Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Mid-tier gaming laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Alda
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 18-05 13:18
Wat ga je met je laptop doen?
Tot een half jaar geleden had ik een werk-laptop zonder enige restricties, en die gebruikte ik voor alles waar ik een computer op verplaatsing voor nodig had. Gezien de zeer vriendelijke IT policy voldeed dit perfect aangezien ik ook een desktop heb staan (i5-3750k, GTX 970, 8GB RAM).

Sinds ik van werk ben veranderd heb ik een laptop met veel beperktere toegangsrechten. Dit is best vervelend, aangezien ik nu op verplaatsing niets meer kan doen waar ik geen installatierechten voor heb.

Daarom ben ik dus van plan om een eigen laptop aan te kopen, en aangezien ik nog wel regelmatig eens een spelletje speel koop ik liever meteen een laptop waarop ik kan occasioneel gamen. Ik speel liefst RPGs (e.g. divinity original sin, witcher 3) maar heb een brede smaak (overwatch, diablo 3, the golf club, etc.). Zeker de komende ~2 maand verwacht ik veel kans te hebben te gamen waar ik niet meteen aan mijn desktop kan. Verder verwacht ik af en toe wel eens een filmpje / serie via netflix te bekijken, maar ik doe niet aan foto / video bewerking.

Ik heb een desktop (al wat gedateerd, maar voldoet voor mijn noden prima) en een PS4 dus ik ben ook niet afhankelijk van de laptop voor al mijn gaming noden

Wat is je budget?
Gezien mijn bedoelde gebruik voor de laptop hoop ik een goede oplossing te vinden voor ~1200€. Minder mag zeker, meer ook indien dit prijs kwaliteit een betere laptop wordt.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, zal wel af en toe verplaatst worden in huis (living, bureau, keuken) maar zelden daarbuiten. Een redelijke accuduur is wel mooi meegenomen, maar netstroom zal haast altijd wel in de buurt zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen specifieke voorkeur.

Huidige ideeën
Voorlopig dacht ik aan het volgende als eisen:
  • CPU: i7-8750H, i7-7700HQ of i5-8300H: Zo goed als elke CPU is sneller dan wat ik nu in mijn desktop heb, maar volgens wat ik lees over de performance winst met coffee lake lijkt het prijs-kwaliteit gezien niet slim om nu nog een laptop te kiezen met minder dan de i7-7700HQ.
  • GPU: GTX 1060 6GB (gewoon of max-Q): Ik wil deze laptop de komende 3-4 jaar kunnen gebruiken om te gamen, en al is het geen must om ultra detail / 4K te hebben wil ik toch ook niet alles moeten terugschroeven naar low. Een GTX 1050Ti lijkt wat te mager, een 1070 te duur, dus de 1060. Qua performance is dit niet heel ver van de GTX970 in mijn desktop die mij wel bevalt tot nu toe.
  • RAM: 8GB of meer: Om wat future proof te zijn is 16GB beter vermoed ik, maar dit kan ik later altijd bijplaatsen indien nodig
  • Scherm: 15". Aangezien ik geen foto/video bewerking doe hoeft dit niet heel speciaal te zijn, maar ik wil toch graag een beeld met goede zwartwaarden (geen grijs waar zwart moet zijn bij films) en een deftige brightness (laptop graag buiten bruikbaar, liefst in de zon maar dat is waarschijnlijk te veel gevraagd). Hogere refresh rate dan 60Hz klinkt interessant, maar is zeker geen must. Ik heb nog nooit meer dan 60Hz gebruikt en ook G-sync/Freesync heb ik nooit gebruikt dus kan ik niet missen.
  • Keyboard: Ik ben belg dus azerty :)
  • Looks: Bij voorkeur niet 'gamer-achtig', maar maakt niet zo veel uit gezien de laptop voor thuisgebruik is
Op basis hiervan dacht ik aan de volgende opties:
- Dell G5 - i5-8300H, 8GB, GTX 1060 MaxQ, 128 GB SSD+1TB HD: ~1000€ (afhankelijk van aanbiedingen maar heb minimum 10% discount via werkgever)
- Dell G5 - i7-8750H, 16 GB, GTX 1060 MaxQ, 256GB SSD+1TB HD: ~1230 €
- Acer Predator Helios: i5-8300H, 8GB, GTX 1060, 128 GB SSD+1TB HDD: 1099 (pricewatch, bol)
- Asus ROG Strix: i7-8750H, 16 GB, GTX 1060, 128 GB SSD / 1TB HDD; 1499 € (https://www.bol.com/nl/p/...0000092641788/?country=BE)

De Dell G5 lijkt prijs-specs de beste, maar volgens reviews is het scherm echt slecht. Iemand die ervaring heeft met de G5 die kan zeggen of dit echt zo slecht is?
De Acer lijkt ook zeer sterk, zeker gezien de prijs, maar hier lijken reviews heel negatief over hitteproblemen. Verder is het ook echt een lelijk ding ;)
De Asus lijkt zeer goed, maar spijtig genoeg ook duur in vergelijking met de twee vorige.

Er zijn ook een hoop MSI modellen (GP of GV), maar die krijgen minder goede reviews volgens wat ik kan zien.

De HP Omen 15 reeks lijkt ook interessant, maar hier vind ik geen goede prijs voor.

Kort samengevat: geen enkel perfect model...

Mijn vragen aan jullie:
1) Zijn mijn eisen wat in overeenstemming met mijn bedoelde gebruik?
2) Wat lijkt jullie de beste optie (en waarom)? Zie ik andere goede opties over het hoofd?

Alle reacties

• YDeciever
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 07-04 16:09
Alda schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 23:32:
Wat ga je met je laptop doen?

De HP Omen 15 reeks lijkt ook interessant, maar hier vind ik geen goede prijs voor.
HP heeft nu een actie lopen voor nog twee dagen.
https://store.hp.com/Neth...ABH&sel=NTB&p=c-halloween

Voor 1300,- euro niet verkeerd.

• Alda
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 18-05 13:18
Mooie deal! Spijtig genoeg enkel voor NL (en qwerty) dus geen optie als belg ☹️

De zoektocht gaat verder...

• WouterL
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 21:04
Hallo Alda:) ik heb je een berichtje gestuurd.
Mvg

• roalt
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 08-06 10:07
De HP Omen met GTX 1060 is er zelfs voor 1100 euro:

https://store.hp.com/Neth...d=4TU43EA&opt=ABH&sel=NTB

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True