Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Ubuntu] Andere FTP servers dan VSFTPD op Ubuntu 18.04?

Pagina: 1
Acties:

• Lethalis
  • Registratie: april 2002
  • Niet online
Na een tijdje gespeeld te hebben met VSFTPD vind ik de configuratie ervan wat omslachtig.

Nu ken ik van vroeger Pure-FTPD en die werkte altijd wel fijn. Dus ik een beetje rondkijken en ik vind ook allemaal tutorials om Pure-FTPD te gebruiken op Ubuntu 18.04 LTS. Zoals onderstaande:

https://websiteforstudent...er-with-ssl-certificates/

Dus ik denk fijn, dat ga ik ook doen en ik verwijder eerst VSFTPD en ik installeer Pure-FTPD. Voor de zekerheid update ik ook mijn packages even:

sudo apt update

Daarna wil ik Pure-FTPD installeren, maar tot mijn verbazing krijg ik de volgende melding:

Package pure-ftpd is not available, but is referred to by another package.
This may mean that the package is missing, has been obsoleted, or
is only available from another source

E: Package 'pure-ftpd' has no installation candidate

Dus ik zoeken met apt search naar ftp*:

sudo apt search ftp* | grep ftp

WARNING: apt does not have a stable CLI interface. Use with caution in scripts.

ftp/bionic,now 0.17-34 amd64 [installed]
lftp/bionic-security,bionic-updates 4.8.1-1ubuntu0.1 amd64
openssh-sftp-server/bionic,now 1:7.6p1-4 amd64 [installed]
secure shell (SSH) sftp server module, for SFTP access from remote machines
python3-txtftp/bionic 0.1~bzr47-0ubuntu2 all
tftp-hpa/bionic 5.2+20150808-1ubuntu3 amd64
HPA's tftp client
tftp-hpa-dbg/bionic 5.2+20150808-1ubuntu3 amd64
HPA's tftp (debug)
tftpd-hpa/bionic 5.2+20150808-1ubuntu3 amd64
HPA's tftp server
vsftpd/bionic,now 3.0.3-9build1 amd64 [residual-config]
vsftpd-dbg/bionic 3.0.3-9build1 amd64

En tot mijn verbazing staat VSFTPD daar als enige FTP server. Geen Pure-FTPD, geen ProFTPD, enzovoorts. In mijn /etc/apt/sources.list staat het volgende:

deb http://archive.ubuntu.com/ubuntu bionic main
deb http://archive.ubuntu.com/ubuntu bionic-security main
deb http://archive.ubuntu.com/ubuntu bionic-updates main

Iemand een idee waarom Pure-FTPD weg is? Want als ik de artikelen op internet mag geloven, bestaat / bestond hij wel voor Ubuntu 18.04.

Alvast bedankt.

Even a broken clock is right twice a day.

• CyBeR
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Omdat pure-ftpd een virtual package is dat door een van de volgende packages geprovide wordt:

pure-ftpd-ldap
pure-ftpd-postgresql
pure-ftpd-mysql

Je moet dus een van de bovenstaande drie installeren.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Kees
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 17-06 07:49

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Nog even afgezien van de packages; maar waarom zou je in 2018 nog FTP willen gebruiken? Gebruik gewoon ssh/sftp. FTP is een (default) onveilig protocol, welke zeer lastig goed op te zetten is en moet gewoon harstikke dood.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• Vinzz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 19:51
WinSCP en SFTP idd, scheelt je een open te zetten poort. Maar FTP is met fail2ban prima veilig te houden hoor. Kan zijn dat Pure in de contrib repo staat. Anders is er ook nog Proftpd.

https://help.ubuntu.com/community/PureFTP

[Voor 35% gewijzigd door Vinzz op 29-10-2018 09:49]

• Merethil
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 11:58
Vinzz schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 09:46:
WinSCP en SFTP idd, scheelt je een open te zetten poort. Maar FTP is met fail2ban prima veilig te houden hoor. Kan zijn dat Pure in de contrib repo staat. Anders is er ook nog Proftpd.

https://help.ubuntu.com/community/PureFTP
Met fail2ban heb je nog steeds geen bescherming tegen mitm-attacks, FTP stuurt logingegevens gewoon plaintext door. Als er dus ook maar iemand snooped op je lijn dan ben je de sjaak.

SFTP is gewoon de way to go.

• Vinzz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 19:51
Anyway, hij bestaat gewoon en niet als virtueel package: https://launchpad.net/ubuntu/bionic/+source/pure-ftpd

@Merethil Vertel dat tegen de tig webhosters die we hebben in NL en wereldwijd die FTP nog elke dag supporten.

[Voor 35% gewijzigd door Vinzz op 29-10-2018 09:58]

• NTAuthority
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 15:50
Verder is het ook gewoon mogelijk om FTP over TLS te laten lopen, wat het dus ook niet al te onveilig maakt.

• Lethalis
  • Niet online
NTAuthority schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:00:
Verder is het ook gewoon mogelijk om FTP over TLS te laten lopen, wat het dus ook niet al te onveilig maakt.
Dit ben ik dus ook van plan :)
CyBeR schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 09:37:
Omdat pure-ftpd een virtual package is dat door een van de volgende packages geprovide wordt:

pure-ftpd-ldap
pure-ftpd-postgresql
pure-ftpd-mysql

Okee bedankt :)

[Voor 39% gewijzigd door Lethalis op 29-10-2018 10:06]

• Merethil
Vinzz schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 09:55:
Anyway, hij bestaat gewoon en niet als virtueel package: https://launchpad.net/ubuntu/bionic/+source/pure-ftpd

@Merethil Vertel dat tegen de tig webhosters die we hebben in NL en wereldwijd die FTP nog elke dag supporten.
En dat is een reden om dan maar onveilige manieren van werken in stand te houden als je het zelf voor het zeggen hebt?
Gelukkig wil de TS FTPS gebruiken, dat is al een bak veiliger maar gewoon standaard FTP zou echt afgeschoten moeten worden voor alles wat niet anoniem kan.

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Kees schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 09:43:
Nog even afgezien van de packages; maar waarom zou je in 2018 nog FTP willen gebruiken?
Sommige apparaten doen niets anders :/ , als ik bijvoorbeeld buiten de webinterface om (via console) een SSL certificaat op mijn switch wil zetten, moet het daadwerkelijke overzetten van de certificaat via TFTP. Nou is dat weliswaar iets anders dan FTP maar toch....

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Merethil
Raven schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:18:
[...]

Sommige apparaten doen niets anders :/ , als ik bijvoorbeeld buiten de webinterface om (via console) een SSL certificaat op mijn switch wil zetten, moet het daadwerkelijke overzetten van de certificaat via TFTP. Nou is dat weliswaar iets anders dan FTP maar toch....
Als het om een switch gaat gok ik dat je dat alleen via het interne netwerk kan doen. Natuurlijk is dat nog steeds niet perfect, maar het is geen FTP over het internet waar jan en alleman ertussen kan zitten, alleen je collega's kunnen dan je wachtwoord snoopen :+

• Kees
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 17-06 07:49

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Merethil schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:23:
[...]

Als het om een switch gaat gok ik dat je dat alleen via het interne netwerk kan doen. Natuurlijk is dat nog steeds niet perfect, maar het is geen FTP over het internet waar jan en alleman ertussen kan zitten, alleen je collega's kunnen dan je wachtwoord snoopen :+
Scheelt dan weer dat TFTP zonder wachtwoorden/accounts werkt ;)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• CyBeR
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

CyBeR schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 09:37:

pure-ftpd-ldap
pure-ftpd-postgresql
pure-ftpd-mysql

Ik zie dat ik dat verkeerd zag; het is een normaal package maar het zit in universe wat TS niet aan heeft staan in z'n apt sources.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Lethalis
  • Niet online
CyBeR schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:26:
[...]

Ik zie dat ik dat verkeerd zag; het is een normaal package maar het zit in universe wat TS niet aan heeft staan in z'n apt sources.
Oh okee :)

Ik heb overigens toch even op mijn werk aangekaart dat we ook Google Drive zouden kunnen gebruiken voortaan. Heeft ook als voordeel dat we er zelf geen omkijken meer naar hebben. Maar goed, ik beslis daar niet alleen over.

[Voor 29% gewijzigd door Lethalis op 29-10-2018 10:36]

• Merethil
Kees schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:25:
[...]

Scheelt dan weer dat TFTP zonder wachtwoorden/accounts werkt ;)
... Dat is waar ook. Good call ;)

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Merethil schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:23:
[...]

Als het om een switch gaat gok ik dat je dat alleen via het interne netwerk kan doen.
Uiteraard, er is 1 specifieke poort ingesteld voor management toegang en die waar de router aan zit is het niet ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True