Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Vortex_be
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 02-11-2018
Beste medetweakers,

Ik geraak niet meer in de bios van mijn gigabyte moederbord... Dit is begonnen na wat overclocken. Ik had hem overclocked en wat met de Vcore gespeeld en toen begon het hangen in de BIOS. Ik had de vcore verhoogd en het leek toen dat de bios beter functioneerde, maar naar mate ik hoger overclockte werd de BIOS onstabiel.

De overclock zelf was stabiel in windows en had al een paar uur AIDA64 stresstest doorstaan en wat games en benchmarks, dus dat leek me niet de oorzaak. Ook heb ik verschillende BIOS versies geprobeerd met hetzelfde resultaat... Ik geraak wel altijd voorbij de POST, maar als ik de BIOS in wil voor wat aanpassingen bleef deze hangen.

Ik heb de BIOS batterij er uitgehaald om een volledige reset te doen, maar dat werkt ook niet helaas... Nu zit ik dus terug op stock clocks en geen manier om te overclocken...

De overclock is vrij belangrijk aangezien ik vorige week een 1080ti heb gekocht en deze wordt serieus gebottlenecked op stock CPU clocks. Ik heb voorlopig nog geen plannen voor een upgrade aangezien hij op 4.7 GHz prima meekan. Helaas geraak ik hier nu niet meer aan ;(

Ik hoop dat hier iemand ervaring mee heeft want mijn kennis reikt niet vergenoeg om hier uit te komen. Misschien iemand die hetzelfde ooit heeft meegemaakt?

Specs:

Gigabyte Z77X-D3H (Dual BIOS)
Intel 3570K (was op 4.7 GHZ met 1.42 vcore)
16 GB 1600 MHz Quad kit
Gigabyte GTX1080TI Gaming OC
Samsung 840 EVO 512 GB Sata SSD

i5 3570K|16 GB DDR3|GTX 1080TI|512 GB samsung 840 SSD - Samsung 46F8000 TV - Samsung 24" LCD - Logitech G11 + G903 + G25 + Z5500

• GromuhlDjun
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 19-06 22:35
Ik had zelf problemen met mijn gigabyte Z77-D3H (niet de X versie dus) na het updaten naar een 660ti. Het opstarten van mijn pc werd langzamer en het leek dat de bios bleef steken op mijn (toen nieuwe) videokaart.

Na het updaten van de bios werkte de boel weer als een zonnetje. Dus vraag: heb je de bios wel geupdate?

Probeer eens de starten zonder de 1080ti erin, kijk eens of je in de bios kunt komen. Grote kans dat een oude versie niet goed met je nieuwe videokaart om kan gaan.

Ter info: ik heb na de update van de bios geen problemen gehad, heb nu ook een 1080ti draaien en een overclock op de cpu naar 4.5ghz (3770k). 4.6 kon ook, maar daar was net iets teveel vcore+hitte voor nodig om mijn pc fluisterstil te kunnen houden.

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 23-06 01:10

millman

6708Mhz @ -185c

AIDA64 is geen stresstest, althans, niet voldoende om het predicaat 'stabiel' te geven. Daarnaast is 1,42v wel erg veel van het goede, dat kan niet met gezonde temperaturen lijkt mij. Ook geeft dat problemen met de matige stroomsectie van je moederbord. Ik vind het dan ook niet heel raar dat er een en ander misgaat. Wat voor een koeler gebruik je eigenlijk? Kan je een screenshot plaatsen van je CPU onder echte load (Prime/LinX/IBT/OCCT) zoiets als dit:

[Voor 11% gewijzigd door millman op 29-10-2018 21:16]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Vortex_be
Het probleem is gevonden... Het lag dus aan een USB hub... Zeer vreemd dat dit geleidelijk aan is beginnen aftakelen, want die hub zat er al lang tussen. Als ik enkel het toetsenbord aansluit dan werkt het prima. Heeft dus niets met de overclock te maken (gelukkig)

Ik heb onder uren AIDA64 stresstest piek temperaturen van 90 graden gehaald, maar dat zijn echt maar super korte piekjes, meestal zit hij onder de 80 graden. En tijdens games (GTA 5 bv) komt hij MAX aan 75 graden. De gebruikte koeler is een Scythe Mugen 3, maar er komt binnekort waarschijnlijk een custom watercooling op voor het wat koeler te houden.

Ik ben momenteel niet thuis dus die primestresstest kan ik niet uitvoeren, hoewel ik die ook kort even heb aan gehad voor een single core te testen met turbo boost. Die kwam toen aan 75 graden, maar een turboboost overclock lijkt me nogal moeilijk te testen. Zeker omdat load op 1 core zeer slecht is imv verschillende uitzetting van de CPU die. Ik hou het voorlopig op een 4.6 GHz met 1.42 vcore (effectief tussen 1.396 en 1.416) Vergeet niet dat dit een oude CPU is en de automatische voltage regeling gaat al tot 1.35 dus zoveel extra is het helemaal niet. 1.4 vcore zou voor een 3570k een acceptabele 24/7 vcore moeten zijn. Zeker wanneer er waterkoeling op komt.

Er komt wel een upgrade wanneer deze de geest geeft, maar voorlopig wil ik even zien hoe ver ik hiermee geraak, alle games bollen netjes.

Bedankt voor jullie reacties, voor mij mag er hier een slotje op!

i5 3570K|16 GB DDR3|GTX 1080TI|512 GB samsung 840 SSD - Samsung 46F8000 TV - Samsung 24" LCD - Logitech G11 + G903 + G25 + Z5500

• NLBUURMAN
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 18-06 11:53

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

mijn 3570K had altijd rond de 1.2V nodig voor 4,4 Ghz, 1.42 is zeker wel veel, ook voor zo'n oude chip. Het feit dat de automatische regeling tot 1.35V gaat wil nog niet zeggen dat dit juist is, daar zit een enorme marge in.
https://www.techpowerup.c...3570k-max-voltage.183521/
https://www.overclock.net...afe-voltage-i5-3570k.html
http://www.tomshardware.c...2/good-voltage-3570k.html

i5-6600/MSI H270 Carbon/16GB Ram/ Phanteks TC14PE/ Gainward GTX1060

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Hopeloze oc mentaliteit als je t mij vraagt..

• Vortex_be
Mensen, ik heb niet gevraagd voor hulp met mijne OC, ik heb gevraagd voor hulp over een BIOS probleem. Dit is overigens opgelost, dus bedankt aan degene die mij hebben proberen te helpen.

@NLBUURMAN Ik heb snel even gekeken naar jou links, en ik zie niet waarom een 1.4 Vcore een probleem is, dat is de effectieve Vcore die ik heb, 1.42 is ingesteld in BIOS zoals in de post boven jou verklaard.
In jou link naar overclock.net word dit duidelijk door meerdere zo gedaan. Als de stock CPU al 5+ jaar bolt op 1.35 vcore dan gaat die 0.5 het nu ook niet uitmaken. Zeker omdat er altijd een redelijke marge op zit. Maar bedankt voor de info.

@millman Dank u voor de kritiek, ik haal er tenminste een pak extra prestaties mee... Hoe draait jou CPU dan?

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 22-06 10:40
4.7 ghz met 1.4 2 core is ook wel heel hoog voor ivy bridge, mijn i7 3770k doet 4.5ghz op 1.2v, liever 200 mhz minder zodat je moederbord niet zo snel kapot gaat, de cpus kunnen het wel aan, daar ligt het niet aan, maar 1.42vcore op een 6 jaar oud Z77 bord, ik vind het niet gek dat die op den duur raar ging doen.

Ik zou ook een i7 2600k kopen ter vervanging van je 3570k, een 2600k zal je 1080ti een stuk minder bottlenecken dan je 3570k.

[Voor 16% gewijzigd door Vlizzjeffrey op 01-11-2018 07:37]

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Vortex_be schreef op donderdag 1 november 2018 @ 04:02:
Mensen, ik heb niet gevraagd voor hulp met mijne OC, ik heb gevraagd voor hulp over een BIOS probleem. Dit is overigens opgelost, dus bedankt aan degene die mij hebben proberen te helpen.

@millman Dank u voor de kritiek, ik haal er tenminste een pak extra prestaties mee... Hoe draait jou CPU dan?
Sorry, maar er is geen stock processor die 1,35v nodig heeft, en de vraag "hoe draait jou CPU dan", vraag je toch echt aan de verkeerde. Ik zie als ervaren overclocker iets wat veel beter kan en geef daar commentaar op, dat zou je eigenlijk moeten waarderen. Mijn eerste post in dit topic lijkt mij allezins waardevol voor je als je niet te eigenwijs bent. Maar als je dan toch wil weten hoel al mijn processors hebben gelopen, u vraagt wij draaien. (Vooruit, goed voor mn e-peen ook) Let wel, dit zijn allemaal serieus geteste CPU's, met minimaal 8u prime, of 6u LinX, Temps onder de 90 en 100% stabiel.

• Vortex_be
@Vlizzjeffrey Ja ik weet dat dit hoog is, hoger ga ik ook niet (kan ik ook niet zonder overhitting) maar, mijn CPU heeft het nu eenmaal nodig. Hij is nog steeds niet snel genoeg om alle games vlot te draaien helaas, dus daarom dat ik zo hoog mogelijk probeer te gaan in GHz met 1.4 vcore. 4.6 kan ik stabiel aanhouden, 4.7 heeft met stresstests niet direct een probleem, maar 10 minuten DCS 2.5 en hij vliegt eruit. Het lijkt zelfs beter om hem op DCS stabiel te krijgen dan op een stresstest, want als ie daar door komt is hij blijkbaar overal stabiel. :P

Ik heb duidelijk de 'siliconlottery' niet gewonnen, maar 4.6 ghz stabiel draaien vindt ik nog niet zo slecht. Trouwens het moederbord is inorde, het lag gewoon aan een USB hub die niet mag aangesloten zijn blijkbaar... :P

@millman Je ziet dat er iets niet goed is, ok ik geloof je zoveel ervaring heb ik niet met OC, maar jou kansloze opmerking is nogal 'kansloos'. Wat ben ik daar nu mee dat ik weet dat jij het slecht vind? Geef dan opbouwende kritiek of zo ipv wilde domme commentaar? Ik hoop dat je weet dat niet elke CPU even goed overclockt? Zelfs al is het identiek hetzelfde model op hetzelfde moederbord van dezelfde revisie, van dezelfde DIE zelfs... Dat jij een lagere Vcore kan runnen is mooi voor jou, maar helaas kan mijn CPU dat niet.

1.35 vcore op stock clock is zeker ook niet nodig daarvan ben ik het mee eens, maar dat is wel wat ik hem heb zien doen dus jah.... Jij draait zelf op je 2500k 1.43 Vcore trouwens, dus.... ik zie niet in waarom jij het beter hebt gedaan. Een 3770K is ook NIET hetzelfde als een 3570K.

En voor het geval het niet duidelijk was, ik was/ben bezig met te overclocken en testen om dan een geschikte overclock te vinden om constant te laten draaien. Alleen deed mijn mobo nogal gek en kwam ik hier heen voor wat hulp, maar blijkbaar krijg ik enkel kritiek...

• freaky35
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 11-05 13:52
mobo's kunnen ook raar gaan doen als een Overclock simpelweg te hoog is, zaak is dan toch een stap terug te doen om te kijken of dat helpt,

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Vortex_be schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 17:11:

@millman Je ziet dat er iets niet goed is, ok ik geloof je zoveel ervaring heb ik niet met OC, maar jou kansloze opmerking is nogal 'kansloos'. Wat ben ik daar nu mee dat ik weet dat jij het slecht vind? Geef dan opbouwende kritiek of zo ipv wilde domme commentaar? Ik hoop dat je weet dat niet elke CPU even goed overclockt? Zelfs al is het identiek hetzelfde model op hetzelfde moederbord van dezelfde revisie, van dezelfde DIE zelfs... Dat jij een lagere Vcore kan runnen is mooi voor jou, maar helaas kan mijn CPU dat niet.

1.35 vcore op stock clock is zeker ook niet nodig daarvan ben ik het mee eens, maar dat is wel wat ik hem heb zien doen dus jah.... Jij draait zelf op je 2500k 1.43 Vcore trouwens, dus.... ik zie niet in waarom jij het beter hebt gedaan. Een 3770K is ook NIET hetzelfde als een 3570K.

En voor het geval het niet duidelijk was, ik was/ben bezig met te overclocken en testen om dan een geschikte overclock te vinden om constant te laten draaien. Alleen deed mijn mobo nogal gek en kwam ik hier heen voor wat hulp, maar blijkbaar krijg ik enkel kritiek...
Mijn eerste post heb je niet eens gelezen of op gereageerd, zo kansloos was die post niet: millman in "Probleem met Gigabyte Z77X-D3H BIOS"

En verder: een 2500k op 1,4v met soldered IHS op een A-klasse bord, onder prime95 met custom waterkoeling max 75c is totaal anders als jou situatie. Die houd prime95 simpelweg niet vol, al helemaal niet onder de 95c 8u lang.

De 3000 serie is gevoeliger voor voltage waar 1,35 absolute max is. Ik toon je de voorbeelden om te laten zien dat ik enige ervaring heb, niet als vergelijkingsmateriaal.

Je hebt simpelweg niet het bord en de koeling om zulke voltages veilig te draaien, daar komen geheid problemen van. Succes daarmee..

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True