Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

soort database maken in excel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Brandje365
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 25-02-2019
ik wil in Excel een getal in tippen in tabblad 1 (bv op A6)
Als dit overeen komt met een getal wat staat op tabblad 2 a1:a7 dan moet er op tabblad A7 de tekst komen te staan die op tabblad 2 in b1:b7 staat.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel 2010

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb geprobeerd met in Blad 1 a7 de formule

(""Als A6 =aan blad2 A1:A7)
(als waar dan Blad2 B1)
(onwaar dan leeg laten)

maar ik krijg het niet voor elkaar wie kan mij op het juiste pad zetten ik denk zelf dat de formule niet in de reeks Blad2 A1:A7 gaat zoeken

Fred Stok

Beste antwoord (via Brandje365 op 31-10-2018 16:24)

• T_knoop
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 12:07
ik denk dat je op zoek bent naar HORIZ.ZOEKEN, zie ook de excel documentatie
edit:verticaal zoeken, my bad. Icephase is net wat scherper :)

[Voor 15% gewijzigd door T_knoop op 29-10-2018 11:13. Reden: In de war met richtingen]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 12:07
edit:verticaal zoeken, my bad. Icephase is net wat scherper :)

[Voor 15% gewijzigd door T_knoop op 29-10-2018 11:13. Reden: In de war met richtingen]

• Icephase
  • Registratie: mei 2008
  • Nu online

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Je zit in de goede richting met het zoeken van de oplossing in een als-dit-dan-dat-functie. Helaas houdt het goede daar op. De manier van het invoeren van de formule lijkt in niets op hoe Excel-formules werken. Daarnaast zijn er elegantere manieren om te krijgen wat jij zoekt (bijvoorbeeld met verticaal zoeken of gegevensvalidatie). Alles staat netjes uitgelegd in de Help-functie van Excel en er is op internet genoeg tutorialmateriaal te vinden.

Als je dat nou eerst eens probeert, en daarna hier komt melden waar je eventueel nog op vastloopt kunnen we helpen. Ik heb ondertussen dit topic gerapporteerd omdat ik vermoed dat dit topic snel gaat verzanden in een voorkauw-topic en dat lijkt me niet de bedoeling van GoT.
T_knoop schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:08:
Nee hoor, VERT.ZOEKEN wil hij gebruiken.

[Voor 21% gewijzigd door Icephase op 29-10-2018 11:11]

• Brandje365
ik begrijp u reactie maar de als functie heb ik juist gebruikt en ingevuld via de formule.

mijn probleem is dat als ik een vaste cel aanwijs(bv Blad 2 A4 ) het wel werkt maar als ik verwijs naar blad 2 A1:A7 werkt het niet

bedankt vast voor u reactie

• Icephase
  • Nu online

Icephase

Brandje365 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:25:
ik begrijp u reactie maar de als functie heb ik juist gebruikt en ingevuld via de formule.

mijn probleem is dat als ik een vaste cel aanwijs(bv Blad 2 A4 ) het wel werkt maar als ik verwijs naar blad 2 A1:A7 erkt het niet.

bedankt vast voor u reactie
Dat klopt, want je moet geen ALS functie gebruiken maar de VERT.ZOEKEN functie. Maar kijk ook eens naar gegevensvalidatie want dat doet waarschijnlijk nog beter wat je wil. Verder is alles te vinden online, geef nou eerst maar eens aan waar je dan precies vastloopt.

• Renzzie
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 11:57
En dan nog een tipje, eerst inderdaad VERT.ZOEKEN gebruiken. Als er geen waarde is krijg je dan #ONWAAR oid. Hiervoor kan je dan ALS.FOUT gebruiken om toch een waarde te krijgen die je wilt.

• Icephase
  • Nu online

Icephase

Renzzie schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:42:
En dan nog een tipje, eerst inderdaad VERT.ZOEKEN gebruiken. Als er geen waarde is krijg je dan #ONWAAR oid #N/B. Hiervoor kan je dan ALS.FOUT ALS(ISNB()=WAAR) gebruiken om toch een waarde te krijgen die je wilt.
FTFY. Maar als je de bereiken goed kiest, zou er niet eens sprake van een #N/B moeten zijn.

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

@Brandje365 welkom. Je kunt misschien wat concreter zijn - en je kunt inderdaad geen kant-en-klaar antwoord verwachten. Maar ga dan eerst zelf de documentatie en wat voorbeelden van de genoemde functie proberen. Het internet staat vol met tutorials en dit subforum staat vol met voorbeelden.
dan moet er op tabblad A7 de tekst komen te staan die op tabblad 2 in b1:b7 staat.
Bedoel je dat in A7 alle teksten van B1:B7 komen? Dan zal je daar met een omweg zoals tekst.samenvoegen() dat moeten doen. Of dat in A7 de tekst van B1 komt en in A8 de tekst van B2? Dan kan je 'simkpelweg' 7 formules maken in A7 t/m A13.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Brandje365
Opgelost verticale zoeken gebruikt
Helaas lang moeten zoeken hoe je de kolommen in moest vullen NIET DOOR EEN LETTER maar door een cijfer
Bedankt voor de hulp naar verticaal zoeken dat was de beste optie

• oossie
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 10-06 10:32
er zijn verschillende mogelijkheden om de kolommen aan te geven.

basis: VERT.ZOEKEN(A1;C1:D200;2;0) zoekt in de kolom c 1 tm d200 en pakt de waarde uit de 2de kolom
Dit geeft nadelen bij het kopieren kun je oplossen door
VERT.ZOEKEN(A1;$C$1:$D$200;2;0)

beter VERT.ZOEKEN(A1;C:D;2;0) is ook eenoudiger schrijfwijze en kopieren gaat altijd goed :)

mooier, je zoek matricx als een tabel noemen erg handig want het gedraagt zich als een soort van database tabel met (kolomnamen ed.), bij voorkeur op een aparte tabblad doen

VERT.ZOEKEN(A1;Tabel1;2;0) zoekt hele tabel en pakt de waarde uit de 2 de kolom

VERT.ZOEKEN(B1;Tabel1[[veld2]:[veld3]];2;0) zoekt in kolom 2 en 3 van Tabel1 en neemt de waarde over van veld3 (is de 2de kolom)

• oossie
Brandje365 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 16:27:
Opgelost verticale zoeken gebruikt
Helaas lang moeten zoeken hoe je de kolommen in moest vullen NIET DOOR EEN LETTER maar door een cijfer
Bedankt voor de hulp naar verticaal zoeken dat was de beste optie
als je letter aanduiding wil, zul je naar opties van Excel (bij een open werkblad) moeten gaan:
onder tabblad "Algemeen" zie je een optie staan "Verwijzingstype R1K1 gebruiken"
uit: klassieke weergave dus met letters
aan: op basis van nummers (deze is lastiger te begrijpen want er kan absolute verwijzing als relatieve verwijzing gebruikt worden).

• Paultje3181
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 12:18
oossie schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 08:44:

beter VERT.ZOEKEN(A1;C:D;2;0) is ook eenoudiger schrijfwijze en kopieren gaat altijd goed :)
Behalve als je de cel kopieert van A1 naar B1... Daar heb je dus juist de $ voor om de kolom vast te zetten.

Verder gebruik ik liever
code:
1
=index([kolom waarvan je de waarde wil zien];vergelijken([zoekwaarde];[kolom waarin je je zoekwaarde verwacht];0))

Zoals je kunt zien kun je veel flexibeler zijn in je formule.
- Je matrix is kleiner, 2 kolommen vs 6 als je de waarde uit kolom 6 wil.
- Je "zoek" kolom hoeft niet in de meest linker kolom te staan.
- Je verwijzing is logischer, geen getal maar letters

Vergeet alleen de ;0 niet op het einde, anders heb je geen exacte overeenkomst. Fout die ik veel maak(te).

[Voor 6% gewijzigd door Paultje3181 op 07-11-2018 09:00]

• oossie
Klopt dat is ook een oplossing :)
BIj grootte zoekranges heeft het zelfs de voorkeur.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True