• subordinate
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20-04 12:29
Beste,

Ik heb van de week mijn gloednieuwe Synology DS218play mogen ontvangen. Daarbij 2x WD RED (2x2TB) besteld en in de NAS geplaatst.

Mijn modem staat sinds kort in de meterkast, er gaat vanaf de modem een UTP naar TV meubel/woonkamer waar een TP link dient als Access Point. Hier zit mijn PC aan gekoppeld (LAN). De NAS zit aan de modem in de meterkast.

Gisteravond de NAS aangesloten aan de modem in de meterkast, de setup gevolgd zoals uitgelegd door Synology. Een link waarbij er gezocht wordt naar de NAS. Deze werd direct gevonden en werd geconfigureerd. Dit duurde zo'n 10 minuten. Na 10 minuten (ik was ff van de PC weg) terug gekomen zie ik ineens een blanke wegpagina. "Deze pagina is niet bereikbaar". Refresh - zelfde resultaat. Opnieuw link geklikt om NAS op te sporen, geen resultaat dit keer, kon hem niet meer vinden. Naar de NAS toegelopen, blauw knipperend ledje (ook wel bekend als blue led of death).

Aangezien de NAS helemaal niets meer deed behalve knipperen, (kon ook niet uitzetten ook geen reset via achterkant met tandenstoker - 0 reactie). Stekker eruit en erin. Enige wat hij deed was knipperen. Ben gaan googlen - veel soortgelijke (ook hier) verhalen, maar enkel bij bestaande/configureerde NAS 'en en niet bij een gloednieuwe. Er werd aangeraden om de DSM te installeren/up te daten, maar ik kom er niet eens in.. Vervolgens de bekende link:

https://forum.synology.co...ewtopic.php?f=108&t=82141

"Probably infected by malware", da's knap daar zij net uit de verpakking komen. Goed.

Eerst heb ik de 2 WD HDD's eruit gehaald en opgestart, na een tijdje "gewoon' een piep gehoord. Dit duidt dat de mobo iig intact is (gelukkig). Daarna uitgezet en een oude HDD van een oude bak erin gezet conform instructies van bovenstaande link. En verdomd, hij piepte weer na ~1 min. Dat is mooi.

Dus nu volgende stap, DSM /installerenupdaten. Dit keer was ik ondertussen naar de website van synology gegaan, het Synology Assistant programma gedownload en hey, de NAS staat daar dus tussen. Via hier "Connect" geprobeerd.. Kan niet connecten; "deze pagina is niet beschikbaar" aldus Chrome (deja-vu). Dan maar "install" geprobeerd. Dit lijkt goed te gaan, DSM .pat file ingevoerd en hij leek goed te gaan, nu via dat assistant programma'tje i.p.v. de browserhelp die ik de 1e keer had gebruikt.

Helaas.. Na 10 minuten wachten de error "failed to create network connection".

Drie keer raden.. Blauw knipperend ledje is terug, ook deze keer (hard) resetten onmogelijk, NAS reageert nergens meer op.. Stekker eruit/erin, same shit.. Totaal niet aanspreekbaar meer. Synology Assistant herkent hem wel, maar status vd NAS blijft permanent hangen bij "starting services" terwijl het ledje eindeloos door knippert. (Hard)reset werkt ook niet, deze HDD kan ik dus ook niet meer gebruiken voor deze NAS om te configureren (net als de 1e 2 WD's)

Dus basically zodra de Setup compleet is afgerond, waardoor de "connection failed" popup verschijnt, is hij subiet onbruikbaar geworden en blijft blauw knipperen, en kan het alleen weer geprobeerd worden met weer een andere HDD.

Ik kom er niet uit vrees ik, het probleem is dat ik niet kan connecten om de 1 of andere manier. En nu ben ik ook nog eens "out of HDD's" om te testen, want bij alle 3 de HDD's is het na de gefaalde configuratie blue led of death..

Ik hoop wellicht dat ik iets fout doe (ik ben immers redelijk a-technisch als het gaat om netwerk) maar vrees dat ik wellicht een maandagochtend model heb gekregen?

Alvast bedankt,

Nick

[Voor 3% gewijzigd door subordinate op 30-10-2018 10:49]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:19
Als de NAS geen netwerkverbinding heeft start deze niet verder op. Ik gok dat er iets niet juist zit in je netwerk.
Kun je daar meer info over geven?
Zoals, welke apparatuur en welk IP adres de NAS krijgt.

• subordinate
@jeroen3

De huidige netwerkconfiguratie van de NAS is (volgens gegooglde resultaten) te resetten door het "hard" reset knopje in te drukken met een paperclip/tandenstoker achterop de NAS, waardoor je de netwerksettings weer zou moeten kunnen configureren via de Synology Connect app/programma. Dit werkt echter niet, hij reset niet meer. Dit heb ik dus 1x opgelost door een andere HDD erin te zetten (conform link bovenstaand) waardoor ik hem 'opnieuw' kon configureren en kon kiezen tussen DHCP en static IP. De 1e keer, met de 2 WD RED's, had ik DHCP (Automatisch) gedaan, de 2e keer Manually. Hier staat alles al ingevuld, toen ik op "next" klikte zonder wat te wijzigen zei hij: IP adress already in use. Dus laatste cijfer van IP veranderd en next geklikt.

Uiteindelijk dus zelfde resultaat, zodra de laatste stap van de setup klaar is, network connection failed, en zal dus wederom een andere HDD moeten vinden om het nogmaals te proberen.

Ik vraag mij dus af, hoe kom ik erachter wat voor netwerk settings de Synology heeft terwijl ik nu niet meer kan connecten?

Edit: kan geen foto uploaden, maar dit waren de "manual" settings:

IP address: 192.168.178.228
Subnet mask: 255.255.255.0
Default gateway: 192.168.178.1
DNS server: 213.46.228.196

[Voor 15% gewijzigd door subordinate op 30-10-2018 10:57]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:19
Je heb geen antwoord gegeven op mijn vraag. Maar op basis van het ip adres gok ik dat je ziggo spul hebt.
Probeer eens op je wel DSM kan installeren op één disk. (dus maar één disk plaatsen)

[Voor 19% gewijzigd door jeroen3 op 30-10-2018 10:59]

• subordinate
Hoi @jeroen3

De 2e (en laatste) poging was dus op 1 oude HDD. Daarvoor had ik nog een SSD geprobeerd uit een andere laptop, die herkende die keurig, maar die data daarop wilde ik niet erasen (dit doet 'ie kennelijk als 'ie DSM wil installeren). De WD HDD's omgewisseld, 1 in de bovenste tray, 1 in de onderste tray, allemaal blauwe ledjes helaas.

Ik heb een Ziggo connectbox inderdaad, die staat in de meterkast en is verbonden met een TP link in de woonkamer, de NAS zit direct op de Ziggo connectbox.

Ziggo connectbox -> NAS en TP link

TP Link -> PC

Edit: ik heb overigens ook al geprobeerd mijn PC direct op de Ziggo box aan te sluiten (LAN), ook zonder succes.

[Voor 31% gewijzigd door subordinate op 30-10-2018 11:14]

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:07
Staat je TP link echt ingesteld als Accespoint ? Maw, is die ook niet ip adressen aan het uitdelen ?

Heb je al geprobeerd de Synology aan te sluiten op je TP link ipv je connect box ?

• subordinate
@Noppesnada
Thanks - dit staat op mijn to-do lijstje zodra ik thuiskom vanavond!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-05 18:44
Noppesnada schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 14:05:
Heb je al geprobeerd de Synology aan te sluiten op je TP link ipv je connect box ?
Dat zou dezelfde situatie geven als zijn PC aansluiten op de Ziggo modemrouter, en dat heeft hij al geprobeerd.

Maar wel verstandig om te kijken of de TP-link inderdaad goed is ingesteld (DHCP server uit, kabel van Ziggo modemrouter naar LAN poort van TP-link), zodat er geen IP conflicten in je netwerk komen.

Overigens hoeft je geen "andere HDD" te vinden om het opnieuw te testen natuurlijk. Gewoon de HDD even in je huidige PC zetten en de door DSM aangemaakte partitie weggooien, dan is het, als het goed is, voor DSM hetzelfde als een nieuwe disk.

Heb je al geprobeerd of Synology Assistant de NAS nog kan vinden zodra jij de verbindingsproblemen hebt? In je TS zie ik alleen dat je dat gedaan hebt -nadat- je de schijf verwisseld hebt.

Om uit te sluiten dat het aan jouw netwerk ligt, kun je ook eventueel de installatie ergens anders proberen (familie/vrienden).

Wat je ook kunt proberen is eerst een heel klein beperkt, netwerk (DHCP dan wel aan), via je TP-Link router, maar zonder dat die op je modemrouter zit, zodat er geen internetverbinding is.

Als dat allemaal niet werkt, dan lijkt er toch iets mis te zijn je NAS en zou ik hem retourneren. Deze installatie moet echt soepel kunnen verlopen.

[Voor 44% gewijzigd door Cpt.Morgan op 30-10-2018 15:28]

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:07
Inderdaad,

Ik heb 2 synology nassen in gebruik en installatie is eigenlijk probleemloos.

• subordinate
@Cpt.Morgan

Ha, kapitein, we meet again :)

DHCP op de TP link disablen, dit ga ik eerst eens checken vanavond. Moet zeggen een derde dit voor mij gedaan heeft en niet zeker weet of dit gedaan is. Ff kijken vanavond.

Klopt, daarnaast heb ik voor het gemak zojuist een USB/SATA kabel besteld (had ik natuurlijk veel eerder moeten doen...)

Dank

[Voor 45% gewijzigd door subordinate op 30-10-2018 16:54]

• subordinate
Update: hij werkt!

DHCP op de AP uitgezet, voor de zekerheid de NAS nog op de AP gezet tezamen met de PC, plug en play. Daarna oude HDD verwijderd, nieuwe WD HDD’s erin, op de ziggo box en wederom plug en play. Vanavond genoeg tijd om om ff goed te spelen met de NAS en oa surveillance centre te configureren met de 2 IP cams.

Bedankt allemaal!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee