Wat is dit kalkachtige spul op m'n douchedeur?

Pagina: 1
Acties:
  • 16.709 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:11
Situatie: 25 jaar oude badkamer. De glazen douchedeur kreeg ik nooit echt goed schoon met dingen als jif en schuursponsjes. Vandaag heb ik het met HG super ontkalk spul geprobeerd en het scheelde flink wat, maar er bleven druppelachtige kringen op de deur zitten. Dat schoonmaakmiddel heeft nog het meest weg van een schuimende vorm van dikke bleek, maar dan zuur ipv chloor.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HoscMce.png

Weet iemand wat dit kan zijn? Je ziet het hier goed aftekenend tegen het donkere kozijn. Ik heb ca. 5x achter elkaar dat zure antikalk spul aan beide kanten op de deur gesmeerd, maar dit restant blijft. Het kan dus bijna geen kalk meer zijn. Ik kan me voorstellen dat er iets van oppervlakte erosie op het glas is geweest.. maar toch niet in ronde druppelvorm?

Heeft iemand een idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:27

Reptile209

- gers -

Ziet er toch echt uit als kalkkringen (al dan niet met wat zeeprestjes ingebakken). Je kunt eens wat antical (of azijn of citroensap) een paar uur/nachtje laten intrekken. Als dat niet helpt, kan je het nog proberen met een sopje van soda: als zuur het probleem niet oplost (:p) helpt loog (soda) wellicht.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

droge deur zonder spulletjes van de doucheruimte, ziet er beter uit dan nu.. schuim in laten trekken en niet gelijk schrobben

[ Voor 25% gewijzigd door Hackus op 28-10-2018 21:26 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
Het is goed ingetrokken. Steeds 5 minuten per keer en dat zo'n 5x achter elkaar op een testplek. Ik had eerst de hele deur gedaan en dat ging vrij goed, behalve dan dat die restjes achterbleven. Op een proefstukje heb ik het daarna nog 4 of 5 keer gedaan en ook weer steeds 5 minuten laten intrekken. 0,0 verschil. Dat van die soda is wel een goed idee! Misschien zijn het zeepresten of iets dergelijks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Yucon schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 21:31:
Het is goed ingetrokken. Steeds 5 minuten per keer en dat zo'n 5x achter elkaar op een testplek. Ik had eerst de hele deur gedaan en dat ging vrij goed, behalve dan dat die restjes achterbleven. Op een proefstukje heb ik het daarna nog 4 of 5 keer gedaan en ook weer steeds 5 minuten laten intrekken. 0,0 verschil. Dat van die soda is wel een goed idee! Misschien zijn het zeepresten of iets dergelijks.
zit het niet op de andere kant ?
btw: zou er autowas op doen met teflon voor goede bescherming straks. (wel uitboenen) ;)

@Reptile209 Soda is een zout en doet niets met kalk. azijn bedoel je

[ Voor 12% gewijzigd door Hackus op 28-10-2018 21:38 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
Soda lost loog op. Het kunnen inderdaad ook zeepresten zijn.

Ik heb inderdaad beiden kanten gedaan, maar ik moet toegeven dat me dat pas tussen poging 2 en 3 inviel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:27

Reptile209

- gers -

Hackus schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 21:33:
[...]

@Reptile209 Soda is een zout en doet niets met kalk. azijn bedoel je
Soda koop je inderdaad als kristallen, maar als je die in water gooit krijg je loog (pH > 7). Juist met het idee dat als zuur er geen 'grip' op krijgt een base dat misschien wel kan.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Reptile209 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 21:59:
[...]

Soda koop je inderdaad als kristallen, maar als je die in water gooit krijg je loog (pH > 7). Juist met het idee dat als zuur er geen 'grip' op krijgt een base dat misschien wel kan.
baking soda met schoonmaakazijn werkt wel kalk-oplossend (bruist)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-05 18:53
Misschien een sponsje met citroensap? Als het werkt in m'n waterkoker en koffiezetapparaat, waarom dan niet op een douchedeur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 17:34
(jarig!)
Gebruik overigens nooit meer een schuursponsje of jif (schuurmiddel) op een glazen oppervlakte... Zo krijg je namelijk matglas |:(

ronde kalk of zeepaanslag krijg je door opdrogend water. Spoel je je douchewand na het schoonmaken goed af met schoon water? En maak je hem daarna droog met een zeem/trekker?

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
O88088 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 22:15:
Misschien een sponsje met citroensap? Als het werkt in m'n waterkoker en koffiezetapparaat, waarom dan niet op een douchedeur?
Omdat die HG ook niet werkte ;)
RocketKoen schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 22:23:
ronde kalk of zeepaanslag krijg je door opdrogend water. Spoel je je douchewand na het schoonmaken goed af met schoon water? En maak je hem daarna droog met een zeem/trekker?
Nee, en in alle eerlijkheid voorzie ik ook niet dat ik dat in de toekomst wel ga doen. Dan maar een paar keer per jaar flink poetsen.

[ Voor 44% gewijzigd door Yucon op 28-10-2018 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:18
Ik pak (in combinatie met een reiniger) vaak even een glaskrabber om aanslag te verwijderen. Schoonmaakspul wel even laten inwerken natuurlijk. Glaskrabbertje kost je geen deuk bij de bouwmarkt en werkt heel goed :)

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
zit je niet je glascoating eraf te boenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 17:34
(jarig!)
Yucon schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 22:23:
[...]
Nee, en in alle eerlijkheid voorzie ik ook niet dat ik dat in de toekomst wel ga doen. Dan maar een paar keer per jaar flink poetsen.
Ik bedoel ook vooral na het poetsen. Als je hard zit te schrobben en je laat de boel dan met al je vuile poetswater opdrogen schiet het weinig op.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-05 23:45

SuBBaSS

-has Ryzen

Yucon schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 22:23:
[...]

Omdat die HG ook niet werkte ;)

[...]

Spul voor autoruiten als Rain-X werkt ook op dit soort ruiten. :Y)

Verder: ben deze strijd ook eens aangegaan met een douchespiegel hier. Daar zaten ook van die hardnekkige vlekken op.
Heb er van alles en nog wat op los gelaten, tot de koffiezetter-ontkalker aan toe maar aan de randen bleef je het zien. -O-

Toch denk ik dat het wel gelukt was als ik de spiegel eraf gehaald had en vlak had gelegd zodat het beter in kon trekken. Want het werkte verder wel 'als een malle' en die vlekken kunnen toch niet heel veel anders zijn dan water/kalk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
Glaskrabbertje is ook wel een goede, maar in dit geval gaat het niet werken omdat er een dun relief op de deur zit. Morgen maar eens op een teststukje met soda aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:18
Frieda schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 22:34:
zit je niet je glascoating eraf te boenen?
Ik heb niet het idee dat er coating op mijn deuren zit. Gewoon dom glas voor zover ik weet :)

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Dit ga je er met huis- tuin- en keukenmiddeltjes niet snel eraf krijgen. Ik ben 15 jaar glazenwasser geweest.
Dit soort vervuilde ramen moesten wij, als de klant het wilde, altijd etsen. Met een sterk zuur, wat je zeker niet op je handen oid wil krijgen, haalden we zo een klein laagje van het glas af.
Als het raam er dan weer goed uitzag gingen we door naar het volgende raam.

Dit deden we enkel aan de buitenkant, het zuur was zo sterk dat het binnen ook je tegelwerk en voegen zou aantasten. Buiten hadden we er continu water langs spoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectronLion
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-02-2022
Ik gebruik een halve emmer lauw-warm water met een opgelost vaatwasblokje erin.
Dat werkt fantastisch als je dat eens in de zoveel maanden doet. Aangezien je al zwaarder spul hebt gebruikt weet ik niet of dit nog gaat helpen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n3ck
  • Laatst online: 05-05 11:44
Iets erop plakken zodat je er een nacht azijn op kunt laten zitten. Door dat relief gebeurt er in 5 minuten niet zoveel. Als dat niet werkt hetzelfde doen, maar dan met loog.

[ Voor 18% gewijzigd door n3ck op 29-10-2018 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik heb zelf ook een glazen douche, het enige dat bij mij enigszins hielp was de professionele HG ontkalker. Deze dus: https://nl.hg.eu/producte...anslag-verwijderaar-500ml . De normale HG ontkalker in spray vorm deed helemaal niks, evenals ontkalkers van andere merken. Je moet deze 'professionele' ontkalker onverdund op het glas aanbrengen, 1 uur wachten en daarna met een normaal schuursponsje flink los gaan. Wellicht nog een tweede keer herhalen. Dit gaf mij het beste resultaat. Een andere mogelijke oplossing is dik bleek.

Verder lees ik even mee aangezien ik kalkaanslag op m'n vloertegels heb dat er helemaal niet meer af wil. Alles al geprobeerd van schoonmaakazijn tot jif tot agressief dik bleekmiddel tot ontkalkers... het ziet er niet uit, ik vrees dat het in de tegels is gaan zitten ;(

[ Voor 3% gewijzigd door stin00 op 29-10-2018 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Ik gebruik verdund (1/10) zoutzuur wat ik in een plantenspuit doe.
Dat gebruik ik ééns per week. Gewoon er op spuiten, een minuutje laten werken, en dan veeg ik er over met zo'n douchespons gemaakt van plastic. Dat wrijft bij mij de kalk er zo af.

Wij hebben wel zo'n mooi design aftekkertje in de douche hangen, en dat wordt na iedere douchebeurt gebruikt. Dat scheelt echt enorm in kalkaanslag.
Door dat gewoon elke week even te ontkalken hou je dat mooi bij, en als er al eens een paar vlekjes zijn, dan zijn zijn die een week of 2 later toch weg.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:49
Wat ik hier altijd doe is voor het slapen gaan de hele douchecabine insprayen met van dat ontkalk spul van de Lidl, roze fles. Dit is een soort schuim wat er lang op blijft zitten. Boven spray ik dan meer het loopt toch langzaam over de hele deur naar beneden. Ik laat dat de hele nacht inwerken. Spoel het dan af en veeg de deur schoon met een doek en wat ik gemist heb spray ik daarna eventueel nog en laat dat na het douchen tot s'avonds weer zitten. Heb eerst ook vaker een uur of langer staan schrobben en dat had hetzelfde resultaat. Sindsdien laat ik het dus lang inwerken zo is het veel minder werk. Kalk afbreken heeft gewoon tijd nodig.

Overigens hebben wij hier zo'n half ronde plastic douchecabine, uit 2003. Aftrekkers etc. werkt dus niet door de rare vorm. En ook zit er hier heel erg veel kalk in het water helaas. Elke paar weken zit er zoveel op dat je er niet eens meer fatsoenlijk doorheen kunt kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door CrystalViriS op 29-10-2018 10:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:56

Nicap

Tsssk....

Je kunt bij een ronde cabine natuurlijk ook de trekker verticaall houden(iets schuin). Werkt prima.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-05 10:44
Sowieso als het eindelijk proper is glas droogmaken na het douchen. Scheelt later veel poetsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
http://www.dastyitaly.it/ol/det_prodotto.asp?ID=71

Verkrijgbaar bij Wibra
Die producten zijn super, keuken en badkamerreiniger ... elke dag/week in gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
n3ck schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 09:36:
Iets erop plakken zodat je er een nacht azijn op kunt laten zitten. Door dat relief gebeurt er in 5 minuten niet zoveel. Als dat niet werkt hetzelfde doen, maar dan met loog.
Zoiets heb ik ook wel eens bedacht. Wat je eigenlijk wil is zoiets als dikke bleek, maar dan 'dikke azijn'. Als je kijkt naar de prijs van een flesje azijn en een flesje HG is dat HG spul buitensporig duur. Is er een of ander simpel verdikkingsmiddel te bedenken dat je aan azijn kunt toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

reg Coca cola werkt ook , moet je nadien wel goed wegspoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:05
Waterontharder aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 17:52

Part

Helemaal niets.....

n3ck schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 09:36:
Dit dus.
Wat je ook gebruikt het heeft tijd nodig om het kalk op te lossen.
Dus ontkalker er op spuiten en gewoon laten zitten en niet na 4 minuten het er alweer afspoelen. Als het er na een tijdje afgedropen is kun je er gewoon weer een laagje bij spuiten.
Voor hele dunnen ontkalkers bv citroenzuur of azijn kun er een doek overheen hangen gedrenkt in de ontkalker.

Beste is eerst met soda schoon maken om al het vet/zeep op te lossen en dan antikalk middel gebruiken.

Let bij citroenzuur er wel op dat je het niet te sterk aanmaakt. Kant en klaar producten zijn veiliger in gebruik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:08

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Je hebt ook (watervaste) keukenrol, die kun je doordrenken met AntiKal, azijn of citroenzuur. Vervolgens "plak" je ze op het glas en laat je dit de hele nacht inwerken. Zoals al meerdere keren gezegd, het heeft tijd nodig om kalk op te lossen. Tenzij je met 12 molair zoutzuur aan de slag gaat, dan gaat het een stukje sneller. Maar je tegelvoegen en je opperhuid lossen wel op als je niet super secuur werkt :P

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n3ck
  • Laatst online: 05-05 11:44
Yucon schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 12:06:
[...]

Zoiets heb ik ook wel eens bedacht. Wat je eigenlijk wil is zoiets als dikke bleek, maar dan 'dikke azijn'. Als je kijkt naar de prijs van een flesje azijn en een flesje HG is dat HG spul buitensporig duur. Is er een of ander simpel verdikkingsmiddel te bedenken dat je aan azijn kunt toevoegen?
Beetje creatief dengen - HG is niet nodig. Gewoon azijn. Misschien een plastic bekertje erop plakken of proberen met keukenrol / (maandverband)? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jacko01
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-05 12:55
DexterDee schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 14:52:
Je hebt ook (watervaste) keukenrol, die kun je doordrenken met AntiKal, azijn of citroenzuur. Vervolgens "plak" je ze op het glas en laat je dit de hele nacht inwerken. Zoals al meerdere keren gezegd, het heeft tijd nodig om kalk op te lossen. Tenzij je met 12 molair zoutzuur aan de slag gaat, dan gaat het een stukje sneller. Maar je tegelvoegen en je opperhuid lossen wel op als je niet super secuur werkt :P
Dit is de manier zoals wij (lees mijn vrouw) de deurtjes schoon heeft gekregen. Keukenrol icm schoonmaakazijn (blijft als het nat is prima op de deurtjes plakken) een nachtje laten inweken daarna schoon spoelen. Eventueel nog een paar keer herhalen..

Niet de meest fijne lucht.. je moet er iets voor over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Powersponge van Spargo kopen bij de Action en daarmee proberen. Kost je 0,99 per 5 en hoeven alleen nat gemaakt te worden maar werken super bij kalk op een douchewand.
Afbeeldingslocatie: https://www.action.com/globalassets/cmsarticleimages/54/93/8715342005089_101.png?w=320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
Soda had geen nut. Ik heb het daarna ook nog met muscle geprobeerd (stroperige gootsteenontstopper, zou zeepresten ook op moeten lossen lijkt me) maar dat hielp ook niet.

Dan maar eens met keukenrol aan de slag. Daar had ik nog niet aan gedacht. Ik had wel al eens iets met een handdoek er tegenop hangen geprobeerd maar dat werkte bij mij voor geen meter. Het klonk zo mooi maar hij blijft niet fatsoenlijk contact houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-05 21:11

icecreamfarmer

en het is

SuBBaSS schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 23:00:
[...]

Spul voor autoruiten als Rain-X werkt ook op dit soort ruiten. :Y)

Verder: ben deze strijd ook eens aangegaan met een douchespiegel hier. Daar zaten ook van die hardnekkige vlekken op.
Heb er van alles en nog wat op los gelaten, tot de koffiezetter-ontkalker aan toe maar aan de randen bleef je het zien. -O-

Toch denk ik dat het wel gelukt was als ik de spiegel eraf gehaald had en vlak had gelegd zodat het beter in kon trekken. Want het werkte verder wel 'als een malle' en die vlekken kunnen toch niet heel veel anders zijn dan water/kalk...
Dat doe je elke week dan? Want ik heb een vrij nieuwe spiegel waar ik de kalk ook niet afkrijg en het zou tof zijn als die ook niet meer zou beslaan.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Botticelli
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:35
Wilde gok, maar wij hadden bij onze buitenramen last van cementsluier, wat ook met alle reguliere middeltjes niet weg te krijgen was. We zaten al te denken om de ruiten te laten polijsten of vervangen (waren bijna matglas zo erg), maar via Google vind je zat mogelijkheden om te gebruiken. Wij hebben zelf HK250 gebruikt (maar ik zie ook oplossingen van HG, alabastine,...), en dat werkte bij ons direct. Listig spulletje om te gebruiken, zeker handschoenen gebruiken, maar onze ramen zijn er door gered.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Yucon schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 19:08:
Soda had geen nut. Ik heb het daarna ook nog met muscle geprobeerd (stroperige gootsteenontstopper, zou zeepresten ook op moeten lossen lijkt me) maar dat hielp ook niet.

Dan maar eens met keukenrol aan de slag. Daar had ik nog niet aan gedacht. Ik had wel al eens iets met een handdoek er tegenop hangen geprobeerd maar dat werkte bij mij voor geen meter. Het klonk zo mooi maar hij blijft niet fatsoenlijk contact houden.
Spul erop spuiten dan dan vershoudfolie erover doen dat blijft gegarandeerd een nacht zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Stoomreiniger maakt dit soort dingen ook vlekkeloos schoon. Kost wel wat meer maar gaat ook decennia mee en nooit meer gekloot met dubieuze chemicaliën.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-05 23:45

SuBBaSS

-has Ryzen

icecreamfarmer schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 11:15:
[...]

Dat doe je elke week dan? Want ik heb een vrij nieuwe spiegel waar ik de kalk ook niet afkrijg en het zou tof zijn als die ook niet meer zou beslaan.
Volgens de fabrikant moet het om de 3 maanden maar dat is bij standaardgebruik (bij auto's).
Zelf geen ervaring uit eerste hand trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cis
  • Laatst online: 09:19

Cis

Bij mij werkte zojuist Cilit Bang badkamerreiniger.
Azijn, anikal, baking soda en citroen mocht allemaal niet baten. :/
Met nagel krassen ook niet :/

Met een Sparco Power Spongebob en Cillit Bang was de douchedeur binnen een half uurtje schoon. :*) :*)

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online

ViezeVis

Sample Text

Is dit gewoon geen silica (wat je niet meer kán verwijderen) of gewoon de beschermlaag die idd beschadigd is?

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:35
Hackus schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 22:09:
[...]

baking soda met schoonmaakazijn werkt wel kalk-oplossend (bruist)
Baking Soda + Azijn, het een een zuur, het ander een base. Als je ze mengt krijg je:

NaHCO₃+ C2H4O2 → CH3COONa + CO2 + H2O ofwel zout water met CO2. Wat er je overmatig hebt toegevoegd, of het nu azijn of baksoda is, heeft nog z'n effect. Maar dat bruisen, doet echt helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-05 22:41
Het toont eerder of het intussen een beschadiging van de toplaag is geworden. Zeker na het schuursponsjes verhaal lijkt mij een beschadigd oppervlak niet uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:44
Het is een topic uit 2018...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:10

twain4me