Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Bijzonder gedrag Sony receiver. ong 4 jaar oud.

Pagina: 1
Acties:

• phamoen
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 11-06 12:54
Mijn sony receiver heb ik een jaar of 4 geleden gekocht (exact weet ik het niet meer, kan de bon niet vinden).

Heeft an sich prima gedaan altijd. Al mijn apparaten zijn erop aangesloten via HDMI (XBOX one, PS4 pro, PC via lang snoer via kruipruimte en Telfort TV reciever).

Ik heb nu een nieuwe 4k TV gekocht en er op aangesloten. Het werkt an sich prima. Er is 1 HDMI poort die succesvol HDR doorgeeft en die gebruik ik natuurlijk voor mijn PS4 pro.

Het gedrag is nu alsvolgt: Wanneer ik het geluidsniveau aan wil passen wanneer hij op GAME staat (PS4 pro) dan valt het beeld weg, geeft de TV aan dat hij geen signaal krijgt en na verloop van tijd komt het beeld weer terug.

Wanneer ik de input op TV zet (voor wanneer je het geluid van je netflix app wil weergeven) blijft het beeld wel staan en kan ik zonder problemen het volume wijzigen. Dit is een work around die dus werkt...
Voor mijn gevoel is er iets mis in de SONY receiver of is hij te oud? Is dit een simpele reparatie of zou zoiets duur worden? Hebben jullie tips voor mij?

Het gaat om de volgende receiver:
SONY STR-DN840 icm met een LG OLED

pricewatch: Sony STR-DN840

• DominoNL
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 15-06 09:12

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Het is een long-shot, maar een poging waard. Als je de visuele "volume-slider" uit kunt zetten heb je kans dat het wel werkt. Het lijkt erop dat de receiver vastloopt als hij beeldjes over een HDR/4K signaal moet plakken.

• phamoen
Thanks. Krijg de optie om dat uit te zetten niet gevonden in de menu's. Wellicht bestaat hij niet bij dit type. Ergens heb ik een beetje het vermoeden dat hij het signaal 'te onzuiver' doorstuurt. Ik heb bij de PC aansluiting ook (wel eens) gehad dat het signaal wegviel.. Door de lange kabel ook wellicht.

Maar misschien zijn het 2 ongerelateerde problemen idd..

• DominoNL

DominoNL

Als een kabel te lang is geeft het inderdaad soortgelijke problemen, maar die zijn dan constant (wel random) en niet alleen als je het volume aanpast. Geeft je receiver trouwens überhaupt in beeld wat weer als je het volume aanpast (op een "zender" die het probleem niet heeft)? Want anders kun je m'n bovenstaande verhaal wegstrepen.

Nog wat suffers, heb je het ook als je de volumeknop van je receiver gebruikt of alleen met de remote?

En als je je PS4 op een andere input zet, of een ander aparaat op de "GAME" input? Gaat het dan met de PS4 mee, blijft het op de "GAME" input, of is het echt alleen met de "GAME" input + PS4?

[Voor 31% gewijzigd door DominoNL op 30-10-2018 17:35]

• phamoen
Niet suf. Inderdaad wel geprobeerd. Het gedrag is exact hetzelfde bij de volume knop op de receiver als via de afstandsbediening.

Bij alle (andere) zenders komt er netjes een rechthoekig zwart vakje in beeld met een luidspreker symbooltje en een getal ernaast (volume niveau). Wanneer ik dit in PS4 modus probeer wordt het direct zwart.. Halve minuut later heb ik weer beeld van mn PS4 (tussen door ook nog geen signaal melding van de TV)

Ik merkte ook dat de PS4 ook niet meer vind dat mijn TV HDR is (nog wel deep color). Kwaliteit van de kabels een mogelijke bottleneck ook bij de PS4 aansluiting of...?

Ter info: Tussen receiver en TV de kabel die origineel bij de XBOX one zat. Ander kabel goedkoop, wel kort..

[Voor 8% gewijzigd door phamoen op 30-10-2018 18:52]

• phamoen
Je hebt wel een punt. Bij mijn work around heeft hij idd geen volume slider er over te plakken. Ik ga de receiver proberen te updaten. Ook om de andere issue (doorgeven hdr signaal) te fixen wellicht. Meer tips blijven welkom!

• DominoNL

DominoNL

Nouja, zeker als het altijd (die 4 jaar dat die sony oud is) gewerkt heeft, dan zou ik niet denken dat het aan een kabel ligt. Die gaan meestal niet ineens stuk. Software update zou inderdaad een goeie poging zijn! Ben benieuwd.

• phamoen
Er is geen nieuwere firmware meer gekomen dan diegene die er al op zat helaas...

Ik kwam er via die pagina wel achter dat enkel 4k met 8 bit kleuren ondersteund werd...
Als ik deze receiver wil blijven gebruiken met echt HDR ik dus wellicht toch de ps4 pro rechtstreeks via HDMI aansluiten en via ARC of optical geluid terug sturen naar de receiver denk ik nu?

Zou een oplossing (maar nog niet helemaal bevredigend) zijn voor mijn situatie...

[Voor 7% gewijzigd door phamoen op 01-11-2018 15:29]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True