Toon posts:

[Testcase] Sächsische Schweiz

Pagina: 1
Acties:

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 31-05 21:24
Een aantal weken terug was ik op een korte vakantie naar Saksen. Aan beide kanten van de Duits-Tsjechische grens ligt daar de Sächsische Schweiz, Saksisch Zwitserland dus. Hoog is het niet, maar de zandsteenpilaren laten het er toch bergachtig uit zien. Samen met de zon en de herfstkleuren zag het er fraai uit, genoeg voor een kleine testcase vond ik. Achteraf was het denk ik beter geweest om wat vroeger of later op pad te gaan. Nu waren we midden op de dag bovenop de uitzichtpunten, waardoor het licht wat hard was.

1.
Sächsische Schweiz (1) by Bart Pelgrim, on Flickr

2.
Sächsische Schweiz (3) by Bart Pelgrim, on Flickr

3.
Sächsische Schweiz (5) by Bart Pelgrim, on Flickr

4.
Sächsische Schweiz (6) by Bart Pelgrim, on Flickr

5. Net als de andere rivieren in West-Europa is het peil van de Elbe ontzettend laag.
Uitzicht op Elbe (2) by Bart Pelgrim, on Flickr

Sony A6500 || Sigma 8-16 f/4.5-5.6 || Sony 16-70 f/4 OSS || CZ 24 f/1.8 || CZ 55 f/1.8 || Sony 55-210 f/4.5-6.3 OSS

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:44

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Ik mis wat contrast. Ik zie dat het mistig was, maar geen polarisatie gebruikt? Of iets aan kunnen doen in de nabewerking?

4 is het fijnste qua zichtlijnen. Maar mis gewoon wat "pop".

• Grozno
  • Laatst online: 18:14

Grozno

acts without consequence!

Ik mis zeker geen contrast. Stuk voor stuk mooie foto's. Nummer 4 is ook mijn favoriet. :)

Advocatus ineptias | Free Speech Online

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:45
Ik sluit me aan bij Woutoud: prettige en consistente toning en leuke platen met 4 als favoriet, alleen nummer 5 vind ik wat minder (niet zo'n boeiende compositie en de takken linksboven en rechtsonder ogen een beetje rommelig).

[Voor 3% gewijzigd door Isdatzo op 28-10-2018 22:08]

• PowerUp
Ja nu je het zegt valt #5 wel een beetje uit de toon met de rest.
Barrycade schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 19:13:
Ik mis wat contrast. Ik zie dat het mistig was, maar geen polarisatie gebruikt? Of iets aan kunnen doen in de nabewerking?

4 is het fijnste qua zichtlijnen. Maar mis gewoon wat "pop".
Ik heb wel een polarisatiefilter gebruikt, maar het was gewoon wat heiig.

Sony A6500 || Sigma 8-16 f/4.5-5.6 || Sony 16-70 f/4 OSS || CZ 24 f/1.8 || CZ 55 f/1.8 || Sony 55-210 f/4.5-6.3 OSS

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21:50
Mooie omgeving en wat mij betreft gezien dat omstandigheden (klaarlichte dag) goed geslaagde foto's.
De heiigheid van de foto's voegt wat mij betreft juist wat toe.

3 en 4 zijn voor mij de mooiste, bij 3 had ik evt de rots rechtsonder weg gecloned.
Bij 4 had ik juist iets meer rots op de voorgrond gezet.

Toch besluipt mij alsnog het gevoel van: wat als je hier bij zonsopgang was geweest

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:45
PowerUp schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 05:19:
Ja nu je het zegt valt #5 wel een beetje uit de toon met de rest.

[...]

Ik heb wel een polarisatiefilter gebruikt, maar het was gewoon wat heiig.
Ik zie dat polafilter er niet in terug (maar ik geloof je meteen hoor), en ik vind juist de zachte en een beetje contrastloze toning erg prettig om naar te kijken bij deze foto's. Heerlijk sfeertje, zo zie je ze niet heel vaak voorbijkomen.

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 31-05 22:39
Mooie platen hoor! 5 valt wat mij betreft een beetje buiten de boot.

www.mariovisser.com

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:43

NMH

Moderator General Chat
@PowerUp Mooie platen; voor mij is nummertje 4 favoriet. Mooi detail daar vind ik dat door de invallende herfst er kleurverschillen in de bomen komen; in de zee van groen krijg je nu mooie gele accenten en de rots linksonder geeft mooie dieptewerking.

Voor wat betreft het moment van de dag; rond zonsopgang en -ondergang is het licht voor landschapfotografie inderdaad vaak mooier (zachter en warmer). Maar ik klim in mijn vakanties over het algemeen ook niet voor dag en dauw een berg op :)

• PowerUp
Ja vroeger op de dag was beter geweest :)
Het scheelt nog wel dat het oktober was, midden in de zomer kom je er minder makkelijk mee weg.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee