2e hands Audi A3, waar op letten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hey Tweakers!

Goed weekend gehad allemaal ? :D
Mijn vriend rijd momenteel in een Volkswagen Lupo, prima bakkie om mee te beginnen, maar nu hij dagelijks er mee naar werk moet wil hij toch een wat "echtere" auto. Dus ik ben dit weekend even gaan spitten.
Ik kwam deze auto tegen bij een dealer hier in de buurt : https://www.autoscout24.n...55-4952-a391-cb5f69e794fb

Een A3 dus, uit 2007 met 142k op de teller. Auto ziet er netjes uit en heeft zo te zien (ook volgens de verkoper) volledige onderhoudshistorie van de dealer.
We gaan vanavond even kijken en een proefritje maken, maar waar moet ik nou op letten?
De standaard dingen weet ik nog wel :
  • Kijken of de vering goed werkt door er even op te duwen (de auto naar beneden te duwen)
  • Kijken of ik in z'n 2 kan wegrijden
  • Kijken of de motor netjes start en niet ratelt/gekke geluiden maakt
  • Roest
Maar misschien heeft iemand hier ervaring met dit specifieke model A3 en heeft hij/zij nog wat tips over waar we op moeten letten?

Alvast heel erg bedankt! :)

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Dat specifieke motorblok heeft flinke problemen gehad met (volgens mij) de zuigerveren. Hierdoor kan het olieverbruik flink oplopen. Google maar eens op 1.8 TFSI olieverbruik.

Dat was voor mij een reden om destijds geen 1.8 te nemen.

In z'n 2 wegrijden kan overigens niet bij elke auto even makkelijk, dus dat is niet zo'n beste graadmeter.
De vering kun je beter testen door wat drempels te pakken en kijken of de auto niet nadeint. Dat verwacht ik overigens niet bij een auto met 142k op de klok.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Timmert schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 09:57:
Dat specifieke motorblok heeft flinke problemen gehad met (volgens mij) de zuigerveren. Hierdoor kan het olieverbruik flink oplopen. Google maar eens op 1.8 TFSI olieverbruik.

Dat was voor mij een reden om destijds geen 1.8 te nemen.

In z'n 2 wegrijden kan overigens niet bij elke auto even makkelijk, dus dat is niet zo'n beste graadmeter.
De vering kun je beter testen door wat drempels te pakken en kijken of de auto niet nadeint. Dat verwacht ik overigens niet bij een auto met 142k op de klok.

Succes!
Thanks voor je snelle reactie. Is dat issue met die zuigerveren/olie verbruik nog makkelijk te checken, behalve de onderhoudshistorie even na te lopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Die vertrekken in 2de is idd niet echt een graadmeter. Beter 50-60 rijden, wagen in lag in toeren rijden, dus zware versnelling (5/6e), en dan vol op het gas. Braakt de auto zichzichzelf vooruit met veel moeite, dan is koppeling nog in orde.

Schieten de toeren de hoogte en de snelheidsmeter in verhouding veel minder, dan is koppeling ver op.

Vliegwielen vliegen er bij vag ook uit bij de bosjes dus als je rater hoort in neutraal of bij uitschakelen wagen, vliegwiel naar de vaantjes.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kelwin123
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 29-10-2023
Zoals hierboven gezegd:

Deze motor, zoals vele motoren bij VAG, zijn drama.

Je zou er alleen naar moeten kijken als de dealer duidelijk kan bewijzen of de zuigers al zijn gereviseerd.
Kan de aanbieder dit niet? Gelijk weglopen. Zo'n revisie kan 2000 tot 4000 euro kosten.

Nog een tip: wat je ook altijd moet controleren is de elektronica, ongeacht merk.
Let daarbij op dingen zoals verlichting, zowel binnen als buiten. Kijk daarbij ook naar de elektrische ramen. Test deze volledig uit; ieder raam een paar keer volledig open en dichtdoen.

Kijk ook of de boordcomputer volledig werkt. Tussen de volledige boordcomputer heen gaan (alle opties bekijken), is voldoende.

Test daarbij ook de cruise control uit, kijk of deze daadwerkelijk werkt.

Eventueel andere elektronica is ook te testen; dingen zoals stoelverwarming en weet ik allemaal :P

Rozen? Zijn rood. Hotel? Trivago. Elektrisch rijden? Doen we op de kermis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:26

Mimiix

Professioneel Prutser

Oh, vergeet de airco niet! ook zo'n dingetje.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kelwin123
DennusB schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:02:
[...]

Thanks voor je snelle reactie. Is dat issue met die zuigerveren/olie verbruik nog makkelijk te checken, behalve de onderhoudshistorie even na te lopen?
Alleen bij een exemplaar waar de vorige eigenaar te lang heeft doorgereden is dit te merken; blauwe walmen uit de uitlaat(= verbranden van olie). Helaas is het verder niet te controleren, op het controleren van de onderhoudshistorie na.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:05
De 1.8T in de A3 is een ander soort blok dan de 1.8T in de A4........zover ik weet heeft deze geen last van olieverbruik.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tommie-boy
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:37
Rainesh schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:07:
De 1.8T in de A3 is een ander soort blok dan de 1.8T in de A4........zover ik weet heeft deze geen last van olieverbruik.
Dit dus:
1.8 t(f)si problemen

De 1.8 T(F)SI's vanaf 2008 hebben de kleinere schaapveren. Nu moet je bij de VAG groep wel een beetje opletten omdat ze daar met modeljaar (MY) werken en niet perse met kalender jaar.

Mijn mening - als je niet goed weet hoe of wat - overweeg een degelijke aankoopkeuring. Dan weet je wat je koopt. Ik realiseer me heel goed dat dit extra geld kost, maar beter die kosten dan andere (hoge) reparatie kosten.

Humor moet je serieus nemen

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-06 19:50
TSI/TFSI blokken zijn op zich goed presterende zuinige blokken, echter met wat haken en ogen aan:

Distributieketting:
Rond dat jaar hebben alle VAG auto's met deze type blokken een fabrieksfout in de distributieketting waardoor deze uitrekt. Dit is een combinatie van distributieketting, spanner en nokkenasverstellen. Eenmaal de complete boel vervangen en dan is het probleem opgelost. Echter is dit een reparatie van 1500+ euro.
Dit probleem met de ketting kan voorkomen op 30.000km of zelfs in het ergste geval als er een beetje "zuinig" mee gereden is, zoals mijn Golf 6 1.4 TSI op 160.000km al. Het probleem keert terug als niet de hele set correct vervangen is met de vernieuwde onderdelen. Soms komt het voor dat ze alleen de ketting vervangen.

Diagnose van problemen met de ketting:
Bij een koude start hoor je de ketting ratelen. Dit kan 1 seconden duren. Dit is het begin van de ellende. Laat je niet wijs maken dat dit normaal. Soms hoor je wel eens dat het normaal is omdat de spanner nog op druk moet komen. De spanner moet inderdaad op druk komen, echter is dat geluid vrij minimaal.
Met een warm blok zal je de ketting niet horen, echter met een koude start zal het probleem zich verergeren waardoor het ratelen zelfs een halve minuut kan duren. In mijn geval was de ketting 3 tandjes verschoven. Mag nog net van geluk spreken dat de boel heel is gebleven.

Directe injectie:
De TSI/TFSI heeft directe inspuiting. Dit komt er op neer dat de benzine niet over je inlaatkleppen heen gaat maar rechtstreeks ingespoten wordt in de cilinder. Dit hebben meerdere merken nu vanwege het downsizen dus het is een algemeen probleem.
Voor prestaties is dit ideaal, echter vanwege de EGR ontstaat er koolstofophoping op je inlaatkleppen waardoor de prestaties van je auto minder wordt en dit gegarandeerd ervoor zorgt dat je motor naar de knoppen gaat.
Normale auto's met indirecte injectie gaat de benzine over de inlaatkleppen waardoor je kleppen altijd schoon blijven. Ze zeggen ook wel eens " je moet even meer toeren maken om je motor schoon te blazen". Bij directe injectie heeft dit geen effect.
Dit probleem komt niet zo snel voor met de 1.4 TSI maar voornamelijk met de 1.8 en 2.0 TFSI.

Oplossingen voor koolstofopbopingen:
-Walnut blasting, hazelnootparelstralen van de inlaat. Is symptoombestrijding. Echter is dit de meest effectieve vorm. HBT Techniek is de bekendste hierin. Echter mag je blij zijn als je binnen 3 maanden terecht kan.
-Chemische reiniging. Gaat een goedje in je tank en luchtinlaat dmv een vernevelaar. Heeft redelijk effect, maar voor een correcte reiniging zou je 5 van deze behandelingen moeten ondergaan.
-Waterstof behandeling
Wordt met een apparaatje waterstofgas in je luchtinlaat gespoten. Na verbranding ontstaat er water waardoor er vocht door je EGR heen gaat en op je inlaatkleppen terecht komt wat ook voor minimale reiniging zorgt.
-Waterstofinjectie, BAM! Dit zorgt ervoor dat je inlaat gereinigd wordt tijdens het rijden. Is ook de duurste optie en wordt volgens mij niet standaard geleverd.

Olieverbruik:
Ze hebben bezuinigd op de zuigerringen met de TFSI blokken. Meer info: http://www.hartogtuning.nl/oh_ht_news.php?f=84

Als alles in orde is dan is het een heerlijke auto. Ik heb de Golf 6 1.4 TSI en heb op 160.000km bij aanschaf de distributiekettingset moeten vervangen. Nu op 220.000km en nog helemaal geen motorische problemen gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door com2,1ghz op 29-10-2018 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-06 01:43
Ik ben zelf ook aan het kijken naar een andere auto maar iedereen raad me auto's uit de VAG groep keihard af voornamelijk vanwege de slechte motoren. (VAG groep auto airbags worden ook met regelmaat gejat hier)

[ Voor 10% gewijzigd door Verderf op 29-10-2018 10:16 ]

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 08-06 15:39
Dit is geen dealer maar een occasionbedrijf. Dit betekent dat deze gebruikte auto's verkoopt. In het boekje zie ik geen dealeronderhoud, maar onderhoud door onafhankelijke garages. Om eerlijk te zijn, is de prijs too good to be true.

Kijk anders naar een Mazda 3. Wat is het budget eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Verderf schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:13:
Ik ben zelf ook aan het kijken naar een andere auto maar iedereen raad me auto's uit de VAG groep keihard af. (VAG groep auto airbags worden ook met regelmaat gejat hier)
Dat is omdat er vraag is naar VAG airbags(en duur zijn), wie wil er nu een airbag van een franse/italiaanse wagen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReRichard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-06-2020
Verderf schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:13:
Ik ben zelf ook aan het kijken naar een andere auto maar iedereen raad me auto's uit de VAG groep keihard af voornamelijk vanwege de slechte motoren. (VAG groep auto airbags worden ook met regelmaat gejat hier)
Auto's van de VAG groep na 2013/14 zijn naar mijn weten best oke. Het bekende euvel met de TSI motoren is dan opgelost.

Niet dat ik zelf een auto van de VAG groep zou kopen maar zo slecht zijn ze nu ook weer niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
tommie-boy schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:12:
[...]

Dit dus:
1.8 t(f)si problemen

De 1.8 T(F)SI's vanaf 2008 hebben de kleinere schaapveren. Nu moet je bij de VAG groep wel een beetje opletten omdat ze daar met modeljaar (MY) werken en niet perse met kalender jaar.

Mijn mening - als je niet goed weet hoe of wat - overweeg een degelijke aankoopkeuring. Dan weet je wat je koopt. Ik realiseer me heel goed dat dit extra geld kost, maar beter die kosten dan andere (hoge) reparatie kosten.
Heb je je link gelezen?

Welke auto's betreft het?

De Audi A4 1.8TFSI 120 en 160pk, A4/A5 2.0TFSI, Audi Q5 2.0TFSI, Audi TT, Volkswagen Golf/Passat/Beetle/Touran/Tiguan/Eos/Scirocco 1.8TSi en 2.0TSI, SKODA Superb/Octavia/Yeti/Roomster 1.8TSI en Seat Exeo en Altea 1.8TSI. Voor zover momenteel bekend. De 170pk 1.8TFSI hebben wij nog niet gezien met deze problemen, dat is geen garantie dat het niet kan gebeuren, deze motoren komen relatief weinig voor.
De interne motorbenaming is EA888 voor de 1.8 en 2.0 T(F)SI motoren uit Hongarije, later Mexico.

De "oude" TFSI motor met tandriemaandrijving (interne code EA113) loopt in de Audi A6 langer door, ook na 2008 en kent de problemen ook, maar in mindere mate, hoog olieverbruik is niet ongewoon bij deze motoren (BPJ code) bij hogere km.standen, de oplossing is dezelfde.

De 1.4 TFSI en TSI motoren kennen het probleem ook, evenals de 3.0TFSI motoren, zie voor meer informatie de speciale pagina.

Bij de 2.0TDI Biturbo komt het ook voor, daar hebben wij momenteel geen oplossing voor (VW bedrijswagens) Deze motoren hebben standaard geen slechte zuigers, het verbruik heeft een inwendig defecte EGR-koeler als oorzaak.

Een exacte lijst of omslagpunt van betroffen motoren bestaat niet, de motoren tussen 2008-2012 krijgen voor 90% zeker problemen, daarvoor en daarna minder frequent, meer kunnen wij er niet over zeggen, belt of mailt u ons alstublieft niet met vragen over aanschaf van auto's en eventueel aankoopadvies, wij beantwoorden deze vragen niet wegens tijdgebrek, dit is wat wij weten en deze informatie is actueel tot op de dag, meer kan niemand er over zeggen omdat het ook voor een deel gevalspecifiek is en afhankelijk van de historie/onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Wow wat een reacties allemaal, in zo'n korte tijd! Dankjewel voor alle informatie.
tommie-boy schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:12:
[...]

Dit dus:
1.8 t(f)si problemen

Zeker een goed advies. Misschien ook handig om te noemen is dat we voor 595 euro bovag garantie er bij kunnen krijgen. Als dan het hele blok instort na 3 maanden of zo, dan kunnen we daar aanspraak op doen toch?
com2,1ghz schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:12:
TSI/TFSI blokken zijn op zich goed presterende zuinige blokken, echter met wat haken en ogen aan:
Kijk, hele handig informatie :) Dankjewel!
Die ketting issues heb ik ook al eens gehad met een Golf 4 V5, dus ik weet wel hoe dat klinkt gelukkig. Vanavond even luisteren.
Jeanke117 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:17:
Dit is geen dealer maar een occasionbedrijf. Dit betekent dat deze gebruikte auto's verkoopt. In het boekje zie ik geen dealeronderhoud, maar onderhoud door onafhankelijke garages. Om eerlijk te zijn, is de prijs too good to be true.

Kijk anders naar een Mazda 3. Wat is het budget eigenlijk.
Volgens de beste man die we spraken per e-mail is hij wel degelijk dealeronderhouden, daaruit versta ik Audi-dealer onderhouden, maar dat is misschien een aanname. Boekjes kan ik niet echt lezen op die foto's. Jij wel?

Ook hier, Bovag garantie, kan dat nog helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verderf
azz_kikr schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:17:
[...]

Dat is omdat er vraag is naar VAG airbags(en duur zijn), wie wil er nu een airbag van een franse/italiaanse wagen...
Het is voor mij ook meer een extra reden om er geen 1 te kopen :P

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kelwin123
DennusB schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:20:

Ook hier, Bovag garantie, kan dat nog helpen?
Boven de €4500 zou je sowieso de BOVAG garantie moeten krijgen. Ik zou kijken of je voor die 4950 de garantie er bij kan krijgen. Zo niet? Dan is het simpelweg 1 dikke scam.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Verderf
4500 klinkt sowieso to good to be true.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
kelwin123 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:24:
[...]

Boven de €4500 zou je sowieso de BOVAG garantie moeten krijgen. Ik zou kijken of je voor die 4950 de garantie er bij kan krijgen. Zo niet? Dan is het simpelweg 1 dikke scam.
Op de site van BOVAG zie ik niet dat je het er bij zou moeten krijgen, maar onderhandelen is altijd een optie.
Maar stel : We nemen hem mee, met BOVAG en die 1.8 blijkt toch dat probleem te hebben met die zuigerveren, valt dat er dan onder? of is dat "slijtage"?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Verderf
Laat ik de vraag eens omdraaien, waarom perse een audi waarvan je weet dat er problemen mee zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelwin123
DennusB schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:27:
[...]

Op de site van BOVAG zie ik niet dat je het er bij zou moeten krijgen, maar onderhandelen is altijd een optie.
Maar stel : We nemen hem mee, met BOVAG en die 1.8 blijkt toch dat probleem te hebben met die zuigerveren, valt dat er dan onder? of is dat "slijtage"?
Dat zou er onder moeten vallen. Maar bij de meeste garages zitten onder de BOVAG garantie, jammer genoeg, nog zeer veel haken en ogen aan. Ik zou het zelf rechtsstreeks aan de dealer vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Verderf schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:28:
Laat ik de vraag eens omdraaien, waarom perse een audi waarvan je weet dat er problemen mee zijn?
Waarom Audi? Omdat hij (m'n vriend) en ik eigenlijk ook het hele toffe bakken vinden om te zien! :)
En ja, ik weet nu dat er issues zijn met die 1.8 blokken, maar de vraag is of dat ook met deze A3 aan de hand is, dat weten we nog niet zeker!
kelwin123 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:28:
[...]

Dat zou er onder moeten vallen. Maar bij de meeste garages zitten onder de BOVAG garantie, jammer genoeg, nog zeer veel haken en ogen aan. Ik zou het zelf rechtsstreeks aan de dealer vragen.
Ja, ik ben al aan het proberen wat info te verkrijgen via mail van hem, voor vanavond. Als het dan echt niet aanvoelt hoeven we ook geen proefritje te maken!

[ Voor 34% gewijzigd door DennusB op 29-10-2018 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:17
Je hebt genoeg aandachtspunten waar je op kunt letten, ik zou sowieso meerdere auto's gaan bekijken en onderhandelen over garantie moet gewoon kunnen. Als ze dat er niet bij durven geven weet je dat ze zelf ook niet zeker zijn van de staat van de auto.

Bij Audi/BMW/Mercedes die wat ouder zijn is het altijd opletten of er geen dure kosten aan zitten te komen. Je betaald namelijk gewoon premium prijzen voor onderhoud met goede onderdelen ook al zijn ze 10 jaar oud. Je kunt ook andere merken overwegen welke betrouwbaarder zijn. Een Audi gaat je sowieso geld kosten in onderhoud en verzekering, is gewoon duurder dan een wat goedkoper merk. Maar als je het een mooie auto vind kun je dat gewoon voor lief nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:50
DennusB schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:28:
[...]

Waarom Audi? Omdat hij (m'n vriend) en ik eigenlijk ook het hele toffe bakken vinden om te zien! :)
En ja, ik weet nu dat er issues zijn met die 1.8 blokken, maar de vraag is of dat ook met deze A3 aan de hand is, dat weten we nog niet zeker!
Dan weer de terugvraag; in hoeverre wil je dit risico lopen? Je weet nu dat de betreffende auto potentieel motorisch onbetrouwbaar is.
Bovag-garantie is leuk, maar je wil niet straks de auto langer bij de garage hebben staan dan dat je er in rijdt.

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Kars schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:50:
[...]

Dan weer de terugvraag; in hoeverre wil je dit risico lopen? Je weet nu dat de betreffende auto potentieel motorisch onbetrouwbaar is.
Bovag-garantie is leuk, maar je wil niet straks de auto langer bij de garage hebben staan dan dat je er in rijdt.
Eens, maar zoals hierboven gezegd :

[qote]

De Audi A4 1.8TFSI 120 en 160pk, A4/A5 2.0TFSI, Audi Q5 2.0TFSI, Audi TT, Volkswagen Golf/Passat/Beetle/Touran/Tiguan/Eos/Scirocco 1.8TSi en 2.0TSI, SKODA Superb/Octavia/Yeti/Roomster 1.8TSI en Seat Exeo en Altea 1.8TSI. Voor zover momenteel bekend. De 170pk 1.8TFSI hebben wij nog niet gezien met deze problemen, dat is geen garantie dat het niet kan gebeuren, deze motoren komen relatief weinig voor.
De interne motorbenaming is EA888 voor de 1.8 en 2.0 T(F)SI motoren uit Hongarije, later Mexico.
[/quote]
Lijkt het alleen het probleemblok te zijn in de A4, dus sowieso even checken hoe het blok is is toch niet erg?

En ja, je wilt hem niet lange tijd ergens hebben staan en moeten vechten over de garantie, dat is duidelijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-06 15:03
Ik lees ook altijd even de anwb occasion test:
https://www.anwb.nl/auto/...003-06-01/2008-06-30/1595

Je hebt ook standaard occasion check lijstjes die je sowieso kan controleren:
https://www.autoweek.nl/autokopen/checklist/
https://www.anwb.nl/auto/kopen/tweedehands
http://ww2.autoscout24.nl/checkliste_gebrauchtwagenkauf.pdf
etc etc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:05
Toffe bakken? Ja, de nieuwere modellen zijn lekker strak ;) Maar zo'n ouder model, met deze foute velgen? :P check eens wat die bandjes gaan kosten. Je weet sowieso al gelijk wat voor types daar in hebben gereden.

Als je per se een Audi wil rijden zou ik first of all meerdere occasions rijden, ook in andere prijsklassen. Een beetje referentiemateriaal is niet verkeerd. Neem iemand mee die er verstand van heeft, zeker die handelaren maken je vanalles wijs. En hééél goed letten op de aandachtspunten, want die zijn niet mals.
Check ook eens het brandstofverbruik en check wat zo'n simpele A3 in de wegenbelasting kost.
Mocht je het doen, dan denk ik dat de BOVAG garantie een goede investering is.

Ik zou toch eens verder kijken; voor dit geld haal je heel veel andere leuke auto's. Als je 1 of 2 gewichtsklassen lager zoekt bespaar je al dik 200 euro per jaar; vergeet dat ook niet ;)

@Renzzie prima tips; ik vind de video's van Autoblog met hun occasion aankoopadviezen ook aanraders. Als je nog een paar suggestiemodellen zoekt hoor ik het wel :+

[ Voor 16% gewijzigd door Richh op 29-10-2018 10:59 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Richh schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:58:
Toffe bakken? Ja, de nieuwere modellen zijn lekker strak ;) Maar zo'n ouder model, met deze foute velgen? :P check eens wat die bandjes gaan kosten. Je weet sowieso al gelijk wat voor types daar in hebben gereden.

Als je per se een Audi wil rijden zou ik first of all meerdere occasions rijden, ook in andere prijsklassen. Een beetje referentiemateriaal is niet verkeerd. Neem iemand mee die er verstand van heeft, zeker die handelaren maken je vanalles wijs. En hééél goed letten op de aandachtspunten, want die zijn niet mals.
Check ook eens het brandstofverbruik en check wat zo'n simpele A3 in de wegenbelasting kost.
Mocht je het doen, dan denk ik dat de BOVAG garantie een goede investering is.

Ik zou toch eens verder kijken; voor dit geld haal je heel veel andere leuke auto's. Als je 1 of 2 gewichtsklassen lager zoekt bespaar je al dik 200 euro per jaar; vergeet dat ook niet ;)

@Renzzie prima tips; ik vind de video's van Autoblog met hun occasion aankoopadviezen ook aanraders. Als je nog een paar suggestiemodellen zoekt hoor ik het wel :+
Thanks. Het is inderdaad een smaak kwestie, en wij vinden deze A3 er best wel tof uit zien, en ja ook met die velgen :P Over smaak valt niet te twisten toch!

Ja ik ben zeker van plan hem goed te testen.

Wat zijn wat jou betreft suggesties qua andere modellen dan? :) Ben erg benieuwd waar je mee komt. Verder dan een 1 serie of een Golf/Polo kwamen we niet echt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
DennusB schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:52:
[...]

Eens, maar zoals hierboven gezegd :

[qote]

[/quote]
Lijkt het alleen het probleemblok te zijn in de A4, dus sowieso even checken hoe het blok is is toch niet erg?

En ja, je wilt hem niet lange tijd ergens hebben staan en moeten vechten over de garantie, dat is duidelijk!
Zoals ik al zei, het is een ander blok dan in de A4/5 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Rainesh schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:12:
[...]

Zoals ik al zei, het is een ander blok dan in de A4/5 :)
Ja, dus het blok in de A3 heeft waarschijnlijk in ieder geval niet het issue met de zuigerkleppen en het olieverbruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
DennusB schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:12:
[...]

Ja, dus het blok in de A3 heeft waarschijnlijk in ieder geval niet het issue met de zuigerkleppen en het olieverbruik?
Ik ben het haast niet tegengekomen in de A3. En ik krijg behoorlijk wat VAG auto's voor de deur :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
DennusB schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:04:
Wat zijn wat jou betreft suggesties qua andere modellen dan? :) Ben erg benieuwd waar je mee komt. Verder dan een 1 serie of een Golf/Polo kwamen we niet echt.
Ga een kwartiertje langs een kruispunt staan en schrijf de automodellen op die je tof vind? :P
Of browse gewoon op Autotrack door alles wat in je prijsklasse valt :P

Binnen diezelfde VAG-groep heb je nog de Seat Ibiza en Seat Leon. Of een aantal Skoda's.
Kijk eens naar de betere gemotoriseerde Fiat Bravo's (check daar eens een aankoopadvies van) en Punto's :) Lager gewicht en genoeg vermogen. De gemiddelde A3 trek je er gewoon mee uit :+
Ford Focus? Die dingen sturen top.
Een nieuwere Renault Clio? Veel nieuwer voor hetzelfde geld. Peugeot 306? Veel aanbod en vol met opties voor hetzelfde geld.

Een 1-serie, nieuwere Golf of Audi is natuurlijk leuk, maar daar zou ik to be sure echt wat meer geld op stukslaan. En met een hoger budget zou ik eerder een VW Scirocco halen dan een A3 trouwens, maar oke dat is ook smaak.

[ Voor 5% gewijzigd door Richh op 29-10-2018 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Richh schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:26:
[...]

Ga een kwartiertje langs een kruispunt staan en schrijf de automodellen op die je tof vind? :P
Of browse gewoon op Autotrack door alles wat in je prijsklasse valt :P

Binnen diezelfde VAG-groep heb je nog de Seat Ibiza en Seat Leon. Of een aantal Skoda's.
Kijk eens naar de betere gemotoriseerde Fiat Bravo's (check daar eens een aankoopadvies van) en Punto's :) Lager gewicht en genoeg vermogen. De gemiddelde A3 trek je er gewoon mee uit :+
Ford Focus? Die dingen sturen top.
Een nieuwere Renault Clio? Veel nieuwer voor hetzelfde geld. Peugeot 306? Veel aanbod en vol met opties voor hetzelfde geld.

Een 1-serie, nieuwere Golf of Audi is natuurlijk leuk, maar daar zou ik to be sure echt wat meer geld op stukslaan. En met een hoger budget zou ik eerder een VW Scirocco halen dan een A3 trouwens, maar oke dat is ook smaak.
Ibiza & Leon : Inderdaad, zijn ook interessant. Zal eens kijken :)

Fiat valt wat mij betreft af, geen sportieve modellen (om te zien) en hele, hele slechte ervaringen mee...

Clio/Focus : Ook interessant, Peugeot 306 : Vol opties inderdaad, maar vaak ook vol storingen, dus weet niet of dat dan echt een goede kandidaat is.

Thanks voor je suggesties in ieder geval! We gaan eens kijken als blijkt dat deze A3 echt 1 grote scam-bak is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Derpotron
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-04 22:55
En een Volvo C30 dan? Wat mij betreft ook een supermooie auto en een van de meest comfortabele en veilige in zijn klasse. Ohja, en leverbaar met die heerlijke vijfcilinders :)

Verder nog aardig betrouwbaar met de benzinemotoren en de vijfcilinder diesels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
DennusB schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:31:
[...]

Ibiza & Leon : Inderdaad, zijn ook interessant. Zal eens kijken :)

Fiat valt wat mij betreft af, geen sportieve modellen (om te zien) en hele, hele slechte ervaringen mee...

Clio/Focus : Ook interessant, Peugeot 306 : Vol opties inderdaad, maar vaak ook vol storingen, dus weet niet of dat dan echt een goede kandidaat is.

Thanks voor je suggesties in ieder geval! We gaan eens kijken als blijkt dat deze A3 echt 1 grote scam-bak is
Je doet de Fiat Bravo echt tekort :+

Maar belangrijkste tip: rijd gewoon sowieso meer auto's. Je wil een nieuwe auto omdat je meer rijplezier wil toch, of koop je 'm puur voor het uiterlijk aanzien? Het is écht niet zo dat een Audi per sé beter rijdt dan iedere andere auto. Zeker niet zo'n gepimpt model waar mogelijk iets aan de ophanging mee is gedaan ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tommie-boy
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:37
Richh schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:46:
[...]

Je doet de Fiat Bravo echt tekort :+

Maar belangrijkste tip: rijd gewoon sowieso meer auto's. Je wil een nieuwe auto omdat je meer rijplezier wil toch, of koop je 'm puur voor het uiterlijk aanzien? Het is écht niet zo dat een Audi per sé beter rijdt dan iedere andere auto. Zeker niet zo'n gepimpt model waar mogelijk iets aan de ophanging mee is gedaan ;)
Om bovenstaande door te trekken, als je vergelijkbare A3's kunt vinden, ga daar ook eens een proefrit in maken. Ik doe in de regel minimaal een proefrit in een zelfde model ter vergelijk, bij voorkeur 1 die zo dicht mogelijk qua specs bij de auto komt die ik op het oog heb.

Overigens is Bovag garantie niet altijd zaligmakend, sommige beschreven problemen kunnen ook naar verloop van tijd optreden. Ander dingetje om te bekijken is hoe deze auto verkoper zijn bovag garantie af laat handelen, daar wordt je ook niet altijd even vrolijk van.

Humor moet je serieus nemen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-06 06:50
Richh schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:58:
Ook weer zo'n vooroordeel, iemand die mooie velgen onder zijn auto wilt is gelijk een petje o.i.d.?
Mijn vader en ik hebben ook allebei 18" onder onze auto en wij zijn beide geen petjes maar auto liefhebbers.
Ja, de bandjes kosten iets meer, maar dat nemen we voor lief. Er wordt in ieder geval niks beknibbeld op de auto's ;)

En voor TS: Ik zou gewoon eens voor een Golf 5 kijken. Technisch komen ze vrij veel overeen, in de basis zijn het bijna dezelfde auto's. Echter heb je bij de Golfjes veel meer keuze met dit budget.

[ Voor 13% gewijzigd door 234FaTaLiTy op 29-10-2018 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
234FaTaLiTy schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 12:34:
[...]

Ook weer zo'n vooroordeel, iemand die mooie velgen onder zijn auto wilt is gelijk een petje o.i.d.?
Mijn vader en ik hebben ook allebei 18" onder onze auto en wij zijn beide geen petjes maar auto liefhebbers.
Ja, de bandjes kosten iets meer, maar dat nemen we voor lief. Er wordt in ieder geval niks beknibbeld op de auto's ;)
Je hebt mooie velgen, liefst origineel maar ook aftermarket. En je hebt dit :P

Het is in ieder geval iets om bij stil te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Richh schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 12:36:
[...]

Er bij stil staan doen we zeker, want we vinden het wel tof smoelen onder die A3. En ja, dure banden, maar dat is geen probleem.

Edit : Net nog even AutoTrack ondersteboven gekeerd, maar weinig Clio's/Ibiza's die qua interieur in de buurt komen van die Audi qua "het ziet er nog modern uit". Nog maar even doorzoeken dus :D

[ Voor 20% gewijzigd door DennusB op 29-10-2018 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okanylmz.68
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15-04 23:33

okanylmz.68

Private life is a happy life.

kijk of de motorblok droog is, als die hier en daar olieresten heeft, dan kan het zijn dat er ergens wat olie lekt.
Zelf rijd ik in een a4 2008 1.8 tfsi wat ook een probleem zou moeten hebben met de olieverbruik. De verkoper gaf aan dat het bij deze model niet het geval was en om een extra bevestiging te krijgen belden we naar een audi dealer en gaven we de chasisnummer door en kreeg ik gauw te horen of het wel of niet zo is :)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

Kijken of de richtingaanwijzers werken. Heb nl. het idee dat deze erg vaak falen, gezien het feit dat ik zeker 90% van de Audi rijders nooit richting zie aangeven :+

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
DennusB schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 12:45:
Edit : Net nog even AutoTrack ondersteboven gekeerd, maar weinig Clio's/Ibiza's die qua interieur in de buurt komen van die Audi qua "het ziet er nog modern uit". Nog maar even doorzoeken dus :D
Die Audi heeft niet eens een infotainmentscherm of kleurendisplay, of bluetooth :+ Qua 'het ziet er nog modern uit' vind ik het best een gedateerd ding. Nee, dan zo'n Clio van na de facelift (2012/2013). Een Ibiza van 2009 is een tandje lager, oke... maar dan krijg je wel iets nieuwers met minder kilometers. Als je kijkt wat je bespaart op onderhoud, wegenbelasting en brandstof kan je ook je budget wellicht iets verhogen dan.

Ik wil je toekomstige bolide niet de grond in praten hoor, maar de grootste valkuil in het zoeken naar een mooie occasion is dat je er verliefd op word en niet meer verder wil/kan kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Richh schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 13:05:
[...]

Ik wil je toekomstige bolide niet de grond in praten hoor, maar de grootste valkuil in het zoeken naar een mooie occasion is dat je er verliefd op word en niet meer verder wil/kan kijken ;)
Gelukkig is niet mijn bolide, maar die van m'n vriend, dus ik probeer er objectief naar te kijken :) Je hebt inderdaad gelijk over een jongere auto's met minder kilometers, dus ik ga vanavond nog eens rustig spitten op sites! Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:55
Remmen, check met een lampje langs de velg op dikte blokken en schijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:50

Metalfreak

Hoije woh!

[...]

Wat is er eigenlijk mis met die velgen? Ik vind alleen dat de auto voor deze velgen wat te hoog op zijn poten staat, maar goed, met de velgen zelf vind ik niets mis.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:38
[...]

Wat bedoel je, het is gewoon audi velgen hoor, wel van nieuwere modellen maar is geen sjonnie velgen iig.
https://shop.audi.nl/auto...paak?cid=33&modelgroup=a4
Afbeeldingslocatie: https://www.pon-ecom-static.nl/media/audi/products/8W0CON499DLT7-19-inch-lichtmetalen-zomerset-5-v-spaak-1-605.jpg
2,849 euro, dus das al 58% van de auto waarde >:)
Nee nee, Ik denk wel dat het een replica is, maar slechte imitatie is het weer niet.
Iig niet die ene 5 spaaks rotor velgen met replica's van hier tot tokyo.
Afbeeldingslocatie: https://www.ozzytyres.com.au/media/catalog/product/cache/image/550x550/9fdf244d79043f2b862515d5ad953c2e/r/o/rotor_satin_black_machined.jpg

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
gergs schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 13:28:
[...]

Wat bedoel je, het is gewoon audi velgen hoor, wel van nieuwere modellen maar is geen sjonnie velgen iig.
https://shop.audi.nl/auto...paak?cid=33&modelgroup=a4
[Afbeelding]
2,849 euro, dus das al 58% van de auto waarde >:)
Nee nee, Ik denk wel dat het een replica is, maar slechte imitatie is het weer niet.
Iig niet die ene 5 spaaks rotor velgen met replica's van hier tot tokyo.
[Afbeelding]
Ghe, point taken :P Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind het een beetje McDonalds-velgjes :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Richh schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 13:29:
[...]

Ghe, point taken :P Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind het een beetje McDonalds-velgjes :+
Wist niet dat de McDonalds ook velgen verkocht :| McVelg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLct
@Richh Ik vond het geen lelijke velgen iig, maar zou ik zelf ook niet eronder zetten. Ik vind het zelf te hoog op zn pootjes en 'vaak' is dit wel een indicatie van sjonnie tjoening. Dikke velgen eronder, kan mij niet schelen hoe de wegedrag hiermee beinvloedt wordt mentaliteit. Maar goed, is enkel speculatie en stereotype dus hey mss is het wel goed afgesteld, weet ik niet.

Maar velgen en banden kan ts nog gewoon verkopen op mp en dan zoek gwn iets anders mocht hij deze niet mooi/ te duur vinden (grotere velgen duurdere banden)

Wat mij opvalt is dat hij qua bouwjaar, km, en staat toch wel te goedkoop geprijsd.
Dit is ook een red-flag.. Mss is de km stand terug gedraaid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
gergs schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 13:37:
De KM stand is NAP gekeurd voor zover ik zag. Dan kan dat toch niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:55
NAP historie kan je opvragen als deze logisch is, klopt het. De historie staat op het rapport welke je kan opvragen hier : https://dienstenportaal.r...aginas/Eigenschappen.aspx

Zo te zien is deze logisch: check https://ovi.rdw.nl/default.aspx

[ Voor 14% gewijzigd door pennywiser op 29-10-2018 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
https://www.google.nl/map...43868!4d4.4143501!9m1!1b1

aantal scary reviews maar ook aantal 5 sterren.. weet ik niet man.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verderf
gergs schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 13:37:
@Richh Ik vond het geen lelijke velgen iig, maar zou ik zelf ook niet eronder zetten. Ik vind het zelf te hoog op zn pootjes en 'vaak' is dit wel een indicatie van sjonnie tjoening. Dikke velgen eronder, kan mij niet schelen hoe de wegedrag hiermee beinvloedt wordt mentaliteit. Maar goed, is enkel speculatie en stereotype dus hey mss is het wel goed afgesteld, weet ik niet.

Maar velgen en banden kan ts nog gewoon verkopen op mp en dan zoek gwn iets anders mocht hij deze niet mooi/ te duur vinden (grotere velgen duurdere banden)

Wat mij opvalt is dat hij qua bouwjaar, km, en staat toch wel te goedkoop geprijsd.
Het schreeuwt wel kapot getrapte koppeling met die velgen ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:50

Metalfreak

Hoije woh!

gergs schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 13:45:
https://www.google.nl/map...43868!4d4.4143501!9m1!1b1

aantal scary reviews maar ook aantal 5 sterren.. weet ik niet man.
Hmmmm... de opmerkingen bij de negatieve reviews zouden voor mij al voldoende zijn om er met een boog omheen te lopen. Zelfs bij een positieve review was er iets grondig mis met de auto, dat is dan wel opgelost, maar het lijkt erop alsof daar niet de beste auto's staan. Ik zou in elk geval wel erg op mijn hoede zijn.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Zullen we eens naar stap 1 gaan? Nu wordt de discussie van “Waar op te letten” nogal vergeten.
@DennusB
Laten we bij het begin beginnen:
Wat is het budget?
Welke evt merkvoorkeuren heeft je vriend? (Ik las vriend hier ergens)
Wat moet er allemaal op zitten? (CC/ACC/CV/Trekhaak etc)
Wat hadden jullie zelf al gevonden?

Zo heb je niets aan dit topic behalve dat je dus weg moet blijven van die ene A3 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Nou goed nieuws voor alle mensen die dachten dat het een slechte deal zou zijn : Dealer belt net dat ie een fout had gemaakt en dat ie gisteren middag al verkocht is.

Dus op naar een andere bak.
Mrjraider schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 14:15:
Zullen we eens naar stap 1 gaan? Nu wordt de discussie van “Waar op te letten” nogal vergeten.
@DennusB
Laten we bij het begin beginnen:
Wat is het budget?
Welke evt merkvoorkeuren heeft je vriend? (Ik las vriend hier ergens)
Wat moet er allemaal op zitten? (CC/ACC/CV/Trekhaak etc)
Wat hadden jullie zelf al gevonden?

Zo heb je niets aan dit topic behalve dat je dus weg moet blijven van die ene A3 :+
Budget is ongeveer 5000 euro, exclusief inruil van de Lupo!
Merkvoorkeuren : VAG is een dikke pre, maar ook Mini. Dikke no-go : Fiat, BMW. Peugeot & Renault is nog mogelijk
Wat moet er op zitten : Heel veel is niet nodig : CC & Climate Control zou fijn zijn! Verder hebben we geen enorme eisen wat dat betreft

Zelf gevonden : Die Audi, die nu dus weg is. Wat Mini's en wat Clio's. Lastig om een wat sportievere Clio te vinden qua uiterlijk in die prijsklasse, evenals een Golf. Golf 4'tjes zijn er genoeg, maar heeft niet z'n voorkeur. Golf 5 in die prijsklasse is haast niet te vinden.

Ben benieuwd naar goede tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Diesel of benzine? Is wellicht ook wel handig om te weten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLct
https://www.autoscout24.n...09-f74d-e053-e350040ae4cd
Toch wel best veel Golf 5 in die prijsklasse? of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Mrjraider schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 14:43:
Diesel of benzine? Is wellicht ook wel handig om te weten
Benzine!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-06 06:50
Klopt! Veel meer keuze in en zelfde basis als de A3!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnolia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-06 21:37
Als je op zoek bent naar een premium C segment auto kun je ook eens kijken naar een Lexus CT200h. Die kun je vrijwel ongezien kopen want zijn oer betrouwbaar. Rij nu 1 jaar een Lexus CT200h Luxury Line uit juni 2012. Heel tevreden over. Strakke wegligging, veel luxe, soepele automaat en laag verbruik/onderhoudskosten. Een CVT (= traploze automaat) rijdt wel anders dan conventionele automaat of handbak. Even proefrijden. Tip; niet volgas geven zoals je normaal doet maar circa 75%. Versnelling is dan voldoende zonder meteen maximale toeren.

Is ook topic over op GoT:

Lexus CT200H

[ Voor 47% gewijzigd door Magnolia op 29-10-2018 16:25 ]

Ontspan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Magnolia schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 16:20:
Als je op zoek bent naar een premium C segment auto kun je ook eens kijken naar een Lexus CT200h. Die kun je vrijwel ongezien kopen want zijn oer betrouwbaar. Rij nu 1 jaar een Lexus CT200h Luxury Line uit juni 2012. Heel tevreden over. Strakke wegligging, veel luxe, soepele automaat en laag verbruik/onderhoudskosten. Een CVT (= traploze automaat) rijdt wel anders dan conventionele automaat of handbak. Even proefrijden. Tip; niet volgas geven zoals je normaal doet maar circa 75%. Versnelling is dan voldoende zonder meteen maximale toeren.

Is ook topic over op GoT:

Lexus CT200H
Maar die is denk ik een fors stukje duurder in aanschaf? Of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
Die zijn rond de 14k als ik zo snel even rond zoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnolia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-06 21:37
Begint bij 9k circa. Standaard uitrusting is al heel behoorlijk, echt kaal is geen enkele versie.

Zie bijv deze of deze
Hoge km stand is geen bezwaar voor deze auto. Rijden rustig tot 5 ton door als taxi in Moskou. Zie dat budget 5k + inruil is. Weet niet wat de lupo nog waard is. Andere premium C segment auto's zou ik laten staan bij dit budget. Dan eerder naar mainstream merken kijken. Anders zit je met vrij groot risico op dure reparaties.

[ Voor 18% gewijzigd door Magnolia op 29-10-2018 17:15 ]

Ontspan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
DennusB schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 13:39:
[...]

De KM stand is NAP gekeurd voor zover ik zag. Dan kan dat toch niet?
Dat betekent dat iedere beurt een hogere kilometerstand dan de vorige had :P als je elk jaar 20k kilometers rijdt en voor iedere APK draai je 'm 15k terug, dan heeft niemand dat door.

Maargoed waarom zou je dat doen :P naar wat je kan vinden ziet het er inderdaad goed uit.

Ik denk dat je je het beste goed kan focussen op de bekende problemen. En dan eens kijken naar het profiel op de banden, staat van de ophanging en remmen, distributie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-06 13:43
DennusB schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 14:26:
Merkvoorkeuren : VAG is een dikke pre, maar ook Mini. Dikke no-go : Fiat, BMW. Peugeot & Renault is nog mogelijk
Wat moet er op zitten : Heel veel is niet nodig : CC & Climate Control zou fijn zijn! Verder hebben we geen enorme eisen wat dat betreft

Zelf gevonden : Die Audi, die nu dus weg is. Wat Mini's en wat Clio's. Lastig om een wat sportievere Clio te vinden qua uiterlijk in die prijsklasse, evenals een Golf. Golf 4'tjes zijn er genoeg, maar heeft niet z'n voorkeur. Golf 5 in die prijsklasse is haast niet te vinden.

Zijn er nog overige eisen qua afmetingen, km-stand, vermogen, hoe belangrijk het interieur is, gewicht en verbruik?

Je lijkt alles wat Japans is totaal over het hoofd te zien. Subaru Impreza? Mitsubishi Lancer? Toyota Avensis? Mazda 3?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-06 17:58

Yucon

*broem*

Advertentie uit de OP is verdwenen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:53

-tom-562

Oliesjeik

Magnolia schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 17:10:
Begint bij 9k circa. Standaard uitrusting is al heel behoorlijk, echt kaal is geen enkele versie.

Zie bijv deze of deze
Hoge km stand is geen bezwaar voor deze auto. Rijden rustig tot 5 ton door als taxi in Moskou. Zie dat budget 5k + inruil is. Weet niet wat de lupo nog waard is. Andere premium C segment auto's zou ik laten staan bij dit budget. Dan eerder naar mainstream merken kijken. Anders zit je met vrij groot risico op dure reparaties.
Ik heb ook een tijdje gekeken naar een CT200h, maar er zijn echt wel kale versies te krijgen, zeker onderaan de markt :P (geen navi, geen leder, geen xenon etc.).

Voor 5k, heb je al eens aan een Volvo S40 gedacht? Of een S60 (wel wat duurder in de maandelijkse lasten)? Voor 5k koop je een behoorlijk rijk uitgeruste S60 met niet heel veel kilomters (voor een Volvo dan).

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01:36
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
DennusB schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 14:26:
Nou goed nieuws voor alle mensen die dachten dat het een slechte deal zou zijn : Dealer belt net dat ie een fout had gemaakt en dat ie gisteren middag al verkocht is.
Ter info: dat betekent dus niet dat het een goede deal was ;)

Je doet de Fiat Bravo echt tekort :P en waarom is BMW naar het no-go lijstje verschoven? Puur budget? Je hebt wel een achterwielaandrijver met zo'n 1-serie he :)

Alfa Romeo Mito, Giulietta? Honda Civic? DS3? Suzuki Swift? Ford Fiësta? Peugeot 207 RC/CC?
Helemaal anders: een wat oudere Mercedes coupé?

Je let erg veel op het uiterlijk volgens mij, maar zonder iets echt leuks te kiezen :P Ga eens wat rijden! Probeer er een hoop en kijk wat je fijn vind sturen en fijn weggedrag heeft voor jou. Laag bij de grond of wat hoger zitten, stugge of strakke vering: het is een kwestie van smaak waar je zelf nog geen keuze in hebt gemaakt geloof ik!

Ook ligt je focus enorm veel op de aanschafprijs. Dat is uiteindelijk maar een fractie van wat een auto je daadwerkelijk kost aan onderhoud, belastingen, blablabla. Die Lexus CT200H is eerder genoemd (of een Yaris Hybrid :+), ja dat is een duurdere auto in aanschaf, maar bij een fatsoenlijk aantal kilometers verdient dat ding zich totaal terug. Door de CVT automaat merk je het harde accelereren minder goed, maar zo'n Lexus zit wel binnen 10 seconden op de 100 en ook een automaat of handgeschakeld is een kwestie van smaak.
Tegelijkertijd is die CT200H wel een mooi voorbeeld van een 'premium' wagen zonder dat je een premium gaat betalen aan onderhoud.

Over hoeveel kilometers praten we überhaupt, moet diesel nog overwogen worden?

Daarnaast: hoe ver wil je buiten het grijze filerijdende straatbeeld kijken? Er is zoveel leuks te vinden :) Waarom geen convertible of een leuke coupé? Als je enkel van A naar B gaat en geen eisen voor ruimte hebt, waarom wil je dan nog voor een 'praktische' VAG hatchback gaan? Waar komt die pre eigenlijk vandaan :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Richh schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 00:17:
[...]

Ter info: dat betekent dus niet dat het een goede deal was ;)

[...]

Ook ligt je focus enorm veel op de aanschafprijs. Dat is uiteindelijk maar een fractie van wat een auto je daadwerkelijk kost aan onderhoud, belastingen, blablabla. Die Lexus CT200H is eerder genoemd (of een Yaris Hybrid :+), ja dat is een duurdere auto in aanschaf, maar bij een fatsoenlijk aantal kilometers verdient dat ding zich totaal terug. Door de CVT automaat merk je het harde accelereren minder goed, maar zo'n Lexus zit wel binnen 10 seconden op de 100 en ook een automaat of handgeschakeld is een kwestie van smaak.
Hard optrekken merk je niet? Mss omdat het voor geen meter optrekt? Mijn auto is 500 kilo zwaarder en manueel en is even “snel”. Om nog maar niet te sprekem van de gruwelijke eentonige geluid dat die dingen maken. Je zou voor minder in slaap vallen. Qua uitzicht en technisch ziet de ct200h er goed uit maar er zijn weinig wagens die saaier zijn om mee te rijden....

Ps ja impreza maken ze ook met cvt, dat lijkt ook nergens goed. Mss handig voor 70 plus zo cvt maar brrrrrrrrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Bedankt voor alle feedback en tips :D We zijn achteraf blij dat die Audi al foetsie was, want het klonk inderdaad toch een beetje 'te mooi om waar te zijn'. Gisteren nog zitten kijken naar Clio's, Fiesta's & Punto's, hoewel die laatste echt duidelijk de minste is wat betreft voorkeur. Genoeg optie's inderdaad, dus we gaan dit weekend eens rustig zoeken en dan wat proefritje plannen! :)

Wat betreft die CT200H, hele mooie bak, maar je moet t geld wel hebben liggen! Anders is het toch lastig, ookal verdient ie zichzelf snel terug.

[ Voor 16% gewijzigd door DennusB op 30-10-2018 08:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1068241

Op onderhoudsboekje niet blind staren: op internet kun je een neppe garage stempel bestellen bijvoorbeeld, en daarnaast stelt het onderhoud ook geen f*ck voor. Ze verversen de olie en vervangen oliefilter en that's it: daar zijn de stempels voor dan in het boek.

Ja wellicht dat er een paar andere filters zijn vervangen: maar Slijtageonderdelen worden niet preventief vervangen, als daar geen termijn voor aangegeven is. Dus het zegt niks over de koppeling enzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
https://www.autoscout24.n...c5-e51546326320?cldtidx=1

https://www.autoscout24.n...2-255269a1d32e?cldtidx=10

Is non-turbo variant, niet zo snel maar lijkt me iets leuker dan een a3/golf.
(Voor de vag kenners, is deze 2.0 non turbo de zogenaamd 2.slow? :D niet zo snel maar volgens mij erg betrouwbaar?)

Als je toch voor een hatch gaat vind ik persoonlijk dat de leon de mooiste van de groep in die periode..
https://www.autoscout24.n...77-3b0064c8bbe0?cldtidx=6
https://www.autoscout24.n...da-0405e4ccc435?cldtidx=2
Als je niet zo zeer zoekt naar snelle variant dan zijn er genoeg 1.6 te vinden met 102pk, die is met betere conditie te vinden voor iets minder euros.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InGen10
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-06 19:35
Een half jaartje geleden was ik met eenzelfde budget voor een wat ‘’echtere’’ auto aan het kijken. Mijn keuze is toen gevallen op een Volvo C30; in mijn ogen een van de mooiere hatchbacks. Het interieur zie er met de zwevende middencolsole ook vrij tijdloos uit en dankzij het focus-platform zijn het erg lekker sturende auto’s. Het nadeel is dan wel weer dat hij enkel als driedeurs is geleverd en dat ie iets minder praktisch is qua bagageruimte (vreemde tent als bagageafscherming).

Als tip wil ik wel meegeven dat het handig kan zijn om een bedrag apart te leggen voor onderhoud of reparaties. Vroeg of laat ben je met elke auto aan de beurt, en de kosten liggen wel vaak iets hoger bij de ‘’premium’’ merken.

Fujifilm X-T5 | X-H1 | XF14mm f2.8 | XF16mm f1.4 | XF35mm f1.4 & f2.0 | XF56mm f1.2 | XF90mm f2.0 | XF18-55 f2.8-4 | Helios 44-2 58mm f2.0 | Viltrox 27mm f1.2 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-06 22:29

Dhrax

Prog Lord

CriticalHit_NL schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 20:03:
[...]
En als je verder naar de waslijst aan technische/mechanische problemen kijkt die de Duitse industrie met name Volkswagen (en diens dochters, want het is uitwisselbare lego met een ander logo en prijs) de laatste tijd wist te produceren... dan ga je toch eens achter de oren krabben welke stereotypes nog wel kloppen. (stereotypes zoals dat zijn sowieso dom)
Amen!
Sluit me volledig bij je aan. Durf zelfs nog te stellen dat Audi (dochter) uit het DE rijtje het minst betrouwbaar is.
Dat je je als TS orienteerd op een A3 uit dergelijke bouwjaren, dan heb je geen huiswerk gedaan en staar je je blind puur op merk en model.

Dat de consument VW niet keihard heeft afgestraft de afgelopen jaren is mij ook een raadsel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Zelf ben ik groot fan van Japanse bakkies, hoogtoerige blokken yihaa :+

Een niet al te oude Civic met een leuk blok erin moet wel te vinden zijn, kun je heel wat minder mee pochen dan met een Audi, maar ik durf wel te stellen dat je een kwalitatief betere auto hebt die misschien ook nog wel lekkerder rijdt.

Nog veel leuker is een Impreza natuurlijk, maar leuke modellen die niet afgetrapt zijn, zijn vaak behoorlijk duur, een wat oudere bug-eye kan wel, maar echt modern is dat niet te noemen.

Hele vreemde bijtende eend: Een Nissan Primera. Ja, de uitstraling van een zoete aardappel, zeker in hatchback uitvoering moet je blij zijn dat je de buitenkant niet kan zien als je erin zit :+

Maar ze zijn vreselijk compleet uitgerust, spotgoedkoop, je vindt ze niet boven de 5000 euro, de 2.0 is echt een fijne motor met genoeg power, de 2.0 heeft een 6 bak, onderstel is behoorlijk goed en veel sportiever dan je zou denken met dat uiterlijk.

En echte problemen kennen ze niet, hun grootste nadeel is echt het uiterlijk. De hatchback heeft een bizarre achterkant, de sedan gaat wel maar is erg saai, en de station is wat apart, maar eigenlijk ook wel knap saai. Interieur is even wennen, vooral de klokkenwinkel in het midden, maar het is veel minder irritant dan veel mensen denken.

* RobinHood heeft een 2005 Primera Station dus is misschien een beetje bevooroordeeld :+

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
RobinHood schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 17:52:
[...]

Zelf ben ik groot fan van Japanse bakkies, hoogtoerige blokken yihaa :+

Een niet al te oude Civic met een leuk blok erin moet wel te vinden zijn, kun je heel wat minder mee pochen dan met een Audi, maar ik durf wel te stellen dat je een kwalitatief betere auto hebt die misschien ook nog wel lekkerder rijdt.

Nog veel leuker is een Impreza natuurlijk, maar leuke modellen die niet afgetrapt zijn, zijn vaak behoorlijk duur, een wat oudere bug-eye kan wel, maar echt modern is dat niet te noemen.

Hele vreemde bijtende eend: Een Nissan Primera. Ja, de uitstraling van een zoete aardappel, zeker in hatchback uitvoering moet je blij zijn dat je de buitenkant niet kan zien als je erin zit :+

Maar ze zijn vreselijk compleet uitgerust, spotgoedkoop, je vindt ze niet boven de 5000 euro, de 2.0 is echt een fijne motor met genoeg power, de 2.0 heeft een 6 bak, onderstel is behoorlijk goed en veel sportiever dan je zou denken met dat uiterlijk.

En echte problemen kennen ze niet, hun grootste nadeel is echt het uiterlijk. De hatchback heeft een bizarre achterkant, de sedan gaat wel maar is erg saai, en de station is wat apart, maar eigenlijk ook wel knap saai. Interieur is even wennen, vooral de klokkenwinkel in het midden, maar het is veel minder irritant dan veel mensen denken.

* RobinHood heeft een 2005 Primera Station dus is misschien een beetje bevooroordeeld :+
Ik heb op een blauwe maandag een 2.0 gti Almera gehad, ding was foeilelijk maar ging als de brandweer XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReRichard
Verderf schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:48:
[...]

Ik heb op een blauwe maandag een 2.0 gti Almera gehad, ding was foeilelijk maar ging als de brandweer XD
Nissans, voor als je echt geen fuck om stijl geeft :+ Oerbetrouwbaar dat wel (hetzelfde kan over veel aziatische auto's gezegd worden, hoewel Toyota en Honda het dan toch net een beetje meer moeite doen om iets te bouwen wat het oog kan tolereren)

Edit: Ik vergeet de Nissan 350z, dat is wel een erg gave (petjes) auto :+

[ Voor 7% gewijzigd door ReRichard op 31-10-2018 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

ReRichard schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:21:
[...]

Nissans, voor als je echt geen fuck om stijl geeft :+ Oerbetrouwbaar dat wel (hetzelfde kan over veel aziatische auto's gezegd worden, hoewel Toyota en Honda het dan toch net een beetje meer moeite doen om iets te bouwen wat het oog kan tolereren)

Edit: Ik vergeet de Nissan 350z, dat is wel een erg gave (petjes) auto :+
De oude Nissans zijn inderdaad een stuk beter qua uiterlijk, de 200SX, 300ZX, Silvia, Skyline, dat zijn echt wel iconen.

De Almera en Primera, tja, ietsje minder :+ Maar over stijl en smaak valt niet te twisten, ik vind de gemiddelde Audi ook niet bepaald van stijl of smaak getuigen, maar genoeg mensen denken er anders over :)

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReRichard
RobinHood schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 17:06:
[...]

De oude Nissans zijn inderdaad een stuk beter qua uiterlijk, de 200SX, 300ZX, Silvia, Skyline, dat zijn echt wel iconen.

De Almera en Primera, tja, ietsje minder :+ Maar over stijl en smaak valt niet te twisten, ik vind de gemiddelde Audi ook niet bepaald van stijl of smaak getuigen, maar genoeg mensen denken er anders over :)
Off-topic.
Ik heb een Alfa romeo Mito aangeschaft, dus ik ben ook niet de juiste persoon om commentaar te geven O-)

De Skyline was vroeger inderdaad ook wel een echt toffe bak (denkt met heimwee terug aan de uurtje die in NFS underground zijn gestoken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Voor category super mini is de mito toch wel een van de mooiste hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Mocht je wat groters willen rijden dan een Mito, zou je misschien de betrouwbare Lancer Sportsedan of Sportback kunnen overwegen. Mocht je visuele tuning leuk vinden, kun je op deze auto's helemaal los gaan.. maar ook van genieten ;)

Ik heb hem zelf een week mogen rijden en was echt onder de indruk van de wegligging.. vooral in de bochten :)

https://www.marktplaats.n...0afa33e3a&previousPage=lr

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/NjgzWDEwMjQ=/z/7wIAAOSwh7hbw3SH/$_86.JPG

[ Voor 25% gewijzigd door Falcon op 01-11-2018 10:02 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
We hebben nog een andere A3 kandidaat gevonden (ja, hij wil toch echt graag een A3 merk ik...) :

https://www.autoscout24.n...85-c1c8cc677b8a?cldtidx=1

Ziet er netjes uit, wat minder "petjes gehalte" ook en distriebutieriem is 4 jaar geleden vervangen, zit dus wel op t randje. Maar we gaan zaterdag even een proefritje maken! Ik ben benieuwd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 922281

DennusB schreef op donderdag 1 november 2018 @ 10:37:
We hebben nog een andere A3 kandidaat gevonden (ja, hij wil toch echt graag een A3 merk ik...) :

https://www.autoscout24.n...85-c1c8cc677b8a?cldtidx=1

Ziet er netjes uit, wat minder "petjes gehalte" ook en distriebutieriem is 4 jaar geleden vervangen, zit dus wel op t randje. Maar we gaan zaterdag even een proefritje maken! Ik ben benieuwd!
De meest schrale uitvoering die er is. Een oude onzuinige 1.6 die niet vooruit te branden is. Dat open dakje heb je ook hard nodig, want airco zit er niet in.. Verder is dat ding ingevoerd en is de bestuurdersstoel behoorlijk versleten voor een auto die 165k km. heeft gereden..

Er is vast wel iets beters te koop, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Anoniem: 922281 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 11:02:
[...]

De meest schrale uitvoering die er is. Een oude onzuinige 1.6 die niet vooruit te branden is. Dat open dakje heb je ook hard nodig, want airco zit er niet in.. Verder is dat ding ingevoerd en is de bestuurdersstoel behoorlijk versleten voor een auto die 165k km. heeft gereden..

Er is vast wel iets beters te koop, lijkt me.
Wtf, dat van die airco had ik helemaal gemist. Oke, no-go dan inderdaad!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
En een C30?
Stuurt sportiever dan een A3 en wat mij betreft zit het met de lederen zetels van Volvo echt een stuk lekkerder.

Youtube: DashcamNL

Pagina: 1