Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1132251

Topicstarter
Graag wil ik u de volgende situatie aan u voorleggen. Onze buurman heeft sinds 4 weken een warmtepomp op ons gedeelde garagedak laten plaatsen. Het garagedak bestaat uit betonplaten die bedekt zijn met dakbedekking en grind. Daarvoor had hij al heatpipes in ijzeren frames op het garagedak geplaatst. In een ruimte die grenst tegen onze muur heeft hij een opstelling met een zonneboiler van 800 liter en regelunits. Daar hadden we geen last van, pas toen de warmtepomp erbij kwam begon voor ons de ellende.
Sinds ruim 4 weken ervaren wij erge overlast in de vorm van zware bromtonen en trillingen in ons huis. Wij kunnen niet meer wonen in ons huis vanwege deze overlast.
Mijn vraag is kan het zijn dat de hele installatie met leidingen naar het garagedak in ons huis bromtonen en trillingen te weeg kan brengen?

Overigens is op ons verzoek vanwege de overlast de warmtepomp al van het dak gehaald en dit had geen resultaat op de bromtonen en trillingen die wij ervaren.
Wij denken dat met het aansluiten van alle leidingen en pompen op elkaar de bromtonen en trillingen zijn begonnen.

Wie heeft hier ervaring mee? Bij welke instantie kan ik deze klacht melden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

@Anoniem: 1132251 iemand anders zijn topic kapen is niet zo netjes, ik heb reactie dan ook afgesplitst naar een eigen topic.

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:28

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Ja, ieder apparaat kan trillingen/bromtonen veroorzaken.
Het effect (hoorbaar/merkbaar) is voor een ieder persoonlijk.

Geluidsoverlast/trillingen is in dit geval (ik ga er vanuit dat je buren geen onderneming voeren) een civiel rechtelijk geval indien de geluidsnormen niet overschreden worden.
Overlast van trillingen liggen meestal binnen de geluidsnormen.

Is er daadwerkelijk vastgesteld dat de overlast komt door de installatie van de buren?

Maar voordat het een burenruzie wordt stel ik voor dat je de buurman op weg helpt met het oplossen van het probleem. Nee, dat hoef je niet doen maar een welles/nietes > rechtbank spelletje is meestal funest voor 1 van de partijen en vaak is dat diegene die er last van heeft.

Trillingen (bromtonen) komen meestal door verkeerde installatie/montage van de condensor unit.
Het opstarten/draaien van de unit geeft trillingen en dit moet gecompenseerd worden door demper/gewicht waaraan de unit hangt/staat. Het niet goed opstellen/afhangen van een unit is meestal een besparing van tientjes/honderd euro maar er wordt vaak niet aan gedacht of op bespaard.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-04 09:58
Waar staat de warmtepomp nu dan?
Hoe staat de buurman nu in dit verhaal?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:11

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Anoniem: 1132251 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:39:
Overigens is op ons verzoek vanwege de overlast de warmtepomp al van het dak gehaald en dit had geen resultaat op de bromtonen en trillingen die wij ervaren.
Wij denken dat met het aansluiten van alle leidingen en pompen op elkaar de bromtonen en trillingen zijn begonnen.
Dus voordat de warmtepomp was geplaatst waren er geen problemen. De warmtepomp is geplaatst en de problemen begonnen. Nu is de warmtepomp verwijderd maar blijven de problemen?

Ik vermoed dat het om een lucht/water warmtepomp gaat, gemakshalve een airco-unit buiten. Daar is vooral massa en rubbers van belang om de trillingen te dempen. Zelfs de buitenunit een paar cm verplaatsen kan al de oplossing zijn.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.