Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

P1 kabel meermaals defect door piekusb hub suggesties

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rgerr
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 22:13
Afgelopen periode heb ik twee (kant-en-klare) P1 kabels om zeep geholpen, beide van Sossolutions. Beide zijn kapot gegaan nadat de stroom er af is geweest en er vervolgens weer op kwam. Daarna kwam er geen data meer binnen in Domoticz. Gezien er geen data meer binnenkwam, heb ik nog geprobeerd de poort handmatig uit te lezen. Hier kwam ook geen data meer op binnen en kreeg enkel een ‘connected’ melding. Denk dat het daarom veilig te zeggen valt dat de kabels door een piekspanning kapot zijn gegaan.

Momenteel zit de betreffende Raspberry pi op een stabiele 5v voeding, ook van sossolutions. Blijkbaar is dit niet voldoende om de P1 kabel te beschermen wanneer er (te) hoge spanning op komt te staan.

Zijn er dusdanig goed beschermde USB hubs (met voeding) op de markt welke dit zouden kunnen voorkomen?

Domoticz draait op een Raspberry pi 3b. De slimme meter is een KAIFA MA304C.

P.s. Topic per ongeluk eerder geplaatst dan de bedoeling, vandaar de wat vreemde topic titel.

[Voor 102% gewijzigd door Rgerr op 29-10-2018 18:58]

Alle reacties

• Mr3MrsSmith
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 09-03 09:34
@Rgerr

Ik kwam langs jouw topic omdat ik aan het zoeken was over een p1 kabel.

Maar jouw oplossing is een zener diode. Van 5v

Zet deze over de v+ en com van de kabel en hij vangt de spanning pieken op.

Lees info in de link over verschillende soorten diodes.

https://learn.sparkfun.com/tutorials/diodes/all

• Bockelaar
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:09
die P1 kabel zit in de usb poort van de RPI. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat die zoveel piekspanning geeft dat die kabel stuk gaat.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Rgerr
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 22:13
Mr3MrsSmith schreef op maandag 25 februari 2019 @ 11:24:
@Rgerr

Ik kwam langs jouw topic omdat ik aan het zoeken was over een p1 kabel.

Maar jouw oplossing is een zener diode. Van 5v

Zet deze over de v+ en com van de kabel en hij vangt de spanning pieken op.

Lees info in de link over verschillende soorten diodes.

https://learn.sparkfun.com/tutorials/diodes/all
Dank je, goede tip. Ik heb afscheid genomen van mijn rpi en ben overgestapt op een ubuntu server. Daar geen problemen met piekspanningen op usb poort. :)
Bockelaar schreef op maandag 25 februari 2019 @ 11:30:
die P1 kabel zit in de usb poort van de RPI. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat die zoveel piekspanning geeft dat die kabel stuk gaat.
Output is volgens mij 3,3v, vind het sowieso erg vreemd. Maar zie bovenstaande: heb de pi vervangen voor een ubuntu server. Overigens niet (alleen) omdat de p1 kabel steeds stuk ging, zitten meer voordelen aan. :)

• Ep Woody
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 21:42
In plaats van een server of een RPi kun je ook een ESP bordje pakken. ESPEasy erop flashen en je kunt eenvoudig de meter uitlezen. Die dingen koop je voor een appel en een ei. Dat die p1 kabel stuk gaat door een spanningspiek komt me vreemd voor, maar het zou theoretisch kunnen.

• Mr3MrsSmith
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 09-03 09:34
Ik ga het juist op een pi aansluiten.
Ik kan me niet anders bedenken dat je te maken hebt met een slechte voeding die slecht schakelt of filtert.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True