijf: een Seagate ST-151. Deze schijf deed het niet en heb ik gelijk (samen met de MFM controller) aan de kant gelegd.

De computer heb ik voorzien van een IDE poort middels een generieke i/o controller en een 170MB Conner harde schijf. Dat werkt prima.

Nu zou ik deze schijf eigenlijk tot leven willen wekken, maar dat wilt ook niet zo lekker.
Dit zijn wat drive parameters:
Form factor: 3.5"/HH
Capacity form/unform: 42/ 51 MB
Cylinders: 977
Heads: 5
Bytes/Sector: 512
Sector/track: 17
Controller: MFM / ST412
Precompensation: 65535 (none)
Landing Zone: 977
Data transfer rate: 0.625 MB/S int; 0.625 MB/S ext
Seek time / track: 24.0/ 8.0 ms
Recording method: MFM
https://stason.org/TULARC...2MB-3-5-HH-MFM-ST412.html

- De schijf heeft last van het berucht "stiction", De koppen blijven aan de platters hangen.

- De schijf heeft een Voice Coil en dus géén stappenmotor. Lekker snel, maar langs buiten niets mee te beginnen.

- De schijf heb ik ten einde raad gewoon open geschroefd en alles dat kan bewegen gesmeerd met PTFE spray.

- De geopende schijf na het aanzetten van de computer een klein tikje geven tegen de zijkant van de voice coil t.p.v. de magneet "scheurt" deze los van de platters. Vervolgens heb ik de schijf opnieuw geïnitialiseerd en de boel voorzien van een schone DOS installatie. De schijf werkt dan ook perfect (geen bad sectors met Scandisk). Tot de computer uit gaat: gelijk zit de kop weer vast.

Kan ik hier nog iets mee beginnen? Ik zit te denken aan de platters geheel met teflon te sprayen, kapot is het toch al. Maar wie weet, heeft iemand anders hier nog een beter idee.

Disclaimer:

Voor de pescimisten onder ons: Harde schijf slopen door de boel te openen? Echt niet. Door zaken te oliën heb ik meerdere schijven uit deze periode "tot leven" gebracht, ook de platters blootgelegd en na het dichtzetten geeft Scandisk géén fouten.

Voor de ongeïnteresseerden: nee, ouwe meuk en rommel weggooien doe ik niet zómaar. Een Threadripper of i9 redt het ècht niet bij de beleving van een computer die tijdens de koude oorlog het eerste levenslicht heeft gezien. Deze spullen zijn letterlijk onvervangbaar: ze worden al ~25 jaar niet meer gemaakt. Gooi lekker zèlf je spullen weg. :+

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-05 13:52
Een oplossing voor je stiction probleem weet ik niet.
In die oude harddisks is alles zo groot dat stofjes e.d. nauwelijks invloed hebben.
Ik heb eerder in een 286 een harde schijf gevonden die aan de rand beschadigde/geroeste platters had.
Ik heb de arm met de hand bijgebogen zodat het defecte gebied werd gemeden en e.e.a. opnieuw geformatteerd en geinstalleerd. Werkte nog geruime tijd perfect.

[Voor 3% gewijzigd door Renault op 30-10-2018 16:32]

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-06 15:32

-36-

Trust me. I'm an amateur

Stiekem hoop ik wel op een paar fotos bij dit topic 8)

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Zou het probleem niet over zijn als je de koppen parkeert voor je de boel uitzet? Of zitten ze dan nog steeds boven de platters?

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:31

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Mijzelf schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 17:03:
Zou het probleem niet over zijn als je de koppen parkeert voor je de boel uitzet? Of zitten ze dan nog steeds boven de platters?
De schijf is uitgerust met een Voice coil, precies het zelfde system als in de moderne multiterabyte schijven. De arm verplaatst automatisch naar het uiterste midden, tegen de motor. Ook parkeren verplaatst de kop daarheen.

Fotos kan ik helaas op zijn vroegst pas half december maken, wanneer ik weer bij mijn spullen kan... Momenteel is er een aannemer bezig de benedenverdieping grondig te verbouwen.
De genoemde uitprobeersels zijn van alweer een maandje terug.

De leesarm herpositioneren zal niet helpen. Ik heb geprobeerd de parkeerzone bij het uitzetten te forceren op zowel het midden als de buitenkant van de platter (kop tegenhouden) maar ook dat heeft niets geholpen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee