Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ik wil een lichtgewicht mirrorless, wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• E-clips
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 21-06 20:03
Hoi, excuses voor weer een ik wil switchen topic, maar ik heb ze allemaal gelezen en ik kom er toch niet uit :) De meeste adviezen komen nl uit bij Fuji of Sony A7....

Wat doe ik nu:
Ik ben hobby plaatjes schieter. Ik ben veel op reis voor het werk, en vind het leuk om de locaties of onderweg landschappen en steden vast te leggen. De basis vereiste is dan ook een kleine lichte set om mee te kunnen nemen naast mijn laptop en wat andere spullen in een rugzak.
Ik schiet nu met een Canon M in RAW met bijbehorende lenzen (11-22,22,55-200) en oud spul (bokina, div 50 mm, FD 400 4.5). Ik neem meestal drie lenzen en een body mee in de tenba byob insert 9. Past perfect.
Daarnaast gebruik ik de camera op vakantie / wandelingen dmv de insert in een kleine rugzak te doen, eventueel met aanvullende lenzen.

Onderwerpen:
Landschap / steden / wandelingen / familie. Vind het ook leuk af en toe eens macro (bokina is hier prima voor) of op vakantie astro ed te doen.
Geen / weinig interesse in video
Ik heb interesse in vogels/wild (1x per jaar zit ik in zuid-afrika). Hier kom ik op het moment te kort, de manuele lenzen zijn veel te moeilijk om scherpe resultaten te krijgen en de 55-200 is te kort.
Weathersealing is niet belangrijk, nog nooit last van gehad.

Wat mis ik:
Ik had tot voor kort de M3, maar die is kapot en derhalve gebruik ik weer de oude trage M. Ik zoek de beste beeldkwaliteit in de kleinste verpakking voor mijn doel. In ieder geval nieuwe body en telelens of wellicht zelfs heel nieuw systeem om zowel mee op reis te kunnen en om af en toe eens een vogel / wild te schieten. Voor dit laatste doel wil betere AF, het hoeft geen sport monster te zijn, maar iets meer keepers van vogels en hogere kwaliteit leeuwen en leeuwinnen op safari zou fijn zijn. Bijna alle camera's voldoen hieraan t.o.v. mijn canon M met manuele focus lenzen :-)
Dat de telelens niet compact zal zijn snap ik, die gaat dus alleen in specifieke gevallen mee in de tas.

Budget
Niet onbeperkt, maar ik kan aanvullende lenzen later kopen. Voor nu 3.500.

Wat heb ik zelf al bedacht:
FF - heel aantrekkelijk vanwege de beeldkwaliteit, maar de Z7/CanonR/A7R met bijbehorende lenzen zijn te zwaar en te groot om veel mee te slepen.
M4/3 tsja, de beeldkwaliteit is erg goed voor de meeste onderwerpen, maar over het algemeen is het minder dan APS-C. Het gewicht en grootte van vergelijkbare lenzen valt me tegen, is niet eens veel kleiner en soms zelfs groter dan de APS-C alternatieven.

Dan blijft over Fuji / Sony en Canon mirrorless. De sensors zijn voor mij vergelijkbaar (sony wat betere low ISO, maar ik vind de kleuren dan weer minder tov Fuji en Canon). De AF is bij alle bodies meer dan voldoende voor mij. Er zijn twee bodies die er voor mij uitspringen, van IBIS zou ik in tegenstelling tot alle andere toeters en bellen wel veel plezier hebben icm de nieuw aan te schaffen telelens en oud glas. Volgens mij zijn dit alleen de A6500 of X-H1. Een X-T3 is ook cool, maar heeft geen IBIS en de video / burst snelheid heeft voor mij weinig toegevoegde waarde. Ergonomie kan ik wel aan wennen, ik heb kleine handen.

Zie vergelijking (groen is reviews/ikzelf vinden dit de betere lens):
Cameratwijfel

1 optie is dus blijven bij Canon met bijvoorbeeld de M50 of M6 en dit uitbreiden met bijvoorbeeld een sigma 100-400 contemporary of canon 100-400ii. Fuji is een stuk zwaarder / groter en heeft alleen de algemene zoom en astro lens beter voor elkaar. De Sony heeft de kleinste body met IBIS, goede en lichtere lenzen tov Canon. Afgezien van prijs (dan wordt het denk ik Canon), denken jullie dat ik met IBIS en de Sony lenzen inderdaad beter af ben?

12 Augustus 2026 weer proberen

Alle reacties

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 13:16

sapphire

Die-hard pruts0r

Woow dat zijn een hele boel keuze's zeg :|

Qua kosten Zit je bij Canon het beste, je hebt immers al een aantal lenzen dus met een body en een telelens zou je dan klaar zijn. Zelf geen ervaring met de M body's maar ik hoor goede verhalen er over dus .... :)

Qua Fuji kan ik je wellicht wel wat tips geven als Foetsie gebruiker. Allereerst heb je de 16/1.4 gekozen, geweldige lens en ook goed te gebruiken als UWA macro/close-up lens door zijn korte focus afstand. Als het je puur om de astro gaat zou je voor Fuji ook de Samyang 12/2 kunnen overwegen. Stuk lichter en goedkoper en zou wellicht ook als alternatief kunnen dienen ipv een 10-24?

Om daar gelijk op in te haken de gekozen 10-24, 18-55 en 100-400 hebben alle drie OIS in de lens, wellicht dat het daardoor wel een optie word om een X-T3 te bekijken? Scheelt weer in gewicht en grote tov de X-H1?

Over de Walkaround, de Fuji 18-55 is als standaard zoom echt wel een fijne lens dat kan ik wel bevestigen. Mocht je hem aanschaffen doe het dan in een kit, scheelt aanzienlijk €€€ met loskopen
Waarom je de Canon 32mm beter lijkt ben ik benieuwd naar, ga zo even reviews zoeken maar kan wel vertellen dat de 35mm van Fuji echt bekend staat om hoe goed hij is qua IQ.

Sony kan ik je helaas weinig over vertellen want ik heb er gewoonweg geen ervaring mee. Hoor er iig ook genoeg goede verhalen over.

Verder kan ik het standaard verhaal altijd adviseren, ga naar de winkel en houd ze even vast. Ik kom van Canon en vond de Fuji heerlijk vasthouden en werken terwijl een oom van me het verschrikkelijk vond. Same met Sony, ik kan er weinig mee maar mijn schoonzus zweert bij Sony hoe het werkt :)

edit: Machtig het is nog lastig om überhaupt reviews van die Canon 32mm te vinden terwijl het me toch een mooi lensje lijkt :?

[Voor 3% gewijzigd door sapphire op 29-10-2018 13:55]

Gabriël ITX

• paulmedusa
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 05-07-2020
Canon wil volgend jaar wel een update van de M5 en de M6 uitbrengen, die zijn natuurlijk duur in het begin. Maar de prijs van de M50 is nu wel lekker laag.

• Furfoot
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 15:48
Als video niet belangrijk is zou ik IBIS niet meenemen in je overweging.

m43 "budget" optie cropfactor 2x:

Panasonic G80 (600)
Astro: 7.5mm F2 Laowa (620)
Walkaround: 12-35 II F2.8 (835)
Tele: 100 - 300 II (500)
Portret: 42.5 F1.7 (300)

Ook de lichtste combi.

[Voor 3% gewijzigd door Furfoot op 29-10-2018 14:04]

Instagram

• E-clips
Thanks voor de reacties alvast,

@paulmedusa Een opvolger van M5/M6 zou zeker ook een optie zijn, maar ik verwacht dat ik al een keuze maak voordat hier meer over bekend is.

@sapphire het zijn inderdaad veel keuzes, ik probeer niet alleen naar de bodies, maar ook naar de lenzen te kijken die ik denk te gaan gebruiken. Excuseer, ik had erbij moeten zeggen dat die 32 1.4 pas net uit is, de enige reviews heb ik van het dpreview forum gebruiker marco nero. Ik had hem als groen omdat ik er ondanks de weinige info net zo veel verwacht als van mijn 22 f2 lensje, deze gebruik ik nu het meest.

Bedankt voor je Foejie tips, ga ik zeker meenemen. De X-T3 (en ook bijv X-T20) lijkt me qua formaat camera (en ook uitstraling) zeker een betere optie dan de X-H1, alleen jammer dat hij geen IBIS heeft.

IBIS icm met OIS lenzen leek me juist handig voor wat betreft de telezoom, hoef je niet op 1/500 te schieten en kan je toch een paar stops extra pakken door naar 1/100 te gaan als de leeuw / vogel / ander onderwerp niet teveel beweegt tenminste. Zeker aangezien de 100-400 lenzen al niet heel lichtsterk zijn lijkt me dit wel een groot voordeel. Denken jullie dat de OIS van de telelenzen al sterk genoeg is zodat IBIS weinig toevoegt?
Ook voor niet OIS lenzen lijkt het me handig.

@Furfoot De panasonic valt voor mij af, kan zeker een prima alternatief zijn, maar ik ben in de winkel gaan kijken en snap niet waarom die bodies zo groot zijn als er een kleinere sensor in zit. De Fuji / Sony / Canon bodies zijn in veel gevallen kleiner. Tevens bevestigen de meeste vergelijkende reviews die ik heb gelezen dat APS-C toch iets betere beeldkwaliteit levert (indien allebei met goede lenzen uitgerust, niet de kitlenzen).

• janvdw
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 21-06 12:03
@Furfoot De panasonic valt voor mij af, kan zeker een prima alternatief zijn, maar ik ben in de winkel gaan kijken en snap niet waarom die bodies zo groot zijn als er een kleinere sensor in zit. De Fuji / Sony / Canon bodies zijn in veel gevallen kleiner. Tevens bevestigen de meeste vergelijkende reviews die ik heb gelezen dat APS-C toch iets betere beeldkwaliteit levert (indien allebei met goede lenzen uitgerust, niet de kitlenzen).
De G80 heb ik onlangs gekocht na een gelijkaardige zoektocht. Hierna mijn aankoopredenen die misschien kunnen helpen :

Gewicht en grootte
Ik vind de Panasonic toch verrassend licht (zeker tov de gx80) en daarnaast is de grip niet onbelangrijk. Ik merkte dat de kleinere toestellen vaak lastig vast te houden zijn en ik regelmatig onbedoeld een knop indrukte. Dankzij het groter formaat van de Panasonic kunnen er ook heel wat programmeerbare knoppen op en 2 draaiwielen. Altijd handig voor snel iets aan te passen zonder in menu's te duiken. Vergeet niet dat als je een telelens voor vogels en wild wilt gebruiken, de combinatie body en lens wel anders wordt. Dan is een groter toestel handiger.

IBIS
Ook de IBIS in de G80 (en in sommige lenzen) werkt erg fijn en laat bijvoorbeeld een iets langere sluitertijd toe, dus het is niet enkel nuttig voor video.

Lenzen
Panasonic en Olympus lenzen zijn onderling uitwisselbaar. Soms verlies je, afhankelijk van de combinatie, de stabilisatie in de lens maar over het algemeen werkt het vrij goed.

Weather sealed
Je moet al vaak heel wat meer euro's neertellen voor deze eigenschap. Ik zou hem niet onder water houden maar een gewone regenbui of de nevel van een waterval houd je niet tegen tijdens het fotograferen.

APS-C vs M4/3
Reviews zijn natuurlijk de eerste plaats waar elke serieuze koper mee begint, maar op dit punt vind je heel veel voor- en tegenstanders. Maar hoeveel is een APS-C beter? 0,1%? 1%? 10%? Moeilijk te meten. Ik vrees dat het verschil marginaal is en dat als je dit echt belangrijk vindt, je beter eens kijkt naar de fullframe mirrorless camera's. Dan is er een merkelijk verschil. Jouw budget is vrij fors dus dat is misschien ook een optie?

• guillaumemay
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 21-06 23:50
Ik heb de stappen gemaakt van M -> M3 -> M6. Qua AF is de M6 echt een wereld van verschil.

Verder zijn de EF-M 11-22mm en de 22mm prime echt pareltjes van lenzen. Die heb je al, vandaar mijn advies om te gaan voor een M50 en dan de rest van het geld in nog meer mooi glas te investeren. Een mooie 100-400L IS (of een 300/4L IS en een 1,4x extender), wellicht nog een mooie portret prime of een fisheye, enz. Het mooie van Canon's ecosysteem is dat er ook ontzettend veel mooie lenzen op de 2dehandse markt te verkrijgen zijn.

Ik heb geen 100-400, maar wel een qua formaat vergelijkbare 70-200/2.8. Op de M6 vind ik deze fijn werken als ik een viewfinder gebruik (V6 LCD viewfinder of de EVF-DC2 van Canon). Gelukkig heeft de M50 al een ingebouwde viewfinder.

• E-clips
Bedankt @janvdw, de M4/3 zijn zeker goede camera's en je noemt valide punten waarvoor je voor de camera kiest. Ik denk echter niet dat ik er op vooruit ga t.o.v. de Sony, Fuji of Canon en dat spreekt me dan toch meer aan.
@guillaumemay dat is waarschijnlijk de slimste keuze inderdaad, het ziet wellicht een beetje raar uit in combinatie met de 100-400, maar ik denk dat dat inderdaad de keuze gaat worden voor de keren dat ik wild / vogels ga spotten en de rest van het jaar een snelle lichte combi. Ik zat/zit nog te twijfelen over IBIS, maar wat ik zo lees is voegt IBIS op een reeds gestabiliseerde lens nog wel iets toe, maar niet veel. Het is natuurlijk wel handig voor niet gestabiliseerde lenzen.

• Pieter83
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 24-03-2020
Beste E-clips,

Ik zie in je overzicht dat je bij Fuji de 16mm f/1.4 en bij Canon de 32mm f/1.4 als pluspunten aanmerkt. Voor de Sony (en m4/3) maakt Sigma een zeer goede en betaalbare 16mm f/1.4 en 30mm f/1.4 en daar komt over een maand nog een 56mm f/1.4 portretlens bij. Neem deze lenzen ook mee in je afweging! Ze zijn weliswaar niet gestabiliseerd maar met de IBIS in de a6500 is dat geen probleem.

Voor astro zou ik trouwens de Samyang 12mm f/2 aanraden boven een 16mm f/1.4: een grote kijkhoek is voor astro echt een pre en maakt een deel van de 'tragere' lens goed (vuistregel is sluitertijd = 1/(ff equivalente brandpuntsafstand) ter voorkoming van startrails).

• Woutoud
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 16:35

Woutoud

Advocatus ineptias

Furfoot schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 14:02:
Als video niet belangrijk is zou ik IBIS niet meenemen in je overweging.
Kun je dat uitleggen? IBIS is voor fotografie namelijk ook heel erg handig!

Woutoud.com | Postpone judgement. | Free Speech Online |

• majic
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 07:25
A6300 of A6500 met Sigma 16mm F1.4, Sigma 30mm F1.4, Sony FE 24-240 mm F3.5-6.3 OSS.
De 16mm is een zeer fijne, scherpe wijde lens. De sigma 30mm kan je mooi portretten mee maken en als fijne compacte walkaround lens en natuurlijk voor donkere omstandigheden. De zoomlens als all-round vakantielens wanneer je niet precies weet wat je gaat tegenkomen en voor je wildlife wensen. Iets meer zoom, maar de 24mpixel sensor kan je prima tot 12 mpixel croppen om zo tot een redelijke 300-350mm zoom te komen. 450-500 full frame, daar moet je toch een heel eind mee komen lijkt me!

Meest compacte, high quality setup die ik kan bedenken voor het geld. Je kan compacter, maar dan gaan je significant inboeten aan ruis prestaties en scherptediepte. Fullframe lijkt mij geen optie aangezien je 'compact' zegt en dat samen met wildlife photography is geen goede combi.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True