Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Aanrijding door auto, hoe nu verder?

Pagina: 1
Acties:

• MartijnMartijn
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 20:57
Afgelopen zaterdag ben ik door een auto geschept tijdens het wielrennen.
Ik wilde op een achterafweg naar links bij een heel overzichtelijk kruispunt. Van links kwamen meerdere auto's. Ik stak mijn hand uit om naar links te gaan en de voorste auto remde af. In de veronderstelling dat hij mij had gezien nam ik de bocht. Wanneer ik halverwege de bocht ben geeft de auto gas en schept me.

De tegenpartij (om het zo neutraal mogelijk te houden ;) ) stapt uit en helpt me weer op de been. Ook is er een getuige gestopt. We hebben contactgegevens opgeschreven. Aangezien de tegenpartij onderweg was naar een begrafenis heb ik niet moeilijk gedaan over het ontbreken van een schadeformulier, welke de tegenpartij ook niet bij zich had.

Zaterdagmiddag ben ik ook netjes gebeld om te vragen hoe het met me ging en de mededeling dat de tegenpartij het niet via de verzekering wilde afhandelen. Aangezien ik nog niet helemaal helder was heb ik dat even naast me neergelegd. Ook heb ik alle gegevens en het verhaal bij mijn eigen verzekering neergelegd om alles meteen vast te leggen. Uiteraard kwam toen ook het besef dat het niet handig was om dit niet via de verzekering te laten lopen. Gezien de immateriële schade en de materiële schade.

De tegenpartij gaf aan dat dit uitgezocht moest worden en zou me dit zo snel mogelijk laten weten. Nu is het maandag en zit ik met een aantal vragen.
Uiteraard heb ik al navraag gedaan wat betreft de tegenpartij en of ze de verzekering al op de hoogte hebben gebracht. Hiervan heb ik tot op heden nog geen antwoord.
Wat ik wil voorkomen is dat het niet meer via de verzekering kan, omdat het inmiddels al een aantal dagen later is.
Is het melden van het ongeluk bij mijn eigen verzekering genoeg om iemand aansprakelijk te stellen? Of is er nog iets anders wat ik moet doen? De vervolgstappen zijn niet geheel duidelijk. Mijn eigen verzekering komt op mijn melding binnen 10 dagen terug, maar gaf aan dat dit alleen geldt voor de immateriële schade.

• Reinier
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 21-02-2020
Je kunt toch alsnog een schadeformulier invullen of mis ik iets?

• Thralas
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 21:51
Reinier schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 19:38:
Volgens mij mis je niets, en is dat precies wat de verzekeraar van TS's tegenpartij graag wil zien.

Enige catch is dat je als fietser geen verzekeraar hebt, dus je kunt 'm niet zelf indienen bij jouw verzekeraar.

Handig als de tegenpartij dat dus even doet. Kan deze meteen hun zijde van het formulier invullen.
Is het melden van het ongeluk bij mijn eigen verzekering genoeg om iemand aansprakelijk te stellen?
Wacht, jouw verzekering? Welke? Je hebt geen WA-verzekering voor een fiets..

Als dat een schadedekking betreft dan lijkt het me dat schade welke gedekt is door een WA-verzekering van een derde partij uitgesloten is.
Gezien de immateriële schade
Welke schade bedoel je hier precies mee?

[Voor 49% gewijzigd door Thralas op 29-10-2018 19:49]

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Sowieso een schadeformulier invullen!

Dit houdt niet direct in dat alles via de verzekering geregeld moet worden, zoals de tegenpartij graag wil, maar het is een verplichte & wettelijke vastlegging van een "ongeluk".

Want zonder dat formulier kan tegenpartij ook over een paar weken enige betrokkenheid ontkennen; een gemiddelde getuige weet na 48 uur alweer de toedracht niet meer want "niet eigen belang".

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• mark-k
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 23:26

mark-k

AKA markkNL

Zo snel mogelijk toch nog iets regelen dat een schadeformulier ingevuld wordt. Ik ben een paar jaar geleden ook aangereden met de fiets (had voorrang op de rotonde), maar had toen niet nagedacht over n schadeformulier. Het leek toen ook alleen maar materiele schade, dus gewoon telefoonnummer gekregen en later gebeld. Uiteindelijk flink gedoe gehad omdat haar man het smerig wilde gaan spelen. Ik heb later op de avond flink last gekregen van mn knie en dus ook letsel gehad, maar mijn rechtsbijstand vond t allemaal maar lastig omdat er geen schadeformulier was en het dus mijn woord tegen dat van haar werd zonder andere onderbouwingen. Aangezien ze daarna een valse verklaring heeft afgelegd waarin ze zei dat ik tegen haar opgereden was was ik heel blij dat mijn overbuurjongen achter haar reed en heeft kunnen getuigen.

Dus, zo snel mogelijk een schadeformulier laten invullen (dit kan ook digitaal dacht ik), en contact zoeken met je getuige.

• ZieMaar!
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 22:15

ZieMaar!

Moderator General Chat
Welke schade heb je dan? Je fiets plus kleding zal vast kapot zijn, maar heb je zelf ook wat? Als het alleen materiaal is en de tegenpartij betaalt dat netjes, dan is er toch niets aan de hand? Een schadeformulier was ook dan wel handig geweest, mocht het toch niet lekker lopen.

Hoe ben je zelf verzekerd? Heb je bijvoorbeeld de fietsverzekering van de ntfu?

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

@martijnmartijn maak een afspraak om een schadeformulier in te vullen. je hebt ook de gegevens van getuige, dus maak je niet druk. (als je nog minderjarig bent, laat je ouder(s) je helpen)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• MartijnMartijn
Allereerst bedankt voor de feedback.

Mijn eigen verzekering gaf aan dat een schadeformulier niet nodig was, maar dat het afwachten is op de melding van de tegenpartij. Dit zat me niet lekker, vandaar nu de vragen.
Reinier schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 19:38:
Dit ga ik ook meteen doen, klein probleem is hierbij dat diegene niet om de hoek woont. Dus ik zal een afspraak met hem moeten maken of het formulier per post versturen.
Thralas schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 19:42:
[...]

[...]

Wacht, jouw verzekering? Welke? Je hebt geen WA-verzekering voor een fiets..

Als dat een schadedekking betreft dan lijkt het me dat schade welke gedekt is door een WA-verzekering van een derde partij uitgesloten is.
Klopt je hebt gelijk, ik heb mijn aansprakelijkheidsverzekering gebeld. Zelf ben ik hier inderdaad niet tegen verzekerd.
ZieMaar! schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 19:59:
Welke schade heb je dan? Je fiets plus kleding zal vast kapot zijn, maar heb je zelf ook wat? Als het alleen materiaal is en de tegenpartij betaalt dat netjes, dan is er toch niets aan de hand? Een schadeformulier was ook dan wel handig geweest, mocht het toch niet lekker lopen.

Hoe ben je zelf verzekerd? Heb je bijvoorbeeld de fietsverzekering van de ntfu?
Mijn fiets was echt hagelnieuw, carbon en echt niet goedkoop. Als deze wordt afgeschreven dan is dit echt een flinke kostenpost die sowieso beter via de verzekering kan lopen.
Zie ook het verhaal van Mark-K waarom ik het liefst via deze weg alles wil afhandelen.
Hackus schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 20:05:
@martijnmartijn. (als je nog minderjarig bent, laat je ouder(s) je helpen)
Meerderjarig gelukkig, alleen veel onduidelijk;)

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

zo onduidelijk is het niet, 1e hit in zoekmachine https://www.anwb.nl/jurid...-direct-na-een-aanrijding

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• mark-k
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 23:26

mark-k

AKA markkNL

Sowieso hoeft via de verzekering laten lopen geen probleem voor de tegenpartij te zijn. Je kunt schades gewoon afkopen bij je verzekering zodat je niet terugvalt in je schadevrije jaren. Ik zou het in elk geval altijd via de verzkering doen om zeker te zijn dat je alles netjes en voor het juiste bedrag betaald krijgt. Een schade expert zal het niet snel te laag inschatten (tenzij de verzekering die m inhuurt moet betalen, laat je eigen verzekering dus die expert regelen).

• MartijnMartijn
Even een update:
Bijna twee maanden verder en nog geen update vanuit de verzekering. Het schadeformulier is uiteindelijk ingevuld en naar de verzekering gestuurd begin november.

Daarna is het van Voogd naar Reaal gegaan en van Reaal naar In Trust?
Op een mailtje van Reaal na, wordt er maar weinig gecommuniceerd. Hierbij is het volstrek onduidelijk wanneer en voornamelijk wie het nou gaat oplossen.

Frustrerend dat het zo lang duurt.

• eric.1
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 23:25
martijnmartijn schreef op maandag 17 december 2018 @ 11:31:
Even een update:
Bijna twee maanden verder en nog geen update vanuit de verzekering. Het schadeformulier is uiteindelijk ingevuld en naar de verzekering gestuurd begin november.

Daarna is het van Voogd naar Reaal gegaan en van Reaal naar In Trust?
Op een mailtje van Reaal na, wordt er maar weinig gecommuniceerd. Hierbij is het volstrek onduidelijk wanneer en voornamelijk wie het nou gaat oplossen.

Frustrerend dat het zo lang duurt.
Vervelend. Dan zou ik er toch eens een telefoontje aan wagen...om te achterhalen waarom het allemaal zo lang duurt.

• MartijnMartijn
Gebeld, het duurt langer vanwege de letselschade. Maar ik kreeg de behandelaar niet te spreken.
Ik zou vandaag worden teruggebeld.

Helaas kreeg ik niet de kans om te vragen hoe de contructie nu precies werkt:
Voogd stuurt me door naar Reaal, Reaal stuurt me door naar InTrust, dat behoort weer tot Sedgwick.
8)7

[Voor 7% gewijzigd door MartijnMartijn op 17-12-2018 12:49]

• -MD-
  • Registratie: mei 2004
  • Nu online
Dat is ook best logisch. Materiële schade is over het algemeen vrij makkelijk vast te stellen. Letselschade, lichamelijk maar vooral psychisch, is niet altijd direct vast te stellen. Een schram of een gebroken been is wat anders dan een (zware) hersenschudding of blijvende invaliditeit. Dan is daarna ook nog eens de vraag welke financiële vergoeding daar tegenover staat. Dat is dan ook weer afhankelijk van welke (lichamelijke/psychische) ongemakken je ervaart in je dagelijks leven en hoe dat jouw verdere leven beïnvloed. Als je niet meer kunt wielrennen en de prijzenpot is jouw inkomen dan zijn de gevolgen zwaarder dan wanneer je een hobby niet meer kunt uitvoeren, om maar een voorbeeld te noemen.

Ik neem aan dat je geen rechtsbijstand hebt gezien je verhaal. Dan zul je inderdaad zelf actie moeten (blijven) ondernemen. Als duidelijk is (in de ogen van jouw WA verzekeraar zonder rechtsbijstand) dat de tegenpartij aansprakelijk is, doen zij niets meer. De verzekeraar van de tegenpartij zal pas aansprakelijkheid aanvaarden als er een goede onderbouwing is waarom de tegenpartij aansprakelijk is. Pas dan zal de verzekeraar van de tegenpartij gaan kijken naar de motivering en onderbouwing van de geleden schade. En pas daarna volgt de uitkering.

Overigens is er ook (achteraf) rechtsbijstand te vinden die de gemaakte kosten verhalen op de tegenpartij. Maar aangezien (naar ik begrijp) het schadeformulier inmiddels netjes is ingevuld kun je je afvragen of het dan wel zo netjes is om de tegenpartij nog meer kosten in rekening te brengen. E.e.a. is natuurlijk geheel afhankelijk van de tegenpartij. Per definitie de verzekering inschakelen hoeft niet altijd de beste keuze te zijn.

Steam: -MiDe- Uplay: MiDe- PSN: MiDe-- Origin: -8-MiDe-4-

• MartijnMartijn
Het klopt inderdaad dat het door de letselschade langer heeft geduurd. Ook omdat het niet goed vast te stellen is.

Uiteindelijk heb ik vanmiddag nog een telefoontje gewaagd, nu met succes.
Binnen 30 minuten was alles geregeld. Schijnbaar was het zo druk bij Reaal, dat ze via Sedgwick de schade in behandeling hebben genomen. Dat was ook één van de redenen dat het allemaal zo lang op zich heeft laten wachten. Ik moet zeggen dat ik nog nooit van deze partij heb gehoord, maar dat ze heel vriendelijk en adequaat hebben gehandeld. De schade wordt volledig vergoed, zoals ik had gehoopt.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True