Vraag

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:46
Ik heb sinds een paar maanden KPN Internet en TV Basis met een KPN Experia Box (ZTE H369A) en een TV-unit

Hiervoor had ik altijd een DIR-655 router voor het bedrade netwerk, met een extra 8p-switch voor meer bedrade aansluitingen en één Ubiquiti AP AC Lite (POE) voor Wifi. Dat werkte prima.

In eerste instantie heb ik geprobeerd om mijn bestaande netwerk met de DIR-655 aan de EB te hangen, maar ik kreeg op die manier KPN TV niet aan de praat.

Daarom heb ik de EB router nu in gebruik, met daarachter de switch. Het Ubiquiti AP zit (met een POE-adapter) op de switch.

Tot KPN heeft het Ubiquiti AP altijd goed gewerkt, maar sinds KPN raakt soms meerdere keren per dag het AP de internetverbinding kwijt. Ik merk het altijd pas nadat mijn telefoon aangeeft dat de Wifi verbinding geen internet heeft.
Op die momenten heb ik via UTP nog steeds gewoon internet.

Een reset van het Ubiquiti AP lost het probleem dan weer op. Een oorzaak krijg ik niet gevonden (bijv via Ubiquiti dashboard)
Wat is er met de combi KPN EB en Ubiquiti AP ?

Ik word er zo langzamerhand gek van. Zojuist zat ik op mijn laptop en ineens viel de Wifi weg. Daarna kwam hij weer online, maar nu zonder internet. Dus het AP weer gereset.
Was eigenlijk de eerste keer dat het "live" misging

Iemand tips/ideeen?

Alle reacties

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-03 08:43
stefijn schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 12:36:

Tot KPN heeft het Ubiquiti AP altijd goed gewerkt, maar sinds KPN raakt soms meerdere keren per dag het AP de internetverbinding kwijt. Ik merk het altijd pas nadat mijn telefoon aangeeft dat de Wifi verbinding geen internet heeft.
Op die momenten heb ik via UTP nog steeds gewoon internet.
..

Zojuist zat ik op mijn laptop en ineens viel de Wifi weg. Daarna kwam hij weer online, maar nu zonder internet. Dus het AP weer gereset.
Eerst zeg je dat het AP en de Wifi geen internet hebben, maar UTP wel. Daarna zeg je dat de Wifi wegvalt. Wat gebeurt er nu eigenlijk?

• waal70
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-02 08:37
* Heb je onlangs iets aan de firmware van je Unifi AP gedaan?
* Is de kabel waarmee het AP verbonden is veranderd?
* Laat eens de Unifi controller aanstaan om zo te zien wat het AP logt bij verbinding verliezen of
* Log direct in op je AP om te kijken wat het AP zelf meldt als reden voor herstart/wegvallen verbinding
* Heb je andere APs in de buurt op hetzelfde kanaal?
* Zegt je EB iets over je AP? Bijvoorbeeld dat hij de DHCP lease heeft laten vervallen?

• Stefke
Ik bedoel dat ik over UTP nog wel internet heb - bijv met mijn desktop - wanneer Wifi aangeeft "verbinding zonder internet" (zowel via laptop als via telefoon)

@waal70 mijn hele netwerk is gewijzigd (ivm verhuizing en nieuwe abo KPN). Het kan dagen duren voor de verbinding wegvalt, soms gebeurt het meerdere keren op dezelfde dag. Voorheen gebruikte ik de DIR655 als DHCP icm de Ubiquiti AP en dat was geen probleem.
Geen andere APs in de buurt (2 nauwelijks zichtbare netwerken van de buren)

Waar kan ik dat van die lease zien?

[Voor 12% gewijzigd door Stefke op 30-10-2018 15:35]

• waal70
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-02 08:37
In de admin van je EB zou je informatie moeten kunnen vinden over huidige DHCP clients en uitgegeven leases.

Als je wél wifi, maar geen internet hebt, zit het hem dus of in de bridge van de wireless interface naar de bedrade interface (dat zit in je AP, inloggen en logs checken dus), of van de wired interface AP naar switch (vandaar de kabel-vraag) of tussen je switch en EB (is het een smart switch? IP-range conflict?)

Heeft je AP een fixed ip-address, of krijgt hij dat via DHCP van de EB? Adresconflicten kunnen zomaar routeringsproblemen opleveren.

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-03 08:43
stefijn schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 15:31:
Ik bedoel dat ik over UTP nog wel internet heb - bijv met mijn desktop - wanneer Wifi aangeeft "verbinding zonder internet" (zowel via laptop als via telefoon)

@waal70 mijn hele netwerk is gewijzigd (ivm verhuizing en nieuwe abo KPN). Het kan dagen duren voor de verbinding wegvalt, soms gebeurt het meerdere keren op dezelfde dag. Voorheen gebruikte ik de DIR655 als DHCP icm de Ubiquiti AP en dat was geen probleem.
Geen andere APs in de buurt (2 nauwelijks zichtbare netwerken van de buren)

Waar kan ik dat van die lease zien?
Dus de WiFi als zodanig valt niet weg, maar je netwerk/internet verbinding. Klinkt als een DHCP probleem, of connectie issue tussen je AP en EB. Je kunt het in de Unifi controller wel zien of het AP de Uplink verliest.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:28

lier

MikroTik nerd

Je kan deze beter posten in Netwerken in plaats van Internetproviders en Hosting. Als het probleem optreedt, kan je dan een nslookup doen vanuit de Unifi accesspoint (met SSH)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Stefke
Mag naar netwerken van mij. Ik dacht dat het met de EB te maken had.

Gisteren nog eens alles nagelopen en zag toen dat de DHCP-range van 1-200 stond, terwijl ik onder de 100 een aantal vaste IP-adressen had toegewezen (o.a. twee nassen en twee beveiligingscamera's). Weet overigens vrij zeker dat ik dat anders ingesteld heb, maar ik merk dat de EB soms dingen niet goed opslaat. Vaste IP-adressen instellen werkt ook niet echt lekker (meestal gaat het niet)
Nadat ik dit aangepast heb heb ik alles diverse keren moeten resetten om alle IP-adressen goed te krijgen (op de een of andere manier blijft de EB nogal achter).
De vaste IP-adressen heb ik nu niet meer op de EB ingesteld maar op de apparaten zelf.

Toen heb ik geprobeerd om het AP een vast IP adres te geven (99), maar op de een of andere manier raakte ik daarna elke 1 a 2 minuten de wifi helemaal kwijt. Dat vind één van de apparaten niet leuk?

Nu heb ik het AP ook gewoon op DHCP zitten en nu lijkt het allemaal stabiel. Nu even afwachten of dat inderdaad zo is.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:23

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat wifi compleet weg valt als er geen internet is kun je aanpassen, is een instelling voor in de Ubiquiti controller. Iets met uplink monitoring ofzo. Is ook het eerste wat ik hier heb uitgezet.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Stefke
Dat zal ik nog eens nakijken, maar volgens mij is er gewoon internet als ie uitvalt (want op mijn desktop heb ik geen onderbrekingen, die is op UTP)

• ToTheBone
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-03 21:37
stefijn schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 07:47:De vaste IP-adressen heb ik nu niet meer op de EB ingesteld maar op de apparaten zelf.
Ik zie het steeds vaker langskomen dat mensen een vast IP adres verwarren met een DHCP reservering terwijl er echt een verschil is.

Als je een vast IP adres instelt doe je dit altijd op het apparaat zelf en dan draait er geen DHCP client op het apparaat.

Als je apparaat wel een DHCP client draait heeft het dus geen vast IP adres. De DHCP server kan dan wel iedere keer hetzelfde adres uitdelen, maar als de DHCP server een keer uitvalt en de DHCP lease verloopt, dan is het apparaat ook niet meer op dat IP adres te bereiken. Niet vast dus.

Met een vast IP adres kan je er altijd van op aan dat het apparaat op dat adres te bereiken is. Ook als de DHCP server om een of andere reden onbereikbaar is.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee