Hallo mede-tweakers!
Ik ben bezig met een automatische aansturing voor mijn klapraam.
Aan mijn raam zit nu een lineaire actuator met 12v DC motor.
Deze stuur ik aan via een 2A dual motor controller.
Voordat ik het raam autonoom wil maken wil ik de handmatige bediening op orde hebben.
Om te voorkomen dat ik door een code fout of een hangende Arduino of RPi mijn raam uit zijn scharnieren druk wil ik de eindstandmelders en inputs koppelen aan standalone componenten.
Als ik op knop 1 druk moet het raam volledig open, druk ik op knop 2 dan moet het raam volledig sluiten.
E1 detecteert of het raam open is, E2 detecteert of het raam gesloten is.
Als ik halverwege het openen of sluiten op de andere knop druk moet de richting veranderen.
Als de eindstand melders ingedrukt worden mag het raam niet meer in de richting bewegen, uiteraard wel de andere kant op.
Niet beide richtingen mogen tegelijk aangeroepen worden.
Dit is mijn circuit:

2 latches, 2mosfets, 2diodes en een aantal weerstanden.

Ik zou op basis van het circuit denken dat dit precies moet doen wat ik wil maar het werkt nog niet altijd perfect.
Soms reageert het circuit zoals je verwacht en soms branden 2 leds (simuleren de motor richtingen) tegelijk en soms gaat er helemaal niets aan.
Wie ziet, en kan mij vertellen, waar dit fout gaat?
Alvast bedankt!
(mocht je de component keuzes raar vinden,.. dit had ik liggen
)
Ik ben bezig met een automatische aansturing voor mijn klapraam.
Aan mijn raam zit nu een lineaire actuator met 12v DC motor.
Deze stuur ik aan via een 2A dual motor controller.
Voordat ik het raam autonoom wil maken wil ik de handmatige bediening op orde hebben.
Om te voorkomen dat ik door een code fout of een hangende Arduino of RPi mijn raam uit zijn scharnieren druk wil ik de eindstandmelders en inputs koppelen aan standalone componenten.
Als ik op knop 1 druk moet het raam volledig open, druk ik op knop 2 dan moet het raam volledig sluiten.
E1 detecteert of het raam open is, E2 detecteert of het raam gesloten is.
Als ik halverwege het openen of sluiten op de andere knop druk moet de richting veranderen.
Als de eindstand melders ingedrukt worden mag het raam niet meer in de richting bewegen, uiteraard wel de andere kant op.
Niet beide richtingen mogen tegelijk aangeroepen worden.
Dit is mijn circuit:

2 latches, 2mosfets, 2diodes en een aantal weerstanden.

Ik zou op basis van het circuit denken dat dit precies moet doen wat ik wil maar het werkt nog niet altijd perfect.
Soms reageert het circuit zoals je verwacht en soms branden 2 leds (simuleren de motor richtingen) tegelijk en soms gaat er helemaal niets aan.
Wie ziet, en kan mij vertellen, waar dit fout gaat?
Alvast bedankt!
(mocht je de component keuzes raar vinden,.. dit had ik liggen