Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:31
Wat ga je met je laptop doen?
Windows 10 (Pro) 64bit met Photoshop, Illustrator, Office 2016.

Wat is je budget?
€1500 voor de laptop alleen, hier komen docking station en schermen nog overheen.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Dit komt met enige regelmaat wel voor, mede daarom kijk ik nu niet meer alleen naar 17".

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik had een leuke Asus gevonden, maar HP / Toshiba / Dell / Lenovo / ander A-merk is ook prima!

De laptop wordt zakelijk gebruikt bij een online marketingbureau en moet zeker weer een aantal jaren mee kunnen. Op dit moment draait er een Asus N76VZ, waarvan het geheugen is uitgebreid naar 2x 4GB (ivm dual channel) en een Samsung SSD van 128GB is geplaatst. Beide zijn nu te krap geworden, en bovendien is na 5 jaar de accu gaar en is de laptop afgeschreven. Origineel is de laptop geleverd met Windows 7, en vandaaruit officiëel geupgrade naar 8, 8.1 en nu 10. De driversupport is echter niet bijzonder actueel voor Windows 10. Tijd voor iets nieuws dus.

De huidige laptop staat op een raiser van Coolermaster, naast een 22" 1080p Dell monitor. Zo heb ik 2 x Full HD naast elkaar. Echter moeten er een hele hoop kabels losgehaald worden als de laptop mee op reis gaat, en is het niet netjes weggewerkt op het bureau. Dat wil ik graag anders.

De specs van de nieuwe laptop:
  • i7
  • 16GB RAM (liefst 2x 8GB ivm dualchannel, is dit nog actueel?)
  • 256/512GB SSD nvme
  • Standalone VGA kaart 2/4GB (iets als de 1050)
  • Minimaal Full HD
  • Liever geen 17" meer
  • USB-C 3.1 gen 2 / Thunderbolt
Ik kwam de volgende laptop tegen pricewatch: Asus VivoBook Pro 17 N705UD-GC104T, maar loop dan tegen de beperking aan dat ik in de toekomst met een dockingstation en 2 IPS monitoren wil gaan werken. Dit om de kabelbende op te ruimen, en het gemak te vergroten. De laptop komt dan in een kast naast het bureau uit het zicht te liggen.

Na vele uren op Google en contact met Coolblue, ben ik er denk ik achter gekomen dat ik een USB-C 3.1 gen2 poort of Thunderbolt (2?) poort nodig heb om een dockingstation fatsoenlijk aan te sluiten. Op dit moment focus ik me nog even niet op de monitoren, maar deze moeten in de toekomst minimaal Full HD zijn (mogelijk hoger of zelfs 4K?). Met dit in mijn achterhoofd ben ik bij de volgende kandidaat uitgekomen: pricewatch: HP EliteBook 850 G5 3JZ52AW

Deze lijkt aan alle eisen te voldoen, maar ik wil dit graag bij jullie verifiëren. Ook zag ik dat je bij BTO een hoop zelf samen kan stellen, en Dell zal deze mogelijkheid ongetwijfeld ook hebben.

Als de laptop vervolgens uitgekozen is, zou ik ook graag jullie advies willen mbt een fatsoenlijk dockingstation (€200?), om daarna te kijken naar 2 monitoren (ongeveer zelfde grootte, minimaal Full HD) van €250 / stuk?

Ik hoor graag van jullie, want ik zie even door de bomen het bos niet meer ivm het docking station en de 2 monitoren en de benodigde vereisten daarvoor. Dank!

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
Is mijn vooronderzoek niet goed genoeg geweest?

Ik ontvang graag jullie advies mbt de vereisten voor een dockingstation waar 2 (minimaal) Full HD monitoren op kunnen.

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
Bedankt voor jullie hulp! Gelukkig ben ik er met behulp van Hardware.info wel uit gekomen.

Voor degene die dezelfde zoektocht start, dit is mijn keuze geworden. Doe er je voordeel mee:

BTO X•BOOK 15CL872
https://bto.eu/product/xbook-15cl872/

15CL872: 15.6 FHD 60HZ IPS N7/1050Ti/i7-8750H/USB31
Upgrade naar betere koelpasta voor de processor en de videokaart tijdens productie
8GB DDR4 (2666MHz), Crucial Performance
8GB DDR4 (2666MHz), Crucial Performance
500GB, PCIe NVMe 3.0 x4 SSD, Samsung 970 EVO, 3400MB/s 2300MB/s
Intel® Dual Band Wireless-AC 9560 (802.11ac 2.4/5GHz, 1.73Gbps) + Bluetooth 5.0
Verlicht multi-color (Per-key RGB) mechanisch QWERTY-toetsenbord (US International-Nederlands)
3 jaar carry in garantie

Komt uit op €1450 incl. BTW. Daar komt het docking station (ook van BTW: Dockingstation USB met 2x Displayport, 4K @60Hz) nog overheen.

Heb voor Full HD gekozen, omdat 4K op 15,6" op de laptop en op 24"op de monitoren niet te lezen is, en het schalen niet altijd goed werkt (zoals met Photoshop).

Qua monitoren is de keuze gevallen op 2x iiyama ProLite XUB2492HSU-B1, ivm IPS, kleurweergave, en de dunne randen.

Zo ben ik in totaal binnen m'n budget van €2000 incl. BTW gebleven en hoop ik weer een aantal jaren vooruit te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdoorn
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 22:52
Ik heb ongeveer dezelfde ideeën voor mijn nieuwe laptop. Wat is de afweging geweest om geen Lenovo Thinkpad te nemen?

Ronald van Doorn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
rdoorn schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 15:20:
Ik heb ongeveer dezelfde ideeën voor mijn nieuwe laptop. Wat is de afweging geweest om geen Lenovo Thinkpad te nemen?
Welk type?

Los van het type / andere laptops die er zijn, ben ik ook voor BTO gegaan vanwege de 2 displaypoorten. Zo kan ik met de rekenkracht van de GTX1050Ti een 4K monitor (en in mijn geval 2, dual setup) met een eigen kabel aansturen. En zelfs nog de presentatie TV op de hdmi poort.

En je kan zelf veel configureren, zo heb ik voor de maximale snelheid van het DDR geheugen kunnen kiezen en kan je kiezen uit verschillende soorten SSD's. Deze keuzevrijheid is bij andere merken (vaak) beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdoorn
Ik heb zelf de P72 besteld, maar is nog niet binnen. 3 diskbays en een groot en een hoogresolutie scherm.

Ronald van Doorn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
rdoorn schreef op zondag 2 december 2018 @ 13:02:
Ik heb zelf de P72 besteld, maar is nog niet binnen. 3 diskbays en een groot en een hoogresolutie scherm.
Ik zie geen P72 bij BTO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-06 16:58
M.b.t. het dockingstation, indien je het dockingstation enkel wilt gebruiken om twee monitoren aan te kunnen sluiten. Dan kun je ook kiezen voor een laptop met de juiste usb-c, of (mini)displayport aansluiting, en kiezen voor monitoren welke daisy chain ondersteunen.
Ik sluit bijvoorbeelbeeld 2 Dell U2515H schermen aan via 1 minidisplayport kabel. Met het juiste scherm en de juiste usb-c poort op je laptop, kun je de usb-c poort zelfs gebruiken om tegelijkertijd je beeldschermen aan te sluiten en je laptop op te laden.

Wellicht is zo een docking overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
P72 = Lenovo Thinkpad: https://www.lenovo.com/nl...kpad/p-series/c/thinkpadp.

Wat is de reden dat je BTO 'zakelijk genoeg' vindt? Wat je nu toont, lijkt meer op een gaming laptop (met bijbehorende kleurtjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
kdekker schreef op maandag 3 december 2018 @ 22:22:
[...]

P72 = Lenovo Thinkpad: https://www.lenovo.com/nl...kpad/p-series/c/thinkpadp.

Wat is de reden dat je BTO 'zakelijk genoeg' vindt? Wat je nu toont, lijkt meer op een gaming laptop (met bijbehorende kleurtjes).
Heb alle verlichting uitstaan, en dan is het een nette aluminium lichte dunne zwarte laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
_Brake_ schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 11:44:
[...]

Heb alle verlichting uitstaan, en dan is het een nette aluminium lichte dunne zwarte laptop.
Oke. Ik kan me alleen lastig voorstellen (al heb ik noch de BTO noch de Lenovo P in bezit (gehad)) dat de BTO kwaliteit gelijk is aan de Lenovo P. Daarvoor is het prijsverschil te groot. Maar goed, als voor jou de BTO kwaliteit 'goed-genoeg' is, dan gok ik dat je tevreden bent. En het is best leuk als je een review tzt plaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borgmonster
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-04-2023
rdoorn schreef op zondag 2 december 2018 @ 13:02:
Ik ben ook van plan een nieuwe 17" laptop zakelijk aan te schaffen. Eentje met een goed toetsenbord en een prettig scherm om de hele dag tegenaan te kijken moet het dus sowieso worden.

Nu denk ik er ook over om een Lenovo te nemen. De P72 zou het dan moeten worden.

Welke ervaringen heb jij er inmiddels mee?

De configuratie die ik in gedachten heb is als volgt:
Lenovo ThinkPad P72
17.3"
i7-8750H
16 GB RAM
512 GB SSD
NVIDIA Quadro P2000
• extra harde schijf van 1 TB

Enig idee of dit de komende jaren mee kan komen?

De HP envy 17" die ik nu heb laat fysiek wat steekjes vallen op gebied van toetsenbord en scharnieren. Ik wil gewoon een computer waar ik geen gedonder mee heb te verwachten. (buiten onverwachte problemen die er altijd kunnen zijn, uiteraard).

En last but not least: is een anti-virusprogramma nodig? Ik heb nu Norton lopen, waar ik geen problemen mee ervaar.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dec0de
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online
Geen hp envy, geen consumenten hp, een ZBook studio is minimum dan, dus gewoon een thinkpad :)
De p72 ziet er top uit!

Anti virus? Nee, als je gewoon oppast met wat je download nee.

• Borgmonster
Dank voor je antwoord!

Opvallend dat je een antivirus niet nodig acht. Of is de ingebouwde Windows Defender tegenwoordig goed genoeg om slechteriken buiten te houden?

• rdoorn
De thinkpad heeft een fijn toetsenbord met numeriek toetsenbord en alle andere knoppen.
De 2 minpuntjes die ik tot nu toe ondervond met de p72 is dat de ventilator soms ongevraagd wat lawaai maakt (Bij gewoon webbrowsen). En dat de LENOVO software wat hardnekkig is en ongevraagd updates van drivers doet. maar dat is te verhelpen.

Ronald van Doorn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borgmonster
De kogel is door de kerk. De Lenovo is besteld in de configuratie zoals hierboven vermeld.

Nu maar wachten.Over een week is het zover en is het unboxing time.
Pagina: 1