Toon posts:

Schakelaar te bedienen met smartphone

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mormor
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 02-01-2022
Ik wil mijn (simpele) thermostaat houden. Maar ik wil in het snoer, naar CV, een schakelaar, die ik met smartphone kan aan/ of uitzetten.
Er zijn hele mooie smartphone bestuurde thermostaten. Met allemaal toeters en bellen.
Het gaat hier om een recreatiewoning waar ik onregelmatig ben. Al die slimme systemen zijn dan nutteloos.
Ik heb wel, heel goedkoop, zulke schakelaars gezien, maar die schakelen 220V. En gebruiken die stroom gelijk voor de eigen voeding.
Wat ik zoek is dus een schakeling die de schakelaar omzet, zonder contact van de geschakelde draad met de
unit. Dus eigenlijk nog eenvoudiger, maar niet gevonden met google..... Wie weet 't ?

Alle reacties

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:11

-36-

Trust me. I'm an amateur

als je wifi hebt kan je naar sonoff/esp8266 kijken, of via bluetooth met esp32. Dan kan je er vervolgens nog tasmota of espeasy op flashen

[Voor 27% gewijzigd door -36- op 29-10-2018 14:30]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Mormor schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 14:24:
Het gaat hier om een recreatiewoning waar ik onregelmatig ben. Al die slimme systemen zijn dan nutteloos.
Hoezo nutteloos? Ze zijn wel duurder, dat wel.

• Mormor
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 02-01-2022
Ja, die Sonoff had ik gezien, maar op 't plaatje zie ik, dat een 220V snoer wordt geschakeld. Een thermostaat moet zwakstroom schakelen, los van de eigen voeding.
Bij die slimme thermostaten stond bij, dat hij zich aanpast aan de gewoonten van gebruiker. Maar vaste gewoonten zijn er niet in een onregelmatig gebruikte recreatiewoning. Daarom aldaar nutteloos.
Thuis heb ik zo'n mooie thermostaat, die alles kan, (maar nog niet smartphone bestuurd) Als ik dan een paar dagen wega, heb ik de handleiding nodig en ben een uur aan 't friemelen op te kleine knopjes om 'm om te zetten op vakantieprogramma. Dat heb ik nu opgelost, door een simpel snoerschakelaartje naast de thermostaat te zetten. Ik zoek altijd een "Keep It Simple"oplossing.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:48
Als je hem met een smartphone wilt in of uitschakelen dan wil je ook 4g? Of heb je daar een privé netwerk?

Ben je niet beter af met gewoon aandraaien als je er bent en uitdraaien als je weg gaat?

Een Toon thermostaat past zich niet aan, maar je zet een programma aan of uit. Maar je bent eigenlijk op zoek naar een oplossing voor een paar euro?

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Misschien is een 2de hands Essent E-thermostaat een optie? Doet precies wat je wilt en is op afstand te bedienen via een website of app.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Je zou zelf iets kunnen maken met een Raspberry pi.

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:11

-36-

Trust me. I'm an amateur

Mormor schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 17:45:
Ja, die Sonoff had ik gezien, maar op 't plaatje zie ik, dat een 220V snoer wordt geschakeld. Een thermostaat moet zwakstroom schakelen, los van de eigen voeding.
Bij die slimme thermostaten stond bij, dat hij zich aanpast aan de gewoonten van gebruiker. Maar vaste gewoonten zijn er niet in een onregelmatig gebruikte recreatiewoning. Daarom aldaar nutteloos.
Thuis heb ik zo'n mooie thermostaat, die alles kan, (maar nog niet smartphone bestuurd) Als ik dan een paar dagen wega, heb ik de handleiding nodig en ben een uur aan 't friemelen op te kleine knopjes om 'm om te zetten op vakantieprogramma. Dat heb ik nu opgelost, door een simpel snoerschakelaartje naast de thermostaat te zetten. Ik zoek altijd een "Keep It Simple"oplossing.
Dan zou je een normale esp8266 (bv wemos) met tasmota of espeasy en een transistor of evt ssr-module kunnen gebruiken. doosje eromheen en ben je voor ongeveer €10 aan materiaal klaar.

[Voor 3% gewijzigd door -36- op 31-10-2018 18:48]

• flapdrol85
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik zou het oplossen met een hue hub en de osram smart+ plug. Ik zet er lampen mee aan en uit.

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-06 14:43
Is het niet handiger om gewoon een slimme thermostaat te nemen en die op afstand naar beneden te draaien tot een graad of 10? Met een nest ofzo moet dat geloof ik prima lukken, die kan je volgens mij met een app op mobiel prima afstellen dat als jij van "huis" bent de temperatuur omlaag moet, en als je die kant op gaat hij moet gaan stoken.

Een CV helemaal uitschakelen is niet erg slim. Als het nou een week gaat vriezen, bevriest al je leiding werk, en heb je daarna allemaal lekkage omdat het water in je leidingen uitzet. Mijn vriendin werkt bij een woonstichting, en die ziet dit soort dingen vaker. Ook kan je andere problemen krijgen met vocht, condensvorming of schimmels.

Tijdens de warmere tijden van het jaar kan het ansich dan wel prima, maar goed, als de thermostaat laag staat zal je verwarming ook niet aanspringen dan...
flapdrol85 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 18:47:
Ik zou het oplossen met een hue hub en de osram smart+ plug. Ik zet er lampen mee aan en uit.
Dat werkt ook prima, heb ik zelf ook. Vraag me alleen af of dit de meest goedkope optie is voor ts, maar goed, dan zou hij zijn lichten ook direct op afstand kunnen regelen :D

[Voor 36% gewijzigd door GoldenBatt op 31-10-2018 19:07]

Specs!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:12
En de stroom van de cv zelf schakelen? Dus gewoon de 230 volt aansluiting van de cv ketel schakelen. Dan zet je je thermostaat gewoon op 20 graden en als je dan van plan bent daar naartoe te gaan geef je de cv-ketel stroom.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:01

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

WVB >>> DED

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:26
wmeester schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 18:58:
En de stroom van de cv zelf schakelen? Dus gewoon de 230 volt aansluiting van de cv ketel schakelen. Dan zet je je thermostaat gewoon op 20 graden en als je dan van plan bent daar naartoe te gaan geef je de cv-ketel stroom.
Dat lijkt me geen goed plan, je pomp en driewegklep komen dan waarschijnlijk vast te zitten. Plus het risico op bevriezing.

@Mormor Het makkelijkste lijkt mij: Koop een 230V plugin slimme stekker die via internet/cloud te benaderen is. Bijv. van de Action. Plug hier een 12V DC (gelijkstroom) netvoeding adapter in (bijvoorbeeld van een oude router/switch). Koop een autorelais, bijv FRC2C: verbind het 12V snoer van de adapter met aansluiting 85 en 86. Deze bekrachtigen het relais. De 2 draden die nu naar je snoerschakelaar gaan verbind je met het maakcontact van het relais: aansluiting 30 en 87. Je kan het geheel natuurlijk ook onder je ketel bouwen. 1 draad van de 2 naar de thermostaat knip je door en verbind je met 30 en 87. Ook veilig omdat het allemaal laagspanning 12V is. Veruit de simpelste oplossing, je kan het altijd mooier bouwen met slimme thermostaten/domotica/Sonoff etc natuurlijk als je dat wilt in de toekomst.

Wel even dubbelchecken dat je thermostaat 12V/24V schakelt vanuit de ketel en geen 230V anders heb je een ander relais nodig. (Bijv Omron/Finder.)

[Voor 11% gewijzigd door Jim423 op 31-10-2018 20:09]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee