GvNL schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 20:30:
De servers van Dropbox en veel andere clouddiensten staan (deels) in de Verenigde Staten en de opgeslagen bestanden staan zodoende onder Amerikaanse privacywetgeving. In verband met het bereiken van mijn limiet op Dropbox en de hoge prijzen ben ik op zoek naar een alternatieve cloudopslag die qua gebruiksgemak te vergelijken is met Dropbox. Deze keer ga ik bij voorkeur naar een Europees alternatief.
Zijn er Tweakers bekend met goede alternatieven die Europese servers hebben? Het geeft mij toch een beter gevoel om mijn data binnen de EU te stallen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met Europese cloud!
Aller eerst wat denk je dat het nadeel zou zijn voor jou als persoon met betrekking tot je data in de us stallen?
Dat het aan de privacy wetgeving in de us moet voldoen betekent dat zij inzage moeten geven in jouw data aan de daarvoor gerechtigde overheids instanties.
Wat heeft dit voor jou voor gevolgen? Voor een gemiddelde consument zal dit dus nul impact hebben. De reden dat je hier een negatief gevoel over hebt zal komen door alle nieuws berichten dat bedrijven zich hier zorgen over maken. Die hebben dan ook allerlei data die over ip’s gaan en gevoelige informatie die de veiligheid van landen in gevaar zou kunnen brengen.
Als je in ieders geval een leverancier zoekt die niet loopt te gooien met je data richting de verenigde staten dan kun je wellicht bij Microsoft kijken. Volgens mij zijn die nogsteeds bezig met een strafzaak waar zij weigeren inzage te geven in data van een Europese gebruiker.
Anders zou je kunnen kijken of KPN ook niet zakelijke opslag levert. Die hebben juist een dienst voor zakelijke gebruikers opgericht en mede in Eindhoven op de high tech campus opgebouwd om een Europees cloud alternatief te kunnen bieden.