Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• ssmetn
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 17-11-2018
Dag Tweakers,

Ik heb recent een Devolo Gigagate gekocht via een dagdeal-site.
Heb deze gekocht omdat deze wifisignalen tot wel 300 meter kan uitsturen.

Nu heb ik recent een huis zeer dicht (+- 100 meter) bij mijn ouderlijk huis gekocht.

Nu zou ik graag de wifi van mijn ouders gebruiken in mijn huis. Ze hebben de zwaarste business pack en ik zou anders op eigen kosten de internetkabel moeten laten leggen, aangezien mijn huis een heel eind van de straat ligt.

Zou dit lukken mocht ik een extra Devolo Gigagate satellite kopen en deze in het midden van de totaal te overbruggen afstand (in een loods) inplug?

Heb geprobeerd om de Devolo satellite in mijn huis te zetten, maar ik kreeg geen goed signaal door omdat er volgens mij teveel bomen in de weg stonden.

(De BASE staat bij mijn ouders aan de router, de satellite in mijn huis gezet maar geen verbinding)

Alvast bedankt!

Alle reacties

• gastje01
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 13:26
Heb je vanaf de buitengevel wel vrij zicht op het huis van je ouders? Dan zou je kunnen overwegen om een point-to-point verbinding op te zetten.

• Steefph
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 12-06 19:23
Wat staat er precies allemaal tussen jouw huis en dat van je ouders? Blijkbaar een loods en bomen? Je kunt dan beter gaan voor een point-to-point verbinding. Ubiquity heeft hier bijvoorbeeld kleine schoteltjes voor.
Bijvoorbeeld zoiets https://www.wifishop.nl/u...ess-point-25dbi/pid=57447 maar, er zijn natuurlijk ook andere oplossingen

[Voor 27% gewijzigd door Steefph op 30-10-2018 10:46]

Alles is terug te redeneren naar 4

• Icephase
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 12-06 19:49

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

WiFi werkt 2 kanten op he? Dus een sterke "zender" aan 1 kant helpt je niks, je zult een even sterke "ontvanger" aan de andere kant moeten hebben. Even "zender" en "ontvanger" tussen aanhalingstekens omdat beide én zenden én ontvangen.

• ssmetn
Wow, zeer snelle reacties, bedankt!

Ik heb vanaf de buitengevel gedeeltelijk uitzicht op het huis van mijn ouders.
In rechtstreekse lijn tussen de huizen staan er bomen en struiken, maar dit zijn er niet met een hele grote dichtheid.

De loods waar ik elektriciteit heb staat niet op rechtstreekse lijn tussen de twee huizen, wel op elk +- 70 meter van beide huizen.

Zo'n point-to-point ken ik eigenlijk niet. Moet ik eens googelen.

• ssmetn
Icephase schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:46:
WiFi werkt 2 kanten op he? Dus een sterke "zender" aan 1 kant helpt je niks, je zult een even sterke "ontvanger" aan de andere kant moeten hebben. Even "zender" en "ontvanger" tussen aanhalingstekens omdat beide én zenden én ontvangen.
Is de Devolo Gigagate Satellite geen goede ontvanger? Ik ken de technische specs niet en ben hier een leek in, maar volgens mij moet deze wel voldoende zijn als ie in de startpack zit?

Of bedoel je dat de Satellite niet nog extra kan uitzenden naar een tweede, verdere, satellite en dit het probleem zal geven?

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Het zijn ingebouwde antennes die een rondstraal technologie hebben. Voor de afstand die je moet overbruggen zijn richtantennes veel beter. Vandaar het advies voor specifieke schotels en een point to point installatie.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Icephase
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 12-06 19:49

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

ssmetn schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:52:
[...]

Is de Devolo Gigagate Satellite geen goede ontvanger? Ik ken de technische specs niet en ben hier een leek in, maar volgens mij moet deze wel voldoende zijn als ie in de startpack zit?

Of bedoel je dat de Satellite niet nog extra kan uitzenden naar een tweede, verdere, satellite en dit het probleem zal geven?
Ik bedoel dat als je aan 1 kant een sterke zender/ontvanger neerzet maar aan de andere kant niet, je nog steeds geen bereik hebt. Je zult dus zowel bij je ouders als bij jou zelf zo'n Devolo neer moeten zetten om de 300 meter te halen. Je zet dan in feite een point-to-point verbinding op, maar dan ongericht. Andere netwerken in de buurt kunnen hier last van krijgen, dus heel sociaal is dat niet. De oplossing die @Steefph geeft is een veel betere optie.

• drie van acht
  • Registratie: december 2015
  • Niet online
Okee, even wat dingen uitelkaar halen. Met wifi (radio in het algemeen) heb je nodig dat de zender signaal van voldoende veldsterkte bij de ontvanger laat komen. Wifi is tweerichtingverkeer dus het moet beide kanten op. Dus als je aan een kant het zendvermogen opschroeft dan moet je dat aan de andere kant ook doen. Of je moet de ontvangstgevoeligheid aan de ene kant ook opschroeven, zodat die het zwakkere signaal van de andere kant nog voldoende kan horen. Daar zit niet heel veel sjoege in.

Een andere, en meer voor de hand liggende, truuk is om met richtantennes te werken. Vergelijk een vrijstaand fietslampje en een fietslampje met een reflector erachter. In het tweede geval komt er meer licht aan de ene kant, maar minder aan de andere kant. Zo'n richtantenne werkt voor zowel ontvangen (als luisterbuis) als zenden (als roeptoeter).

Dit gaat alleen over signaalsterkte. Bij wifi komt nog veel meer kijken, data rates, air time, en zo verder. Dat zijn ook allemaal redenen om niet met een "sterke" rondstraler 100 meter verderop te werken. Want die gigagate zendt alle kanten op.

Voor jouw scenario ben je veel beter af met de al genoemde point-to-point verbinding met richtantennes aan beide kanten op elkaar gericht, en dan in je eigen huis een behoorlijk netwerkje neerzetten. Je kan apparaten krijgen met ingebouwde richtantenne, maar ook apparaten waar je een losse antenne aan koppelt, en dan zoek je er een geschikte richtantenne bij.

Zolang je "line of sight" hebt zal het over die 100 meter wel goed gaan maar ook daar zitten wat addertjes onder het gras ("fresnel zone") wat betekent dat je moet zorgen dat je hoog genoeg zit op een voldoende open pad. Zeker als er bomen zitten die nog hoger worden de komende paar jaar. Of je legt een (glas)kabeltje tussen de beide huizen. Dat kan ook.

• ssmetn
Bedankt iedereen voor de reacties, is al een heel stuk duidelijker voor me.

Als ik de Ubiquiti PowerBeam AC ISO Gen2 koop, moet ik dan beide exemplaren buiten aan de gevel bevestigen, of kan ik deze ook binnenshuis bevestigen?
De router staat nu binnen tegen de zijgevel waar internet en telefoonlijn toekomen.

Mocht ik de PowerBeam 10 meter van de router kunnen zetten zou ik wel rechtstreeks, zonder bomen in de weg, kunnen richten naar de andere die ik dan bij mijn huis plaats.

• twieren
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 21:23
Met een straalverbinding, Point to Point, is het beste resultaat haalbaar als je de ontvanger en zender aan de buitengevel monteert.

• Genbu
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 10-01 12:57
Zoals een kennis van mij altijd zegt , "je stopt je hoofd toch ook niet in de magnetron "
wanneer deze signalen tot 300 meter uitzend zou ik er niet boven gaan slapen

• base_
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 12-06 12:43
voor point to point zou ik deze overwegen: https://tweakers.net/pric...litebeam-ac-ap-gen-2.html

• BrockOlee
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 12-06 10:07
Is alle grond tussen de woningen ook van "jullie"? Dan kun je ook nog een kabel leggen.

• BCC
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 19:34
Of een powerline

[Voor 3% gewijzigd door BCC op 01-11-2018 08:04]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True