Vraag

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:57

aex351

I am the one

Topicstarter
In een verdere poging op mijn computer stil ('geluidloos') te maken ga ik mijn 2 TB Seagate HDD (die dienst doet als data schijf) vervangen voor een 1 TB Samsung 860 EVO SSD. De HDD momenteel het luidste component in mijn systeem. Je hoort deze zoemen in idle stand.

Mijn primaire schijf is een 512 GB Samsung 850 EVO SSD. Met de volgende indeling: 70 GB voor het besturingssysteem, 30 GB reserve (mogelijkheid om de 70 GB partitie uit te breiden) en 300 GB voor data.

Nu ik het e.e.a. ga veranderen wil ik deze mogelijkheid gebruiken om eventueel mijn primaire schijf om te wisselen voor de nieuwe SSD. De vraag waar ik mee zit, is dit zinvol en is er tegenwoordig een betere manier om snel een bestaande partitie over te zetten naar zo'n nieuwe schijf. Wat ik normaal gesproken doe is om alles 'handmatig' te installeren en over te zetten. Dan weet je zeker dat alles werkt. Maar echt 'handig' is dit niet.

Ook vraag ik mij af of 70 GB / 100 GB voldoende blijft voor Windows 10. Aangezien ik nu al merk dat mijn besturingssysteem partitie geregeld tegen zijn limiet loopt.

Iemand een idee, wat is wijsheid in deze?

< dit stukje webruimte is te huur >

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Partities? Dat is een overblijfsel uit de tijd dat spindle-speeds een paar % meer performance gaven op partitie A of B.

Aangezien TRIM een techniek is om SSD's "netjes" te houden en er allerlei andere factoren, zoals % free space meespelen per OS, zou ik niet eens partitioneren. Ook omdat de partitie niet afhankelijk is van "op welke chip" de data wordt weggeschreven.

Wijsheid van mij: gewoon 1 grote aligned disk van maken en met 1 of 2 directories netjes je data scheiden van je OS.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:10

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

MAX3400 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 19:20:
Partities? Dat is een overblijfsel uit de tijd dat spindle-speeds een paar % meer performance gaven op partitie A of B.

Aangezien TRIM een techniek is om SSD's "netjes" te houden en er allerlei andere factoren, zoals % free space meespelen per OS, zou ik niet eens partitioneren. Ook omdat de partitie niet afhankelijk is van "op welke chip" de data wordt weggeschreven.

Wijsheid van mij: gewoon 1 grote aligned disk van maken en met 1 of 2 directories netjes je data scheiden van je OS.
Partities zijn nog steeds een gemakkelijke manier om je OS en programma's volledig los te koppelen van de data, zodat je data behouden blijft als je je OS volledig opnieuw installeert (inclusief formatteren).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• MAX3400

MAX3400

Freee!! schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 19:30:
[...]
,...zodat je data behouden blijft als je je OS volledig opnieuw installeert (inclusief formatteren).
Data staat toch ook in je backup? Want als een SSD compleet de geest geeft, is je data partitie dus ook weg.

Ik zie dus nog geen argument om een partitie te maken?

[Voor 8% gewijzigd door MAX3400 op 28-10-2018 19:54]

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:10

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

MAX3400 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 19:53:
[...]
Data staat toch ook in je backup? Want als een SSD compleet de geest geeft, is je data partitie dus ook weg.
Redelijk punt, maar dan moet je restoren, vreet weer een paar uur.
Ik zie dus nog geen argument om een partitie te maken?
Tijd, zie paar uur restoren, plus dat indexes in file systems over kleinere partities nog steeds sneller werken.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• MAX3400

MAX3400

Freee!! schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 19:56:
[...]

Redelijk punt, maar dan moet je restoren, vreet weer een paar uur.

[...]

Tijd, zie paar uur restoren, plus dat indexes in file systems over kleinere partities nog steeds sneller werken.
Paar uur? Rekenvoorbeeldje:

Partitie van 100GB voor OS dus niet interessant.
Partitie van 400GB voor data.
15% overprovisioning vrijhouden dus 340GB storage.
340GB multithread filecopy van 1 Gbit NAS: 3 kwartier (optimaal).

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
MAX3400 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 20:08:
[...]

Paar uur? Rekenvoorbeeldje:

Partitie van 100GB voor OS dus niet interessant.
Partitie van 400GB voor data.
15% overprovisioning vrijhouden dus 340GB storage.
340GB multithread filecopy van 1 Gbit NAS: 3 kwartier (optimaal).
Dus als je je data op een aparte partitie zet scheelt je dat minstens 3 kwartier, bedankt voor het rekenvoorbeeld :-)

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

• MAX3400

MAX3400

MerijnB schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 20:10:
[...]

Dus als je je data op een aparte partitie zet scheelt je dat minstens 3 kwartier, bedankt voor het rekenvoorbeeld :-)
Nee... Maar bedenk maar eens waar je denkfout zit.

• MerijnB
  • Nu online
MAX3400 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 20:12:
[...]

Nee... Maar bedenk maar eens waar je denkfout zit.
Bij een herinstallatie van os? Geen idee, ben benieuwd.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
MerijnB schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 20:14:
[...]

Als je al een backup hebt, en die moet je natuurlijk altijd hebben, kost het je ook geen of weinig tijd om een backup te maken :P

Edit: Een backup terugzetten kost nou ook niet echt bepaald tijd. Die laat je gewoon lopen terwijl je iets anders doet.

[Voor 16% gewijzigd door PilatuS op 28-10-2018 20:20]

• MerijnB
  • Nu online
PilatuS schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 20:19:
[...]

Als je al een backup hebt, en die moet je natuurlijk altijd hebben, kost het je ook geen of weinig tijd om een backup te maken :P
Helemaal eens, maar dit heeft niets met de stelling van Freee!! te maken?

• PilatuS
  • Niet online
MerijnB schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 20:21:
[...]

Helemaal eens, maar dit heeft niets met de stelling van Freee!! te maken?
Ik las even de helft, my bad. Vandaar ook de edit toen ik wakker werd :P

• MAX3400

MAX3400

MerijnB schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 20:14:
[...]

Dat je selectief quote/leest en dus niet meeneemt dat een SSD kan kapot gaan. En een SSD is ook niet te repareren, in tegenstelling tot een mechanische HDD (ongeacht de kosten) waar in veel gevallen wel data-recovery mogelijk is.

Trouwens, als je een OS opnieuw installeert, verandert er zat onder water. Dan is er dus ook een kans dat je dus de data ook niet meer (allemaal) zomaar kan benaderen na herinstallatie. En ik hoef ook niet te beargumenteren dat sommige applicaties of games ook gewoon een volledige installatie eisen want allerlei regkeys, appdata, etc.

Maar als jij 3 kwartier tijdwinst belangrijker vindt dan je data; dan moet je vooral ouderwets (blijven) denken en partities blijven gebruiken.

• PilatuS
  • Niet online
MAX3400 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 22:20:
[...]
En ik hoef ook niet te beargumenteren dat sommige applicaties of games ook gewoon een volledige installatie eisen want allerlei regkeys, appdata, etc.
Dat valt tegenwoordig met Steam of iets als Origin en Uplay heel erg mee gelukkig :)

Ik heb Steam denk ik al zeker 10 jaar niet meer geinstalleerd. Bij een herinstallatie van Windows is Steam even bezig en en dan werkt ieder spel gewoon weer. Met Uplay en Origin moet ik even aangeven waar de data van de spellen staat en dan wordt dat ook netjes in orde gemaakt. Ik gooi de Steam en andere mappen gewoon terug op de SSD en die programma's lossen zelf alles netjes op :) Origin en Uplay moet ik opnieuw installeren en vertellen waar de data staat. Steam is gewoon de hele Steam map terugzetten en Steam starten waarbij alles weer netjes in orde komt. Vandaar dus Steam al heel erg lang niet meer hoeven installeren. Kan best dat mijn Steam map zonder herinstallatie al meer dan 15 jaar oud is.

Het is verder ook maar net wat je fijn vind werken. Heb zelf een C SSD voor games en Windows waarvan ik de games backup op een externe SSD. Verder een D SSD puur en alleen voor data. Vind het fijn om een SSD te hebben met een paar mappen met alle data. De mappen van Windows voor muziek en video's vind ik zelf gewoon rot werken, geef mij maar mijn eigen mappenstructuur. Dan nog een E HDD voor video en meer niet.

Het is maar net wat je fijn vind werken. Wil je alles op de C doe je dat. Wil je losse SSD's of HDD's, doe je dat lekker. Vind het zelf wel prettig dat mijn C SSD ten alle tijden leeg kan zonder enig probleem te hebben met dataverlies. Ik maak natuurlijk wel overal zeer regelmatig backups van.

[Voor 12% gewijzigd door PilatuS op 28-10-2018 22:31]

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:08
...dan moet je vooral ouderwets (blijven) denken en partities blijven gebruiken.
Wat een onzin. Dat jij er het nu niet van inziet wil niet zeggen dat het niet nuttig kan zijn. Steam games hoeven bijvoorbeeld niet in een backup te zitten aangezien je die toch gewoon opnieuw kan downloaden met behoud van saves. Partitie met OS en documenten, partitie met games en ineens is je image backup van je OS-disk nog maar 50 gig ipv 400.

Kan je bij restore nog een keuze maken ook. Opnieuw vers installeren, VHD mounten en bestanden overzetten of gewoon je hele image in 1 klap restoren. Ik kan je vertellen: aangezien een crash altijd op het moment komt dat je het niet kan gebruiken is een paar minuten restore van een beperkt OS-image gewoon heel erg fijn.

UNOX: The worst operating system

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20-12-2022
Leuk idee, maar misschien voor meer data kwijt te kunnen een stille laptop schijf gebruiken ?
Ik gebruik er ook een naast mijn ssd voor windows en de laptop schijf voor data,
Ik hoor alleen mijn voeding geluid 8)

• PilatuS
  • Niet online
coolbvrobin schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 22:39:
Leuk idee, maar misschien voor meer data kwijt te kunnen een stille laptop schijf gebruiken ?
Ik gebruik er ook een naast mijn ssd voor windows en de laptop schijf voor data,
Ik hoor alleen mijn voeding geluid 8)
Heb hier 1 van de stilste HDD's, maar ook die maakt het meeste geluid van alle onderdelen. Aangezien er alleen video's op staan gaat ie gewoon standaard na 10 minuten uit. Een laptop HDD is niet groot genoeg voor mij, dus dat moet ook maar net een optie voor je zijn.

Wat betreft je voeding, koop er 1 waarvan de fan alleen draait op hoge belasting. De fan van mijn AX860 draait alleen als ik ga gamen.

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20-12-2022
PilatuS schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 22:45:
[...]

Heb hier 1 van de stilste HDD's, maar ook die maakt het meeste geluid van alle onderdelen. Aangezien er alleen video's op staan gaat ie gewoon standaard na 10 minuten uit. Een laptop HDD is niet groot genoeg voor mij, dus dat moet ook maar net een optie voor je zijn.

Wat betreft je voeding, koop er 1 waarvan de fan alleen draait op hoge belasting. De fan van mijn AX860 draait alleen als ik ga gamen.
Dat de voeding geluid maakt, maakt mij niet uit hoor.
Heb toch altijd muziek op de achtergrond :)

• MAX3400

MAX3400

Korvaag schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 22:28:
[...]

Wat een onzin.
...
Partitie met OS en documenten
...
is een paar minuten restore van een beperkt OS-image gewoon heel erg fijn.
Dus je claimt nu zelf dat je een partitie met OS en documenten dus een goed idee is ondanks dat anderen claimen dat een OS-partitie handig is voor een OS-reinstall; en je bevestigt dat soms een restore van een beperkt OS-image heel fijn is. En dus verlies je x dagen / weken / maanden dus je documenten die daarop stonden.

Als je nog eens goed MAX3400 in "Nieuwe SSD, oude SSD overzetten (clonen) of niet?" & MAX3400 in "Nieuwe SSD, oude SSD overzetten (clonen) of niet?" leest (waarna meerderen er dus commentaar op begonnen te geven): ik gaf duidelijk aan dat partities niet meer "het nut" hebben van vroeger toen we nog op spindles werkten. Ik gaf duidelijk aan dat je met 2 aparte directories je "data" van de rest kan scheiden. En ik gaf duidelijk aan dat als een SSD defect gaat, deze niet te repareren is.

Alle trucjes/argumenten van "ja maar Steam" en "ja maar VHD" en "ja maar sneller geinstalleerd" etc. hebben 0 nut als je dus en je persoonlijke data-directories dus niet in een backup hebt en/of als de SSD het opgeeft.

Andersom: ik claim nergens dat je wel/niet moet partitioneren en wat je met die partities doet. Ik claim alleen waarom partities minder nuttig zijn dan vroeger en dat je met flash-geheugen niets kan recoveren als "de SSD" stopt met werken.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:08
MAX3400 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 22:53:
[...]

Dus je claimt nu zelf dat je een partitie met OS en documenten dus een goed idee is ondanks dat anderen claimen dat een OS-partitie handig is voor een OS-reinstall; en je bevestigt dat soms een restore van een beperkt OS-image heel fijn is. En dus verlies je x dagen / weken / maanden dus je documenten die daarop stonden.

Als je nog eens goed MAX3400 in "Nieuwe SSD, oude SSD overzetten (clonen) of niet?" & MAX3400 in "Nieuwe SSD, oude SSD overzetten (clonen) of niet?" leest (waarna meerderen er dus commentaar op begonnen te geven): ik gaf duidelijk aan dat partities niet meer "het nut" hebben van vroeger toen we nog op spindles werkten. Ik gaf duidelijk aan dat je met 2 aparte directories je "data" van de rest kan scheiden. En ik gaf duidelijk aan dat als een SSD defect gaat, deze niet te repareren is.

Alle trucjes/argumenten van "ja maar Steam" en "ja maar VHD" en "ja maar sneller geinstalleerd" etc. hebben 0 nut als je dus en je persoonlijke data-directories dus niet in een backup hebt en/of als de SSD het opgeeft.

Andersom: ik claim nergens dat je wel/niet moet partitioneren en wat je met die partities doet. Ik claim alleen waarom partities minder nuttig zijn dan vroeger en dat je met flash-geheugen niets kan recoveren als "de SSD" stopt met werken.
Ik heb nog niets geclaimd hiervoor. Ik reageer op je zwart/wit uitspraak dat partities ouderwets zijn.

Verde ga ik niet reageren op je geraaskal hierboven. Heeft de TS niets aan en iets zegt me dat het toch geen zin heeft.

UNOX: The worst operating system

• MerijnB
  • Nu online
[...]

Dat je selectief quote/leest en dus niet meeneemt dat een SSD kan kapot gaan. En een SSD is ook niet te repareren, in tegenstelling tot een mechanische HDD (ongeacht de kosten) waar in veel gevallen wel data-recovery mogelijk is.

Trouwens, als je een OS opnieuw installeert, verandert er zat onder water. Dan is er dus ook een kans dat je dus de data ook niet meer (allemaal) zomaar kan benaderen na herinstallatie. En ik hoef ook niet te beargumenteren dat sommige applicaties of games ook gewoon een volledige installatie eisen want allerlei regkeys, appdata, etc.

Maar als jij 3 kwartier tijdwinst belangrijker vindt dan je data; dan moet je vooral ouderwets (blijven) denken en partities blijven gebruiken.
Wacht even, Freee!! komt met scenario van een OS reinstall als motivatie waarom losse partities voordeel kan hebben, dat verander jij in een disk gaat dood scenario om te zeggen dat het een non-argument is (je gaat niet in op wat Free!! eigenlijk zegt), daarnaast zeg ik nergens dat je bij losse partities geen backups hoeft te maken oid, dus hoe je erbij komt dat ík selectief quote/leest is mij niet duidelijkheid, alhoewel ik wel denk dat een van ons beide dit deed ;-)

Trouwens al je argumenten mbt dingen die onder water veranderen bij een herinstallatie, die gelden lijkt me net zo hard bij een backup terugzetten?

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-09-2022
@aex351
- SSD's worden meestal voorzien van een blaadje waarop een link naar de software van de fabrikant staat (Crucial, Samsung). Na enig zoeken vind je daar een intelligente clonetool, die de harddisk inhoud "slim" overzet naar de SSD.
- Zodra de SSD dan loopt, kan je (bv. met GParted) de partitiegrootte verschuiven naar jouw wensen.
- En ja, Windows 10 kan lopen op 100 GB ruimte, zolang je het regelmatig opschoont met tools (m.n. vorige Windows installaties opschonen zodra e.e.a. stabiel loopt) en de updategeschiedenis opschonen.

In de praktijk maak je het jezelf een stuk gemakkelijker door één partitie aan te houden, waarbij je je data in een map "Data" zet. Dan vermijd je diverse problemen.

En gebruik zodra de SSD lekker loopt, je harddisk voor het maken van backups (tussen de backups door de Powerstekker er uit trekken), als je geen beter backupmedium ter beschikking hebt.

Zoiets? :+

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:57

aex351

I am the one

Topicstarter
Ik lees hierboven vooral veel over wel of geen meerdere partities blijven gebruiken. Wat eigenlijk neerkomt op de technische nut (HDD vs SSD) en de functionele nut (data gescheiden houden).

Nu ben ik geen voorstander van een grote partitie. Simpelweg omdat mocht de OS corrupt raken of iets anders ermee gebeuren dan kan je snel zo'n partitie formatteren en/of het OS er opnieuw opzetten. Misschien heeft het ook voordelen met virussen etc. Maar dat durf ik niet te beweren. Back-ups maken van de OS partitie wordt ook eenvoudiger.

Of is de functionele nut anno 2018 zoals hierboven beschreven alweer achterhaalt?

Wanneer je zo'n SSD inricht met een enkele of meerdere partities. Dan krijg je ook de optie van blocksize. Moet daar nog rekening mee gehouden worden? Want stel ik clone mijn vorige partitie. Dan wordt het op technisch niveau waarschijnlijk ook als zodanig ingericht.

Nu vraag ik mij nog steeds af. Clonen of niet. Of toch alsnog gewoon handigmatig. Of gewoon alles vergeten en deze schijf slechts als data schijf gebruiken waarde de OS blijft waar die is. Want de 860 EVO de 850 EVO biedt dat zoveel meer voordeel?

< dit stukje webruimte is te huur >

• PilatuS
  • Niet online
aex351 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 23:20:
Nu vraag ik mij nog steeds af. Clonen of niet. Of toch alsnog gewoon handigmatig. Of gewoon alles vergeten en deze schijf slechts als data schijf gebruiken waarde de OS blijft waar die is. Want de 860 EVO de 850 EVO biedt dat zoveel meer voordeel?
Qua snelheid ga je er niets van merken tussen de 850 of 860. Clonen kan verder prima als je dat zou willen en door de Samsung software laat doen. Een keer een herinstallatie kan vaak ook geen kwaad natuurlijk. Het is net wat je wil, niets veranderen qua bootschijf is ook prima dus.

• Pindope
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-03 18:51
Vraagje ... ik heb mijn huidige ssd samsung gekloont naar m2 SSD werkt prima hij herkend hem en als ik de oude loskoppel start hij perfect op .. maar ik wil die oude leeg hebben en mijn nieuwe als windows start hebben kan dit ? ik kan bijv de oude C niet formateren ..
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee