Toon posts:

(Europees) alternatief voor Dropbox

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 30-05 16:33
De servers van Dropbox en veel andere clouddiensten staan (deels) in de Verenigde Staten en de opgeslagen bestanden staan zodoende onder Amerikaanse privacywetgeving. In verband met het bereiken van mijn limiet op Dropbox en de hoge prijzen ben ik op zoek naar een alternatieve cloudopslag die qua gebruiksgemak te vergelijken is met Dropbox. Deze keer ga ik bij voorkeur naar een Europees alternatief.

Zijn er Tweakers bekend met goede alternatieven die Europese servers hebben? Het geeft mij toch een beter gevoel om mijn data binnen de EU te stallen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met Europese cloud!

Alle reacties

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:45
GvNL schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 20:30:
De servers van Dropbox en veel andere clouddiensten staan (deels) in de Verenigde Staten en de opgeslagen bestanden staan zodoende onder Amerikaanse privacywetgeving. In verband met het bereiken van mijn limiet op Dropbox en de hoge prijzen ben ik op zoek naar een alternatieve cloudopslag die qua gebruiksgemak te vergelijken is met Dropbox. Deze keer ga ik bij voorkeur naar een Europees alternatief.

Zijn er Tweakers bekend met goede alternatieven die Europese servers hebben? Het geeft mij toch een beter gevoel om mijn data binnen de EU te stallen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met Europese cloud!
Aller eerst wat denk je dat het nadeel zou zijn voor jou als persoon met betrekking tot je data in de us stallen?

Dat het aan de privacy wetgeving in de us moet voldoen betekent dat zij inzage moeten geven in jouw data aan de daarvoor gerechtigde overheids instanties.

Wat heeft dit voor jou voor gevolgen? Voor een gemiddelde consument zal dit dus nul impact hebben. De reden dat je hier een negatief gevoel over hebt zal komen door alle nieuws berichten dat bedrijven zich hier zorgen over maken. Die hebben dan ook allerlei data die over ip’s gaan en gevoelige informatie die de veiligheid van landen in gevaar zou kunnen brengen.

Als je in ieders geval een leverancier zoekt die niet loopt te gooien met je data richting de verenigde staten dan kun je wellicht bij Microsoft kijken. Volgens mij zijn die nogsteeds bezig met een strafzaak waar zij weigeren inzage te geven in data van een Europese gebruiker.

Anders zou je kunnen kijken of KPN ook niet zakelijke opslag levert. Die hebben juist een dienst voor zakelijke gebruikers opgericht en mede in Eindhoven op de high tech campus opgebouwd om een Europees cloud alternatief te kunnen bieden.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• GvNL
Shunt schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 20:45:
[...]

Aller eerst wat denk je dat het nadeel zou zijn voor jou als persoon met betrekking tot je data in de us stallen?

Dat het aan de privacy wetgeving in de us moet voldoen betekent dat zij inzage moeten geven in jouw data aan de daarvoor gerechtigde overheids instanties.

Wat heeft dit voor jou voor gevolgen? Voor een gemiddelde consument zal dit dus nul impact hebben. De reden dat je hier een negatief gevoel over hebt zal komen door alle nieuws berichten dat bedrijven zich hier zorgen over maken. Die hebben dan ook allerlei data die over ip’s gaan en gevoelige informatie die de veiligheid van landen in gevaar zou kunnen brengen.

Als je in ieders geval een leverancier zoekt die niet loopt te gooien met je data richting de verenigde staten dan kun je wellicht bij Microsoft kijken. Volgens mij zijn die nogsteeds bezig met een strafzaak waar zij weigeren inzage te geven in data van een Europese gebruiker.

Anders zou je kunnen kijken of KPN ook niet zakelijke opslag levert. Die hebben juist een dienst voor zakelijke gebruikers opgericht en mede in Eindhoven op de high tech campus opgebouwd om een Europees cloud alternatief te kunnen bieden.
Als gemiddelde consument heb ik inderdaad geen nadeel wat betreft de privacywetgeving in de VS. Desondanks heeft eenieder wel íéts te verbergen en weet je niet of het verborgene goed of fout is. Is de overheid altijd betrouwbaar en maakt ze nooit fouten? Dat weten we niet en daarom is privacy zo belangrijk. Dat neemt niet weg dat ik geen nadeel ervaar met het gebruik van Dropbox, maar ik moet nu toch weg wegens de opslaglimiet en kan dan kan ik net zo goed kijken naar een Europees alternatief.

Microsoft (OneDrive) lijkt mij inderdaad wel geschikt. Helaas gebruik ik Office 365 voor studenten, waarbij OneDrive niet is inbegrepen. Ik zal eens uitzoeken of daar een oplossing voor is.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:45
GvNL schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 20:53:
[...]

Als gemiddelde consument heb ik inderdaad geen nadeel wat betreft de privacywetgeving in de VS. Desondanks heeft eenieder wel íéts te verbergen en weet je niet of het verborgene goed of fout is. Is de overheid altijd betrouwbaar en maakt ze nooit fouten? Dat weten we niet en daarom is privacy zo belangrijk. Dat neemt niet weg dat ik geen nadeel ervaar met het gebruik van Dropbox, maar ik moet nu toch weg wegens de opslaglimiet en kan dan kan ik net zo goed kijken naar een Europees alternatief.

Microsoft (OneDrive) lijkt mij inderdaad wel geschikt. Helaas gebruik ik Office 365 voor studenten, waarbij OneDrive niet is inbegrepen. Ik zal eens uitzoeken of daar een oplossing voor is.
Dan heb je neem ik aan ook geen mobiele telefoon Facebook e-mail account bij een us bedrijf of enige vorm van online profiel? Ik probeer het niet uit verband te trekken. Maar mensen lijken vaak enkel te kijken naar een opzichtig punt uit privacy en dan vaak naar opslag / data terwijl ze met een Alexa in huis zitten een smart tv hebben staan Facebook hebben en een spymaster telefoon in hun broek hebben zitten. Nu probeer ik ook niet te zeggen dat je dan maar geen waarde aan privacy moet hechten en alles klakkeloos moet gebruiken. Maar het zou wellicht verstandig zijn om naar het totaal plaatje te kijken. Bvb geen naaktfoto’s in je online storage plaatsen of gevoelige data als persoons gegevens (denk aan wachtwoorden of ID gegevens) maar zelfs dat zou je eerder moeten doen ter voorkoming van diefstal van deze gegevens door hackers dan de overheid. Links om of rechts om is die data in de cloud voor de overheid totaal inrelevant als ze al een totaal profiel van je hebben door alle andere vormen van data verzameling.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• GvNL
Shunt schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 21:06:
[...]

Dan heb je neem ik aan ook geen mobiele telefoon Facebook e-mail account bij een us bedrijf of enige vorm van online profiel? Ik probeer het niet uit verband te trekken. Maar mensen lijken vaak enkel te kijken naar een opzichtig punt uit privacy en dan vaak naar opslag / data terwijl ze met een Alexa in huis zitten een smart tv hebben staan Facebook hebben en een spymaster telefoon in hun broek hebben zitten. Nu probeer ik ook niet te zeggen dat je dan maar geen waarde aan privacy moet hechten en alles klakkeloos moet gebruiken. Maar het zou wellicht verstandig zijn om naar het totaal plaatje te kijken. Bvb geen naaktfoto’s in je online storage plaatsen of gevoelige data als persoons gegevens (denk aan wachtwoorden of ID gegevens) maar zelfs dat zou je eerder moeten doen ter voorkoming van diefstal van deze gegevens door hackers dan de overheid. Links om of rechts om is die data in de cloud voor de overheid totaal inrelevant als ze al een totaal profiel van je hebben door alle andere vormen van data verzameling.
Daar heb je een goed punt :9 . Ik heb een smartphone en accounts op de grote sociale media. Het verschil is dat ik op op cloudopslag wel privacygevoelige informatie heb staan en op sociale media niet. Wat ik op sociale media plaats, mag de buitenwereld ook gerust zien.

Ik vraag me dan af of encryptie voldoende veiligheid biedt tegen hackers. Op macOS is het allang erg makkelijk om inloggegevens via Sleutelhanger op iCloud te zetten. Sinds iOS 12 zijn die gegevens ook volledig inzichtelijk op iOS-apparaten. Feitelijk biedt iCloud daarmee genoeg informatie om tot al je digitale gegevens toegang te krijgen.

Data op cloudopslag kan nog steeds relevant zijn als aanvulling op het generieke profiel dat veiligheidsdiensten al van personen hebben opgesteld. De USA PATRIOT Act laat ook zien dat bijvoorbeeld de Amerikaanse overheid die informatie van waarde acht. Ik meen dat die zaak van Microsoft daar ook mee te maken heeft.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hij vraagt om een dropbox alternatief op EU servers? En zie alleen over andere zaken gaan?

Heb je al eens gekeken naar TransIP Stack? De betaalde variant?

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-05 13:25

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Hier ook heel tevreden met Stack van TransIP. Dat is eigenlijk gewoon OwnCloud maar dan commercieel gehost door Stack. Als zelf hosten je ding is kun je het ook zelf installeren.

Laten we blij zijn met iedereen die zelf even nadenkt en wat aandacht geeft aan veiligheid in plaats van direct alles af te fakkelen dat geen 100% oplossing is of wanneer er nog iets anders is dat je zou kunnen doen om je privacy te verhogen.

Je moet ergens beginnen en zal altijd compromissen moeten sluiten. Ik ben blij met iedereen die tenminste iets probeert te doen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ietwat omslachtig (en dus niet op elk apparaat je data inzichtelijk) maar maak lokaal een Veracrypt container, gooi daar je data in, split de container met iets als 7-zip met password en plaats de afzonderlijke delen in Dropbox?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee