• Bartoow
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-05 20:35
Hoi Tweakers,

Ik heb wat advies nodig. Ik ben 25 jaar en momenteel pas afgestudeerd in Biomedische wetenschappen (BSc) en Science & Business Management (MSc). Tijdens het doen van mijn master, waaronder twee stages te hebben gelopen kwam ik erachter dat ik mij niet erg op mijn plek voelde in zowel in een corporate en onderzoeks- gerichte (laboratorium) werkomgeving. Ik mistte een bepaalde mate van creatief werken.

Recentelijk ben ik in mijn vrije tijd begonnen met een online cursus grafisch-/webontwerp om te kijken hoe ik dit zou vinden. Nu zijn we inmiddels een paar maanden verder en heb ik een klein portfolio aangelegd (https://bartdesigns.myportfolio.com/) en zelfs al twee kleine opdrachten gehad. Het portfolio heb ik aangelegd middels het werken via een online crowdsource platform.

Ik zit dus nu in een situatie waarbij ik zelf even niet zo goed weet hoe ik dit verder moet gaan aanpakken. Ik wil mij dus gaan richten op puur het ontwerpen van user interfaces (o.a. websites) en daarbij onderscheidend worden door het toevoegen van custom illustraties. Ik wil dus niet gaan ontwikkelen, maar bijvoorbeeld gaan samenwerken met een ontwikkelaar in bepaalde situaties.

Mijn plan momenteel is als volgt: mij officieel registeren als freelancer en de daarbij komende zaken op orde krijgen. Vervolgens aankloppen bij verschillende (media)-bureaus om te kijken of zij werk uitbesteden aan freelancers en dus werk voor mij hebben (op project basis?). Ondertussen blijf ik via het crowdsource platform werken en mijn portfolio uitbreiden. Daarnaast ben ik nog bezig met het uitbreiden van mijn skills d.m.v. nieuwe cursussen. Momenteel leent mijn situatie zich om de komende twee maanden volop te werken aan allerlei zaken zonder dat ik financieel in de problemen ga komen als ik niet veel opdrachten ga krijgen.

Ik zou graag jullie kijk willen hebben op mijn plan van aanpak. Wellicht is het slimmer om het helemaal anders aan te pakken? Ik geen ervaring op het gebied van freelancen en ik ben daarnaast ook absoluut nog een beginnend ontwerper, maar ik ben absoluut gemotiveerd om beter te worden en mijzelf te onderscheiden.

Alvast bedankt! :)

[Voor 0% gewijzigd door Bartoow op 05-11-2018 17:14. Reden: Mijn link naar portfolio werkte niet (iets fout met mijn domein verwijzing, nu een tijdelijke oplossing)]

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Niet om jouw hele idee de grond in te trappen, maar de markt voor grafisch design ligt al enkele jaren helemaal op z'n gat. Voor de echt goeie is er (een klein beetje) werk, het bulkwerk wordt voor een paar knaken in India of China gedaan. Had je daar al over nagedacht?

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Voor UI ontwerp zou ik toch de basis eerst gaan leren, dit kan wellicht bij een detacheerder als UI of UX designer. Dan krijg je de benodigde basiskennis, plus de softskills waar je als Freelancer enorm veel aan gaat hebben. Na een paar jaar ervaring weet jij wat je wilt, en hopelijk dan ook hoe je het gaat bereiken. Dat lijkt me een stuk makkelijker dan nu zelf het wiel uitvinden.
Dan heb je als bonus ook al een aantal jaren werkervaring, staat goed op je CV.

[Voor 9% gewijzigd door SmurfLink op 30-10-2018 13:20]

• mrbootster
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-04 07:28
Wees je ervan bewust dat de academische en zakelijke wereld zich steeds meer toeleggen op interfaces die veel verder gaan dan wat jij momenteel als interfaces verstaat. Zie voor inspiratie bv het Human Computer Interaction lab van het Haso Plattner Institute: https://hpi.de/baudisch/home.html. Ik ben het eens met Conono dat de markt voor grafisch ontwerp in Nederland niet enorm veel toekomstperspectief biedt

Ik denk dat je eerder voor een business&design achtige rol kan gaan bij een kleinere startup of bij een creatief bedrijf zoals Idean: https://www.idean.com/. Helaas zijn die net overgenomen door Capgemini, maar er zijn ongetwijfeld concurrenten.

Ik merk dat je ambitieus en leergierig bent en dat zal hoe dan ook op prijs gesteld worden :) Goede vragen ook, ik zal er nog over nadenken!

• Bartoow
Thanks alle voor de input, ik had geen melding gekregen van de reacties, vandaar dat ik nu pas reageer.

Ik zal vanavond wat uitgebreider reageren!

• Bartoow
@Conono Zeker over nagedacht en ook al tegenaan gelopen. Namelijk veel competitie op crowdsource sites als 99designs.com. Maar ik vraag me dan ook af in hoeverre bedrijven hier in Nederland opzoek gaan naar designers in dat soort landen? Op dergelijke crowdsource sites heb ik zelden voor een Nederlandse opdracht gever gewerkt. Je noemt idd dat de 'echt goeie' wel aan werk komen, hierbij probeer ik mij dan ook toe te voegen haha :) Als ik een niveau kan halen dat zich meet met gemiddelde ontwerpen van bijvoorbeeld deze site (https://www.behance.net/s...eatured_on_behance=true), dan denk ik dat ik boven de gemiddelde ontwerper uitsteek.

@SmurfLink Absoluut een goed plan, ik kwam https://www.humanoids.nl/ux-traineeship/ tegen. Deze partij biedt een UX traineeship aan en dit klinkt voor mij heel erg interessant. Ik ga mij hiervoor zeker inschrijven.

@mrbootster Erg interessant! En ik zou mijzelf ook zeker een dergelijke rol zien vervullen bij een bedrijf als Idean.

Momenteel heb ik mijn zinnen gezet om mij te gaan aanmelden voor de UX traineeship bij Humanoids. Tot die tijd ga ik werken aan mijn skills en probeer ik wat bij te verdienen middels wat kleine projecten (dit zullen voornamelijk webdesign opdrachten zijn).
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee