Toon posts:

PC voor development en gaming in het achterhoofd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jvann
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-06 21:34
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
• Surfen en mailen, ik kijk dagelijks Tweakers :9
• Gamen, hoeft niet persé op de hoogste instellingen zolang ik in elk spel maar soepele framerates krijg in Full HD resolutie op High en 4K op Low ben ik tevreden.
• Development, meerdere development omgevingen moeten tegelijkertijd kunnen draaien (Dus bijvoorbeeld IntelliJ, Visual Studio, SQL server manager, etcetera).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Liefst onder €1200,-

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Kopie voor Windows en randapparatuur heb ik al (Toetsenbord, muis, monitoren).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Snelheid tijdens development is belangrijk, de kleinste stutter irriteert me :), vandaar de aardige CPU en SSD. Gaming hoeft niet op 4K Ultra, maar verwacht wel elk spel te kunnen draaien en ik denk dat een GTX 1060 6 GB daar geschikt voor is. Daarnaast ben ik iemand die zijn opslag wel weet te benutten, dus 512 GB SSD en minstens 2 TB hardeschijf.

Ook vind ik het belangrijk dat het systeem zonder upgrade minstens 4 jaar mee kan. Het systeem mag dus aardig overkill zijn om dit te overleven, zeker omdat ik mijn PC vaak gebruik.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Moederbord het liefst van MSI of ASUS. Daarnaast vind ik het belangrijk dat de voeding van een betrouwbaar merk komt zoals bijvoorbeeld Seasonic of Corsair. Liever geen Seagate en Toshiba als HDD.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst een modulaire voeding, mijn huidige desktop heeft dat niet en het is echt een zooi. Een case met kabel wegwerkmogelijkheden is ook een wens en daarnaast heb ik een zwak voor een metallic look.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik hou heel erg van bang-for-buck, maar vindt kwaliteit belangrijker. Ikzelf heb weinig verstand van moederborden, voedingen en cases dus als jullie denken dat een andere beter tot zijn recht komt meldt dat dan. Daarnaast weet ik niet zeker of alles compatible is 8)7 , dus als dat niet het geval is meldt dat dan ook.

Wat ik ook erg kan waarderen zijn adviezen van 'Ja maar er komt binnenkort een nieuwe GPU uit die beter presteert voor een lagere prijs dus je kan beter wachten' o.i.d. Als de lijst zo prima is hoor ik dat ook graag.

Ik heb zelf ook een pc samengesteld.

CPU: pricewatch: AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed
CPU Fan: Geen
GPU: pricewatch: Asus Expedition GeForce GTX 1060 OC edition 6GB GDDR5
RAM: pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3000C16
Case: pricewatch: Fractal Design Define S
Mobo: pricewatch: MSI B350M PRO-VDH
Mobo: pricewatch: MSI B450M Mortar
SSD: pricewatch: Samsung 970 Evo 500GB
HDD: pricewatch: WD Blue WD30EZRZ, 3TB
PSU: pricewatch: Seasonic M12II Evo 620W
PSU: pricewatch: BitFenix Whisper BWG550M

Al deze componenten zijn vrij goedkoop bij Megekko (€1110), daar wil ik dan ook alle componenten halen (Meerdere winkels is geen probleem als het prijsverschil aardig groot is). Momenteel krijg ik bij die 1060 ook de game monster hunter via nvidia, weet iemand of je deze ook gewoon kan verkopen want die hoef ik niet?

Alvast bedankt

[Voor 3% gewijzigd door Jvann op 30-10-2018 13:24]

Beste antwoord (via Jvann op 30-10-2018 15:31)

• daanwth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:11
Die voeding is al hopeloos verouderd (ook toen ie nieuw was), qua intern design.

De Corsair RM550x (2018) en be quiet! Straight Power 11 450W zijn goed beschikbaar bij Megekko en kwalitatief beter. Andere goede voedingen zijn: de BitFenix Whisper series en de BitFenix Formula Gold series.

Ook is voor het moederbord een BIOS update vereist (als ik het goed zeg.)
Dan is de MSI B450M Mortar een iets betere keuze.

(Weet niet of het gekozen RAM geheugen helemaal goed werkt, anders is: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 ook een goede keuze.)

Voor de rest goede keuzes, mooie kast (heb 'm zelf ;)) en vlotte processor.

[Voor 11% gewijzigd door daanwth op 30-10-2018 10:35]

iPhone 14 Pro Deep Purple // R5 3600 - X63 - MSI RTX2070S - 16GB-3200 - 2TB SSD - H510 Elite

Alle reacties

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:05

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Qua moederbord zou ik voor eentje met een iets uitgebreidere stroomfase gaan, of in ieder geval gekoeld.
de voeding kan een tandje lager qua vermogen. Verder is de 1060 in dit geval voldoende, ik draai met de 1060 3GB ook het meeste op redelijke settings op 4K, als je niet al te hoge eisen hebt.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Sapphire 5700X

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• daanwth
Die voeding is al hopeloos verouderd (ook toen ie nieuw was), qua intern design.

De Corsair RM550x (2018) en be quiet! Straight Power 11 450W zijn goed beschikbaar bij Megekko en kwalitatief beter. Andere goede voedingen zijn: de BitFenix Whisper series en de BitFenix Formula Gold series.

Ook is voor het moederbord een BIOS update vereist (als ik het goed zeg.)
Dan is de MSI B450M Mortar een iets betere keuze.

(Weet niet of het gekozen RAM geheugen helemaal goed werkt, anders is: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 ook een goede keuze.)

Voor de rest goede keuzes, mooie kast (heb 'm zelf ;)) en vlotte processor.

[Voor 11% gewijzigd door daanwth op 30-10-2018 10:35]

iPhone 14 Pro Deep Purple // R5 3600 - X63 - MSI RTX2070S - 16GB-3200 - 2TB SSD - H510 Elite

• Jvann
Bedankt voor de reacties.

Fijn om te horen (NLBuurman) dat de GTX1060 prima presteert, dan hou ik die lekker op het lijstje. Ik wil wel voor het 6 GB model gaan, want deze is niet veel duurder en ik denk dat het prijsverschil het waard is.

Wat voeding betreft is pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Gold misschien een goede middenweg? Deze is iets goedkoper dan de corsair, bitfenix whisper en be quiet die jij (ItsWillem) voorstelde, maar word goed ontvangen door de buren (Hardware Info) en zijn ook beschikbaar bij Megekko. De formula gold heb ik liever niet, deze is niet modulair terwijl die mogelijkheden er wel zijn rond dit prijspunt.

Het moederbord dat jij (ItsWillem) stuurde is een erg interessante optie.
- Flashen van de bios zonder een cpu
- Debug-leds voor probleemdiagnose
- Lekker zwart, hou ik van
- Extra M.2 slot, ik zie daar wel meerwaarde in
- USB Type-C poort
Maar het is wel een aardige geldstap omhoog (€40,-) van wat ik eerst had. Ik zet hem er wel bij want ik heb liever deze dan de huidige die ik had gekozen, maar als iemand een goedkopere optie heeft graag.

[Voor 35% gewijzigd door Jvann op 30-10-2018 13:05]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:54
De Seasonic Focus Plus Gold 550w is geen goede voeding want valt uit icm diverse videokaarten.
De Bitfenix en be quiet! Straight Power 11 zijn de betere voedingen met meer beveiligingen. De be quiet heeft daarnaast de beste en stilte fan die je kunt wensen.

[Voor 46% gewijzigd door Uszka op 30-10-2018 12:36]

• Jvann
Uszka schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 12:34:
De Seasonic Focus Plus Gold 550w is geen goede voeding want valt uit icm diverse videokaarten.
Dat klinkt niet goed, mag ik vragen waar je dat op baseert? De reviews zijn namelijk over het algemeen erg goed.

[Voor 9% gewijzigd door Jvann op 30-10-2018 12:39]

• Uszka
Ervaringen van anderen vermeld in het voedingentopic en eigen ervaring.

• Jvann
Hmm ik heb even gekeken en ik zie inderdaad enkele issues bij een tikje oudere GPU's, maar ik zie echter ook erg veel positieve reviews. Tel daarbij op dat de voeding 10 jaar garantie heeft waar veel andere maar 3 jaar hebben, dan wil ik de gok wel wagen.

Toch bedankt voor het melden, maar mijn koppigheid zegt me dat dit wel een aardige keuze is. Als ik hem heb besteld en ik heb er problemen mee zal ik het melden, dan mag je me uitlachen :). (Tenzij iemand anders echt een groot minpunt heeft of een beter alternatief)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Jvann helaas nemen veel sites klakkeloos gesponsorde reviews over mbt oa deze voeding.(focus)
(het gaat om oa belasting boven de 225w op 1 peg kabel)

qua modulaire voeding is dit een betere keuze: pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M

btw in ATX Tower kun je beter ATX bord gebruiken: MSI B450 Tomahawk

[Voor 9% gewijzigd door Hackus op 30-10-2018 13:09]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Jvann
Ik had het ook meer over gebruikersreviews, niet persé van nieuwssites o.i.d.

Maar als er meerdere mensen het niet verstandig vinden moet ik dat natuurlijk wel serieus nemen. Dan wil ik opzich wel meer betalen voor de BitFenix whisper, ik heb trouwens voor het 550W model gekozen omdat deze goedkoper is op Megekko dan het 450W model :| .

Daarnaast zie ik ook niet waarom een ATX moederbord nodig zou zijn, het heeft meer features maar daar maak ik toch geen gebruik van.

[Voor 16% gewijzigd door Jvann op 30-10-2018 13:27]

• Uszka
Jvann schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 12:53:
Hmm ik heb even gekeken en ik zie inderdaad enkele issues bij een tikje oudere GPU's
Als je een RX 580 en Vega 56 oud vindt? Mijn Focus Plus Gold 550w valt uit met die videokaarten en ook met een GTX 780 LE en R9 290 Vapor X. Viel eerst ook uit met een GTX 970 Strix maar nadat ik nieuwe PEG kabels van Seasonic heb gekregen is het probleem met die kaart opgelost maar met de andere niet en dat terwijl een seasonic G-Series 450w uit 2012 geen enkel probleem heeft met deze kaarten. Seasonic gevraagd hoe dat toch mogelijk is dat een lichtere voeding uit eigen huis geen problemen met die kaarten heeft krijg ik geen antwoord, zelfs niet na herhaaldelijk vragen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Jvann schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 13:24:
Ik had het ook meer over gebruikersreviews, niet persé van nieuwssites o.i.d.

Maar als er meerdere mensen het niet verstandig vinden moet ik dat natuurlijk wel serieus nemen. Dan wil ik opzich wel meer betalen voor de BitFenix whisper, ik heb trouwens voor het 550W model gekozen omdat deze goedkoper is op Megekko dan het 450W model :| .

Daarnaast zie ik ook niet waarom een ATX moederbord nodig zou zijn, het heeft meer features maar daar maak ik toch geen gebruik van.
ziet er klein uit een mATX bord ik ATX tower.
maar moet je ook zelf weten, wij geven alleen advies

[Voor 4% gewijzigd door Hackus op 30-10-2018 14:00]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Jvann
In ieder geval bedankt, maar ik vindt dat niet noodzakelijk. Het enige wat ik zie is de voorkant van de PC, aangezien de PC onder mijn bureau gaat leven.

Je advies over de voeding heb ik wel in acht genomen.

Als niemand meer een suggestie heeft op een goedkoper moederbord dan denk ik dat het een mooi lijstje is geworden.

[Voor 21% gewijzigd door Jvann op 30-10-2018 14:23]

• daanwth
Super, helaas zijn seasonics niet altijd de beste

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Jvann schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 14:20:
In ieder geval bedankt, maar ik vindt dat niet noodzakelijk. Het enige wat ik zie is de voorkant van de PC, aangezien de PC onder mijn bureau gaat leven.

Je advies over de voeding heb ik wel in acht genomen.

Als niemand meer een suggestie heeft op een goedkoper moederbord dan denk ik dat het een mooi lijstje is geworden.
pricewatch: ASRock B450M Pro4

• Jvann
Aha, is een ASRock wat? Ik heb namelijk veel gehoord dat het vaak maar afdankertjes van Asus zijn (Kan het natuurlijk volledig fout hebben).

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Jvann schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 14:41:
Aha, is een ASRock wat? Ik heb namelijk veel gehoord dat het vaak maar afdankertjes van Asus zijn (Kan het natuurlijk volledig fout hebben).
Je wilt een goed en goedkoper moederbord, je komt zelf met verhalen van afdankers. waarom vraag je überhaupt advies als je zelf alles beter lijkt te weten. Koop gewoon de MSI mortar en een Seasonic Focus550w en doe je ding ermee. Er wordt hier gedegen advies gegeven. als ik je zooi zou aanbevelen had ik wel voor pricewatch: Gigabyte B450M DS3H gekozen. (aan andere lezers, geen Gigabyte B450 kopen, dit is geen degelijk advies)

• Jvann
Ik weet zelf niet alles beter, als dat zo zou zijn was mijn lijst met artikelen hetzelfde gebleven vanaf het begin af aan dat ik deze lijst maakte. Daarnaast had ik in mijn merk voorkeuren (In de main post) neergezet dat ik graag een moederbord van MSI of ASUS wil omdat ik negatieve feedback van andere mensen over andere moederbord fabrikanten heb gekregen, maar als iemand anders daar een tegenargument op heeft zou ik dat graag willen horen.

Je bent niet de enige die advies geeft, als veel mensen tegen ASRock zijn maar jij bent toevallig voor dan ga ik natuurlijk mee met de overige mensen. Ik ga niet uit van één persoon, hetzelfde verhaal bij die voeding. Als één persoon zeurt dat zijn voeding niet werkte kan het gewoon zijn dat diegene een pech model heeft en dat de rest prima werkt. Echter hebben jullie redenen en argumenten gegeven die ervoor hebben gezorgd dat ik toch een andere voeding heb gekozen.

• daanwth
asrock is de budget optie maar echt zeker wel van degelijke kwaliteit. Gigabyte is vaak ook een budget merk maar die doen het beter in bijvoorbeeld gpu's dan in moederborden (vaak issues met gigabyte mobo's.)

Dus als je die 4 tientjes extra wilt betalen om een beter merk, jij je ding (mobo die ik aangeraden had.) Ikzelf heb goede ervaringen met MSI en ASUS. Maar dat moet niet zeggen dat asrock opeens slecht is??

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Jvann schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 15:02:
Ik weet zelf niet alles beter, als dat zo zou zijn was mijn lijst met artikelen hetzelfde gebleven vanaf het begin af aan dat ik deze lijst maakte. Daarnaast had ik in mijn merk voorkeuren (In de main post) neergezet dat ik graag een moederbord van MSI of ASUS wil omdat ik negatieve feedback van andere mensen over andere moederbord fabrikanten heb gekregen, maar als iemand anders daar een tegenargument op heeft zou ik dat graag willen horen.

Je bent niet de enige die advies geeft, als veel mensen tegen ASRock zijn maar jij bent toevallig voor dan ga ik natuurlijk mee met de overige mensen. Ik ga niet uit van één persoon, hetzelfde verhaal bij die voeding. Als één persoon zeurt dat zijn voeding niet werkte kan het gewoon zijn dat diegene een pech model heeft en dat de rest prima werkt. Echter hebben jullie redenen en argumenten gegeven die ervoor hebben gezorgd dat ik toch een andere voeding heb gekozen.
Seasonic heeft zelf actie ondernomen in de zin van, extra PEG kabel uitleveren. en ze weten zelf dat een bepaalde serie problemen vertoont. Het is niet 1 persoon die iets zegt hier en ineens Seasonic daar actie op onderneemt. BTW Asus is duurder dan Asrock, maar levert vaak hetzelfde product met meer boehah van Strix-RoG etc. wat in de game scene bekend is. Als je daar extra voor wil betalen is het goed. Het door mij aangewezen AsRock bordje is van gelijke(dan niet betere kwaliteit dan MSI Mortar) AsRock levert goede kwaliteit voor betaalbare prijs, vaak zonder poespas van ledlampjes etc met wel goede kwaliteits-onderdelen. Dus, maar net hoe je het ziet. Asus is 9 van de 10x duurder door luxe uitstraling en naam als RoG Strix, maar niet altijd beter kwaliteit. Neemt niet weg dat er ook van Asus een goede serie is oa Prime 'Pro' pricewatch: Asus Prime B450M-A maar dit bord is minder dan de AsRock die ik aangaf vanwege oa betere VRM en SOC koeling en betere geluidschip en 3x4 case fan heathers van Asrock. maar goed, het blijft aan jezelf, ga er geen verdere discussie van maken.

• Jvann
Er hoeft ook geen discussie te komen, maar aan jouw mening over ASRock heb ik in ieder geval wat. Ik vind het interessant om te zien hoe de gedachten over ASRock zijn verdeeld.

Ik denk dat er niet heel veel meer aan de lijst valt te veranderen, dus het is wel prima zo. Persoonlijk vond ik ItsWillem zijn eerste post het meest nuttig, die krijgt dus het vinkje :) .

Iedereen bedankt voor de hulp, ik denk dat dit een mooie PC gaat worden.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee