Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ryzen 2600 - hoge temp idle

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SacredRose
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 17:09
Beste mede tweakers,

Ik zit met een nogal warm probleempje. Ik heb zojuist een nieuwe pc in elkaar geschroefd met een Ryzen 5 2600 en Asus Prime X370-Pro moederbord. Opstarten en windows installeren was zo gebeurd en dan natuurlijk even kijken hoe alles draait. Toen kreeg ik het toch wel een beetje warm de pc draaide zo goed als Idle en had een zeer nette temperatuur van 88 graden celsius met de meegeleverde koeler.

Dit leek me geen gezonde temperatuur en het monteren ging niet zo soepel als zou horen omdat 1 schroef niet pakte op de retentionplate en ik de koeler wat verschoven had. Dus snel wat nieuwe koelpasta gehaald (Cooler Master mastergel maker) en de koeler opnieuw erop gezet maar nauwelijks verschil (83 graden) dus nogmaals geprobeerd met het idee van misschien iets te veel koelpasta gebruikt. Na nog 2 pogingen kom ik nu op 77 graden idle uit. nog steeds niet ideaal bij het minste springt de temp op naar in de 80 maar valt snel ook weer terug.

De standaard fan draait volgens speccy 1010RPM. Geen idee hoe hard hij zou moeten kunnen.

Ik heb al een nieuwe koeler besteld (Scythe Kotetsu mark II) dit was ik toch al van plan maar dacht dat het niet nodig zou zijn. Maar nu maak ik me toch zorgen dat ik misschien iets kapot gemaakt heb bij het plaatsen van de onderdelen zoals bij de lastige montage van de koeler. Zou ik inderdaad iets kapot gemaakt kunnen hebben of is de standaard koeler gewoon zeer slecht? of ligt het niet aan de koeler/processor maar laat Windows het verkeerd zien?

Edit: neteven hwmonitor ook geinstalleerd en AI suite om de fans harder te zetten. in AI suite zag ik 35 graden staan bij de CPU en HWmonitor lijkt dit te bevestigen. Zou het dan toch een foutje van speccy zijn?

[Voor 6% gewijzigd door SacredRose op 28-10-2018 19:08]

Beste antwoord (via SacredRose op 28-10-2018 19:51)

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 23:27
Negeer Speccy, die zit er volkomen naast. Bij 110 graden zou het systeem uitschakelen. Als het BIOS 35 weergeeft en HWmonitor ook dan is dat de juiste temperatuur. Niets aan de hand met de hardware dus.

Alle reacties

• Uszka
Zal een fout van Speccy zijn. Welke temperatuur wordt in het BIOS weergegeven?

• SacredRose
Uszka schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 19:15:
Zal een fout van Speccy zijn. Welke temperatuur wordt in het BIOS weergegeven?
In de bios gaf hij volgens mij ook 35 graden aan. Dus in eerste instantie dacht ik ook alles zit goed maar eenmaal in windows dacht ik in dat het was omdat de bios natuurlijk helemaal weinig vraagt.

Net even met cinebench een test gedaan op de CPU en daar haalde ik 1225 cb en de temperatuur ging volgens speccy naar 110 graden en hwmonitor had een max van 60.

ik verwacht dat als het echt 110 graden zou zijn hij niet aan zou blijven. De max volgens AMD is toch 95 graden :p

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Uszka
Negeer Speccy, die zit er volkomen naast. Bij 110 graden zou het systeem uitschakelen. Als het BIOS 35 weergeeft en HWmonitor ook dan is dat de juiste temperatuur. Niets aan de hand met de hardware dus.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

verwijder speccy, daar heb je weinig aan.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• SacredRose
Ja, dat merk ik nu wel. Vond hem wel altijd fijn qua interface tegenover hwmonitor, maar dan moet het wel kloppen natuurlijk :p

Ach ja weer wat geleerd en een goed excuus om de koeler eerder te bestellen. Moet zeggen dat ik nog nooit zo'n fout gezien heb bij zo'n programma.

• papamaanbeer
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 29-08-2020
speccy had mij ook laten schrikken. was al druk bezig coolers te vergelijken enzo, dacht dat ik de stock koeler niet goed had gemonteerd en als ik die er dan toch afhaal. dan er gelijk een betere op te zetten.maar voorlopig zit ik nog goed. en kan ik wachten op een goede deal, het is zo weer black friday.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True