Vraag

• Maurice__Smit
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-05 18:46
Ik wil mijn systeem voor enkele doeleinden gebruiken, maar primair (en het meest veeleisende) is games.
Mijn game smaak is breed, maar ik speel vooral veel 1e/3e persoons shooters (overwatch, division, etc). En daarnaast vermaak ik me met World of Warcraft, Diablo 3, de Tomb Raider series, Assassins' Creed, etc. Ofwel ben ik overal wel voor te porren, minesweeper en patience staan overigens wat lager in het rijtje.

Verder kijk ik zo nu en dan een film of serie, en staat de pc regelmatig aan verbonden met enkele nieuwsgroepen. Onder de TV thuis staat nog een HTPC welke veelal voor de daadwerkelijke opslag wordt gebruikt (4x4TB old-fashioned discs).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil tot tops 2.500 EUR gaan.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Niet echt, behalve mijn toetsenbord (g510, geen reden tot vervanging) en mijn headset (hyperX cloud2).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik gok behoorlijk wat grafisch geweld en enkele gigabytes aan SSD opslag voor snellere laadtijden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Op dit moment geniet de voorkeur voor de 1080TI serie van Nvidia, boven de 2080. Zowel op prijs als prestatie. Als games dit in de volle breedte gaan ondersteunen, dan gaan we waarschijnlijk wel met een jaar of 2 de dan-geldende generatie RTX kaart aanschaffen. Ik ben redelijk merk-inherent, nu toevallig Gigabyte als GPU gekozen ivm de 4 jarige garantie.. Niet dat je hem nodig hebt, maar ik hou er wel van dat je als bedrijf wat meer vertrouwen in je HW zo laat uitkomen in de markt. Ik draai momenteel op MSI spullen (mobo, gpu) wat me ook prima bevalt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Behuizingsgrootte is wel een belangrijke, het ding staat namelijk tussen een dressoir en mijn pc. Verder heb ik momenteel de 'Micke' van de IKEA als bureau (leuk ook dat hij in de categorie 8 tot 12 jaar valt). Anyways, dit is wel een dingetje, want daar moet dus het scherm op komen te staan (de diepte is prima)... Kan eventueel natuurlijk wel het eea aan het bureau modificeren om dingen passend te maken. Maar de scherm-breedte kon wel eens beperkend worden.

Ga je overklokken?
Niet echt, standaard instellingen, alhoewel ik nu ook een licht (automatische) overklokprofielen gebruik vanuit mijn Asus moederbord. i7 non-K of i5k zou derhalve een afweging zijn. Geen idee eigenlijk of de i7 (8700) de i5k met standaard overclock out-performed. Vanuit de meeste build-adviezen haal ik dat i7 an-sich geen meerwaarde heeft voor games.

Wat verwacht je van ons?[i]
Over iedere setup is natuurlijk wel het eea op te merken, maar volgens mij ben ik aardig compleet. Ik kamp momenteel met een tweetal issues/vragen.
1) i7 non-k of i5k? Prijstechnisch zijn ze nagenoeg gelijk.. Met 'automatische' overklok profielen wat is dan de beste keuze?
2) De monitor.. Dat vind ik zo lastig, wat ik graag zou willen is: curved, hoge-re resolutie dan 1080p (die 21:9 schermen zien er wel héééél vet uit). Aan de andere kant, deze "vreten" natuurlijk game-capaciteit... Dus zoek ik een soort sweetspot tussen >60FPS, mooie settings (high en hoger), en een leuke resolutie.

Huidige winkelmand:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8600K Boxed€ 290,-€ 290,-
1Gigabyte Z370N-WIFI€ 151,95€ 151,95
1Gigabyte GeForce GTX 1080 Ti Gaming OC 11G€ 649,-€ 649,-
1WD Red WD40EFRX, 4TB€ 119,79€ 119,79
1Fractal Design Define S€ 69,90€ 69,90
1Acer Predator X34A Zwart€ 699,-€ 699,-
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 48,95€ 48,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 135,50€ 135,50
1Corsair RM650x Zwart€ 89,99€ 89,99
1Samsung 860 EVO 1TB€ 165,39€ 165,39
1Samsung 860 EVO m.2 250GB€ 60,-€ 60,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.479,47

[Voor 0% gewijzigd door Maurice__Smit op 30-10-2018 12:07. Reden: typo in i7-8700 vs i5-8600K]

Alle reacties

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 29-05 18:44
Er zijn ook 75 en 12 fps schermen.
De Intel CPUs zijn flink in prijs gestegen, heb je AMD overwogen?
In de Define S passen ATX mobos, heb je een ITX mobo gekozen voor de Wifi? Je kan ook een Netwerkadapter kopen.
Waarom heb je 2 SSDs?

• Maurice__Smit
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-05 18:46
Hoi Speed, snelle reactie thx!

Snap niet helemaal wat je bedoelt met "Er zijn ook 75 en 12 fps schermen.".
De huidige keuze is in feite obv redelijk goede reviews, vrij weinig backlight bleeding, en hij ziet er übervet uit (dat is persoonlijk uiteraard). Maar wellicht wat beperkingen qua resolutie en wat dat aan capaciteit vraagt. Probleem bij deze blijft wel, past die in de IKEA Micke, of moet Maurice de decoupeerzaag uit de schuur gaan halen.

Het blauwe kamp is inderdaad stijgende qua cpu prijzen (tot >350EUR voor de geselecteerde i5), maar deze zijn weer op zijn terugkeer. Volgens mij is de 290 euro ongeveer 40 euro boven het lange-termijn gemiddelde. In mijn wensenlijst ook een AMD build, wat prijstechnisch niet veel onder doet aan deze setup.

Goed punt trouwens mbt de behuizing, ik heb deze eigenlijk nu ook in mijn huidige build (inventaris), vind het een erg prettige en ruimtelijke behuizing (zit nu een Asus Gene in). Ik maak overigens gebruik van een bekabelde verbinding (1gbit), dus wifi is niet nodig. Dit mobo had een goede waardering hier bij de gebruikerservaringen. Mocht je voor deze twee een mooier/beter alternatief weten, dan houd ik mij graag aanbevolen. Behuizing in dit geval, stil / sober (woonkamer + vrouw) - mobo moet 'gewoon goed' zijn.

2 SSDs, primair omdat ik meer SSD opslag wil, nu een M2 voor het OS, office spullenboel, de .rar en .par bestanden, etc. Primair dus een systeem SSD. De tweede SSD (wel conventioneel SATA) voor games. De 4TB disc voor tijdelijke downloads, spellen die ik wat minder frequent speel, etc.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee