Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Thunderbolt of Firewire in plaats van usb 2.0

Pagina: 1
Acties:

• Faloude
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 14:08
Ik heb een MacBook Pro 13" (A1278 late 2011) met een thunderbolt 1 én een firewire poort. Al mijn data gaat over USB 2.0 en het is erg traag.

De thunderbolt poort biedt 10 gbps en de firewire poort 800 mbps overdrachtsnelheid waar ik geen gebruik van kan maken vanwege ontbreken van een adapter.

Heeft iemand ergens ooit één van onderstaande adapters gezien? Met een adapter zouden deze compatible moeten zijn toch?
  • USB (female) naar Thunderbolt 1 (male)
  • USB (female) naar FireWire 800 (male)
Edit: de hubs / adapters die ik vind zijn allemaal € 80+, véél te duur

[Voor 6% gewijzigd door Faloude op 28-10-2018 22:19]

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

En welke bottleneck ga je nu oplossen dan?

USB2.0 kan maximaal 480Mbps verstouwen dus als jouw externe apparaat niet snel genoeg data aanlevert, is er een gerede kans dat het over FW of TB ook niet sneller gaat dan je nu op USB2.0 krijgt.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Faloude
Ik heb inderdaad niets vermeld over de externe apparaten. Je kan er vanuit gaan dat deze USB 3.0 zijn, anders had firewire / thunderbolt inderdaad weinig opgelost :)

• Jaaap
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
Zelf als je een adapter vindt met de juiste poorten is de kans klein dat het ook echt gaat werken.
Wat ga je er op aansluiten?

Zure regen: vnl. zwaveldioxide (en stikstofoxiden en ammoniak), 89% minder sinds 1980: FIXED
Gat in ozonlaag: vnl. drijfgassen (CFK's), gat dicht in 2060: FIXED
Broeikaseffect: vnl. CO₂ (en methaan en lachgas), afbouw uitstoot begonnen

• Faloude
Jaaap schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 22:25:
Zelf als je een adapter vindt met de juiste poorten is de kans klein dat het ook echt gaat werken.
Wat ga je er op aansluiten?
Externe HDD's (usb 3.0)

• MAX3400
  • Nu online

MAX3400

En test die eens op andere systemen; zoals ik eerder aangaf zouden ze maximaal 480Mbps moeten geven oftewel ongeveer 60MB/s bij continous read op USB2.0. Als je daar nu (op je Mac) ver vanaf zit, denk ik dat een andere kabel niets gaat oplossen.

Firewire gaat je probleem waarschijnlijk ook niet oplossen; het zijn 2 aparte protocollen en dus zal je daar toch een docking met controller voor moeten zoeken.

• Faloude
Ah ja ik had geen rekening gehouden met leessnelheden. Zelfs SSD snelheden liggen rond usb 2.0 (480 mbps).

Feit dat er een controller vereist is, is waarschijnlijk de reden waarom die adapters zo duur zijn denk ik dan.

• MAX3400
  • Nu online

MAX3400

Faloude schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 22:35:
Ah ja ik had geen rekening gehouden met leessnelheden. Zelfs SSD snelheden liggen rond usb 2.0 (480 mbps).
Tja, nou blijf ik vragen stellen maar als je externe devices, USB3.0 of whatever, intern niet hoger gaan dan SATA-600 als controller, is je netto winst dus maximaal 600-480=120Mbps oftewel iets van 15MB/s. Merk je dat in je dagelijks werk? Andersom; bij extreme random read/write, zal een externe SATA-600 ook inzakken tot onder de 3MB/s (of zelfs minder).

Als het externe USB3.0 apparaten zijn met NVME-controllers erin, dan is er zeker iets voor te zeggen dat je naar een snellere standaard wil; het is zonde dat je niet "enkele GB/s" kan lezen/schrijven.

Ik snap je vraag, ik wil meedenken, maar ik mis even de actuele waarden / issues waar je tegenaan loopt en in hoeverre je denkt het op te lossen met een snellere kabel of intermediate controller :)

• Faloude
Ik waardeer dat je wil meedenken :)

De reden voor deze vraag is, omdat ik een tijd geleden 60 GB in (volgens mij) minder dan 1 a 2 minuten had overgezet naar een 2017 macbook pro. Als ik nu terugdenk, ging het om een setup van SSD (apple propietary, volgens mij pci-e controller?) over USB-C.

Hierdoor ben ik minder geduldig geworden met mijn usb 2.0 poortjes, maar ik besef nu dat er niet veel meer te halen valt uberhaupt.

• Merethil
  • Registratie: december 2008
  • Nu online
MAX3400 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 22:41:
[...]

Tja, nou blijf ik vragen stellen maar als je externe devices, USB3.0 of whatever, intern niet hoger gaan dan SATA-600 als controller, is je netto winst dus maximaal 600-480=120Mbps oftewel iets van 15MB/s. Merk je dat in je dagelijks werk? Andersom; bij extreme random read/write, zal een externe SATA-600 ook inzakken tot onder de 3MB/s (of zelfs minder).

Als het externe USB3.0 apparaten zijn met NVME-controllers erin, dan is er zeker iets voor te zeggen dat je naar een snellere standaard wil; het is zonde dat je niet "enkele GB/s" kan lezen/schrijven.

Ik snap je vraag, ik wil meedenken, maar ik mis even de actuele waarden / issues waar je tegenaan loopt en in hoeverre je denkt het op te lossen met een snellere kabel of intermediate controller :)
SATA-600 gaat tot 600 MBps (Grote B, niet kleine b) dus de winst is meer iets van 540 MBps. Daarnaast heeft in ieder geval USB 2.0 een flinke overhead waardoor je de theoretische 60 MBps vaak niet haalt dus is je winst nog groter.

@Faloude het best kan je toch voor zoiets als https://www.bhphotovideo....a.html/?c3ch=CSE&c3nid=98 gaan. Uiteindelijk kost het wat (vooral vanwege de licenties van TB gok ik), maar je hebt wel en goede "dock" voor meerdere aansluitingen en kan gewoon de volle snelheid van USB3/e-SATA halen.

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 08:01

nelizmastr

Goed wies kapot

Merethil schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 08:55:
[...]

Daarnaast heeft in ieder geval USB 2.0 een flinke overhead waardoor je de theoretische 60 MBps vaak niet haalt dus is je winst nog groter.
Het houdt in de praktijk idd op bij ruwweg 35-40MB/s, waar zelfs de meest kansloze USB3 externe HDD's toch het dubbele kunnen. Mijn 6 jaar oude WD Elements verstouwt rustig 100MB/s sequentieel :+
Faloude schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 22:17:

Heeft iemand ergens ooit één van onderstaande adapters gezien? Met een adapter zouden deze compatible moeten zijn toch?
  • USB (female) naar Thunderbolt 1 (male)
  • USB (female) naar FireWire 800 (male)
Edit: de hubs / adapters die ik vind zijn allemaal € 80+, véél te duur
FW is deaudt dus daar zal je helaas überhaupt niets voor vinden, en thunderbolt is een dure hobby. Zeker deze oudere versie. Kan zomaar zijn dat een complete Thunderbolt dock goedkoper is dan een losse kabel met een USB poortje. Wat ik zo kan vinden zal je idd €80 en meer moeten uitgeven hiervoor.

I reject your reality and substitute my own

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 13:40
MAX3400 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 22:41:
[...]

Hier zit je er helaas wel ver naast. MBps en Mbps door elkaar halen lijkt alleen een typverschil, maar is toch heel wat anders. Sata600 is 600MBps, niet Mbps. het verschil is dus enorm.

Woont in Helsinki

• FlorisVN
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 12-06 17:20
Er zijn thunderbolt 1 naar usb3.0/esata converter adapters te koop.

Dat is denk ik de beste oplossing...

Kosten zitten wel min. Op 80€ +, goedkoper is er simpelweg gewoon niet..

[Voor 26% gewijzigd door FlorisVN op 29-10-2018 20:37]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True