Toon posts:

High end desktop € 2000

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kollwitz
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 00:27
Hello,

Na de afgelopen 7 jaar zeer genoten te hebben van mijn 2500k begint deze nu echt op te raken. Dus op zoek naar iets nieuws, en bij voorkeur iets wat mij zeker weer 5 jaar (of langer) vooruit helpt. Het huidige systeem loopt echt op zijn laatste benen en is niet meer helemaal stabiel, ratelt bij zware belasting (coil whine?) en ik vertrouw het niet helemaal meer.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gaming; voor de overige taken (huis-, tuin-, en keukenbrowsen) is dit volledige overkill. Het probleem waar ik voornamelijk mee zit is de 2 soorten games die ik speel. Aan de ene kant IL-2: Great battles en Rise of Flight (vraagt veel cores, clockspeed fijn maar minder doorslaggevend), aan de andere kant Civ6, Transport Fever en diverse paradox titels (EU4, CK2, Vic2) die weer vol voor Ghz gaan en minder voor cores.

Wat mag het systeem gaan kosten?
om en nabij 2000,- voor nu; bij een prijsdrop van de RTX range volgt dan een nieuwe GPU en grote (34"+) 3440x1440 scherm. Dat zal waarschijnlijk medio volgend jaar zijn, en valt dus niet onder dit budget. Wellicht skip ik de 1e gen RTX wel. Verwachting is om over 1-2 jaar op hoge res een hoge fps te halen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, op dit moment neem ik mee:
MSI GTX 980 4GB
1920x1200 samsung 2493hm 60hz
muis, toetsenbord,headset, speakers, track ir etc
W10 ligt klaar

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Op dit moment wil ik een nieuwe sterke basis in een nieuwe doos om de komende jaren mee verder te bouwen. Zoals eerder aangegeven zal er op redelijke termijn een behoorlijke GPU update volgen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Tja, hier wringt het een beetje. Het hoofd zegt Ryzen (veel betere value for money), maar het verschil in single core performance met Intel is voor een deel van het gebruik wel doorslaggevend. Gevoelsmatig ga ik spijt krijgen om nu 200-300€ te besparen. Eerlijk gezegd is het 10% performance voor 10% kosten, valt dus wel mee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een stabiel, koel systeem, wat mij jaren vooruit helpt. Nu meer investeren om later langer mee te kunnen is het advies. Prachtige plannen van mem bijprikken of een CPU upgrade doe ik vaak toch niet. Dan kriebelt eerder een nieuwe build.

Ga je overklokken?
Jazeker, niet extreem overigens. stabiel, relatief koel en 24/7 zijn hierin leidend.

Wat verwacht je van ons?[i]
De afgelopen weken heb ik mij behoorlijk ingelezen in de huidige generatie, en veel reviews van de onderdelen bekeken. Wat ik graag van jullie wil horen is of ik de juiste keuzes heb gemaakt, en of ik ergens iets over het hoofd heb gezien.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i9-9900K Boxed€ 591,69€ 591,69
1Asus ROG Maximus XI Hero€ 318,-€ 318,-
1Fractal Design Define R6 Gunmetal€ 115,49€ 115,49
1be quiet! Dark Rock Pro 4€ 66,06€ 66,06
2Noctua NF-A14 industrialPPC-3000 PWM, 140mm€ 25,45€ 50,90
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 294,50€ 294,50
1Seasonic Focus Plus 850 Gold€ 115,46€ 115,46
1Crucial MX500 2,5" 2TB€ 329,90€ 329,90
1Samsung 970 Evo 500GB€ 127,88€ 127,88
1Gelid Solutions GC-Extreme Thermal Compound€ 7,95€ 7,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.017,83

Om een en ander te duiden, hieronder nog de gedachtes achter de keuzes:

CPU: 9900k; snelste single core performance, veel threads om verdere multicore ontwikkelingen bij te blijven. wel duur.

MB: Hero z390; stevig MB voor stabiele werking, zonder extra poespas die ik waarschijnlijk niet nodig heb. (er was wat onduidelijkheid over de stroomvoorziening en aantal fases op het MB, Asus heeft een andere aanpak waardoor het lijkt alsof het maar 4 fases (dubbel uitgevoerd) zijn, maar het bord komt goed uit de reviews en geeft blijkbaar net zo stabiel stroom als een bord met meer fases (enkel uitgevoerd).

CPU koeler: prima air cooler, AIO water hoeft voor de temps niet echt, is duurder en kan gaan lekken.

RAM: 3000mhz is snel zat, meerwaarde daarboven is alleen synthetisch waarneembaar. 32GB is veel, maar ik heb liever 2x16 dan nu 2x8 en straks 2x8 er bij. (of heeft het vullen van alle slots geen negatieve invloed meer?)

SSD: NMVE voor systeem; MX500 voor games etc, genoeg ruimte voor veel bits en bytes

PSU: keuze was hier tussen Seasonic en Corsair, volgens mij zijn de focus plus gold en de RM850x gelijkwaardig. De reden voor 850w is voornamelijk het slurpen van de CPU bij overclock (tdp wordt meer dan 100% overschreden) en stabiliteit bij zware belasting. prijsverschil met 750 is klein.

Case: mooi, strak en dicht, ik zet wel een kerstboom neer als ik licht in mijn ooghoek wil zien flikkeren.

Fans: 2 extra om wat extra lucht er doorheen te jagen.

Al met al is dit een behoorlijk lang verhaal geworden, dank voor het lezen en dank voor de eventuele reacties, ik ben benieuwd naar jullie commentaar.

Groet,
Kollwitz

TL;DR; Ik ben op zoek naar een high end supersnel systeem; denk genoeg huiswerk gedaan te hebben en wil checken of dat klopt.

[Voor 0% gewijzigd door Kollwitz op 29-10-2018 13:31. Reden: tikfout]

Alle reacties

• wouterg00
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-03 02:50
Waarom ga je niet voor de i7-9700k? De prestatieverschillen met de i9-9900k zijn minimaal in games, en de single-core performance is vergelijkbaar. Je bespaart ook nog eens 120 euro.

Verder is het verstandiger voor je budget om in plaats van 1x een duur systeem te kopen en de videokaart later te upgraden een iets minder goed systeem te kopen, en over een paar jaar alles up te graden wat dan een betere prijs/prestatieverhouding verhouding heeft.

Ik zou dus in plaats van 1x2000€ + ~1000€ voor een RTX 2018 Ti over 1-2 jaar juist een goedkoper systeem bouwen en eventueel later nog een RTX 3080 Ti toe te voegen, zodat je geld overhoud om nog een extra upgrade te doen over een jaar of 5, wanneer de 3080 Ti end of life is. Bijvoorbeeld zoiets:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 322,50€ 322,50
1Asus Prime X370-Pro€ 109,51€ 109,51
1MSI GeForce RTX 2070 Armor 8G€ 529,-€ 529,-
1Seagate Barracuda, 2TB€ 59,50€ 59,50
1Fractal Design Define C TG€ 84,91€ 84,91
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 138,95€ 138,95
1Corsair RM550x Zwart€ 89,50€ 89,50
1Samsung 960 EVO 500GB€ 126,51€ 126,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.460,38

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@wouterg00 aub geen X370 bord op 2700X. als een 2700X gewoon gebruikt wordt, presteert is prima.
X optie is dan niet nodig en voldoet een goed B450 bordje (MSI Tomahawk) verder zou ik nu geen cent investeren in 1070Ti als de gedachte is een RTX2080 of beter te halen.

@Kollwitz qua vermogen in verbruik etc, kun je beter een Ryzen 2700X op 4.2GHz overklokken. Je hebt dan een goede CPU en het scheelt (mij) teveel om een Intel i9 te kopen. (snap verder niet dat mensen het extra geld uitgeven aan ROG-Strix) Zou zeker Ryzen 2700X overwegen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Kollwitz
@wouterg00 9700k zou inderdaad ook kunnen, je hebt gelijk dat het prijsverschil behoorlijk is. En of HT echt iets toe voegt in mijn gebruik valt te betwijfelen.

Wat ik mij echter wel afvraag is of 550w genoeg is om een 2080ti (of 3080ti, maar daar kunnen we niets over zeggen) van stroom te voorzien. Ook met een OC op de CPU in het achterhoofd. Het is zonde om na 1 jaar al een PSU te vervangen omdat je er bij het bouwen geen rekening mee hebt gehouden.

@Hackus Ryzen 2700x is inderdaad wellicht de betere optie, alleen hik ik wel heel erg tegen de single core performance aan. Stel ik ga voor AMD, dan scheelt dat zo'n €300-500 en kan ik dus bij wijze van spreken een jaar eerder de hele bubs weer vernieuwen. Is dat laatste jaar Intel dusdanig traag dat dat het waard is? Voor de 2500k waren de vernieuwingen dusdanig matig dat ik eigenlijk sinds 2016 steeds de kat uit de boom heb gekeken. Nu was Sandy Bridge natuurlijk een zeldzaam sterke lichting, maar hardware ontwikkelingen gaan helaas niet meer zo snel, ik verwacht geen 20-30% verbetering per jaar de komende generaties. Maar wordt graag verrast.

Wat betreft moederbord heb ik voornamelijk gekeken naar stroomvoorziening, de meeste stats komen in dat prijssegment zo overeen dat je altijd wel de juiste aansluitingen en audio mee krijgt. Wellicht een verkeerde focus, maar dat hoor ik graag.

• wouterg00
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-03 02:50
Over de 2700x, een voordeel van AMD is wel dat je er Ryzen 3 processors op hetzelfde moederbord kan zetten. Je hoeft geen nieuw exemplaar te kopen. Waarschijnlijk komt over ongeveer een half jaar de Ryzen 3 processors uit op 7nm met naar verwachting 15% betere single-core performance, waarmee ze boven Intel uitkomen. Met het verkopen van je 2700x processor voor een 3700x hoeft dat niet duurder te zijn dan een i9-systeem

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Kollwitz een i9 presteert overall 15-20% beter, maar de vraag is of je dat terug gaat zien in performance in je games. en helemaal de 1e tijd met je GTX 980 4gb

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Kollwitz
Heb voor de aardigheid even snel een vergelijkbaar systeem voor Ryzen samengesteld. Voor de volledigheid wel met dezelfde/vergelijkbare componenten, anders gaan we appels met peren vergelijken.
(heb wel de case gecorrigeerd, had de verkeerde aangevinkt in de 1e build).

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 322,50€ 322,50
1Asus ROG Crosshair VII Hero€ 276,99€ 276,99
1Fractal Design Define R6 USB-C Grijs€ 124,50€ 124,50
2Noctua NF-A14 industrialPPC-3000 PWM, 140mm€ 25,45€ 50,90
1Corsair 32GB, DDR4, 3000MHz€ 301,61€ 301,61
1Seasonic Focus Plus 850 Gold€ 115,46€ 115,46
1Crucial MX500 2,5" 2TB€ 329,90€ 329,90
1Samsung 970 Evo 500GB€ 130,-€ 130,-
1Gelid Solutions GC-Extreme Thermal Compound€ 7,95€ 7,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.725,87

Het geheugen is anders, de QVL lijst vermeldt deze als enige mogelijkheid met 2x16GB. Is het inzakken naar 2600mhz bij doublesided reepjes inmiddels opgelost of nog iets om rekening mee te houden bij een Ryzen build? Ik moet voor bestellen iig nog uitzoeken of het geheugen onder de CPU koeler past.

Ik moet eerlijk zeggen dat het verschil in prijs wel mee valt op het totaal. Uiteindelijk kom je op de genoemde €200-300,- uit. Uiteraard valt er nog te schaven, wellicht is 850w overkill, en zoals al eerder opgemerkt kies ik erg dure moederborden, daar valt bij beide builds nog wel €80-100 te besparen.

Beiden dank ook voor jullie input, _/-\o_ ik ga me verder inlezen in Ryzen en AMD moederboards, wordt vervolgd!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:57
Ik snap dat een moederbord mooi kan zijn, meer aansluitinging heeft en misschien een iets betere(niet hoorbaar) verschil heeft, maar 275 euro...

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus ROG Crosshair VII Hero€ 276,99€ 276,99
1Asus ROG Strix B450-F Gaming€ 132,99€ 132,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 409,98

Als je deze 2 vergelijkt zijn de verschillen in mijn ogen zo minimaal dat ik die 140 euro verschil niet kan uitleggen.
Maar dat zal waarschijnlijk helemaal aan mij liggen =D

En waarom 32GB geheugen, je gaat toch alleen maar gamen? In dat geval zou ik voor lekker snel 3600mhz 16GB geheugen gaan.

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:25
Kollwitz schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 22:13:
Heb voor de aardigheid even snel een vergelijkbaar systeem voor Ryzen samengesteld. Voor de volledigheid wel met dezelfde/vergelijkbare componenten, anders gaan we appels met peren vergelijken.
(heb wel de case gecorrigeerd, had de verkeerde aangevinkt in de 1e build).

Het geheugen is anders, de QVL lijst vermeldt deze als enige mogelijkheid met 2x16GB. Is het inzakken naar 2600mhz bij doublesided reepjes inmiddels opgelost of nog iets om rekening mee te houden bij een Ryzen build? Ik moet voor bestellen iig nog uitzoeken of het geheugen onder de CPU koeler past.

Ik moet eerlijk zeggen dat het verschil in prijs wel mee valt op het totaal. Uiteindelijk kom je op de genoemde €200-300,- uit. Uiteraard valt er nog te schaven, wellicht is 850w overkill, en zoals al eerder opgemerkt kies ik erg dure moederborden, daar valt bij beide builds nog wel €80-100 te besparen.

Beiden dank ook voor jullie input, _/-\o_ ik ga me verder inlezen in Ryzen en AMD moederboards, wordt vervolgd!
Nog een paar opmerkingen, naast zoals gezegd het moederbord wel erg duur is:
- No way dat je 3000 RPM case fans nodig hebt. De R6 komt met prima standaard fans, mocht je aftermarket willen is PWM natuurlijk fijn maar hoeven dat echt geen Industrial fans te zijn.
- 32GB ga je voorlopig echt niet nodig hebben voor een game PC. 2x16GB is beter dan 4x8, maar persoonlijk zou ik gewoon nu voor 2x8 gaan en die mogelijk in de toekomst vervangen voor 2x16 mocht je dan tegen een limiet aanlopen
- Qua PSU zou ik toch naar de Corsair kijken, of bijvoorbeeld Be Quiet Straight Power 11. Met de Focus serie zijn issues geweest, dat zou opgelost moeten zijn bij de nieuwere modellen maar de kans bestaat dat je nog een oude geleverd krijgt. Geen reden dus om niet voor een andere PSU te kiezen
- Je Be Quiet CPU cooler wordt gewoon met pasta geleverd, dus een losse tube kopen is niet nodig

Quest 2 kopen? Gebruik mijn referral link voor €30 store credit: https://www.oculus.com/referrals/link/BroodRoosterNL/

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15-03 17:37

sHELL

VR "connoisseur"

pricewatch: be quiet! Silent Wings 3 PWM, 140mm zijn prima te doen, een stuk stiller en goedkoper.

Als je een weekje kunt wachten kun je ze voor 17,99 per stuk scoren bij amazon.de

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

• Kollwitz
Dank voor de wijze woorden.

Naar aanleiding van de eerdere, te dure, moederbord keuzes nu voor een z390 Extreme4 gegaan. Volgens mij een redelijke afweging tussen features en prijs. Ik wil graag een frontpanel usb type C connector en die zijn nog niet gemeengoed op de goedkope boards. Een middenweg dus, en deze scheelt € 130,- met mijn eerdere keuze

Hoewel Ryzen een goed alternatief is, blijf ik toch bij Intel. Een treedje lager naar 9700k scheelt echter ook weer €120,-
  • Case fans zijn aangepast
  • PSU is een Corsair geworden, wel nog 850, ook omdat het niets scheelt met 750 qua kosten en ruimte biedt voor OC en zware GPU.
  • 2e SSD ook maar gehalveerd, voor nu iig ruimte zat en tzt maar een uitbreiding.
  • 16GB of 32GB RAM? Waarschijnlijk voorlopig genoeg aan 16, dus ook daar naar gekeken.
Dan kom ik uit op onderstaande:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-9700K€ 470,69€ 470,69
1ASRock Z390 Extreme4€ 178,-€ 178,-
1Fractal Design Define R6 USB-C Grijs€ 124,50€ 124,50
2be quiet! Silent Wings 3 PWM, 140mm€ 19,99€ 39,98
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 144,90€ 144,90
1Corsair RM850x (2018)€ 107,-€ 107,-
1Crucial MX500 2,5" 1TB€ 151,-€ 151,-
1Samsung 970 Evo 500GB€ 126,71€ 126,71
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.408,84

Een veel beter op elkaar afgestemde build. Bij beschikbaarheid van CPU gaat dit hem worden. Of jullie moeten ineens iets heel vreemds zien.

Al met al is deze combi ruim € 600,- goedkoper dan de 1e opzet die ik stuurde. Dat is tegenwoordig toch weer bijna een GPU! Dank allen voor het schieten! (y)

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:57
Kollwitz schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 12:38:
Dank voor de wijze woorden.

Naar aanleiding van de eerdere, te dure, moederbord keuzes nu voor een z390 Extreme4 gegaan. Volgens mij een redelijke afweging tussen features en prijs. Ik wil graag een frontpanel usb type C connector en die zijn nog niet gemeengoed op de goedkope boards. Een middenweg dus, en deze scheelt € 130,- met mijn eerdere keuze

Hoewel Ryzen een goed alternatief is, blijf ik toch bij Intel. Een treedje lager naar 9700k scheelt echter ook weer €120,-
  • Case fans zijn aangepast
  • PSU is een Corsair geworden, wel nog 850, ook omdat het niets scheelt met 750 qua kosten en ruimte biedt voor OC en zware GPU.
  • 2e SSD ook maar gehalveerd, voor nu iig ruimte zat en tzt maar een uitbreiding.
  • 16GB of 32GB RAM? Waarschijnlijk voorlopig genoeg aan 16, dus ook daar naar gekeken.
Dan kom ik uit op onderstaande:

Een veel beter op elkaar afgestemde build. Bij beschikbaarheid van CPU gaat dit hem worden. Of jullie moeten ineens iets heel vreemds zien.

Al met al is deze combi ruim € 600,- goedkoper dan de 1e opzet die ik stuurde. Dat is tegenwoordig toch weer bijna een GPU! Dank allen voor het schieten! (y)
Deze build is veel beter nu, voor een stuk minder geld heb je een veel beter gebalanceerd systeem.

Ik persoonlijk neig altijd naar een AMD build, moeilijk uit te leggen waarom 8) . Ik weet niet of er al veel ervaringen zijn te vinden op bijvoorbeeld Youtube, maar ik heb het idee dat die 9700K niet een heel stuk sneller is dan een 2600x die je voor 220 euro kan krijgen. Zo ja, kan je het jezelf rechtvaardigen om zoveel meer uit te geven.
AMD platform heeft ook toekomst perspectief, cpu's die in 2019/20 zullen gaan passen in je moederbord(na een bios update uiteraard)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee