Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• biggie0344
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 16-06 13:21
Hallo,

We hebben onlangs zonnepanelen gehad van onze woningcorporatie (ik wil niet doorgeven wie het is) en nu hebben we dankzij de zonnepanelen een lekkage.
Ik denk dat ze met het boren een foutje gemaakt hebben en het is te groot of niet gekit (ik ben geen klusser dus ik weet niet precies hoe of wat dat geinstalleerd is).
Afgelopen vrijdag nacht had opeens de hele straat last van lekkage, ik heb ook mijn buren ingelicht en het lijkt er op dat iedereen er last van heeft.
Nou ik heb het gemeld bij de woningcorporatie, die eerst aangaf dat er niets gedaan kon worden omdat het te donker was.
Nou meerdere mensen hebben een melding ervan gedaan en tog is er een loodgieter langsgekomen.

Wat ze hebben gedaan is de pvc buis van mijn zonnepanelen direct aangesloten op riolering.
Washok is op de 2de etage en het management paneel voor de zonnepanelen is ook daar.
Dus wat ze hebben gedaan is afvoer van mijn wasmachine eruit gehaald en direct de pvc buis aangesloten op de riolering (wat voor de wasmachine is gemaakt).
Dus we kunnen nu ook niet de was draaien.

Nu zijn wij aan het wachten op een update die maar niet komt omdat het weekend was heeft de woningcorporatie geen melding hiervan gemaakt, dus wie weet hoe lang dit duurt :-).

Nu heeft mijn laminaat waterschade en ook de laptop van mijn zoontje (hij is 5 dus we moeten zijn laptop verstoppen en daarom dachten we waarom niet in het washok).

Vrijdag avond gaf de woningcorporatie aan om mijn verzekerings maatschappij in te lichten.
Is dit wel correct?

Alvast bedankt !

TLDR: Lekkage door zonnepanelen, laptop en laminaat hebben waterschade. Moet dit via mijn inboedel gaan of via de woningcorporatie ?

[Voor 10% gewijzigd door biggie0344 op 29-10-2018 11:15. Reden: verwarring voorkomen]

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

Mijn ervaring is dat het altijd slim is om met je eigen verzekering te gaan praten. Mochten die het niet onder hun dekking hebben dan zijn ze vaak wel bereid de discussie met de andere partij te voeren voor je.

Ik weet niet of dit onder je inboedel valt of onder de verzekering van de corporatie maar door het bij je eigen verzekering te melden heb je grote kans dat die het je wel kunnen vertellen (soms, zoals bij autoverzekeringen, kunnen ze zelfs de schade vergoeden en zelf gaan verhalen bij de verantwoordelijke partij)

• Roozzz
  • Registratie: juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Ik kan me op geen enkele wijze voorstellen hoe de wasmachineafvoer gerelateerd is aan het installeren van zonnepanelen. Waar heb je nu eigenlijk lekkage? En waarom link je dit aan die zonnepanelen? Ik zou het zelf eerder zoeken in de riolering als de hele straat hier last van heeft.

Zoals @Croga al aangeeft, ga in ieder geval contact opnemen met je eigen verzekeraar. Probeer daarvoor alsjeblieft wel een logisch (feitelijk!) verhaal te geven, voor mijn gevoel zit er nu nogal wat interpretatie in die vragen oproept.

• CurlyMo
  • Laatst online: 09:18

CurlyMo

www.pilight.org

biggie0344 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:02:
Wat hij heeft gedaan is de leiding van de wasmachine eruit gehaald en de bekabeling direct in de riolering gedaan dus dat is opzicht wel een goeie oplossing.
Ik snap niet hoe dit relateert aan je zonnepanelen (op je dak)?

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Mojo
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 16-06 08:40

Mojo

The Power Within

De woningcorporatie is hier voor aansprakelijk. Als je dit bij je eigen verzekering gaat claimen, valt het niet onder hen verantwoordelijk.

Ik heb de indruk dat de waterleiding is beschadigd, bij het monteren van de zonnepanelen? Ergens binnen en niet op het dak.

[Voor 31% gewijzigd door Mojo op 29-10-2018 11:10]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• biggie0344
CurlyMo schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:09:
[...]

Ik snap niet hoe dit relateert aan je zonnepanelen (op je dak)?
Wat ze hebben gedaan is de pvc buis van mijn zonnepanelen direct aangesloten op riolering.
Washok is op de 2de etage en het management paneel voor de zonnepanelen is ook daar.
Dus wat ze hebben gedaan is afvoer van mijn wasmachine eruit gehaald en direct de pvc buis aangesloten op de riolering (wat voor de wasmachine is gemaakt).

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

biggie0344 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:13:
[...]

Kan je een foto plaatsen?

• killercow
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:23
biggie0344 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:13:
[...]

Normaalgesproken hebben zonnepanelen geen pvc-buis, dus daar komt een boel verwarring vandaan.
Is het wellicht zo dat de draden van de panelen richting de omvormer door een pvc-buisje via de afvoer van de wasmachine je huis binnen komt?

Dat zou een creatieve oplossing zijn, maar opzich niet vreemd. Wel vreemd dat je daar blijkbaar lekkage van oploopt. Komt er water van buiten met de draden mee?, of loopt het afvoerputje van de wasmachine niet meer goed door?

Ook zin in een outdoor geek-fest? eth0.nl

• biggie0344
killercow schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:19:
[...]

Normaalgesproken hebben zonnepanelen geen pvc-buis, dus daar komt een boel verwarring vandaan.
Is het wellicht zo dat de draden van de panelen richting de omvormer door een pvc-buisje via de afvoer van de wasmachine je huis binnen komt?

Dat zou een creatieve oplossing zijn, maar opzich niet vreemd. Wel vreemd dat je daar blijkbaar lekkage van oploopt. Komt er water van buiten met de draden mee?, of loopt het afvoerputje van de wasmachine niet meer goed door?
Ja dat bedoel ik eigenlijk :-) ze hebben een te groot gat geboord denk ik.
Dit is waar het precies lekt

Hier kan de pvc buizen zien wat nat is geworden :-)

Dus wat ze gedaan hebben de pvc buis die van buiten komt (met kabels en al) direct in de riolering gestopt die eigenlijk bestemd is voor de wasmachine.

• GrooV
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 08:23
Lijkt me stug dat zonnepanelen een afvoer hebben? Of is deze gebruikt voor de kabels als mantel pijp? En lekt het IN de pijp of er langs? Zie foto's het lekt via de elektra pvc pijp

Je kan altijd je eigen verzekering bellen, lekkage gevolg schade valt echter onder opstal verzekering en die heb je niet bij een huurhuis, dus de vloer moet je claimen bij je woningcorporatie. Laptop valt wel weer onder inboedel dus die kan je wel bij je eigen verzekering claimen (als je die hebt)

Overigens is het normaal dat als je in het weekend of 's avonds schade hebt er een storingsmonteur komt die het repareert zodat er geen verdere schade ontstaat. Permanente oplossingen die meer tijd kosten worden later ingepland en gewoon overdag uitgevoerd. Pech nu dat je even niet kan wassen maar het belangrijkste is dan dat de schade niet groter wordt. Een tstuk er tussen zetten was wel handiger geweest maar die hadden ze misschien niet bij zich.

edit:

Zie nu de foto's, wat een beunhazen oplossing is dat. Staat er nog spanning op die kabels?

[Voor 7% gewijzigd door GrooV op 29-10-2018 11:31]

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

biggie0344 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:24:
[...]
Dus wat ze gedaan hebben de pvc buis die van buiten komt (met kabels en al) direct in de riolering gestopt die eigenlijk bestemd is voor de wasmachine.
Nee, je haalt water afvoer en elektra buizen door elkaar. De buizen die je ziet zijn 19mm elektra PVC buizen. De lekkage komt volgens mij door het gat in je plafond. Heb je een plat dak? Daar is iets niet goed afgewerkt.

Waar zijn de rood/zwarte kabels gebleven die van je zonnepanelen kwamen en naar de omvormer gaan? De huidige oplossing is hoogst dubieus dan wel gevaarlijk te noemen. Het water lijkt verder je elektra buizen in te lopen door deze omleiding. En elektra + water :F

Ik zou dus gauw de woningbouw bellen en aangegeven dat er een lekkage in het plafond je elektra buizen inloopt en je dus mogelijk risico loopt op kortsluiting.

In de wasmachine afvoer loopt dus.

En zeker een nieuwe loodgieter eisen. Dit is echt een gevaarlijke prutser geweest.

[Voor 23% gewijzigd door CurlyMo op 29-10-2018 12:16]

• GrooV
En waar is je aarde draad gebleven? De groen/gele draad

• biggie0344
CurlyMo schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:29:
[...]

Nee, je haalt water afvoer en elektra buizen door elkaar. De buizen die je ziet zijn 19mm elektra PVC buizen. De lekkage komt volgens mij door het gat in je plafond. Heb je een plat dak? Daar is iets niet goed afgewerkt.

Waar zijn de rood/zwarte kabels gebleven die van je zonnepanelen kwamen en naar de omvormer gaan? De huidige oplossing is hoogst dubieus dan wel gevaarlijk te noemen. Het water lijkt verder je elektra buizen in te lopen door deze omleiding. En elektra + water :F

Ik zou dus gauw de woningbouw bellen en aangegeven dat er een lekkage in het plafond je elektra buizen inloopt en je dus mogelijk risico loopt op kortsluiting.

En zeker een nieuwe loodgieter eisen. Dit is echt een gevaarlijke prutser geweest.
Ja plat dak.
Ik weet niet wat ze hebben gedaan.
Hier nog een foto met de omvormer erbij.

en een wat beeldmateriaal :-) voordat de loodgieter kwam.
GrooV schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:30:
En waar is je aarde draad gebleven? De groen/gele draad
Nadat we de stroom voor de omvormer eraf hebben gehaald heeft de loodgieter deze doorgeknipt.

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 07:38

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Holy F. Wat een gepruts.

Let wel op; op je draden vanaf je panelen staat wel spanning!!!! Ondanks dat ze niet zijn aangesloten! Dus waar zijn die nu?

Maar dit lijkt me toch niet een blijvende oplossing.

Dus zou eens gaan vragen bij de woningbouw wanneer ze het komen oplossen.

Qua schade; inboedelverzekering informeren en doorgeven dat de schade komt door de aanleg van de zonnepanelen aanleg door de woningbouw.

Dan gaat je verzekering wel bij hun verhaal halen.

[Voor 15% gewijzigd door Barrycade op 29-10-2018 11:39]

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

biggie0344 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:36:
[...]

Ja plat dak.
Ik weet niet wat ze hebben gedaan.
Hier nog een foto met de omvormer erbij.
De omvormer is dus helemaal van de panelen afgehaald en de lekkage is doorgeleid naar een tweede PVC buis die voor elektra bedoeld lijkt.

• biggie0344
Barrycade schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:38:
Holy F. Wat een gepruts.

Maar dit lijkt me toch niet een blijvende oplossing.

Dus zou eens gaan vragen bij de woningbouw wanneer ze het komen oplossen.

Qua schade; inboedelverzekering informeren en doorgeven dat de schade komt door de aanleg van de zonnepanelen aanleg door de woningbouw.

Dan gaat je verzekering wel bij hun verhaal halen.
Ja de woningbouw kan nog geen update geven omdat het in het weekend gebeurd is, is hier geen melding van gemaakt (dus 20 huizen bellen en geen melding van gemaakt).
Ze zijn het nu aan het bekijken (intern) en kunnen geen update geven.
Ik had daar zaterdag voor gebeld maar het leek wel alsof ik geen vragen kon stellen want de telefoniste was echt aso |:(

Nu zijn er ook buren die geen inboedel hebben, wat moeten die doen ? en wie betaald het eigen risico?
CurlyMo schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:39:
[...]

De omvormer is dus helemaal van de panelen afgehaald en de lekkage is doorgeleid naar een tweede PVC buis die voor elektra bedoeld lijkt.
Ja dat zou best kunnen.
Al die PVC buizen is alleen voor elektra.

[Voor 20% gewijzigd door biggie0344 op 29-10-2018 11:43]

• SonataArctica
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 11-06 10:45
Jezus, welke beunhaas is daar bezig geweest dan :/

Qua schade lijkt het me duidelijk dat deze het gevolg is van het aanleggen van de zonnepanelen, wat gedaan is door (of: in opdracht van) de woningbouw. Ofwel is de schade veroorzaakt door de woningbouw en dienen zij deze dus ook te vergoeden.

Uiteraard zou ik ook even melding doen van de zeer amateuristische oplossing van de elektra. Als een aannemer dat bij mij zo zou aanleggen zou ik hem zonder betaling naar buiten trappen en een andere aanstellen om het goed te doen.

Gitarist van Veil Of Delusions: www.veilofdelusions.com

• job
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 09:12
Dat is vaak de standaard procedure. In de avond en in het weekend is er alleen een spoed/storingsdienst. Zij lossen tijdelijk de situatie (zo goed als het kan) op. Jij bent daarna aan zet om op maandag melding te maken van de situatie. Vanaf dan gaat de woningbouw echt stappen ondernemen. En ja dat kan wel een aantal dagen duren.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

biggie0344 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:40:
[...]
Ja dat zou best kunnen.
Al die PVC buizen is alleen voor elektra.
En die PVC buis waar de buis uit je plafond nu in uitkomt is je oude wasmachine afvoer?

• zeeg
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 08:55
*knip* op GoT gaan we elkaar niet flauw corrigeren op spelfouten

[Voor 71% gewijzigd door Rukapul op 29-10-2018 14:22]

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

@biggie0344 Woningbouw bellen en melding maken

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• daan!
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 10:02
Wat een slechte/rare/onveilige installatie en bizarre/gevaarlijke/bijnastrafbare reparatie!
Los van het verhaal van kosten door lekkage, het GEVAAR van slecht geïnstalleerde elektra lijkt mij veel erger.
kortsluiting, brand, elektrocutie... "even de aardedraad doorknippen en de boel weer dicht tapen terwijl het water naar beneden druppelt" 8)7

Als ik in jouw schoenen zou staan zou ik iedere 5 minuten met de woningbouw bellen.
En dan niet met de miep achter de binnenkomende telefoontjes maar met iemand die iets te zeggen heeft.
Totdat het geregeld is.

Ik zou eisen dat er vandaag nog een reparateur van een gerenommeerd electriciën bedrijf op de stoep staat.
Dus niet de installateur van de zonnepanelen, niet de klusjesman van de woningbouw, en niet een of andere beunhaas.
Maargoed, ik ben qua electriek nogal perfectionistisch, wij hebben half ons huis opnieuw laten installeren qua electriek.

• biggie0344
CurlyMo schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:45:
[...]

En die PVC buis waar de buis uit je plafond nu in uitkomt is je oude wasmachine afvoer?
Ja dat klopt.
PVC buis voor elektra gaat nu direct in de afvoer die bestemd is voor de wasmachine
Dit is al gedaan op vrijdag door meerdere woningen.
daan! schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 12:05:
Wat een slechte/rare/onveilige installatie en bizarre/gevaarlijke/bijnastrafbare reparatie!
Los van het verhaal van kosten door lekkage, het GEVAAR van slecht geïnstalleerde elektra lijkt mij veel erger.
kortsluiting, brand, elektrocutie... "even de aardedraad doorknippen en de boel weer dicht tapen terwijl het water naar beneden druppelt" 8)7

Als ik in jouw schoenen zou staan zou ik iedere 5 minuten met de woningbouw bellen.
En dan niet met de miep achter de binnenkomende telefoontjes maar met iemand die iets te zeggen heeft.
Totdat het geregeld is.

Ik zou eisen dat er vandaag nog een reparateur van een gerenommeerd electriciën bedrijf op de stoep staat.
Dus niet de installateur van de zonnepanelen, niet de klusjesman van de woningbouw, en niet een of andere beunhaas.
Maargoed, ik ben qua electriek nogal perfectionistisch, wij hebben half ons huis opnieuw laten installeren qua electriek.
Het druppelt iig niet binnen maar het gaat direct door in de afvoer, is voor mij wel een ok oplossing.
Zojuist even gesproken met de installateur van de zonnepanelen en die gaan er vanmiddag naar kijken.
Het ergste is dat mijn vrouw geen was kan draaien sinds zaterdag en dat ik bang ben dat er weer zoiets gaat gebeuren, of er een hele grote vlek in het plafond gaat komen door de lekkage.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

biggie0344 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 12:13:
[...]

Ja dat klopt.
PVC buis voor elektra gaat nu direct in de afvoer die bestemd is voor de wasmachine
Ok, ik dacht dat die PVC ook voor elektra was. Dat scheelt in ieder geval. Het elektra probleem wordt er niet erger door.

Waar zijn die blauw zwarte kabels nu gebleven?

• biggie0344
CurlyMo schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 12:15:
[...]

Ok, ik dacht dat die PVC ook voor elektra was. Dat scheelt in ieder geval. Het elektra probleem wordt er niet erger door.

Waar zijn die blauw zwarte kabels nu gebleven?
Ik weet zelf niet precies wat de loodgieter gedaan heeft.
Enige wat ik zag is: groen/geel kabel doorgeknipt.
De pvc buis die naar de omvormer gaat los getrokken en deze verbonden met de lange pvc buis die vanuit het plafond komt en deze direct in de afvoer die bestemd is de wasmachine gestopt.
Het zag er niet heel professioneel uit wat hij aan het doen was maar als het binnen aan het regenen is ga ik niet klagen.
Ik heb al 1uur lang emmers lopen leeg gieten en als het op deze manier droog blijft ben ik wel eventjes tevreden.

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 10:56

Rukapul

Moderator General Chat
Het ergste is dat mijn vrouw geen was kan draaien sinds zaterdag en dat ik bang ben dat er weer zoiets gaat gebeuren, of er een hele grote vlek in het plafond gaat komen door de lekkage.
Je vrouw kan prima een was draaien. Daarvoor hoef je alleen te wachten tot het even droog is en je de elektrabuis uit de afvoerpijp haalt en in een emmer laat hangen. Vervolgens hang je tijdelijk de wasmachineslang erin.

Er is echter een dingetje: het is volstrekt onduidelijk waar de kabels van de zonnepanelen zich bevinden in de elektrabuis. En als dat een beetje los hangt dan kan er door de panelen een spanning (gelijkstroom) tussen de kabels staan. Er mag zich absoluut geen stroomkring kunnen vormen. Met wat beleid kun je dit ('s avonds) dus wel in een emmer overhangen. Uiteraard mogen er gen kabels in de emmer hangen. Kinderen weghouden. Etc.

[Voor 40% gewijzigd door Rukapul op 29-10-2018 12:28]

• heuveltje
  • Laatst online: 10:23

heuveltje

KoelkastFilosoof

SonataArctica schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:44:
Jezus, welke beunhaas is daar bezig geweest dan :/
Zoals ik het gok :
Klant belt dat er een lekkage is :
Woningbouw , lekkage, dus loodgieter.

Loodgieter kijkt het aan. belt naar woningbouw :
He dit is electra, geen loodgieterswerk.
En ik ga niet het dak op, dat is mijn werk niet

Woningbouw : Zorg maar dat nu niet lekt, dit mag iemand anders maandag wel oplossen.

IK snap best dat die loodgieter dit niet anders kan oplossen dan het pijpje waar water uitkomt doorzetten naar een afvoer. En dan is die wasmachine aansluiting het dichtsbijzijnde.

You cant build a better world for people.
Only people can build a better world for people.
Otherwise its just a fancy cage. T. Pratchett

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

heuveltje schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 12:28:
[...]
IK snap best dat die loodgieter dit niet anders kan oplossen dan het pijpje waar water uitkomt doorzetten naar een afvoer. En dan is die wasmachine aansluiting het dichtsbijzijnde.
Loodgieter hoort de opdracht gewoon terug te geven en woningbouw hoort niet te accepteren dat loodgieter dit zo oplost.

• GrooV
CurlyMo schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 12:29:
[...]

Loodgieter hoort de opdracht gewoon terug te geven en woningbouw hoort niet te accepteren dat loodgieter dit zo oplost.
Welkom in de wereld waar werknemers onder druk worden gezet om toch maar zo snel mogelijk met een oplossing te komen, goed of slecht

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

GrooV schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 12:41:
[...]

Welkom in de wereld waar werknemers onder druk worden gezet om toch maar zo snel mogelijk met een oplossing te komen, goed of slecht
Als de loodgieter in dienst van de woningbouw is wel ja, maar de vraag is of dat zo is.

• ArnieNFW
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 08-06 22:25
Om een was te draaien: pvc buis even in een emmer stoppen en de afvoer van je wasmachine in de afvoer. Het moet wel erg beroerd weer worden om een emmer te laten vollopen, maar dat hangt af van het aantal m2 van je dak (in de gaten houden dus).

• daan!
Het druppelt iig niet binnen maar het gaat direct door in de afvoer, is voor mij wel een ok oplossing.
Zojuist even gesproken met de installateur van de zonnepanelen en die gaan er vanmiddag naar kijken.
Tsja, voor jou is het een ok oplossing en ik wil ook niet teveel in herhaling vallen, maar ik heb het idee dat je het gevaar onderschat.

Brand in zonnepanelen komt vaker voor door kortsluiting.

Natuurlijk blijft het een kleine kans, en de meeste zonnepanelen worden vast goed geïnstalleerd.
Maar bij die van jou heb ik sterke twijfels aan de installatie.
Daarnaast ook het risico van elektrocutie met gelijkstroom..

Of misschien overschat ik het gevaar wel, want ik hoor niet veel andere tweakers waarschuwen voor de gevaren van verkeerd geïnstalleerde elektra...

• ronnie vd
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 14-06 19:48
Volgens mij hebben ze de rioolontluchting gebruikt om de kabels van de zonnepanelen naar binnen te voeren.
Beslist niet netjes!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

ronnie vd schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 13:05:
Volgens mij hebben ze de rioolontluchting gebruikt om de kabels van de zonnepanelen naar binnen te voeren.
Beslist niet netjes!
Hoe kom je tot die conclusie? Kabels komen gewoon van boven in het plafond, niet uit de afvoer.

• biggie0344
CurlyMo schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 12:42:
[...]

Als de loodgieter in dienst van de woningbouw is wel ja, maar de vraag is of dat zo is.
Het was geen loodgieter van de woningbouw maar een extern bedrijf.
Er was wel duidelijk een hoge druk vanuit de woningbouw. Ook de bewoners van de straat die waren niet bepaald blij.
Dus ik denk dat de loodgieter daarom zoiets heeft gedaan.
ArnieNFW schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 12:56:
Om een was te draaien: pvc buis even in een emmer stoppen en de afvoer van je wasmachine in de afvoer. Het moet wel erg beroerd weer worden om een emmer te laten vollopen, maar dat hangt af van het aantal m2 van je dak (in de gaten houden dus).
Het was niet erg beroerd weer vrijdag. Het viel best wel mee alleen binnen was er meer neerslag dan buiten :-)
daan! schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 12:56:
[...]

Tsja, voor jou is het een ok oplossing en ik wil ook niet teveel in herhaling vallen, maar ik heb het idee dat je het gevaar onderschat.

Brand in zonnepanelen komt vaker voor door kortsluiting.

Natuurlijk blijft het een kleine kans, en de meeste zonnepanelen worden vast goed geïnstalleerd.
Maar bij die van jou heb ik sterke twijfels aan de installatie.
Daarnaast ook het risico van elektrocutie met gelijkstroom..

Of misschien overschat ik het gevaar wel, want ik hoor niet veel andere tweakers waarschuwen voor de gevaren van verkeerd geïnstalleerde elektra...
Ik begrijp totaal waar je naar toe wilt gaan alleen ik kan moeillijk zo een installatie negeren of aangeven dat het "verkeerd" geinstalleerd is. Want ze zeggen de hele tijd dat dit een professioneel bedrijf is.
Wat ik ook had opgemerkt is dat de omvormer de volgende dag niets meer aangaf. Geen lampje en ook niets op het scherm.
Ik weet ook niet hoe dat ding werkt, wat kan ik met zo een omvormer doen? Als ik op internet kijk dan hebben mensen het over een app waar je dingen kunt zien enzo.
Enige wat ze deden is installeren en ze gaven een dun handleiding boekje en doei
Dus donderdag zag ik dat de omvormer niets meer aangaf en de volgende dag (vrijdag) regende het thuis :-).

[Voor 3% gewijzigd door biggie0344 op 29-10-2018 13:16]

• Olaf van der Spek
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
CurlyMo schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 13:06:
[...]

Hoe kom je tot die conclusie? Kabels komen gewoon van boven in het plafond, niet uit de afvoer.
Google rioolontluchting. ;)

Ik zeg trouwens niet dat het inderdaad rioolontluchting is.

[Voor 11% gewijzigd door Olaf van der Spek op 29-10-2018 13:37]

• ElectronLion
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 03-06 08:43
Uitgevoerd door Picobello B.V.?
Niet zelf aan hannessen!

Leuk met de winter voor de deur. Straks gaat het vriezen en worden scheuren en gaten alleen maar erger door bevroren water..
Zoals eerder gezegd: niet oplossen met je eigen verzekering. Allebei de bedrijven bellen: de WoCo en het externe bedrijf (Picobello B.V.). Je zal van het kastje naar de muur gestuurd worden.. Dan bellen de buren ook mee, zo leg je maximale druk.

En wat een lange pijpen..

• Nijl
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 08:41

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Damn wat een oplossing/plaatsing van niks is dit. Het oog wil ook wat toch? Als een installateur dit bij mij zou doen mogen ze het direkt weer verwijderen en herstellen. Dat lijkt ja nergens op.

You are NIJL-ed!

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 10:13
daan! schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 12:56:
[...]Of misschien overschat ik het gevaar wel, want ik hoor niet veel andere tweakers waarschuwen voor de gevaren van verkeerd geïnstalleerde elektra...
Nee hoor, aarding doorknippen is een doodzonde (ook voor een loodgieter, die aarding kan zijn/haar leven redden). En zomaar even zonnepanelen loskoppelen zonder draden netjes af te werken is ook totaal not done.
Dat je zonnepanelen nu niets opbrengen is een secundaire zorg, eerst die electriciteit weer veilig (en dat lek deftig opgelost).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• biggie0344
ElectronLion schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 13:43:
Niet zelf aan hannessen!

Leuk met de winter voor de deur. Straks gaat het vriezen en worden scheuren en gaten alleen maar erger door bevroren water..
Zoals eerder gezegd: niet oplossen met je eigen verzekering. Allebei de bedrijven bellen: de WoCo en het externe bedrijf (Picobello B.V.). Je zal van het kastje naar de muur gestuurd worden.. Dan bellen de buren ook mee, zo leg je maximale druk.

Ik ga er sowieso niet mee spelen, ik begrijp er niets van :-)
Dus ik moet mijn woningcorporatie bellen en vertellen dat ik schade heb aan mijn laminaat, muur is nat en dat ziet er ook niet meer zo netjes (niet mijn probleem omdat het ook niet mijn huis is) en de laptop van mijn zoontje is nat geweest/doet het niet meer.
Alleen waarom heeft de woningcorporatie dan mij geadviseerd om mijn eigen verzekering te bellen ?
Ik heb namelijk geen zin om iedere keer ergens anders te moeten bellen om mijn schade op te halen, iemand moet hiervoor betalen.
De buren hadden het erover om collectief een klacht te gaan indienen.

• xmen
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 08:38
Uit deze beelden kan je niet veel opmaken.

Als de loodgieter boven op dak is geweest en de kabels heeft ontkoppeld van de zonnepanelen (en er een stop op heeft gedraait). Is het een plausibele quick fix die voorkomt dat de waskamer onder water loopt.
Dit in afwachting van deftige reparatie.

Als hij kabels gewoon heeft doorgeknipt en ze nog steeds gekoppeld zijn aan de zonnepanelen, is het wachten op een kortsluiting, met alle gevolgen van dien.

Maar wat het ook weze, dit kan niet zo blijven en moet ze snel mogelijk deftig gefixed worden.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

biggie0344 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 15:25:
[...]
Alleen waarom heeft de woningcorporatie dan mij geadviseerd om mijn eigen verzekering te bellen ?
Zodat ze het zelf eventueel niet hoeven te vergoeden.
Zeker doen.
xmen schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 15:32:
Is het een plausibele quick fix die voorkomt dat de waskamer onder water loopt.
De lekkage wordt nu omgeleid naar de wasmachine afvoer. Oftewel, het lekt nog steeds.

• biggie0344
xmen schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 15:32:
Uit deze beelden kan je niet veel opmaken.

Als de loodgieter boven op dak is geweest en de kabels heeft ontkoppeld van de zonnepanelen (en er een stop op heeft gedraait). Is het een plausibele quick fix die voorkomt dat de waskamer onder water loopt.
Dit in afwachting van deftige reparatie.

Als hij kabels gewoon heeft doorgeknipt en ze nog steeds gekoppeld zijn aan de zonnepanelen, is het wachten op een kortsluiting, met alle gevolgen van dien.

Maar wat het ook weze, dit kan niet zo blijven en moet ze snel mogelijk deftig gefixed worden.
Loodgieter is niet op het dak geweest (mocht niet omdat het donker was).
De zekering van de zonnepanelen uit gedaan -> groen gele kabel doorgeknipt -> pvc buizen aan elkaar getapet en verbonden aan de wasmachine afvoer. Water komt niet meer naar binnen

• Nijl
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 08:41

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

ElectronLion schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 13:43:
Niet zelf aan hannessen!

OMG ik zag op youtube een promo film van Pbv. dat zijn echt prutsers!
YouTube: Picobello BV - Waardenberg en De Jong (HD)

You are NIJL-ed!

• Punkrocker
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 09:55

Punkrocker

Mostly harmless

Nijl schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 15:55:
[...]

OMG ik zag op youtube een promo film van Pbv. dat zijn echt prutsers!
YouTube: Picobello BV - Waardenberg en De Jong (HD)
<off topic>Waardenberg en De Jong _/-\o_ </off topic>

"What do you get if you multiply six by nine..."

• BrainCrash
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 16-06 10:19
biggie0344 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 12:22:
[...]

Ik weet zelf niet precies wat de loodgieter gedaan heeft.
Enige wat ik zag is: groen/geel kabel doorgeknipt.
De pvc buis die naar de omvormer gaat los getrokken en deze verbonden met de lange pvc buis die vanuit het plafond komt en deze direct in de afvoer die bestemd is de wasmachine gestopt.
Het zag er niet heel professioneel uit wat hij aan het doen was maar als het binnen aan het regenen is ga ik niet klagen.
Ik heb al 1uur lang emmers lopen leeg gieten en als het op deze manier droog blijft ben ik wel eventjes tevreden.
biggie0344 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 15:38:
[...]
De zekering van de zonnepanelen uit gedaan -> groen gele kabel doorgeknipt -> pvc buizen aan elkaar getapet en verbonden aan de wasmachine afvoer. Water komt niet meer naar binnen
HOLY SHIT !!

Wat ik hieruit zie.. en dat is echt VERSCHRIKKELIJK!!! :

De loodgieter heeft zowel de aardedraad van de panelen, ALSOOK de DC DRADEN van de zonnepanelen doorgeknipt!! (die rode en zwarte draad uit het plafond)
Dat is de reden dat nu gewoon de hele zonnepaneel-installatie niet meer werkt.
Die DC draden, waar bij daglicht gewoon honderden volts aan spanning op staat, die hangen nu waarschijnlijk LOS, doorgeknipt, IN de elektrabuis te bungelen.
Door diezelfde buis als waar al het lekwater doorheen sijpelt, wat uiteindelijk dus in de wasmachine-afvoer terecht komt.

Kans op kortsluiting doordat er water langs blootliggende PV kabels loopt is bijna 100%
(ik ga er vanuit dat de kabels op gelijke lengte zijn afgeknipt, en met de afgeknipte stukken dus netjes bijna naast elkaar liggen).

Hmm... Het kan bij nader inzien ook dat de MC4 stekkers op de zonnepanelen gewoon losgekoppeld zijn... maar dan nog hangen die nu dus gewoon los in de wasmachine afvoer, waar gewoon water langsaf loopt.
Maakt het IETS minder erg dan wanneer de kabels doorgeknipt zouden zijn. maar aangezien de rest van het prutswerk zou ik nergens van staan te kijken.
daan! schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 12:05:
Exact dit!
[...]
De zekering van de zonnepanelen uit gedaan
Dat wil NIET zeggen dat er geen spanning meer op de kabels staat die van de zonnepanelen af komt, dus ook niet dat het nu "veilig" zou zijn.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• xmen
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 08:38
[...]

Dat was zo ongeveer het enige positieve scenario die ik zag.
Mij lijkt dit ook gewoon levensgevaarlijke situatie.

Hopelijk heeft er al een kortsluiting plaatsgevonden en heeft een van de panelen het begeven.
-> Dit zie ik als een van de minst erge problemen die er kunnen plaatsvinden.

• bszz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 07:36
In principe is inboedelschade en schade aan huurdersbelang voor eigen risico en dus voor je eigen verzekering, tenzij de schade verwijtbaar is veroorzaakt door iemand anders. Dat lijkt hier zeker het geval maar voor de goede orde zou ik het toch melden aan je eigen verzekering. Zij zullen de schade beoordelen en ik verwacht dat ze zullen oordelen dat de claim bij de woningbouwvereniging thuis hoort.

• DeBolle
  • Registratie: september 2000
  • Nu online

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

biggie0344 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 15:25:
[...]
Ik heb namelijk geen zin om iedere keer ergens anders te moeten bellen om mijn schade op te halen, iemand moet hiervoor betalen.
Je hebt schade en mogelijk vervolgschade. De eigen verzekering wil (moet) op de hoogte worden gesteld, want die willen graag weten wat de schade is, hoe het hersteld kan worden en of er maatregelen zijn getroffen om vervolgschade te voorkomen. Persoonlijk meegemaakt in 2017: lekkage door foutieve dakbedekking, eigen verzekering stuurt expert en schoonmaakbedrijf, vergoedde alle schade door de offerte aan ons over te maken minus eigen risico.
Het eigen risico is weer verhaald op de veroorzaker. Zonodig kan ik niet-publieke info geven per PM.

Specs

• Stoney3K
  • Registratie: september 2001
  • Nu online

Stoney3K

Flatsehats!

heuveltje schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 12:28:
[...]

Woningbouw : Zorg maar dat nu niet lekt, dit mag iemand anders maandag wel oplossen.
En een beetje normale loodgieter gaat dan geen leidingen omleggen maar die ziet dat het water door het gat aan de bovenkant naar binnen komt, want het water zit aan de buitenkant van de pijp. Dan kit je dus gewoon dat gat dicht... dat het dan niet lang blijft zitten is geen drama want dan los je het maandag onder werktijd gewoon fatsoenlijk op.

Als het water aan de binnenkant door de electrapijp heen gaat dan zou ik als de wiedeweerga de hele boel van alles isoleren.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 10:52

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Stoney3K schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 16:41:
[...]

En een beetje normale loodgieter gaat dan geen leidingen omleggen maar die ziet dat het water door het gat aan de bovenkant naar binnen komt, want het water zit aan de buitenkant van de pijp. Dan kit je dus gewoon dat gat dicht...
Zodat dat water lekker ophoopt in het plafond en daar alsnog voor schade zorgt? Lijkt me (als noodoplossing) geen hele gekke oplossing om de buis waar water langs loopt tijdelijk even te verlengen zodat dat water netjes weg loopt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Waarschijnlijk heeft de loodgieter geen enkel verstand van panelen en gedacht dat als hij de zekering eruit doet, alle stroom eraf is. Dan zijn de afgekipte geen probleem. Maar dat is dus totaal fout gedacht.
Dit is een gevaarlijke situatie die echt morgen opgelost zou moeten worden. Daar zou ik op staan bij de woningbouw.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• biggie0344
Ok even een update:
De installateur is langs geweest en heeft de kabels uit de afvoer getrokken en deze gewoon laten slingeren zodat we de was kunnen draaien.
Ze komen morgen langs om alles binnen te repareren.
Ik heb ook te horen gekregen dat er een buis oid niet juist was aangesloten op het dak, dat was de reden waarom er water naar binnen is gekomen.
Natuurlijk moeten we de installateurs of de monteur voor het dak hierop aanspreken anders krijgen we geen info. De woningcorporatie doet alsof er niets aan de hand is, ze zouden vandaag bellen maar is ook niet gebeurd. Ook andere buren hebben niets gehoord van de woningcorporatie.
Slechte zaak dus :-)
Morgen maar eens mijn inboedel bellen, vrijdag nacht had ik gebeld om aan te geven dat het binnen aan het regenen is, nu “alles” opgelost is zullen zei maar moeten kijken voor de schade.
Nu maar hopen dat er vannacht niet naar binnen regent, ze geven morgen de hele dag regen op -.-

• Marber
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 16-06 15:00
aks ik jou was zou ik van de wbv eisen dat er een second opinion komt op de hele zonnepaneel-installatie... zoveel gepruts zou mij weinig vertrouwen geven dat het veilig is.

• biggie0344
Marber schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 19:15:
aks ik jou was zou ik van de wbv eisen dat er een second opinion komt op de hele zonnepaneel-installatie... zoveel gepruts zou mij weinig vertrouwen geven dat het veilig is.
Ik weet niet of zei dit willen doen en of ik dat zomaar kan eisen. Maar als we collectief een klacht gaan indienen neem ik dit zeker mee!

• tattooboy1985
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 16-06 19:39
De deksel van de dubbelwandige dakdoorvoer zal er wel niet opgezeten hebben , dan loopt het water er zo in .

Wij plaatsen ze altijd op het dak en de kabels erdoorheen .

• biggie0344
tattooboy1985 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 21:58:
De deksel van de dubbelwandige dakdoorvoer zal er wel niet opgezeten hebben , dan loopt het water er zo in .

Wij plaatsen ze altijd op het dak en de kabels erdoorheen .
Ik weet niet zeker of dit het was maar de mensen van het dak hadden aangegeven dat het een soort buisje was wat er niet op zat.

• WouterG
  • Registratie: december 2000
  • Nu online
biggie0344 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 18:59:
Ok even een update:
De installateur is langs geweest en heeft de kabels uit de afvoer getrokken en deze gewoon laten slingeren zodat we de was kunnen draaien.
[..]
Ik mag hopen dat deze kabels wel goed en waterdicht zijn geïsoleerd, met een beetje zon staat er zo 36v per zonnepaneel op de kabels. Met 8 panelen ga je dan snel richting de 300v, levensgevaarlijke spanning dus!

• Bumpy_NL
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 08:54
CurlyMo schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:29:
[...]

Nee, je haalt water afvoer en elektra buizen door elkaar. De buizen die je ziet zijn 19mm elektra PVC buizen. ...
TS zegt toch nergens dat de 19mm elektra PVC buis een afvoerbuis is? ;)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

biggie0344 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 19:26:
[...]

Ik weet niet of zei dit willen doen en of ik dat zomaar kan eisen. Maar als we collectief een klacht gaan indienen neem ik dit zeker mee!
Ik zou toch echt harder trekken. Desnoods klagen via de gemeente. Of via de huurcommissie

Zeker ook goed het verhaal toelichten aan je rechtsbijstand en vragen wat zij kunnen doen.

Zie ook:
https://www.rijksoverheid...ntwoord/klacht-huurwoning

• tattooboy1985
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 16-06 19:39
biggie0344 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 22:01:
[...]

Ik weet niet zeker of dit het was maar de mensen van het dak hadden aangegeven dat het een soort buisje was wat er niet op zat.
ja daarom verdenk ik de onluchting ,dit is de dakdoorvoer voor je kabels van je zonnepanelen en op die onluchting zit een plastic afdekstuk als die er niet op zit komt het water zo binnen bij de zwarte deksel zie afbeelding die is of losgekomen of niet geplaatst

https://image.ibb.co/jkn5a0/platdak-ontluchting-met-kunststof-kap-o90-100mm.jpg

[Voor 12% gewijzigd door tattooboy1985 op 29-10-2018 22:49]

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 01:30
Ik zou geen vertrouwen meer hebben in dit gepruts en een second opinion eisen!
Anders de brandweer vragen voor een controle!

 iPad Pro 12.9 2020 | Sony A89 4K OLED Smart Android TV | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• GrooV
HereIsTom schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 23:13:
Ik zou geen vertrouwen meer hebben in dit gepruts en een second opinion eisen!
Anders de brandweer vragen voor een controle!
Brandweer gaat echt niet je hele elektrische installatie door meten. Desnoods bel je een elektricien die je kent of goede verhalen over hoort. Voor een paar tientjes willen ze sel jet eea na kijken en kan je daarmee naar de woco

• Marber
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 16-06 15:00
biggie0344 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 19:26:
[...]

Ik zou het dan zelf laten doen. In het geval dat er niets aan de hand blijkt, kost het je wellicht €100,- maar levert wel goede nachtrust. Mocht er wat uitkomen, dan sta je nog sterker richting de WBV.

• daan!
Marber schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 19:15:
Dit ja.

Het is ook belangrijk dat de juiste mensen binnen de WBV hier van op de hoogte zijn.
De receptioniste die jou telefoontjes krijgt heeft weinig gewicht binnen zo'n organisatie.
Vandaag naar het kantoor van de WBV en eisen dat je iemand te spreken krijgt die er wat over te zeggen heeft kan helpen.
Verbazingwekkend wat er dan ineens wel allemaal kan, als je zelf op de stoep staat.
Misschien wel met de hele straat!

Persoonlijk zou ik zelf een elektricien inschakelen en de rekening bij de WBV opeisen, maar ik heb niet het idee dat je daarvoor open staat.

Vandaag nog langs het juridisch loket is misschien geen slecht idee.

Anyway, succes!!

• biggie0344
Bedankt voor al jullie tips.
Ik denk dat ik een beetje laks ben en het allemaal wel ziet gebeuren, alleen zoals ik nu hier lees denk ik dat het beter is om even een elektricien in te schakelen om te komen kijken.
Dan krijg de woningcorporatie mooi de rekening :-)
nogmaals bedankt

• Rukapul
  • Laatst online: 10:56

Rukapul

Moderator General Chat
WouterG schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 22:11:
[...]

Ik mag hopen dat deze kabels wel goed en waterdicht zijn geïsoleerd, met een beetje zon staat er zo 36v per zonnepaneel op de kabels. Met 8 panelen ga je dan snel richting de 300v, levensgevaarlijke spanning dus!
Ik zou wel een foto willen zien.

Dit hoort op het dak gewoon afgekoppeld te zijn wat op zich een klusje van niks is.

Ik zou topicstarter in elk geval adviseren de toegang tot de ruimte fysiek te blokkeren tot er uitsluitsel is of die kabels spanningsloos zijn. De foto kan duidelijk maken of er risico is op kortsluiting (en dus brand) tussen de twee afgeknipte kabels.

• daan!
@biggie0344
Kan je ons een update geven?
Is het inmiddels gefixed, en zonder brand of ongelukken?

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 05:00
CurlyMo schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 12:29:
[...]

En de klant tot in zijn enkels in het water te laten staan? Dit is een noodoplossing.
Ik vraag mij wel af waar de bekabeling is gebleven die in het elektrapijpje zat, ik hoop afgeknipt, teruggetrokken uit het pijpje en afgedopt om kortsluiting te voorkomen.
Een doorvoer door plat dak hoort niet alleen maar geboord en afgekit te worden, dat is vragen om lekkages.
Er hoort een dakdoorvoer met een 180 graden bocht naar beneden op te staan zodat er nooit water langs de kabel naar binnen kan komen.
https://www.installatieva...uzPqoGD7sh_xoCsx8QAvD_BwE

[Voor 14% gewijzigd door D.deJong op 03-11-2018 06:48]

• eenJohn
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 25-04-2019
Balen dit, maar ten aanzien van verzekering van verhuurder. hier ook situatie lekkage gehad. Moest bij eigen verzekering melden want hun deden er niets mee en wilden er niets mee doen. Mijn verzekeraar heeft een externe schade-expert erbij gehaald en heeft schade(bedrag) geconstateerd en dat voorgelegd aan verhuurder en direct aan mij uitgekeerd.
Vanaf dat moment wilde verhuurder wel ineens zelf de verzekering regelen en een eigen interne "expert" langs sturen in de hoop dat het bedrag wat opeens bij hen op de mat lag niet (volledig) opgehoest hoefde te worden. Helaas voor hen ging ik daar niet mee akkoord, vanwege hun soepele terugkoppeling toen het gebeurde en ze ineens onder betalen uit wilden gaan komen ik was toen even het kastje, en mijn verzekeraar de muur. (overigens ook heel leuk om eens in de positie van kastje/muur te zitten ipv tussen die twee dood te moeten lopen.)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

D.deJong schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 06:46:
[...]

En de klant tot in zijn enkels in het water te laten staan? Dit is een noodoplossing.
Als ik de keuze had tussen

- veel emmers lozen wegens een lekkage
óf
- potentieel kortsluiting en daaropvolgend brand, of 300+ volt door je waterafvoer

Dan wist ik het wel.

Het is echt niet zo dat wanneer een loodgieter weigert de verhuurder geen andere oplossing zoekt. Nu denkt de verhuurder dat er een aanvaardbare tussenoplossing is gegeven, wat hier wordt betwijfeld.

• biggie0344
daan! schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 04:13:
@biggie0344
Kan je ons een update geven?
Is het inmiddels gefixed, en zonder brand of ongelukken?
Sorry, ja het is inmiddels opgelost.
Er is iets op het dak gezet en de zonnepanelen zijn opnieuw 2 maal gecontrolleerd (dit omdat wij erom vroegen).
We zijn nu bezig om collectief een klacht in te dienen bij de woningcorporatie.
Woensdag komt er een schade expert langs om de schade te bekijken -.-

• biggie0344
Even een korte update: schade expert is langs geweest.
Alles genoteerd en doorgegeven aan de verzekering.
Nu even afwachten of de verzekeraar dat ook daadwerkelijk gaat uitbetalen.

• Lord Anubis
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 10-06 10:17
Buiten de vele adviezen heb ik nog een advies. Stuur ten alle tijde een aangetekende brief met begin situatie, meldingen naar hen en nalatigheid van de WBV en hun verantwoording te nemen.

Stuur desnoods er ook één naar de uitvoerder van het leggen van de PV-panelen.

Want verzekeraars, doen ook vaak alsof.

Idd kon je vaak niet verder dan de telefoniste, en als het een huppletrut is die het onbelangrijk vind om door te geven krijg de verantwoordelijke nooit wat te horen.

I.i.g succes.

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Nu online
biggie0344 schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 22:00:
[...]

Sorry, ja het is inmiddels opgelost.
Er is iets op het dak gezet en de zonnepanelen zijn opnieuw 2 maal gecontrolleerd (dit omdat wij erom vroegen).
We zijn nu bezig om collectief een klacht in te dienen bij de woningcorporatie.
Woensdag komt er een schade expert langs om de schade te bekijken -.-
Door wie zijn de zonnepanelen gecontroleerd? Door dezelfde cowboys die ze hebben geplaatst of door een onafhankelijk bedrijf wat gecertificeerd is om keuringen uit te voeren? Als ze gecontroleerd zijn, raad ik je aan om het NEN3140 keuringsrapport van de elektrische installatie op te vragen. Als de woco niet zo'n rapport kan overhandigen, zou ik eisen dat ze alsnog zo'n rapport laten opstellen door een onafhankelijke partij.

Wat betreft de schade aan de inboedel: Die claim je bij je eigen inboedelverzekering. Daarbij doe je een duidelijk verhaal hoe de schade is ontstaan. Jouw inboedelverzekering zal vervolgens een schadebedrag aan jou uitkeren en als je verhaal genoeg aanknopingspunten heeft (waarschijnlijk wel, zeker omdat de buren na het installeren van de zonnepanelen vergelijkbare klachten hadden) de schade claimen bij de woningcorporatie en/of installateur van de zonnepanelen.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• biggie0344
Ivow85 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 12:33:
[...]

Door wie zijn de zonnepanelen gecontroleerd? Door dezelfde cowboys die ze hebben geplaatst of door een onafhankelijk bedrijf wat gecertificeerd is om keuringen uit te voeren? Als ze gecontroleerd zijn, raad ik je aan om het NEN3140 keuringsrapport van de elektrische installatie op te vragen. Als de woco niet zo'n rapport kan overhandigen, zou ik eisen dat ze alsnog zo'n rapport laten opstellen door een onafhankelijke partij.

Wat betreft de schade aan de inboedel: Die claim je bij je eigen inboedelverzekering. Daarbij doe je een duidelijk verhaal hoe de schade is ontstaan. Jouw inboedelverzekering zal vervolgens een schadebedrag aan jou uitkeren en als je verhaal genoeg aanknopingspunten heeft (waarschijnlijk wel, zeker omdat de buren na het installeren van de zonnepanelen vergelijkbare klachten hadden) de schade claimen bij de woningcorporatie en/of installateur van de zonnepanelen.
Een andere team heeft het gecontrolleerd, dat wouden wij als bewoners.
Wat betreft de schade, de verzekering gaat het verhalen bij de installateurs van dat bedrijf dus dat zit wel goed.
Ook het bedrijf van de zonnepanelen hebben mij een mail gestuurd waarin het staat dat het de schuld is van de zonnepanelen dus ze nemen alle risico’s op zich
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True