Gas afsluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 29.756 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-05 20:31
Hallo,

Ik heb sinds gisteren een inductiekookplaat ipv gas.
Nu moet ik de gasaansluiting nog afsluiten met een dop.
Er zat een M24 gasslang op met inwendige draad.
Ik was net bij de Gamma om een afsluitdop te kopen, maar ze mogen geen M24 verkopen zei de verkoper ivm de veiligheid. Ik heb dus een einddop nodig met inwendig schroefdraad.

Ze hadden wel 22 mm (3/4", 1/2" etc) en kleiner.
Nu kwam ik dit tegen http://www.werktuigbouw.nl/calculators/metric-iso.htm
Daar zeggen ze dat M24 een flankdiamter heeft van 22 mm.

Wat voor afsluitdop moet ik hebben?
Zoiets bedoel ik: https://www.gamma.nl/asso...binnendraad-3-4/p/B110339

Alvast bedankt.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ |

Beste antwoord (via OneTimer op 29-10-2018 11:44)

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

PM_Petrol schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:33:
Is het niet mogelijk om op het kraantje een dop te schroeven?
En anders suggereer je dat de gehele kraan er af moet en dan op de leiding een 1/2" dop?
Ja dat laat laatste suggereer ik. Als je een leiding niet meer gebruikt laat je er normaliter niet een (loze) kraan tussenzitten. Nog beter zou zijn om alles eraf te strippen en een loodgieter de boel dicht laten solderen maar goed, ik begrijp dat je het zelf op wil lossen.

In dat geval

• Gas dichtdraaien in de meterkast
• Gaskraan eraf schroeven
1/2" dop erop schroeven omwikkeld met teflon tape
• Gas opendraaien in de meterkast
• Met gaslekzoeker nagaan dat het zeker weten potdicht is
• Keukenplint terugbouwen en nooit meer naar omkijken.

Succes. (y) En wellicht overbodig maar let goed op wat je doet. Dubbelcheck, triplecheck en bij twijfel schakel een professional in.

Als je een fout maakt met het afdoppen van water sta je morgen met natte voeten, een fout met het afdoppen van gas en je wordt morgen niet meer wakker....

Edit 2
Check anders ook even een youtube filmpje met uitleg hoe je op de juiste manier teflon-tape aanbrengt.

[ Voor 21% gewijzigd door Harrie_ op 29-10-2018 11:48 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Begrijp ik uit het verhaal dat je 'm min of meer parmenent wil afdoppen? Zou je dan niet een loodgieter de boel even laten dichtsolderen? Of nog beter --> de boel afdoppen in je meterkast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:45
Ik begrijp de vraag niet. Op een aansluiting van een gasfornuis hoort een kraantje te zitten. Die draai je dicht, klaar. Een dopje is niet nodig. Plaats anders een foto en vertel wat je precies wilt doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-05 10:43
Als ik het goed begrijp heb je dus een gascomfortkraan in de keuken, dit is een M24 slangaansluiting met afsluiter.
Als je deze wil laten vervallen lijkt het mij beter dat de kraan gewoon dichtdraait.

Eventueel de kraan uit de muurplaat en een 1/2" dop in de muurplaat draaien met gastape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Ik heb het gas nog wel nodig voor de CV, dus helemaal het gas afsluiten in de meterkast is geen optie.
Ik heb idd een gaskraan in de keuken, deze staat nu dicht. De gasslang die er aanzat voor het gasfornuis is er af. Nu wil ik dus een dopje daar op draaien.
Maar dat is dus niet nodig volgens @ASW1 .

Dan laat ik het gewoon zoals het is. Bedankt voor de reacties! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Dat je gas nog nodig hebt voor je CV begrijp ik; maar als het goed is vertrekken er vanuit je meterkast 2 leidingen -> 1 richting CV, 1 richting keuken. Die richting de keuken zou je dan af kunnen laten sluiten.

Verder ken ik de situatie niet en weet ik niet of de kraan binnen bereik zit (in een keukenkastje); hou er rekening mee dat wanneer je de leiding niet afdopt en enkel de kraan dichdraait er altijd een risico is dat iemand deze onverhoopt (per ongeluk) open zet. Misschien gaat je vrouw volgend jaar de keukenkastjes uitsoppen en stoot ze er per ongeluk tegenaan waardoor deze een beetje open komt te staan. Ik zou (wanneer je het gas in de keuken niet meer nodig hebt) altijd kijken naar een meer permanente oplossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Harrie_ schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:22:
Dat je gas nog nodig hebt voor je CV begrijp ik; maar als het goed is vertrekken er vanuit je meterkast 2 leidingen -> 1 richting CV, 1 richting keuken. Die richting de keuken zou je dan af kunnen laten sluiten.

Verder ken ik de situatie niet en weet ik niet of de kraan binnen bereik zit (in een keukenkastje); hou er rekening mee dat wanneer je de leiding niet afdopt en enkel de kraan dichdraait er altijd een risico is dat iemand deze onverhoopt (per ongeluk) open zet. Misschien gaat je vrouw volgend jaar de keukenkastjes uitsoppen en stoot ze er per ongeluk tegenaan waardoor deze een beetje open komt te staan. Ik zou (wanneer je het gas in de keuken niet meer nodig hebt) altijd kijken naar een meer permanente oplossing...
Het kraantje ligt onder de keukenkastjes, daar kom je alleen bij als je plint verwijderd.

Hier wil ik een dop op.
Gas2

Gas1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

De aansluiting van die gaskraan is 1/2". Je kunt dan toch de hele gaskraan eraf draaien en een 1/2" dop erop schroeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
En anders suggereer je dat de gehele kraan er af moet en dan op de leiding een 1/2" dop?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

PM_Petrol schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:33:
Ja dat laat laatste suggereer ik. Als je een leiding niet meer gebruikt laat je er normaliter niet een (loze) kraan tussenzitten. Nog beter zou zijn om alles eraf te strippen en een loodgieter de boel dicht laten solderen maar goed, ik begrijp dat je het zelf op wil lossen.

In dat geval

Succes. (y) En wellicht overbodig maar let goed op wat je doet. Dubbelcheck, triplecheck en bij twijfel schakel een professional in.

Als je een fout maakt met het afdoppen van water sta je morgen met natte voeten, een fout met het afdoppen van gas en je wordt morgen niet meer wakker....

Edit 2
Check anders ook even een youtube filmpje met uitleg hoe je op de juiste manier teflon-tape aanbrengt.

[ Voor 21% gewijzigd door Harrie_ op 29-10-2018 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneTimer
Harrie_ schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:43:
[...]

In dat geval

• 1/2" dop erop schroeven omwikkeld met teflon tape
Oke bedankt, dan ga ik dat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

- Antwoord aangepast -

[ Voor 93% gewijzigd door Harrie_ op 29-10-2018 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:28

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Harrie_ schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:43:
[...]

In dat geval

Edit 2
toon volledige bericht
Geen teflon gebruiken bij gas! Enkel "paardenhaar" met vet of locktite55 gebruiken.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

@Jellabie Waar haal je dat nu weer vandaan? Waarom kun je dan teflon-tape geschikt voor gas kopen van alle gangbare merken (griffon, loctite, 3m)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

Harrie_ schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 12:24:
@Jellabie Waar haal je dat nu weer vandaan? Waarom kun je dan teflon-tape geschikt voor gas kopen van alle gangbare merken (griffon, loctite, 3m)?
Omdat teflon niet heel blijft na een paar jaar. Ik heb het ook alleen maar gehoord van verschillende loodgieters die ik op werven tegen kom. En ik kom dagelijks op andere werven :)

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

@Jellabie Nou dan zou het je sieren als je een iets matigere reactie hier neer gooit in de trant van 'ik heb gehoord dat...'. Ik geef TS een advies en je komt binnen gebulderd in de gebiedende wijs "geen teflon gebruiken bij gas!" alsof ik hier oplossingen loop te verzinnen? Vreemd dat de loodgieters in België zeggen dat je het niet moet gebruiken, ik zie hier niet anders. Bij deze dan het advies aan @PM_Petrol om e.e.a. even te dubbelchecken bij bijv. Warmteservice...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

Harrie_ schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 12:32:
@Jellabie Nou dan zou het je sieren als je een iets matigere reactie hier neer gooit in de trant van 'ik heb gehoord dat...'. Ik geef TS een advies en je komt binnen gebulderd in de gebiedende wijs "geen teflon gebruiken bij gas!" alsof ik hier oplossingen loop te verzinnen? Vreemd dat de loodgieters in België zeggen dat je het niet moet gebruiken, ik zie hier niet anders. Bij deze dan het advies aan @PM_Petrol om e.e.a. even te dubbelchecken bij bijv. Warmteservice...
Mijn excuses moest dit aanvallend overgekomen zijn, was niet mijn bedoeling :)

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-05 10:43
Teflon tape kan prima, zolang je niet terug draait, want dan is het gelijk weer lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:45
Ik vind het knap nutteloos om hier verder iets aan te doen, ding zit niet in de weg en je komt er nauwelijks bij dus laten zitten en dichtdraaien, er hoeft geen dopje oid op beter van niet zelfs. Die kraan en dat stuk leidingkun je weghalen de volgende keer dat de keuken vervangen wordt, tot die tijd lekker laten zitten en niet onnodig moeilijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:04
Wel opletten dat je de "goede" teflontape koopt; en niet de variant die alleen geschikt is voor water.

Moet in ieder geval een jaar goed gaan; want zo heb ik het vorig jaar ook gedaan. (Kraantje er uit en dan dop (ook met gaskeur) en teflon erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Komt helemaal goed. Bedankt allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-05 11:28
Jellabie schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 12:27:
[...]

Omdat teflon niet heel blijft na een paar jaar. Ik heb het ook alleen maar gehoord van verschillende loodgieters die ik op werven tegen kom. En ik kom dagelijks op andere werven :)
Dan werken ze daar zeker met water en stoom leidingen. Want als je nu nog hennep gebruikt op een gasleiding dat weet je echt niet waar je mee bezig bent. Is al meer dan 40 jaar niet meer toegestaan in Nederland vroeger werd het wel gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpieters
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13-01 15:11
https://www.oo-ijzerwaren...or-afdoppen-van-gaskraan/

(Ik had dezelfde wens, om de kraan te laten zitten en die af te doppen met m24.)

"Dop M24 voor het afdoppen, afsluiten van een gaskraan. M24 is de standaard maat voor de gaskraan. Na het verwijderen van de gasslang kunt u deze dop voor gaskraan gebruiken om ter extra zekerheid de kraan af te doppen nadat u deze dicht heeft gedraaid.

Dop wordt geleverd inclusief afdicht ring"

[ Voor 69% gewijzigd door hpieters op 09-01-2023 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-05 19:42

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

@hpieters, hier kan je een nieuw topic voor openen. Deze is onderhouden 4,5 jaar over datum ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.