Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

PC ziet geen boot drive meer tijdens installatie W10 op SSD

Pagina: 1
Acties:

• Mifuki
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 17-04 10:38
Hoi,

Ik wil volgens mij iets heel 'simpels'. Ik heb een oude Samsung HDD en wil nu over op een nieuwe Samsung SSD. Helaas lukt het niet om Windows 10 te installaren op de SSD omdat de computer geen boot drives meer herkent tijdens het opstarten, ik krijg dan een knipperende witte underscore op zwart scherm.

Dit heb ik gedaan:

1. Bij installatie w10 op SSD bij 1e reboot in installatie ziet de pc geen boot drives meer (zowel oude HDD als nieuwe SSD niet meer zichtbaar of bootable), kunt ook niet via boot sequence of andere manier te booten.
2. Als je dan de oude HDD er uit haalt, dan laat de nieuwe SSD een knipperende under score zien omdat er geen boot drive te vinden is.
3. Oude schijf icm met nieuwe schijf aangesloten zelfde resultaat, geen boot drive.
4. Wanneer je alleen de oude schijf aansluit dan kan deze nog via Recovery scherm met F9 kiezen voor 'starten met ander besturingssysteem', geopend worden. Zie dit filmpje om het hele proces te zien, ik druk op F11 bij de 2e ronde om de boot opties te weergeven.
5. Bios en bios setup ziet er anders uit wanneer alleen de nieuwe SSD er in zit. Minder opties. De DEL Bios optie is niet meer zichtbaar, nu staat er CTRL+M wat een ander scherm laat zien.
6. Het is 1x gelukt om volledig te installeren incl te rebooten met windows media creation tool USB. Op dat moment kwam ik in W10 en zag ook de oude schijf staan. Maar daarna, bij de 1e reboot werkt niets meer en is het weer zoals bij (3). Knipperende cursor. Bij deze installatie zaten beide schijven in de computer.
7. De oude schijf wordt ook niet herkend via een externe HD case. Kan dus ook niet bij de gegevens.

Wat kan ik doen? Is er iets mis met wat je vroeger had master / slave met zo'n klein pinnetje in de schijf. Moet ik op de een of andere manier aangeven wat de primary boot drive is of iets dergelijks?

Hoop dat iemand kan helpen!

[Voor 13% gewijzigd door Mifuki op 01-11-2018 07:02]

• tpijkeren
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 24-11-2018
je moet waarschijnlijk even de bios in voor de sata mode aan te passen, uit mijn hoofd naar AHCI

• r44
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 18-06 15:57
Sata of m2 SSD?
Kijk In de bios bij boot volgorde welke mogelijkheden heb je daar?

44

• -36-
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 17-06 19:45

-36-

Trust me. I'm an amateur

staan fastboot en secureboot uit?

• Mifuki
Hoi @-36- , @r44 en @tpijkeren, bedankt voor de reacties! Ik heb gekeken voor de zekerheid:

Beide schijven zijn SATA en de nieuwe SSD is deze: pricewatch: Samsung 860 EVO 500GB.

In BIOS staat het al op AHCI, Quickboot staat uit, voor alle BIOS screenshots en boot volgorde zie deze link: https://drive.google.com/...IHYe6bHO97fyG?usp=sharing

Hopelijk helpt dat. Kan ik nog meer screenshots delen?

• Nilltris
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 07-06 14:34
Ik zie het zo snel niet in je screenshots maar heb je een optie om UEFI boot aan te zetten? Probeer dan eens alleen je nieuwe SSD met UEFI boot. In stap 6 is het je immers wel al gelukt om W10 te installeren.

Edit: Wat voor moederbord heb je?

[Voor 8% gewijzigd door Nilltris op 31-10-2018 19:44]

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

Ik zie niet direct een oplossing maar je zou kunnen checken of de boot partitie wel op de ssd staan? oftewel de installatie uitgevoerd zonder de hdd erin? en als je iets van minitool partition wizard (of windows disk manager) staat daar de externe hdd dan wel tussen?

Wat verder raar is dat er bij 3e boot device (s1 samsung) IDE bijstaat. Misschien die extra RAID/IDE controller even uitzetten

Je zou evt om het probleem te kunnen omzeilen zelfs w10 via een andere pc kunnen installeren en dan pas in de probleem-pc zetten

en zonder het systeem te kennen sluit je wel alles aan op de primaire sata controller?

[Voor 29% gewijzigd door -36- op 31-10-2018 19:55]

• Jean luc Picard
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 02-06 23:33
Mijn suggestie zou zijn, om win10 even opnieuw te installeren op de SSD vanaf USB of CD, maar dan alle HDD,'s ook USB hdd's te ontkoppelen van het MB.

[Voor 3% gewijzigd door Jean luc Picard op 31-10-2018 20:10. Reden: Kleine toevoeging]

• Mifuki
Dit is de oude HDD: pricewatch: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB

Dit is het moederbord: pricewatch: MSI P55A-GD65

@Jean luc Picard Thanks, Jes heb ik gedaan (maar zie hieronder, als ik de HDD eruit haal boot niets meer).

@-36-Goed idee via een andere PC, ga ik proberen van het weekend.

In de PC zit 1 HDD, de SATA en stroomkabel heb ik er uitgehaald tijdens het installeren van de SSD. Maar tijdens de reboot midden in de installatie ziet de PC de SSD niet meer. Hoe kan ik dan de partitie checken als ik niet meer kan booten? In een andere computer dan? Want als ik de SSD (met halve installatie) en HDD beide aansluit, werkt helemaal niets.

Over IDE bij boot devices, dat is inderdaad raar, het is zeker weten een SATA. Ik ga kijken hoe ik dat zou moeten aanpassen. Misschien dat dat mis gaat. Op het moederbord zijn 7x SATA-300 en 2x SATA-600 aansluitingen. Volgens mij heb ik tijdens het hele proces de kabel verplaatst van de HDD van de sata-300 naar de sata-600. Iig had ik ze de laatste keer beide op een sata-600 poort zitten.

Wat is een primaire sata-controller? Hoe weet ik dat en wat maakt dat uit?

Ik heb meer screenshots gemaakt: https://drive.google.com/...IHYe6bHO97fyG?usp=sharing

5.1 en 5.2 gaan over On Chip ATA Devices en AHCI, daar staat de CDROM wel tussen maar de HDD niet.. zou dat wel moeten?

@Nilltris Hoe moet ik het in UEFI zetten / wat zou het nu moeten zijn dan?

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

die SATA600 (7 en 8 ) poorten zijn verbonden met de extra Marvell SE9128 ipv de intel SB (primaire controller) dus die kan je beter niet gebruiken (voor je boot device) en best gewoon helemaal uitzetten

[Voor 7% gewijzigd door -36- op 31-10-2018 22:21]

• Jean luc Picard
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 02-06 23:33
mifundum schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 21:35:
Dit is de oude HD: pricewatch: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB

@Jean luc Picard Thanks, Jes heb ik gedaan (maar zie hieronder, als ik de HDD eruit haal boot niets meer).
Wat ik bedoelde is, ontkoppel al je hdd schijven inclusief. Raid en evt. Externe hdd's.

Installeer vervolgens Windows compleet opnieuw op de ssd dus lege partitie, format enz.

Als dit klaar is,dan proberen te booten met alleen de SSD aangesloten.

• Mifuki
Bedankt @-36-, dat bleek het probleem!

Ook thanks @Jean luc Picard voor de tips!
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True