Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ervaringen met Zigbee afstandsbedieningen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• derabbink
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 18-04-2020
Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje op zoek naar geschikte afstandsbedieningen om apparaten (zoals verlichting, tussenstekkers, thermostaatknoppen, ventilatie) in mijn zigbee netwerk te besturen. Om een hoge wife acceptance factor te behalen moet het allemaal zo veel makkelijk mogelijk werken, en d.w.z. zo veel mogelijk conventioneel.

Ik vind het vaak lastig om zigbee apparaten die ik (online) te koop zie staan op hun kwaliteiten en specificaties te beoordelen (het staat er vaak niet eens bij dat het om zigbee apparaten gaat), en zo dus een geïnformeerde en hopelijk juiste aankoopbeslissing te nemen. Ik hoop dat er met dit topic ervaringen m.b.t. Zigbee afstandsbedieningen uitgewisseld kunnen worden.

Laat ik de spits maar even afbijten met mijn ervaringen over de Philips Hue Draadloze Dimmer.

Ik heb wat exemplaren met modelnummer 324131137411 uit 2018 in een Zigbee 3.0 Netwerk zitten.

Zigbee Specificaties
App ProfileLight Link
Aantal end devices1 sleeping end device voor alle 4 knoppen
BindingZDO Bind commando's, TouchLink

Ik heb zelf deze dimmers gekoppeld aan verschillende Osram Lightify lampen
  • Osram Lightify A19 Tunable White (uit de VS, met Zigbee HA1.2 firmware)
  • Osram Lightify Classic A 60 Tunable White (met Zigbe LightLink firmare)
In beide gevallen zijn de lampen en de afstandsbedieningen prima compatibel. Dit geldt zowel voor het binden met groepen, als individuele stuurbare Zigbee devices in mijn netwerk.

Afmetingen
Afstandsbediening35*92*11mm (b*h*d)
Magnetische muur-montageplaat70*115*7mm (b*h*d)

De afmetingen zijn wat mij betreft op zijn minst opmerkelijk te noemen: De muur-montageplaat is net niet breed genoeg om een het gat in de muur van een conventionele lichtschakelaar af te dekken, en de afstandsbediening zelf is weer te hoog mooi op een afdekplaatje van het genoemde gat te passen (zo'n plaatje is namelijk >75*75mm groot). Ik heb dus mijn conventionele lichtschakelaar verwijderd (en de stroom staat op de fitting nu altijd aan, zodat de lampen altijd online zijn), zo'n afdekplaatje over het gat geplaatst, en daar boven de afstandsbediening met de muur-montageplaat op het behang geplakt.

Gebruiksgemak
Het idee met de magnetische muur-montageplaat is wel geinig, maar niet essentieel voor mij. Ik laat de afstandsbediening meestal aan de muur zitten. Wat echter een gemis is, is het feit dat het niet de vorm van een conventionele lichtschakelaar heeft, die je in het donker zonder te kijken zo kunt bedienen; je moet eerst even voelen waar het bovenste knopje ook alweer zit.

Soms merk ik ook dat bezoek het voor elkaar krijgt om het ding op hol te laten slaan. Ik heb dan geen idee wat ze verkeerd gedaan hebben (wellicht alle knoppen in een keer indrukken in ingedrukt houden), en dan moet ik de afstandsbediening heel soms resetten.

Eindoordeel
Een goede betrouwbare afstandsbediening, met een degelijke Zigbee implementatie. Als schakelaar aan de muur is het wel even wennen. Ik kan hem aanbevelen.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True