Toon posts:

Slimme Thermostaat - Zuinig stoken (temperatuur & programma)

Pagina: 1
Acties:

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:25

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Topicstarter
Goedemorgen,

Wij hebben sinds kort een slimme, multi-zone, thermostaat. (Honeywell EvoHome)

Nu willen we dat ding naast het verhogen van het wooncomfort, óók gebruiken om wat minder gas te verbruiken. Dus zoeken we naar een optimale instelling die een goed compromis is tussen comfort enerzijds, zuinig stoken anderzijds.

Zoals we het nu hebben ingesteld:

* Woonkamer, toilet, badkamer: Op voorspelde gebruiksmomenten 20 graden, terugval naar 15 graden
* Werkkamer, slaapkamer: 100% uit, 1 schakelmoment tussen 5 en 6 graden puur om een schakelmoment per dag te hebben mochten we eens vergeten de verwarming uit te zetten als we 'm hebben gebruikt

Nu twijfel ik qua woonkamer, toilet en badkamer over welke terugval energiezuiniger is. 15, 16 graden of misschien zelfs nog lager. (Terug naar 5 of 6 graden? Al mag ik hopen dat het nooit zo koud word daar.)

Qua werkkamer en slaapkamer zelfde verhaal, is een permanente instelling van 5, 6 graden wel verstandig (de ruimtes worden alleen gestookt als we daar werkelijk behoefte hebben aan warmte), of kunnen we die ruimtes beter toch op 10 graden of hoger zetten?

In alle gevallen staat raamdetectie op de radiatoren aan, maken we gebruik van "Adaptieve Start" (ingesteld op maximaal 1 uur eerder opstarten, dit kan worden ingesteld tussen de 1 en 3 uur) en "Optimale Stop" (hierbij zet 'ie de zone kort voor het einde van het programma maximaal een halve graad koeler).

Dus:

* Welke "terugvaltemperatuur" is optimaal voor zones die regelmatig gestookt worden (woonkamer, badkamer, toilet)
* Welke standaard temperatuur is optimaal voor zones die minder regelmatig gestookt worden (werkkamer, slaapkamer)
* Welke "Adaptieve Start" instelling is optimaal, 1, 2 of 3 uur

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:15
Qua terugvaltemperatuur: hoe is het gesteld met de isolatie van je woning? Ik heb het nu bijvoorbeeld 18,5 graden in de woonkamer, maar kan mij voorstellen dat er woningen zijn waar het nu kouder of juist warmer is.

Woonkamer: ben je de hele dag thuis? Of moet het alleen tussen 17u en 22u doordeweeks warm zijn?

• unezra

unezra

Topicstarter
President schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 07:15:
Qua terugvaltemperatuur: hoe is het gesteld met de isolatie van je woning? Ik heb het nu bijvoorbeeld 18,5 graden in de woonkamer, maar kan mij voorstellen dat er woningen zijn waar het nu kouder of juist warmer is.
Huis is beperkt geïsoleerd. Oudste deel is uit 1958, daarna zijn er ongeveer 3 delen aan en op gebouwd. (Huis is naar schatting van pak 'm beet 60m2/70m2 naar 130m2 gegaan. Uitbouw van de keuken, uitbouw van de woonkamer, 1e verdieping zijn de balkons bij de slaapkamers getrokken en er zit een volledige 3e woonlaag op met 2 ruime slaapkamers. Allemaal ver voor onze tijd overigens, we wonen hier nu 3 jaar.)

Kortom, er is wel isolatie aanwezig, maar geen vloerisolatie, geen spouwmuur isolatie, wel iets van dakisolatie en gedeeltelijk wat ouder dubbel glas, gedeeltelijk moderner dubbel glas. (Plus links en rechts een kier en een ventilatierooster. We vinden frisse lucht belangrijk in huis.)

Het is nú 20 graden in de woonkamer maar da's omdat de verwarming aan staat. :) Werkkamer is zo te zien terug gevallen naar 17 graden. (Daar staat de verwarming uit.)
Woonkamer: ben je de hele dag thuis? Of moet het alleen tussen 17u en 22u doordeweeks warm zijn?
We werken allebei fulltime, mijn vrouw 4 dagen in de week, ik 5. Wel komt het regelmatig voor dat 1 van ons 2, of allebei, thuis werken.

Het weekprogramma is op dit moment zo ingesteld dat 's ochtends de woonkamer even aan warmt (puur comfort, het ontbijt lekkerder in een warme woonkamer) en 's avonds rond het moment dat we thuis komen. De dag dat mijn vrouw vrij is, is er (uiteraard) een aangepast programma. Ook puur comfort. Energie besparen is 1 ding maar we hebben de EvoHome primair aangeschaft om ons comfort te verhogen. (Hiervoor hadden we een relatief eenvoudige klokthermostaat die we eigenlijk alleen als aan/uit schakelaar gebruikten. Te lui om 'm te programmeren.)

Als 1 van ons 2 thuis werkt kan de woonkamer gewoon op het weekprogramma blijven staan en zetten we de werkkamer op dat moment aan. Als we allebei thuis werken niet, dan zitten we beiden ine en aparte ruimte. (Ik boven, de werkkamer is primair mijn domein, zij beneden.)

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:15
Gas besparen door middel van CV tuning

In bovenstaand topic wordt het 'terugvallen' specifiek benoemd. Er is geen 'algemeen advies' wat voor elk huis werkt, aangezien het afhankelijk is van de isolatie. Ik denk dat je dit het beste eens zou kunnen uitproberen voor je huis, maar lager dan 13-15 is dus sowieso niet handig i.v.m. het dauwpunt.

Verder is natuurlijk dat uurtje 's ochtends verwarmen wel erg prijzig! Als je echt minder gas zou willen gebruiken zou je dan moeten accepteren dat het in de ochtend even koud is voor je naar werk gaat. Ook daar went je lichaam natuurlijk aan, hoe warmer jij het maakt (verwarming aan, 's nachts onder dikke dekens liggen), hoe sneller je het koud gaat krijgen.

• unezra

unezra

Topicstarter
President schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 07:47:
Gas besparen door middel van CV tuning
In bovenstaand topic wordt het 'terugvallen' specifiek benoemd. Er is geen 'algemeen advies' wat voor elk huis werkt, aangezien het afhankelijk is van de isolatie. Ik denk dat je dit het beste eens zou kunnen uitproberen voor je huis, maar lager dan 13-15 is dus sowieso niet handig i.v.m. het dauwpunt.
Hmmm.

Dus dat zou betekenen dat ik de regulier gestookte ruimtes (badkamer, toilet, woonkamer) het best terug kan laten vallen tot 13-15 graden.

De slaapkamer stoken we praktisch nooit én word flink geventileerd (het raam staat praktisch altijd op een kier). Klopt mijn aanname dat ik díe ruimte dan juist beter terug kan laten vallen tot onder de 10 graden? (Of net wat we comfortabel vinden, 5 graden is misschien niet heel prettig.)

Mijn werkkamer gebruik ik vaker (semi-dagelijks), maar niet iedere dag en vaak in de avonduren en het weekend. Geen probleem als het daar flink koud word en de radiator is overbemeten. Dat ding is in staat in korte tijd de ruimte ver boven de 25 graden te brengen. (Speelt ook eigenlijk alleen in de koudere maanden. In de zomer is het eerder een probleem dat het daar veel te warm word. 30 graden en hoger is geen uitzondering. Plat dak...)

Wat ik niet wist, is dat het niet erg is je CV ketel hard te laten werken. Ik begreep dat het ontzettend inefficiënt is en kreeg ooit van een CV monteur de tip de temperatuur grofweg nooit meer dan 2-3 graden te laten fluctueren. Die alinea schijnt flink ander licht op de zaak. Dat zou betekenen dat het helemaal niet erg is van 20 graden terug te vallen naar 13 of 15 en met predictive start, de boel netjes op tijd op temperatuur te brengen. (Dus geen last van de genoemde comfortgrens.)
Verder is natuurlijk dat uurtje 's ochtends verwarmen wel erg prijzig! Als je echt minder gas zou willen gebruiken zou je dan moeten accepteren dat het in de ochtend even koud is voor je naar werk gaat. Ook daar went je lichaam natuurlijk aan, hoe warmer jij het maakt (verwarming aan, 's nachts onder dikke dekens liggen), hoe sneller je het koud gaat krijgen.
Klopt maar dat uurtje vinden we wel heel belangrijk. :) We hadden tot voor kort een douche die compleet onverwarmd was, waar in de winter (zonder overdrijven) de ijspegels aan het plafond hingen. Nu hebben we een badkamer met design radiator en een lus onder de vloer van de uitgaande leiding. (Dus een poor man's vloerverwarming.) Het is echt heerlijk om eindelijk 's ochtends niet in een ijskoude badkamer te komen.

Wel twijfel ik nog tussen het terugbrengen van de reguliere hoge temperatuur van 20 naar 19.5 of 19 graden. Dat kan het experiment waard zijn. Daarvoor zou ik eens moeten uitrekenen wat het aan gas scheelt per jaar en of het me dat geld waard is.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee